Nem szeretnék okoskodni, vagy feltétlen vitát provokálni, de a PMR-sávval kapcsolatban kérdezd meg a frekvenciagazdálkodás mai utódát, az NHH-t. (minden ugyanott, csak a cégtábla más.)
Az nagyon pozitív, hogy legalább valamilyen, ha minimális is, kommunikációs eszköz van a "puhatestűeknél". A levegőből jó sok kilométert el tudnak egymással beszélgetni. De amilyen tempóban ontják már a trafikok is ezeket a kis rádiókat, erre hosszú távon komoly fejlesztést meg kellene gondolni. Lassan ugyanolyan káosz és guzmi van ezeken a frekiken, mint annak idején, mikor telefon hiányában mindenki CB rádiókkal nyomult.
Sajnos kitiltani nem lehet sem a tömeges elterjedtségük, sem a nemzetközileg egységes előírások szerint se.
Viszont ha sikerülne egészen közeli frekin hivatalos (és erre a célra KIZÁRÓLAGOS) helyet szerezni, ezeknek a rádióknak a szoftverének kis módosításával, az olcsó hardver felhasználásával kellene valamit kezdeni.
Meg hát sajnos ezek a rádiócskák sem a hideget, a nagy meleget, sem a párás üzemet nem komálják, de ennyiért ilyen jár.
Emlékszem viszont még a régi MHSz időkben, központilag szereztek be kézi reprádiókat (ATC-720 és Narco810-eseket) és bizony a darabszámmal igen jó árat tudtak csinálni. Azt hiszem, az EMO intézte ezt. Most a vámok megszüntével egy Yaesu ugy 65eFt. Mennyi lenne ez , ha MRSZ szinten sokat vennének? 40eFt?
Más a FLARM és más a FIC igénye. A FLARM két "egyenrangú" molylepke közt csinál biztonságot, a FIC-nek meg a nagycsoportos, infót kérő de amúgy VFR szerint repülő gépeknek ad információt, hogy mire készüljenek fel. Mert ha a Cessna egy nagy csapat egymás közelében tekergő siklóernyős vagy gyalogsárkányos, vagy egy vihornyaverseny mezőny felé halad, jobban teszi, ha ő kerüli ki őket.
Persze mindjárt támadt egy ötletem, ugyanerről a rókáról le lehetne húzni még egy bőrt, ha a nagyobb kisgépekben lenne egy PMR vevővel felszerelt kis valami, akkor ő maga is látná a dolgot. Ha pedig összekomparálja a saját GPS-ből vett poziciót meg a környezetből vetteket, két ilyen gépnél meg már "majdnem TCAS"-t is játszhatnak. Ez is kijön a PMR alapú GPS-logger-tranaszponderhez kötött navigációs célú PDA-ból egy kis egyszerű programmal.
Miért akarjátok mindenképpen egy központba küldeni a koordinátákat? A Flarm-nál pont azért választották a PMR frekit, mert a max. 2-3 km körüli hatósugár elég a kissebességű (VFR) repülésben, hogy az összetközést elkerüljék. Nekem bőven elég lenne, ha azt a néhány gépet jelzné a szerkezet, ami a PMR hatósugarán belül van, nem akarok a fél országról tudni. Egyébként az Alpok-ban lévő, növekvő forgalom miatt fejlesztették ki a kütyüt, mert évente néhány ütközés előfordul és sok a 'majdnem ütközés' is. Hosszú szakaszokat repülnek a hegygerinccel párhuzamosan, nem túl széles az optimális nyomvonal, csak fix leszállóhelyek vannak, ezért jó napokon nagy a zsúfoltság.
A PMR tartomány alapvetően adatátvitelre lett kijelölve, az amatőr beszédcélú alkalmazás csak úgy beköltözött azon az alapon, hogy belefér a keretbe. De túlzott igényeket (adj a tótnak szállást, kiver a házadból) nem lehet támasztani. Ha éppen PMR sávon akarna megvalósulni ez a GPS tarnszponder rendszer, a frekvenciagazdálkodás kijelölhet a tartományban néhány csatornát, ahonnan bájcsevegőket egyszerüen kitiltja. (Már van ilyen, pl. az egyik autólopó rendszer ilyen, persze ez esetben a csatorna kisajátítsáért fizetni kell)
De én a PMR-t nem a transzponderhez ajánlottam, ha jól megnézed, hanem a reprádió kishatósugarú alternatívájaként. (Ha jól emlékszem, azt mondtam, hogy jelenleg a sláger a PMR rádió, a felszállóhelyek 10-20 km-es körzetében).
Érdeklődve olvasom a GPS+PMR+transponder? szerű cuccról a félhíreket. Mi is ez? Hol lehet róla részletesen olvasni? Ha tényleg PMR rádión alapul, hogy a kék égbe lehet elkerülni a földön is százával használt ilyen cuccokkal a kölcsönös zavarást?
Vagy az EU-s műszaki törvényeket, hogy PMR rádiót csakis kizárólag beszéd átvitelre
lehet használni?
Mert az ötlet jó, csak ez a freki (PMR) egy rádiósnak elsőre meredeknek tűnik.
Hol találok erről részletesebb infót? Ha tudok, egyébként szívesen segítenék valami hasonló okosság létrehozásában, mert ez a szakmám.
Eladóvá vált egy kézi reprádió: Bendix-King KX 99. Szinte teljesen új állapotban, hibátlanul.
Tartozékként van hozzá a gyári orig akkun kívül eredeti 8 ceruzaelemes elemtok, gyári profi marhabőr védőtok és 2 db antenna. 1 gumiantenna, kb 20 cm és 1 teleszkópos kb 1,5m! hosszu. Meg persze hál.töltő.
108-137 MHz, VOR is.
Ha valakinek ingere lenne ilyenre, hívjon: 06-30-944-2448
Ma találtam rá erre a fórumra. Engem mindösszesen a kézi urh rádiók érdekelnének. Pontosabban van egy örült kollegám, akivel sokat vagyunk úton és szeretnénk ingyen beszélgetni útközben. Jelenleg egy pár cb-t használunk, aminek csak 1,5-3 km hatótávolsága van.
Kérdésem, milyen készülékek jöhetnek szóba, kell-e valamilyen engedély, kb. mennyiből lehet ezt kihozni?
Zoli,
Én most kaptam meg a Thiecom-tól az Uniden 3300xlt-met.
Privátba küldök egy mailt-t a véleményemről/tapasztalataimról.
Ha mást is érdekel ide is elküldöm.
pack40
Hallgatózós kollégák segítségét kérném. Scannert vennék, de nem nagyon tudok dönteni az Icom ic-r5, a yaesu vr-500 valamint a bearcat (uniden) 3300XLT között. Ez utóbbi tetszik a legjobban, a legerősebb a szoftveres (pc) támogatása de egyben a legnehezebb is: 350 g. Valamint külön kapható hozzá APCO25 nevű kódkártya. Ezt mondjuk nem nagyon értem, hogy mire is való -mit kódol ki.
RÉgebben egy ALINCO DJ-X3 scannerrel hallgatóztam, de azzal az volt a bajom, hogy nem volt eléggé érzékeny. Főleg a légiforgalommal kapcsolatos adásokat hallgattam (volna:-) ), de néha sikerült más forgalmazásba is belhallgatni.
Szóval, ha valaki ráér és felvilágosítana ezekről a dolgokról, azt nagyon megköszönném. üdv. Zoli
Hosszú hetek után most jutok először nethez (vagy már hónapok...nem is tudom...)
A jövő héten leszek olyan telefon közelében, ami erre alkalmas. A héten a 2-es körzetben dolgozom, nem vagyok a saját qth-mon.
Nem lehet sok, ha elmondod az összeset... Magasabb egységünknek is van (volt?) kiosztva egy sorozat 461 megás freki, de üres, nem tudok róla, hogy használnák a kolléga urak. No, most ennyi, esténként valószínűleg minden nap hozzájutok nethez rövidebb-hosszabb időre.
További jó rádiózást kívánok nektek. Én a múlt héten olyan gödörben táboroztam a hármas körzetben, hogy semmi 100MHz-en felüli jel nem jutott be oda, még a westel se... Ez rossz persze, de arra jó, hogy a "kintről" (fentről) jövő jeleket zavarmentesebben lehessen tanulmányozni
Kedves BeeR!
A 136-174 MHz-es úgynevezett felső VHF tartományról a NHH (HIF) honlapján megtalálható és szabadon letölthető FNFT (Frekvenciasávok Nemzeti Felosztási Táblázatából) nyerhetsz némi útbaigazítást.
Sajnos programozó kábelt mi nem barkácsolunk - mi meg szoktuk venni a gyárit. :(
eddigi kérdéseid egyáltalán nem "droidok". Az utolsóval viszont nem tudok mit kezdeni......
A VR-120-al kapcsolatban nem tudom, mit vársz tőlem. Ugyanis: nem tudom, hogy mire, milyen környezetben, milyen használati feltételek mellett akarod használni. Amit kijelenthetek, a gyári specifikációban foglaltakat "tudja" a készülék. Sokszor kérdezik tőlem: melyik a legjobb készülék? Erre a kérdésre nincs válasz! Ugyanúgy nem lehet megmondani, mit azt, hogy melyik a legjobb autó. (Milyen célra, hol, mikor, milyen terepre, időjárásra, mekkora terhelésre, stb. stb.) A Trabant vadászaton legyalázza a Jaguárt!!!! Ugyanez vonatkozik a rádióeszközökre is. Melyiket mire gyártották.... Üdv: HG4I
Tiszteletben tartom a tapasztalataidat,és szakértelmed.
Lenne még pár "droid" kérdésem hozzád.
Bp-en mik foghatók a 136-174 MHz-en,erre képes a készülékem.
Tudnál-e nekem csinálni programozó kábelt,de nem a rib-es változathoz,hanem az egyszerű csak kábeles megoldás kellene nekem.
Azon filózok hogy jövő hónapban veszek nálatok egy Yaesu vr-120d b2-es scannert,légy olyan kedves és írd meg róla a TE véleményedet és tapasztalatodat,természetesen más is írhat róla,de mindenképpen a saját vélemény kell,az adatlapját már olvastam.
Szia pack40 és Beer!
Mint mondottam, a dolog egy kicsit bonyolultabb. Nem ennek a topiknak a témája, de ha már itt tartunk..... Szóval: a Motorola minden kézi (és úgyszintén a mobil) rádióit kontinensenként más-más eprommal szállítja immár több, mint 10 éve. Ezért egy pl. Szingapúrban vásárolt eszközt idehaza nehezen fogod tudni felprogramoztatni.... Továbbá az eszközöket több sávban (40MHz, 80 MHz, 150 MHz, 450 MHz, stb...) és mégtöbb úgynevezett "törésponttal" gyártják. A töréspont a szakzsargonban azt jelenti, hogy például a VHF 150 MHz-es sávot 2-3 altipus fogja át (pld a következképpen: 136-160, 148-170, 155-174 MHz között működnek az egyes altipusok). Persze vannak olyan rádiók is, amelyek az egész sávban hangolhatók, programozhatók. Mindkét megoldásnak vannak előnyei és hátrányai is. Ebből adódik, hogy például egy 450-512 MHz közé gyártott kézi rádiót alapból nem lehet felprogramozni a 70 cm-es HAM sávra. Sokszor szembesülünk avval a megjegyzéssel, hogy: "Persze a Józsinak beletettétek a frekit, nekem meg nem!" Persze, Józsinak 400-440-es altipusa volt.... Ilyenkor az Eprom csere + PLL-áthúzás + antenna csere + az összes kör áthangolása /és esetleg + szükséges lehet a végfok hybrid cseréje is/ segíthet. De kérem szépen: egy hybrid 47.000.- Ft /nettó!/, nem beszélve a tekintélyes munkáról - ez egy új rádió ára!
Más: a Motorola programozóról. Szóval kérem szépen egy Morotola Waris (GP-320/340/360/stb...) programozó készlet ára kb. 180 ezer + ÁFA. (RIB, 4 db. kábel, program a gyári upgrade-kkel....), amit bizony minden tisztességes evvel foglalkozónak meg kell vennie.... és akkor még csak az európai változatokat tudod programozni... nem folytatom. Létezik úgynevezett RIBless változat, avval pedig csak és kizárólag a GP-340-es sorozat programozható (csak a kábel 154 USD odakinnt!) Na, ezt sem érdemes folytatni... Bocs, ha kicsit hosszabb voltam a szokásosnál.
üdv: HG4I
Voxline-t ismerem vettem már Lajos (?)-nál egy pár szkennert/kézirádiót.
Létezik olyan, hogy egy típusú kézirádiónak két altípusa van. Például Standard H-390V és H-390U (az egyik VHF a másik UHF).
Most találtam egy oldalt nemtudom ismeritek-e őket:http://www.voxline.fw.hu/
Lehet használtan is venni cuccokat,majd megérdeklődöm,hátha van nekik kábelük.
Elkezdett érdekelni ez az amatőr rádiózás,ha müxik a gépezet lehet veszek tetőantennát is hozzá hogy jobb legyen a vétel.
Amúgy a bolhapiacon vettem a gépezetet,utánajártam a neten egész sokat tud,csak azt hallottam hogy tipusonként 2 fajta létezik, az egyik tudja az uhf 403-470-ig,
és a másik vhf 136-174 mhz-ig.
Ez igaz hogy tipuson belül is 2 fajta van,vagy ez csak kacsa?
A hivatalos adatlapon csak feltüntették hogy meik frekiken üzemel.
Xanti,sajna az oldalon amit ajánlottál nem volt ahoz a kábelhez való kapcsolási rajz,csak egy másik tipushoz de ahoz kell RIB is,és az eléggé megnezitette volna,az amatör szinten való forrasztgatásaimat:-)
Felhívtam a Motorola egyik szakboltját,és majdnem dobtam egy hátast mikor mondták hogy mennyibe kerül.
32ezer+a politikusok gazdagitása ;-)
HG4I,progit azt töltöttem le,ahogy elnéztem a gp3xx-sorozathoz és a gm3xx sorozatokkal is kompatibilis,de csak akkor tudom biztosra ha lenne hozzá kábelem :-(
Remélem progival nem lesz gondom,igaz az ördög sohasem alszik eleget.
Házilag esetleg meg tudnád csinálni a kábelt?
Fel tudok érte ajánlani némi pénzecskét és egy régi president jimmy cb rádiót ha esetleg érdekel.
Szia Xanti, szia Beer!
Sajnos a probléma bonyolultabb ennél. A GP-340 (Waris sorozat) rádióinak programozó szoftveréből több variáció létezik. A gyártó gyakorlatilag 1-1,5 évente újabb programokat adott ki, amelyek csak a nevükben felülről kompatibilisek egymással..... Úgyhogy legfeljebb a gyári szám igazíthat el, vagy próbálkozol....
üdv: HG4I
A Motorola rádiókhoz ha hivatalosan akarsz venni kábelt és progit, keresd Óbudán a vezérképviseletet. Ha magad is meg tudod csinálni, nézzél el a www.cqham.ru oldalra. Ez a gazdaságosabb, mert a gyári biztos van egy huszas, persze ezresben.
Ha meg 1 rádiót kell okosítani, valamelyik szervizbe vidd be. Vagy itt írj a HG4I-nicknévre hallgató kollégának, biztos segít.
Új vagyok még itt,és talán tudnátok segíteni nekem.
Szükségem lenne egy motorola gp340-hez programkábelre (rkn4075a)
Ha lenne nektek eladó,vagy tudjátok hol lehet ilyet venni (bp),vagy ha van estleg kapcsolási rajzotok róla(számítógéppel akarom összekötni),akkor légyszives írjatok emailt.
Ne essünk egymás torkának, legyünk tárgyilagosak. Kérlek olvasd el a hivatkozott rendeletet és ha kaptál választ a Nemzeti Hírközlési Hatóságtól oszd meg velünk azt is rögvest légy szíves.
Ezek után térjünk vissza a dologra, mert az is lehet, hogy fű alatt vissza is vonták.
Mert egy törvény erejű rendelettel lehet egyet nem érteni, kifejteni magunk közt a véleményt róla , de letagadni a létezését, nem túl szerencsés.
Magánvéleményem az, hogy a tiltás nem old meg semmit, de utálom a kukkolókat, az üzleti dolgaim után kutakodókat, a ValóVilágokat a NAGYtestVÉRREL együtt. Még azt is utálom, ha a buszon beleolvasnak az újságomba. Bocsi!
De kérlek olvasd el a rendeletet.
Mivel ez repülős topik,számomra fontosabb kérdés, miért kerül egy repülőgép rádióengedélye több tízezer forintba egy évre, mégha az egy kis Cessna akkor is?
Hali! Én nem fújok rá csak nem értettem miért így kell válaszolni. Zagyvaság lett a hózzászólás, hát jóvanna nem maradt meg az a nyavalyás táblázat a végére, utána írtam az árakat. :))) Az utána lévő hozzászólásom tartalmazza azt a kutyulmány részt normálisan :))