Most mondjam azt, hogy ez lenne a normális, és nem csak a HÉV-nél ? :) Ha prózai szeretnék lenni, írhatnám azt, a BKV egy mérgezett egér, melynek vannak részei melyek immunisak a külső mérgekre, egész egyszerűen, mert annyira erősek/masszívak.
A HÉV persze, hogy megbízható, a MÁV-hoz képest, hiszen pl. a Gödöllői is ugye végig kétvágányú, váltó is alig van a táv is rövid a szerelvények még bírják (úgy 5-6 évvel fiatalabbak az orosz metróknál, nem a 24. csak a 23. órában vagyunk).
A MÁV meg ugye ha csak Gödöllőig nézzük, ugye sok állomás, nagyobb forgalom ,mert nem csak a személyvonatok járnak ,hanem gyorsak, meg tehervonatok is, így szükség van állomásokra, ott kitérőbe járásra, majd vissza, várakozás, több váratlan helyzet. Meg ugye télen ha leesik pár centi hó vagy kicsit hidegebb van lefagy a váltó, és nincs váltófűtés idő mire kiolvasztják, elromlik a bizt. ber akkor káosz van, mert sok vonat és mind haladni akar. A HÉV-en meg messze nincs annyi napi használatú váltó, Cinkotától egészen Gödöllőig elmehet a szerelvény, úgy, hogy mindenhol áthalad átmenőben, nincsenek más vonatok meg tehervonatok ,amik bezavarnak 15-30 percenként megy egy vonat, még ha meg is hal a bizt. ber hát átlökik a vasat kézzel, nem úgy mint egy távkezelt MÁV állomásnál ,ahol ha nme áll át a váltó akár 50 km-ről megy a karbantartó brigád. Itt meg pl. Cinkotán jelez a műszer ,hogy nem állt át a váltó, mert pl. fagyott vagy eltömődött a hó miatt, odamegy a váltókezelő, kisepri és kész.
És most írjam azt, hogy ismerek olyan embereket a HÉV-nél, akiknek szívügyük, hogy menjen a vasút?
Ne, mert egyrészt én is ismerek ( gyanítom van olyan, akit közösen ismerünk :) ).
Másrészt ismerek több ilyen embert a MÁV-nál is, ezért nem szeretem kiritizálni alle zusammen az egészet. De sajnos nem ők döntenek a legfelsőbb szinteken, és nem ők tehetnek a szolgáltatás milyenségéről sem - remélem, nem is veszik magukra a kirohanásaimat... :)
Persze! Ha nem romlik a jelenlegi színvonal, és talán nyílik valami lehetőség előbbre lépni, akkor mindegy mi a cég neve, ezt kell hogyan alatt érteni. A járművekkel engem nem tudsz meggyőzni, mert az ülések kényelmetlenek, az ember térde a szembelévővel pacsizik. Jó fűtése van, de nyáron meglehet dögleni. Ahogy sokan a Ganz csuklósokat szapulják, én nem teszem, de ez a jármű típus leszolgálta idejét, és ez is már a múlt hagyatéka, az egész HÉV jelenlegi felfogásával együtt!
Meg ugye azt, amit eddig a BKv csinált a hévekkel különösen a Gödöllőivel azt a MÁV is megcsinálja a saját vonalain. magyarán szarunk bele, ha valami nagy gebasz van, akkor meg PFT kimegy és kicseréli a szétrohadt talpfát meg a szarrá kopott sínt, de még előtte is lehet dobálni ki pár lassújelet és ha már kivirágoznak a pályán a lassújelek végigmegy rajta egy géplánc meg egy PFT brigád cserélik az aljakat, síneket, ahol muszáj.
A Hatvani-elővárosiak egész jól mennek, a FLIRT-ekkel. Legfeljebb pedig 10 percet késnek. Mióta vonatozok (fél éve) egyszer mondták be, hogy a szerelvény meghibásodott és kimarad.
Ellenben a HÉV-nek nem kell IC-t és tehervonatot elengednie. Kinek könnyű a dolga akkor? Senkinek?
Egy MÁVos elővárosi szolgáltatás a nyomába se ér a HÉV-nek. Sőt. Nem beszélve a pontosságról, azért ehhez hozzá kell tenni hogy +2 vagy 3 perces késést az utas nem nagyon vesz észre, de ha a MÁVnál csak ennyi lenne az átlag akkor a svájciak is irigykednének ránk (bocs, túloztam).
Persze a HÉVnél is előfordul néha fekve maradás, de jóval ritkábban, és valamilyen csoda folytán az ilyenek elhárítása is gyorsabban megy mint a MÁVnak.
És azért jegyezzük meg, lehet szidni az öreg vasakat, de a rendelkezésre állásuk korukhoz képest meglehetősen nagy. És a lefgontosabb: a közlekedést jelenlegi formájában soha nem zavarja meg szoftverhiba. :D
Nekem teljesen mindegy ki üzemelteti, és hogyan! Csak ne ezekkel a szörnyű szerelvényekkel!
Nekem nem mindegy, hogyan.
A HÉV jelenleg ugyanis egészen kultúrált szolgáltatás. Megkockáztatom, hogy a BKV egyik legszínvonalasabb szolgáltatása, a MÁV-val pedig össze sem mérhető. Persze azok, akik addig látnak, hogy "Hú, de öreg az MIX/a, hogy néz ki, le vagyunk maradva, stb.", azoknak ez nem vígasz.
De tény, hogy a HÉV járművek:
- Tiszták, kultúrált megjelenésűek, koruk ellenére jó állapotban vannak
- Arra a távra, amire használjuk őket, kényelmesek
- És ami a létező legfontosabb: a HÉV megbízható. Ez az a fogalom, ami a MÁV-nál egyszerűen arcbahánynak minden nap, de a BKV-nál is csak foltokban létezik ezen üzemen kívül. És ez az, ami miatt engem nem érdekel, hogy 30-50 éves vonat jön: tudom, hogy tényleg jönni is fog, 10 perc múlva pedig letesz a Boráros téren/20 perc múlva a Batyin/40 perc múlva a Vágóhídon.
Nincs az a csodajármű, amiért ez utóbbit beáldoznám.
"Az is csoda lenne, ha a MÁV legalább ezen a szinten tudná tartani a HÉV-et, mint mostani üzemeltetője."
A MÁV még könnyebb helyzetben lenne, mint a Start, mert a HÉV infrastruktúrájá azért nincs annyira lepusztult állapotban, mint sok MÁV-vonal. A Start szívna igazán nagyot a járműparkkal.
FOMA: "Viszont a MÁV leányoknak nem lenne egyszerű egy ilyen szigetüzem integrálása, első körben a legegyszerűbb egy önálló leányvállalatként történő átvétel lehetne."
Integrálásról szó sincs. Az is csoda lenne, ha a MÁV legalább ezen a szinten tudná tartani a HÉV-et, mint mostani üzemeltetője.
MFP508: "Ebben a formában eljárt az idő a HÉV felett, tehát valamit kell vele kezdeni. Nekem teljesen mindegy ki üzemelteti, és hogyan! Csak ne ezekkel a szörnyű szerelvényekkel!"
Még ha most, hírtelen egy milliáros cég megvenné a HÉV-üzemet és járműcserével kezdené a probléma megoldását, kb. 3-5 év lenne, mire az első új szerelvény megjelenne, bármelyik vonalon.
Ebben a formában eljárt az idő a HÉV felett, tehát valamit kell vele kezdeni. Nekem teljesen mindegy ki üzemelteti, és hogyan! Csak ne ezekkel a szörnyű szerelvényekkel!
"merthogy itt az infrastruktúra sem nyílt használatú2
Az önmagában még nem megoldhatatlan probléma, ld. a MÁV-START alvállalkozóként történő bevonása a hídzár idején. Viszont a MÁV leányoknak nem lenne egyszerű egy ilyen szigetüzem integrálása, első körben a legegyszerűbb egy önálló leányvállalatként történő átvétel lehetne.
A témában érdemes megemlékezni az 1952 és '58 közötti MÁV-BEV (MÁV-Budapesti Elővárosi Vasutak) időszakról is. Valamiért akkor se jött be a "kiszervezés" - bár azóta jócskán megváltozott sok minden, az utazási szokásoktól kezdve, a szervezeti felépítésen keresztül a finanszírozásig bezárólag.
Persze. Csak ugye itt még komolyabban jön elő az, amiről a buszoknál is sokat beszéltünk, nevezetesen, hogy a bel-budapesti forgalom igen erős mindegyik vonalon. Csak itt még az se nagyon kivitelezhető, hogy a BKK rendezi a Budapesten belüli, a MÁV/Önálló HÉV/Akármi a helyközi forgalmat, merthogy itt az infrastruktúra sem nyílt használatú, ellentétben a közúttal.
Szóval ehhez három részre kéne bontani: pálya, helyközi forgalom, helyi forgalom.
"Az utasok meg csak annyit vesznek észre, hogy pl. a Gödöllőin az Örstől vannak kallerek nem pedig Cinkotától."
Én még ennyi változást sem tudok vízionálni. Szerintem, tényleg csak a zseb felett lévő felirat lesz más (ha lesz). De mint említettem, ha jól megnézzük azt a zsebet, akkor gyakorlatilag ugyanaz a zseb, mint eddig.
A MÁV csak üzemeltetni tudná (így, vagy úgy) a már meglévő eszközökkel és valószínűleg, ez is a cél. Tehát, kb. annyi változna, hogy a MÁV zsebéből történne mindez, nem a fővároséból. De ha elég távolról nézzük, a kettő ugyanaz. Csak ugye, a fővárosnak szabadulnia kell a BKV-tól, ha már királyunk nem akar így konkrétan, a BKV-ra külön pénzt áldozni. Szerintem.
Szerintem nem jó ötlet, elvégre a MÁV mittudna kezdeni a HÉV vonalakkal? Csak púp lenne a hátán, a semmivel sem kompatibilis vontatási feszültséggel, járművekkel, egyetlen egy hasonlóság a nagyvasúttal a közös nyomtáv.
A másik meg, hogy ha integrálják a héveket a BKV hálózatába, ami be fog következni előbb-utóbb (Szentedrei, Csepeli, Ráckevei 5-ös metró része lesz, a Gödöllői meg részben metróüzem) akkor mi lesz?