Abban igazad van, hogy ezekre lehetne más stílusban is reagálni, de az elmúlt 10 évben már annyiszor leírtam ezeket, hogy meg sem tudom számolni. Ennek ellenére még a mai napig is előfordul, hogy felbukkan a 625 ezredik okostojás, aki nagy arccal büszkén kijelenti, hogy véleménye szerint márpedig 1 meg 1 az mínusz 13. Hangsúlyozom, hogy nem az a gond, ha valaki nem ért valamihez, hanem ha nem ért hozzá de azért elkezdi a baromságokat osztani miközben a legtriviálisabb összefüggéseket sem képes felismerni. Ez egy külön jellegzetes fajta, jónéhány példánnyal volt már alkalmam összefutni. Fő jellegzetességük, hogy semmivel sem lehet őket meggyőzni. Ha az ember leírja és bebizonyítja hogy az elképzelése úgy baromság ahogy van, sőt még saját magának is ellentmond, akkor 2 tipikus reakció várható. 1. megsértődik, 2. szóról szóra megismétli az ökörségeit. Szóval ez kész. :)
Az a Go-Box...elmész és mondjuk Hegyeshalom - Salzburg vonalra feltöltöd a go-boxot 500 Euro-ra, és ahány ellenőrző ponton átmész, annyival csökken az 500 Euród, azaz ahány km-t mentél, annyit fizetsz...3,5 T-tól felfelé....
Ne hidd azt, hogy futurisztikus az, amit mondanak...az a technika, ami ma van..még a legvadabb is csak játészer ahhoz képest, amire az ember képes....
"...Mégis, az optimumon működő benzin (vagy dízel?) motorban látom a kulcsát a kedvezőbb energiafelhasználásnak. ..."
Jól látod, mert így is van! A cég ahol dolgozom, konkrétan fejleszt is hibridjármüvekhez (mostmár nem is egy projekt fut) belsőégésű motorokat és az autógyártól kapott speckók alapján ez egyértelmü. Lehet persze csomó érdekes elméletet gyártani pro- és kontra a hibridekről, de egy hasonlatot ha szabadna megejtenem: lehet jókat beszélgetni pl csinos hölgyekről, de a valóságot csak az tudja aki már ténylegesen volt nővel. ;o)
Eléggé futurisztikus ötletnek tünik hogy az autót energiatárolásra használjuk. Technikailag biztosan meg lehet csinálni, de szerintem nem engednék elterjedni. Nehogymá' túl sokat meg tudjon takaritani a polgár. Amúgy nekem az ötlet nem jön be. Túl bonyolult lenne és az fölösleges hibalehetőség. Nomeg az hogy az autóban legyen a hivatalos fogyasztásmérő és sms-ben küldje el a szolgáltatónak a fogyasztást, ez már nekem fantasztikum lenne. Mármint ha simán működne. Mondjuk Németországban a kamionokon olyan "autópályamatrica" van hogy gps figyeli hogy mikor melyik autópályára megy fel az illető kamion és hogy hol ment fel meg hol jött le és megvan az autópálya díja (egyedi díjak vannak, valahol nem is fizetős, de valahol igen) és automatikusan érkezik a számla az autópályakezelő cégtől az adott kamiont üzemeltető céghez. A sofőrnek nem is kell vele foglalkoznia. De ez inkább kényelmi dolog, nem spórolás miat van, mint a fent emlitett éjszakai olcsó árammal megtankolunk-címü megoldás. Mindenesetre érdekes ötlet ez az éjszakai áramos dolog. Nem magyarok találták ki véletlenül?? ;o)
Lassan 2 évvel ezelőtt szerény személyem ( másik nick név latt ) vetette fel a "váltott lovak" ötletét.....de ennél már jobbat is kitaláltam eközben...éépen ezen dolgozom...de ez nem publikus..már
Ez így van. De amit írtam hibridügyben az is igaz, optimumon működés. És a Nohab dízelelektromos mozdony jó lehetett, elektromos motorok vonóerőgörbéje optimális a járműhajtáshoz. Én a hibridet a ma-közeljövő járművének gondolom. (Lehetne akkut cserélni mint anno lovakat, ez is eszébe jutott már valakiknek...)
Szia! általában IGEN-DE: "ha ez megérné az autóban, akkor megérné külön telepek formájában is, és maga az elektromos szolgáltató csinálná" Azért erre is van példa: Alaszka Fairbanks városa -- az áramszolgáltató cég akkutelepes inverterrel dolgozik. ez azért néhány MW csúcteljesitményű....... A tengeralattjárók: máig is vannak partközeliek ,diesel villamos üzemmel. --ill. az orosz atom búvárhajók vészüzeme is akkus... szintén alaszka : a gép hajtáú járművek ( skidu, motorcsónak, szgk, terepjárók egyébb munkagépek, s tb..) akkujait szokás dugasszal öszekötni , és a téli időzakban a háztartás igényeire hasznositani... igaz szinte mindegyik SAVAS "a kettő teljesítménye sajnos aligha esik egybe, de legalább nem az összes energia veszik kárba" Ha min.100-140V az akku akkor lehetne TV video, CD, ámitógép haználatra befogni... ez sokszor ete is megteszi....
ilyesmi már felmerült az alternatív energia topikon is, de ebben a formában szerintem nem járható út
először is, a mobil elektromosságban a legnagyobb költséget az akkumlátor amortizációja jelenti, emiatt nagyon rossz üzlet a csúcs/völgy időszaki áramot akkumlátorral migrálni, az amortizációs költség perpill kb 4x a két áram árkülönbségének
ha ez megérné az autóban, akkor megérné külön telepek formájában is, és maga az elektromos szolgáltató csinálná
a másik tényező, hogy aki elektromos autót akar építeni, az nyilván a lehető legkevesebb akkumlátort akarja a kocsiba rakni, mert az drága, és plusz tömeget jelent, tehát ha csak teheti ki van számolva a várható menettáv, és annyi akkumulátor van benne, ami ahoz kell, egyéb felhasználás, pláne ha még menni akarok vele utánna valahova már a hatótáv korlát miatt sem férhet bele
és még ott van a töltés/kisütés energetikai hatásfoka is, és a számlázás nehézségei
viszont, ha a járművekbe nem lítium, hanem NiCd akkumlátor kerül, azt amúgy is a memória effektus miatt elvileg minden feltöltés előtt ki kell sütni, tehát ésszerű lenne ezt a kisütést egyben a háztartásban elhasználni mint hasznos energiát
a kettő teljesítménye sajnos aligha esik egybe, de legalább nem az összes energia veszik kárba
Eléggé megmondóemberesre sikeredett. Mindannyian jobban járunk, ha a hozzászólások kielemzése helyett hasznos infókat írsz a hibridek optimális működéséről.
Én már annak is örülnék, ha elektromos módban 50-el tudnék haladni a benzines módnál gazdaságosabban, olcsóbban. Hiába működik a belsőégésű motor optimumon, ha ugyanúgy a drága fosszilis üzemanyagot kell megvásárolnod, és energiája minimum felét eldisszipálod a környezetbe. Napelemmel, szélkerékkel töltöm szívesen.
Az sem mindegy, hogy a motor adott teljesítmény leadásánál mekkora költséggel, mekkora élettartammal bír. Pl 4kW 50-es motor, vagy 4kW 125-ös motor folyamatosan, hosszú időn át terhelve.Megmunkálási igény, kenőanyag igény, alkatrészek ára, stb.
Nem fog a világ a feje tetejére fordulni a beírásom miatt. És tartom a véleményem 90%-os hatásfok és 90%-os hatásfok összegződve 81%-os összhatásfokot eredményez soros hibridnél. Ha veszteség összeadódik, az sem egyezik meg a matematikában ismert összeadási művelettel. Füstszűrőset, vagy füstszűrő nélkölit? :-D Átmegy a topic alternatív energiába, ahol atomerőműveket tárgyalnak. Hiába, soha nem fogunk otthon atomerőművet építeni. Témázzunk olyan dolgokról, aminek kézzelfogható haszna van.
Volt egy teszt valahol, kisautókat és Priust hasonlították össze valós VÁROSI használatban, Prius 5 körül, a következő kis benzines 8 körül evett... város: rövid távok, akár hideg motorral, az enyém, sima benyás így 9-10, télen a csillaggarázsból kiállva még több is.
Hú srácok én finomabban szólnék hozzá ha megengeditek. A Prius pont az az autó, ahol egyrészt arányos a benzines és elektromos motor teljesítménye és nyomatéka (nem csak 15 KW a másik 50KW mellé, pl), most nem tudom pont mennyi, és a másik, hogy elég jól elmegy csak elektromosan. Zseniális a benyás, a 2 villamos gép és a bolygómű együttműködése, ez a váltó is. Szerintem a Peu féle robotváltó stb valóban kuplungokkal teli, mint valamely VW terep, amit ha jól értettem a duplakuplungos váltó + kuplung variációk kellenel elektromos hajtáshoz és indításhoz. Na ezek komplikáltabbak, a japcsik meg összehozták irányítással, és működik jól több mint 10 éve. Mondhatni laza csuklóból a maiak elkésett és reménytelen erőlködésével szemben... A Honda is vezet, de ott van váltó, és elekrtomos hajtás esetén is forog a főtengely... ezek benzinmotorja sem egyszerű amúgy, szelepvezérlések tárháza...
A terjedő tölthetősnél valóban az akksi ára kérdéses, illetve hosszú úton benyaenergia hajtás, na ekkor cipeljük az akksikat, városban meg a benyás mocit (ami itt viszont egyszerű stabilmotor tulképpen) cipeljük akksi energiával. De nem akarunk 2 külön autót. Kompromisszum.
Mégis, az optimumon működő benzin (vagy dízel?) motorban látom a kulcsát a kedvezőbb energiafelhasználásnak.
Persze, alacsonyabb a hatásfoka - szerinted - de érdekes módon a gyakrolat - és az elmélet is - durván cáfolja ezt. A gyakorlat azért mert kevesebbet fogyasztanak a hibridek a velük összemérhető nem-hibridekhez képest, az elmélet pedig azért a hibridek egyáltalán nem úgy működnek, mint ahogy azt TE hiszed. Ez persze önmagában nem baj, az viszont már annál inkább, hogy a hibridek kereskedelmi forgalomba kerülése óta eltelt 12 évben kismilliószor el lett már magyarázva, hogy hogyan működnek. Nyugodtan lehet azt mondani, hogy NEM ÉRTED hogy hogy működnek, de ehelyett ezeket az agyrémeket állítani kifejezetten büntetendő.
"...mert a párhuzamos hibridben nem lehet kikerülni a tengelykapcsoló - sebeségváltó - differenciálmű sorozatot..." Nem. A Toyota HSD-je soros-párhuzamos hibrid, és egy megveszekedett tengelykapcsoló vagy sebességváltó sincs benne. Gondolom még soha életedben nem hallottál a benne alkalmazott PSD-ről, se arról, hogy hogyan működik, milyen hatásfokú és ilyesmik.
"Nyilvánvaló, hogyha fogok egy benzines autót, és beteszek a meglévő benzinmotor + komplett hajtáslánc mellé még egy elektromos hajtásláncot is, akkor vettem két hajtásláncot, amiből egyszerre általában csak egyiket fogom tudni használni. Ez pénzügyi szempontból gázos, mert drága." Igen ez nyilvánvaló, de ki az az idióta aki ilyet csinálna? Egyetlenegy hibrid sem így működik, persze Te ennek ellenére mégis ezt hiszed.
"Ha soros hibridet építek, akkor a mechanikus hajtáslánc helyett lesz egy elektromos hajtásláncom, amiben extra elem a tisztán elektromoshoz képest a generátor és a benzinmotor. Ez a párhuzamos hibridnél biztos hogy olcsóbb, a tisztán benzinesnél nem biztos." Teljes hülyeség! A valóságban - ami számodra teljesen ismeretlen terület - PONTOSAN fordítva jönnek ki a költségek. Toronymagasan a legdrágább a soros hibrid lesz - méghozzá az igencsak combos kapacitású és kellően túlméretezett akkumulátorok miatt, amik ára csillagászati a többi konstrukció kihagyott mechanikus komponenseihez képest -, ennél olcsóbb lesz a párhuzamos hibrid és a legolcsóbb a nem hibrid. Ezek után teljesen biztos vagyok benne, hogy neked halvány lila gőzöd sincs arról, hogy miről beszélsz.
"Illetve azt nyilván hozzá kell tenni, hogy pl a Prius két hajtáslánca asszimetrikus..." Ilyen egetverő baromságot ne tegyünk hozzá, a Prius-nak NINCS 2 hajtáslánca, csak 1 van, azt hívják HSD-nek. Se a villanymotorjai se a benzinmotorja nélkül nem lehet értelmesen működtetni, csak együtt (villanymotorok nélkül el sem indulna, a benzinmotorja nélkül meg kb. 1 km-t lehetne vele menni).
Ennyi sok elmebeteg ökörség összehordása után azt hiszem totálisan mindegy hogy benned mi milyen érzetet erősít. Összefoglalva a mostani produkciódat: teljesen idióta kiinduló adatokból, a tények ismeretének teljes és tökéletes hiányával és totálisan hibás logikával betonhülye következtetéseket vontál le.
Ilyen meggondolás mellett minden hibrid értelmtlen, nemcsak a soros, de a párhuzamos is, hiszen alacsonyabb a hatásfoka, és emiatt ugyanazért a km-ért több üzemenayagot kell elégetni, tehát szennyezni is többet fog.
A hajtáslánc viszont pont kritikus, mert a párhuzamos hibridben nem lehet kikerülni a tengelykapcsoló - sebeségváltó - differenciálmű sorozatot, míg egy soros hibridben lehet agymotor, ahol ezek hiányoznak, és csak a villamos hajtáslánc versenyzik a mechanikussal.
Nyilvánvaló, hogyha fogok egy benzines autót, és beteszek a meglévő benzinmotor + komplett hajtáslánc mellé még egy elektromos hajtásláncot is, akkor vettem két hajtásláncot, amiből egyszerre általában csak egyiket fogom tudni használni. Ez pénzügyi szempontból gázos, mert drága.
Ha soros hibridet építek, akkor a mechanikus hajtáslánc helyett lesz egy elektromos hajtásláncom, amiben extra elem a tisztán elektromoshoz képest a generátor és a benzinmotor. Ez a párhuzamos hibridnél biztos hogy olcsóbb, a tisztán benzinesnél nem biztos.
A benzinessel összehasonlítva pedig az eredő hatásfok attól függ hogy a mechanikus hajtáslánc helyére kerülő elektromos hatásosabb-e mint az eredeti volt. A villanymotort ilyenkor nem egy benzinmotor hatásfokával kell összehasonlítani, hanem a kardántengelyével, vagy egy sebességváltóéval.
Illetve azt nyilván hozzá kell tenni, hogy pl a Prius két hajtáslánca asszimetrikus, az elektromos sokkal kisebb mint a hagyományos (teljesítményben), ami bennem legalábbis erősíti azt az érzetet hogy ez egy benzines autó, amibe raktak dísznek meg zöld életérzésnek egy villanymotort is.
Az összhatásfok valóban úgy jön össze hogy összeszorzódnak, pl benzin 30%=0.3, elektromos hajtáslánc 90%=0.9, akkor: 0.3*0.9=0.27 azaz 27%. Csak abban van eltérés, valószínűleg a benzines mindíg optimumon működik, már amikor működik egyáltalán, a maiak meg többé kevésbé, lehet kicsi hatásfok ahol spórolónak érezzük (kis fordulat és gáz= nagyobb fojtás a pillangószelepnél, stb-benyásról beszélve). Ezek a jövő konnektoros hibridjei lehet hogy 50% üzemidőben működnek csak...
Kissé OFF, de idevág, ezért engedjétek meg hogy leírjam amit ma olvastam itt Graz-ban az egyik ház falára festve:
"Only when the last tree Has been cut down And the last river Has dried to a trickle Will man finally realise That we cannot eat money And reciting old proverbs Makes you sound like a twat."
"...A városi (helyi) viszonyok szempontjából a valóban mérgező gázok ill. anyagok (lsd. pl. a dizelek korma, ami talán a leggyilkosabb minden szennyező közül) - azaz amelyek már egészen kis koncentrációban is súlyos tüneteket tudnak okozni..."
Na, ez tuttira így van! Reggelente rosszullét kerülget mire végigcsászok a városon a munkahelyemre. Itt ugyanis az autók 90%-a dizel. Nem tudom hogy létezik-e olyan hogy "dizel-allergia", de ha igen, akkor nekem tuttira az van. Tényleg rosszul vagyok a dizelfüsttől!!
CO2 ide vagy oda, jöjjenek az elektromosok! Helyileg biztos hogy kellemesebbek mint bármi más motorizált jármű... Ha pedig gondot jelent az hogy veszélyesek a csendes haladásuk miatt, akkor legyen minden elektromos autónak valamilyen madárhangja. (Mondjuk ez lehet hogy nem olyan jó ötlet...ha túl sok van belőle, az se jó)