Kinek mi a nagy truváj.... Jó állapotú főorsócsapágy, egy valóban egyenes vonalban mozgó kéziszán,ami nem lötyög, (a kézi tekerés miatt könnyű a szán oldalirányú hézagát átmásolni a felületre), szerencsésebbeknek kúpvonalzó és egy nagy fordulatú szupport köszörű, valamint morse etalon....és egy kis gyakorlat sem árt...
Mitől sérül? Általában nem vadi új gépei vannak itt mindenkinek, ha befogáskor erősen betolják az anyagot az ott is fel tud ütközni, valamint forgács is kerül oda, pár évtized alatt az is teszi a dolgát.
Ha esetleg sérült a főorsó belső kúpja akkor a betett állócsúcs is üthet. A tokmányba fogott, minden alkalommal felszabályzott csúcs nem fog ütni. Kell egy kis vállat készíteni a befogáshoz hogy ne tudjon becsúszni a tokmányba. Tokmány nélkül viszont nagyobb lesz a csúcstávolság, ha éppen az a pár centi hiányzik :-)
Köszönöm a válaszokat és azért is kérdeztem rá, mert mindkét megoldásra láttam videókat, de mindig jó tudni, hogy szakmai berkekben mi az elfogadott sorrend.
,,Igaz, privát véleményem: ha fontos a pontos, gyorsan reprodukálható alkatrész megfogás, akkor a tokmányt el kell felejteni,''
Ez nem a privát véleményed, erről szakmai berkekben szerintem konszenzus van.
Egy fontos kitétellel: A tokmányba befogva is lehet nagyon pontos illesztéseket és központos megmunkálásokat csinálni, csak nem a tokmányhoz képest, hanem egymáshoz képest.
Vagyis a legpontosabb megmunkálást úgy kapod, ha befogod a munkadarabot a tokmányba, minden központosságot igénylő felületet egy befogásból kialakítasz és utána leszúrod a csonkról.
Nos igen, a tokmány nem a legpontosabb befogási módszer, épp ezért felesleges szórakozni azzal, hogy századra megpróbáljuk beütni a hátlapon, miközben kétszer nem fog századra vissza a három pofa sem, nemhogy a négy.
Nem véletlen, hogy ezeket az esztergákat _csúcsesztergának_ hívták, két csúcs közötti munkára tervezve - ha pontos befogás, akár pontos visszaállás szükséges. Én eddig egyszer dolgoztam két csúcs között, de be fogom venni a repertoárba gyakrabban, mert tényleg egészen más liga.
Legyen szerencséd a masinához Ennyi tartozékkal már el lehet indulni vele bármilyen téren. Én is november tályékán vettem egy masinát, az kicsit leharcoltabb, gyártmánya ismeretlen Viszont egész jó bőrben volt, egy villamos felújítás, egy két csapágycsere, az olajzást is ujragyártottam, így lassacskán használható lesz. De kaptam sok tartozékot osztófejet csúccsal, forgóasztalt, satukat, hss fűrésztárcsa tornyot, modulmaró kupacot, egy rakás 2 élű marót stb
Tisztában vagyok vele. Egyébként én is szoros illesztés párti vagyok. Igaz, privát véleményem: ha fontos a pontos, gyorsan reprodukálható alkatrész megfogás, akkor a tokmányt el kell felejteni, mert túl sok benne a pontosságra kiható, random kapcsolódó alkatrész.
Ezzel azért óvatosan, maga a kis emu is csak modellezőknek és hasonló hobbival rendelkezőknek jó, de a hirdetett gép alighanem egy korai prototípus, előtolások, menetvágás lehetősége nélkül, szvsz a gép szinte semmilyen esztergályos feladatra nem alkalmas.
Rengeteg és szinte használatlan kiegészítőt és sok sok szerszámot kaptam vele. A teljesség igénye nélkül :
és ránézésre jó, nem leharcolt vas, de azzal indult hogy nem indult amikor meg elindult csak az egyik irányba volt előtolás és gyorsjárat. Ez kb 2 nap volt mire kiderült hogy mi volt a baja mert teljesen megfejtettem az elektromos kapcsolását hogy kiderüljön mi a baja hiszen minden jó volt külön- külön de nem működött mégsem. -Aztán kiderült hogy a labirtömítés a vertikál fejen úgy szar (konstrukció olaj ellen) ahogy van és csak ezért nem engedte az olajat mert el volt zárva. Nem véletlen zsírozzák sokan de volt egy injekciós fecskendő a cuccai közt olajjal töltve :) Na ez kb 3 szétszedés összerakás mire kiba..tam a labirt és kapott egy szimeringet. Azóta kenés is van és olajfolyás nincs. Aztán jött hogy 1 hét állás alatt elejti a szivattyú az olajat amit nem kis macera légteleníteni :)
és ha már annyira szétkaptam akkor megkerestem miért csak a sebességek fele van meg terhelés alatt.
Persze hogy egy elnyírt retesz volt a hiba amit cseréltem, pedig vételkor az összes fogaskereket ellenőriztem de ki lát be alája?.
Egy lepukkant e400 áráért kocsira rakva került hozzám és teszi a dolgát 3éve ahogy kell. Nem kell javítgatni hol ezt hol azt mint a frissen vett Strigon 1000 gépen amit a jézuska hozott csak még októberben, én meg "kicsomagoltam" már akkor.
Igazából azért vannak ezek a gépek mert bagollyá változtak a gépi forgácsolók ha valamit csinálni kell mindegyik csak huhog hogy hú nincs hozzá szerszámom hú nincs rá idő, hú nincs agyag, hú elromlott a gép, hú hú. Van hogy hetekig nincs használva egyik sem, de nem huhognak ha meló van főleg nem az eszterga. Izzani viszont csak a forgács izzik legalább is kékül. Azért nem játékgép az látszik rajta és előélete során egy cégnél megkereste biztosan azt amibe került új korában. Mondjuk valószínűleg többet adhattam érte mint bármelyik gépkereskedő ha az enyém lett, és nem harapott még meg :)
Már van egy rakás csorba marószerszámom. Igaz a korábban vásárolt gépedre szántam tanuló munkára. De most, hogy van az újabb szerzeményed jövőre sort kerítek egy személyes látogatásra ha még él a meghívásod.
A múltkor én hoztam fel a tokmány elütési módszert taglaló E2N gépkönyvet. Az én tokmány illesztési módszerem is a szorosan illesztés,de ha bele gondolunk abban,hogy a tokmány gyártásánál kialakult tűrés pontosság a szaladásra sok esetben elérheti a 0,05mm-ert.Ilyen esetben nem is olyan rossz,ha tudunk rajt orvosolni. Kisebb gépeken biztosan van a felfogócsavarokon annyi szorítóerő,hogy ne mozduljon el a hátlapon a tokmány.Nagyobb gépek esetében már bizonytalan lennék. Köszörűgépeknél gyakran alkalmaznak átütős tokmányt,a feltett alkatrészek megfelelő helyzetbe hozása végett.