Ha ez igaz, akkor nem éppen előnyére nyúltak bele a formatervbe. A hátfal leginkább az Irisbus gépeire emlékeztet, míg a homlokfal egy noname kínai buszra.
A BKV-s széria akkoriban már gyárilag D10-zel jött, az viszont azonnal kizárható. Sőt, ez szerintem nem is Rába, inkább a kuvaiti 263-asok DAF motorjához hasonlóra szavaznék.
Amúgy itt a kistestvér is, ezen már jobban látható.
Idehaza 1993-ban milyen Rába motort szereltek be az újonnan készült 280-asokba (ha az ex-NDK-s dömping ellenére készültek egyáltalán olyanok)? Szerintem lehetne az egy kiinduló pont. Aztán meg lehet, hogy teljesen másmilyet kapott ez...
Üdv.!Ikarus 280.49 Kezelési utasítás 1987.Autóbuszok fordulókör táblázata szerint: 1,A tengely jobb oldal:7370-8123 / R 5 / A tengely bal oldal:8940-9760 /R 4 / 2, C tengely jobb oldal 5148-6134/ R 8 / C tengely bal oldal: 7076-8081 / R 9 / 3, csukló utáni rész (kocsiszekrény) :jobb kanyarnál a bal hátsó sarok:8200-9020 /R 2 / B tengely jobb oldal:4880-5850 / R 3 / belső oldali legkisebb körív, amit a jármű leír. B tengely jobb oldal az ikerkerekek között:5160-6190 / R 7 / B tengely bal oldal ikerkerekek között:5148-6134 /R 8 /
Ha jól emlékszem, a Merci motoros 280-asnak (280.33F, vagy mi a nyavaja) is jobbra fekvő motorja van. Akkor elvileg nincs akadálya az ajtó kialakításának.
A reálisan gondolva, egy troli az macerásabb mint a busz. Mert ha a BKV magának építi fel trolinak (akár a Lantánál), akkor még elképzelhető, bár látható a szóló 60-as is egy üzemképtelen darab egyenlőre(?)
A sajtó fotók majd mindegyike a 70-es vonalon ábrázolja (legtöbbször a ligetben) ezt az egyetlen példányban épült troli csuklóst.
Holott a valóságban általában a 74-sen szolgált, mely akkoriban az Orczy tértől a Baros utcán - Kálvin téren - Kecskeméti utcán át a Curia utcáig járt.
Nagyon szerettem ezeket a trolikat, de egy buszreplika jobb lenne szerintem. Bár itt nem derül ki, kihez került, és hosszútáv megőrzés a célja, vagy egy projekt nagyon elejét látjuk.
Más! Van egy hűséges követőm, aki mindig leoszt egy mínuszt, bárhol bármelyik topikba írok, reagálok, kiteszek valamit, akkor hajrá!!!!
Május végén átcsoportosítás miatt, néhány tartalék kivételével eltűnnek Óbuda garázsból az Ikarus 200-asok. Szóval aki hegyi járaton szeretne IK260-ast fotózni/utazni, siessen...
137-esen különösen nagy élmény a 260-as a meredek, kanyargós utcákon... :)
Akkor az Ikarus 266 menetrendszerinti pályafutásának vége, mert az utolsó (ÉMKK-s) példányok műszakijai lejártak és már nem újítják meg. Az utolsó járat csütörtökön egy Hidasnémeti-Tornyosnémeti menet volt.
Tudna valaki segíteni abban, hogy egy csuklós ikarusz (280) milyen paraméterekkel rendelkezik fordulás esetén?
Amikre kíváncsi lennék:
- első kerék max elfordulás
- kormányzott C tengelyen lévő kerék max elfordulás
- csukló utáni rész max elfordulás (kocsiszekrény)
Modellezés miatt lenne érdekes, de sehol nem találtam erre vonatkozó pontos adatokat.
A legfontosabb, hogy a C tengely milyen mértékben fordul (kormányozódik), mert ez fog leginkább kihatni a modell fordulására a későbbiekben is.
Megfigyeléseim alapján kb nagyjából fele annyira fordul a C tengelyen lévő kerék, mint az A tengelyen lévő kerekék, természetesen a kocsiszekrény fordulásának mértékét is figyelembe véve.
Köszönöm előre is a segítséget, ha valakinek van érdemi információja.
Jóllehet, a felsorolt kenőanyag típusok ma már igazából csak technikatörténeti jelentőségűek, a gyárilag előírt viszkozitás és mennyiség valószínűleg él.
Még egyben van, de nem jár, immáron sokadjára visszakerült a selejtsorba. Viszont Monor környékén akkora kocsihiány van, hogy szerintem elő fog kerülni megint nemsokára.
Sziasztok! Az lenne a kérdésem,hogy a CDC-805 (Ikarus 280, Volánbusz) megvan még? Az a kedvenc buszom és már egy jó ideje nem láttam. Aki tudja a választ kérem írja le. Előre is köszönöm. :)
Köszönöm szépen a tanácsot, én most a gyűjteményem bővítésén munkálkodom, a keresett gépekről már van 494 db fotóm, de vadászok még, mert pl a BCF-241-et mintha soha senki nem fotóztavolna, a CTJ-739-ről sincs sok kép, a CLR-327-is ritka...
Plussz múltkor az AAI-628-at ki is felejtettem, bár az KITE busz volt, nem HV-os... :-)
Tulajdonképpen a Polarist úgy tekintem, hogy jóideig (remélem nem örökre) az utolsó széria jelleggel gyári körülmények között készített magyar városi busz volt (ennek szerintem azóta sem felel meg hazai busz, de ha kell vitatkozzunk rajta).
Kb. ez volt a háttér. Ehhez volt kontakt, ehhez volt partnr, ehhez volt forrás.
Ha van egy utolsóként gyártott, akkori innovációkat felsorakoztató busz, amit a múzeumnak szállítással együtt JELKÉPES összegért ajánlott fel az Arriva, akkor melyik múzeum mondana ennek nemet? De majd a 286ra is hőbörögtök majd?
Ismét eljött az idő hogy érdeklődjek, van e valakinek fotója a Hajdú Volán hajdúszoboszlói telepének gépeiről....? Úgy kb 2005-ig..... Bár van egy - két ma is futó példány....
Elsősorban gondolok itt a BCF-241-re, BCA-183-ra, CLR-327-re (még akár kék-fehéren...) az ELS-245-re még kétajtós korából, esetleg a CTJ-739-re, BCC-184-re, HCA-760-ra, FGM-714-re, EVL-657-re, GDK-589-re, EZZ-372-re, BRM-620-ra....
Igen ez egy F.A.Ü. csuklós lesz, és a hátsó része TR5. A 489-es hazahozatala pedig nagyon nagy durranás, még annak fényében is, hogy a lebontott közlekedési múzeum teljesen máshol épül fel (vagy nem).
A 60T mellett, a fémtiszta, csak hátulról látszódó kocsi egészen biztosan nem 620/630-as...eleve szögletesebb, és a hátsó üvegek sem stimmelnek. Ellenben pont úgy néz ki, mint egy Tr5, fekvő 630-as lámpákkal.
""Volvo múzeuma is tele van olyan prototípusokkal, amiből csak egyetlen egyet gyártottak, mert sokkal érdekesebbek, mintha "kommersz" járművekkel lenne kitömve az épület.""
Ha itt Ikarus múzeumról beszélnénk akkor a sor második felénél helyet foglalhatna. Csak itt egy közlekedést összefoglaló tárlatról kéne gondoskodni, ahol egy hazánkban soha nem közlekedett járművet besorozni oda, ahol Qrva nagy adósságai vannak a múzeumnak, mert a személyszállítás, teherszállítás nagyjai, és a hazai tömegközlekedés hiányait kötve hinném, hogy egy ilyen példánnyal kéne gazdagítani.
Biztos, hogy csak megőrzésre? Februárban egy Totalcar részben a Lantában jártak, ott látszott egy kocsi lemezelt hátulja, és én Tr5-ként tudtam azonosítani.
Akkor még egyszer: erre a vételre valószínűleg most volt lehetőség, mialatt más, mások által favorizált buszok után kutatnak, lehet hogy ez is a lángvágó alá került volna. Egyébként egy megőrzésre kijelölt jármű esetén nem feltétlenül az a legfontosabb szempont, hogy mennyi készült belőle, például a Volvo múzeuma is tele van olyan prototípusokkal, amiből csak egyetlen egyet gyártottak, mert sokkal érdekesebbek, mintha "kommersz" járművekkel lenne kitömve az épület.
Szerintem sántít az analógia, mert a főbb típusokból már most is sok van megőrizve, sőt jó néhány még normál utasforgalomban közlekedik. Itt most kb arról megy a "vita", hogy a kis szériás vagy egyedi típusok közül inkább ezt, azt vagy amazt kellett volna megvenni - de mint írtam, felesleges szócséplés, mert később még sorra kerülhetnek azok is.
Ilyen alapon akkor mindig lesz kifogás, hogy az adott típust miért ne.
----------
NINCSolyan kifogás, hogy miért ne.
Tőlem meg pláne, hogy nincs.
Már írtam, de megismétlem, jöjjön a 489 is.
Inkább nemzedéki, világszemléleti különbözőség van.
Az egyik (nem elutasítandó nézet) az, hogy ha egy országot/várost lebombáztak, akkor nem a lakásokat, iskolákat, orvosi rendelőket, kórházakat építik elsőnek újjá, hanem a műugró tornyot.
Az enyém más.
Ha én dönthetnék, a lakások, kórházak, munkahelyek, iskolák, óvodák, satöbbi lenne a sorrend. Nálam a műugró torony a 489-k legfontosabb újjáépítendő valami lenne egy háború vagy egy nincs helyzet után.
Attól még nem ördög az, akinek a műugró torony az első.
Gyanítom ez a Polaris is éppen azért lett megvéve, mert most fillérekért hozzá lehetett jutni és még jó állapotban van. Szerintem a felsorolt típusok mindegyikét be lehet sorolni az alábbi kategóriákba:
- sok fut még belőlük az utakon
- már van belőle félretett példány (akár több is)
- nem maradt belőle egy sem, vagy olyan rossz állapotban, hogy szinte a 0-ról kellene egy új buszt építeni.
Ilyen alapon akkor mindig lesz kifogás, hogy az adott típust miért ne. Szerintem jó döntés volt a Polaris megvétele, egy igazi különlegesség, én úgy látom, hogy a különböző csatornákon hozzászólók döntő többsége is örült neki. Tudomásom szerint egyébként több busz beszerzésével kapcsolatban is folynak tárgyalások, hogy most megvették ezt, ez nem azt jelenti, hogy ezentúl már soha nem vesznek semmit, de nem lehet mindent egyszerre.
Amikor a közlekedési múzeum megvette a Farost, akkor azon ment a hőbörgés, hogy minek egy n+1. amikor már így is van belőle egy csomó megmentett példány.
- a BKV-tól, Ik-405-t, IK-412-t, IK-260-t, Ik-415-t, Ik-435-t, Ik-280-t,
- mástól : Localót, MAN-223-t,
Mert ezeket most fillérekért adják. Utolsó kilométereiket teszik meg, még eredeti forgalmi állapotukban. Úgy eredeti, hogy a mai forgalmi állapotukban, nem a gyártáskori állapotban.
Ha pedig a Közlekedési Műzeum autóbusz gyűjtemény felelőse a 20 db alatti gyártási db számban készített magyar buszokra izgul (nem vitatom az ilyen izgulásra való jogát) akkor szerezzen be egy Ik-253-t.
Mert most még lehet.
Ezek a mentések valódi muzeológusi építő munkát, gyűjtemény alapító munkát feltételeznek.
Valójában semmit, vagy is ami a Tatai úti raktárban hánykolódik azt kéne rendbe hozni, és maga az égész koncepció egy belekapok valami", bár a régi tárlat is csak az új és laikus érdeklődőknek volt varázslatos.
Amikor a közlekedési múzeum megvette a Farost, akkor azon ment a hőbörgés, hogy minek egy n+1. amikor már így is van belőle egy csomó megmentett példány. Most a Polaris meg túl különleges... Akkor mit kéne venniük, kérdezem naívan?
Mivel a Közlekedési Múzeum, működése kb. 110 évéből majd 90 évig leginkább vasúti múzeum volt, nem közlekedési múzeum, így állományukban nem sok busz lehet.
Pedig az ok egyszerű, így könnyebben eladható volt a Volánokban, mert a 256-os nem volt idegen típus, egy új típusszámtól viszont idegenkedtek volna. Szóval egyszerű marketingfogás.
Ha már megjelentek a mit kéne inkább megmenteni hsz-ok, először az érdekelne, hogy milyen típusok vannak "megmentve" - elsősorban a múzeum gyűjteménye érdekelne, mert Tata, Polgár, Tapolca résztvevőiről részben nekem is van képem, ill. azokról hamar akad kép a neten.
Szerintem is lenne ezenkívül még bőven más megmentésre váró busz is. Sajnos a fellelhetőség nagyon behatárolja a dolgot. Ez most elérhető volt, bár talán valóban nem a legjellemzőbb a gyárra.
Jelen esetben gondolom az is sokat számíthatott, hogy (a cikk szerint) ez volt az az utolsó típus, amit még a gyár bezárása előtt Mátyásföldön terveztek és gyártottak, nem maradt meg a prototípus szintjén, bár kevés darabszámban készült. És a maga korában modernnek volt mondható.
Én közel hatvan éve lakom a mátyásföldi (J.Margit u.) IKARUS gyár közelében, sok érdekes és szép buszt láttam kigördülni.
Vicces lenne ha a ferihegyi repülőgép emlékparkba azért kerülne egy IL-62, mert a MALÉV kb. 60 éves történetében pár hónapig valóban béreltek ilyen gépet.
Igen tudom, már sajnálom, de sajnos tényleg egy percem volt és rohantam is tovább. Ha legközelebb arra járok kérdezősködni fogok. -= BPO-478 =- köszönöm, ez is segítség :)
András! Nagykanizsáról csak az a "picike snitt" van? Tök jó látni a majd húsz éves videón az egyik 415-öst (FHZ-946), no meg piros 32C vonalon az egyik ex ndk 280-ast (talán ELJ-632)...
(Egyébként a VKEI Avtobuszprom magyar átírása: 'Vszeszojuznij konsztruktorszko-ekszperimentalnij insztyitut avtobuszosztrojenyija'. Bocsi a vauért, csak orosz szakot végeztem és feláll a szőr a hátamon az angol átírástól :)
Így van. Aztán elég sokszor viszontláttuk ugyanezeket a buszokat a BKV villamospótlásain. 1998-ban, a Villányi úti vágányzár idején utaztam olyannal, ami belül még szürke-kék volt. És időnként kiadtak háromajtós helyközi 280-ast is, na azon jó buli volt utazni.
Én úgy tudom, hogy ez a 12 buszt (GAS-174...177 és GAT-201...208) a 38-as vonallal együtt adta át a BKV a Volánbusznak 1996 nyarán (maga a járat szeptember 1-jétől Volánbuszos).
Erre a pótlásra gondolsz? Lehet, hogy én tudom rosszul, de ott mintha csak simán az lett volna, hogy a BKV akkoriban ugye még relatíve fiatalon el tudta adni a buszait, ezeknek nagy része a Volánokhoz került, amiket ott még több évig használtak. A szóban forgó 280-asok is így kerültek a Volánbuszhoz, ezeket eleinte helyköziben használták, de a villamospótlás apropóján aztán mégis visszakerültek Budapestre, mert a kialakításuk révén ezek voltak a legalkalmasabbak a feladatra. De ha valakinek vannak arra vonatkozó konkrét bizonyítékai, hogy ez már akkor is mutyi volt, akkor javítson ki nyugodtan.
Volt ott nagyobb is. Például, amikor évtizeddel előtte a BKV járműhiányra való tekintettel megbízta a Volánbuszt pótlási feladattal, úgy, hogy a szükséges járműveket a BKV állományából adták át. Biztos nagyon rossz állapotú kocsik lehettek, mert a Volánbusz még vagy 10 évig használta őket. Nem teljesen így volt a történet, de a lényege ez volt.
Ez a pécsi selejtekkel Pestriában alvállalkozni egy akkora fricska volt a magyar közlekedés történetében, hogy még.
Ésszerűbbnek tűnt volna, ha a bkv, vagy mi a 150 csuklósból, amit előtte években szanált ki, tartotta volna meg a jobbakat, s adta volna át az alvállalkozónak...
Mondjuk mindegy is, de ezt bele kellett írnom a cybervákuumba.
Kezdek arra gyanakodni, hogy nem lett meg a kellő számú busz határidőre (ami azért nem meglepő), így küldtek egy másikat egy másik üzemtől, és egyszerűen átrendszámozták, hogy minden szépnek és jónak tűnjön...
Annyira felnbuzdultam az ICO kapcsolók vásárlása után, hogy úgy döntöttem ideje nekik valami méltó helyet találni.
Belevágtam, elindultam egy úton.
Remélem a többi, még hiányzó alkatrészt ill. műszerfal boxot is sikerül beszerezni. Elképzelhető, hogy a felújítás nem a már azelhalálozott Ikarus buszok műszerfalainak valódi állapotát
fogja vissza adni, de mindenképpen emléket állít neki (bocs a szentimentalizmusért). Ha sikerül felépítenem, egy igazán féltett kincs lesz. Az utolsó kép egy 350 -esből való.
Gyerekkorom legkedvencebb busza volt, sajnálom, hogy kaszni szétszakadás miatt selejtezni kellett. A másik műszerfal valamelyik 200 -as családból van, de már őt is átalakították
Hoppá. Most vettem csak észre, hogy Mihál tt. táblázatában a GA 67-31 fekete dőlt betűvel áll, ami nála átszámozást jelent. Lehet, hogy a busz (egyáltalán nem meglepően) idősebb?
Üdv.! " A háború után a viszonyok rendeződésével újra megkezdődött a MÁVAGban az autógyártás. Némileg korszerűsítve, de lényegében a korábbi Mercedes-Benz típusokat készítették. "Tr 5" típusjelzésű új autóbuszukat 1948-ban fejlesztették ki .A főváros háborúban elpusztult járműállományát igyekeztek velük pótolni.Ezt követte az M 5 jelzésű autóbusz alváz, amit városi és helyközi forgalomban egyaránt használtak.A háború utáni autóbusztípusok karosszériáját az Uhry testvérek karosszériagyárának utódjaként létrehozott Ikarus készítette. (...) Utolsóként - 1952-ben- egy új autóbuszalváz hagyta el a gyárat, amire az Ikarus készített luxuskivitelű felépítményt.A genfi autószalonon mutatták be, de további példányok előállítására már nem került sor. " Forrás: Zsuppán István : A magyar AUTÓ./ első kiadás/ Szerintem a MÁVAG -Ikarus A 19 típus is szóba jöhet, bár a motor típusára nem tér ki a szerző.
Köszi az észrevételeidet! Az M5-öt, mint típust akkor nem vehetem számításba. Megnéztem a listádat újra, így persze már megvan az az egy szem Tr5. De az '51-ben lett törölve. Lehetséges, hogy 4 év után állították volna talpra Szegeden? Egyáltalán mi történt vele? Ugyanez kérdés azoknál a kocsiknál - bár ezek meg Rábák -, amelyek '49-ben Pécsre kerültek vagy Szegedre. Ha Szegedre, akkor hol voltak és milyen állapotban 6 éven keresztül? Ráadásul a Láng-motor talán csökkenti annak a valószínűségét, hogy a maradék két kocsi, amiket keresek szintén Rábák legyenek. Nem tudom, zavaros ez az egész ...
(Küldtem egy e-mailt a megadott publikus címedre.)
Tr5 a FAÜ-nél 1 db volt, amit korábban selejteztek: GF306. (Később rendszámát egy honvédségtől átvettre adták ki, ezért kerülhette el figyelmedet.)
M5 nem volt ilyen, mert ami nem jött a FAÜ-höz, azt a Mávaut 58-ban selejtezte (4 db).
Rába-TS: nem csak a FAÜ-nél GF rsz.-mal közlekedők jöhetnek számításba. Voltak olyanok, melyek 1949-ben állítólag Pécsre kerültek, de valójában nem kerültek oda. Lehet, hogy Szegedre.
(lásd honlapomon az 1929-1947.xls lapon)
Nagy valószínűséggel Pécsre csak 1 vagy 2 TS került, a többi DST volt (amint azt már hosszan kitárgyaltuk a Régi-rendszámos topikban).
M5 akár lehet. A Honvédségre nem gondoltam, mert a forrás kifejezetten a FAÜ-t említi a 6 kocsi megelőző gazdájaként. Ettől függetlenül persze nem zárható ki teljesen. Szóval ezzel a két kocsival kapcsolatban teljesen a sötétben tapogatózom ...
Csak, hogy ne titokzatoskodjak, pár szó arról, mit keresek (BPO-105 tt tette a fülembe a bogarat pár hete):
Az SzKV 1955-ös, hat kocsiból álló induló állományát szeretném helyre tenni. Ezek mind a FAÜ-től érkeztek és Szegeden lettek felújítva, majd néhány (4-5) év használat után mentek a levesbe, mert iszonyatosan sok baj volt velük. Kaptam egy listát ezekről, miszerint 4 db Rába TS volt (ezekről már fotókat is sikerült feltúrni), amik nyilván a háború után megmaradt 10 darab kocsi közül valók. Mihál tt adatai szerint ennek a kontingensnek a selejtezése akár egybe is eshet a 4 kocsi szegedi megjelenésével. Azt nem tudom megmondani, hogy a 10 kocsi közül konkrétan melyek kerültek az SzKV-hoz, de azért ez már valami. A másik két kocsi típusáról viszont azt írta a kapott listám, hogy OML674. Ez pedig a Tr5-ösökben és a T4-ben használt Láng-dízelmotor típusa. A T4 bp-i selejtezése hasonlóan jó lehet, mint a TS-eké. Ha "ő" lenne az egyik Szegedre került régi kocsi, akkor már csak egyet keresek, ha nem, akkor még mindig kettőt. A kérdés az, hogy kerülhetett-e az SzKV-hoz Bp-ről 1 vagy 2 Tr5-ös 1955-ben? Mihálnál ennek nem találtam nyomát (lehet, hogy van, csak én voltam béna), mert úgy tűnik, az egész Tr5 állomány kapott '58-ban GA-s új rendszámot. Tehát a saját kérdésemre ez alapján nemmel válaszoltam. Ezért kérdeztem, hogy volt-e még más típus a FAÜ állományában, amiben még az említett Láng-motor ketyegett.
"A MÁVAG Tr5-ös mellett más busztípusba is építettek-e be Láng OML674 dízelmotort? Ha csak a Tr5-be, akkor az nagy segítség lenne nekem."
Senki?
Én közben annyit találtam, hogy a T4-es prototípus kocsiban is ilyen motor volt. Kifejezetten azok a típusok érdekelnek, amik az '50-es évek első felében üzemben voltak a FAÜ kötelékében. A Rábákban nem Láng-motor dohogott, a régebbi típusokban meg (az akkor még meglevő harcsák) talán az említett motor egy korábbi változata, az OML67, de ebben nem vagyok biztos. Ha jól tudom, a motor alapja Mercedes-licenc volt.
Pedig nálam mindenképpen többet tudsz. Én újságcikkekből, internetről, no meg a fórumban elejtett hozzászólásokból és a listáim lyukaiból tudtam csak tájékozódni, te viszont akárhányszor megszólaltál ez ügyben, látszott, hogy tovább jutottál. (A tehergépjárműveket például sosem néztem, igaz, nem is érdekelt behatóbban az általános típusismereten kívül.) Szóval nehogy csendben maradj, jöhet minden :D
Ez még mindig elég tág, de már bele lehet szuszakolni egy- egy katalógusba. Nekem van 256.50E, 256.50V katalógusom, és olyan is, amiben benne van a 260-280 valamely változatai.De ezek - ahogy Trizs olvtárs is mondta - papír katalógusok. Ha érdekel, adj elérhetőséget.
Tudtok valahol esetleg elektronikus formában lévőt?
---------------------
Nem.
Olyanok nem készültek.
Az elképzelhető, hogy valaki "átírta elektromos változatra" az eredetileg nyomtatott verziót, de ez nagyon sok szkennelési munkát jelenthetett, tehát drága.
Igaz, igen tágan adtam meg, mit szeretnék. Első sorban városi busz, 260-as és 280-as, valamint távolsági 256-os busz alkatrész katalógusa érdekelne. Néztem a neten, vaterán igen drágán vannak fent eredetiek. Tudtok valahol esetleg elektronikus formában lévőt? Köszi a válaszokat.
"200-as családhoz tartozó"- mégis, melyik katalógus érdekel?
2000- ben a Mogürtnél láttam ilyen katalógusokat, élükre állítva volt vagy 40 négyzetméternyi belőle. Csak a 200-as család katalógusai voltak, a többi arrébb volt, 10 négyzetméteren.
Tudna esetleg valaki Ikarus 200-as családhoz tartozó, alkatrészkatalógust, vagy a busz felépítéséről ábrát küldeni, vagy elérhetőséget adni? Vagy egyáltalán megadni, beszerezhető-e ilyesmi, és ha igen, honnan?
Lassan összeáll a kép. Már vannak kiinduló adatok és egy 1:10 rajz kezd megszületni. Szerintem még pontos is. A további adatok hála a számítógépnek meg már lemérhetõek innen. Zárójelben csak hogy miért nem 1:1, vagy 1:100. Az elsõnél ha felnagyítom a rajzokat, fényképeket ekkora méretre a számítógépen, akkor az gyakorlatilag feloldódik. Nehéz lántni a kontúrokat, rettenetesen szemcsés lesz a kép. A második esetben meg ugyan élesebbek a képek, de sok esetben a méretbe tized, meg századmilliméterek kerülnek mérésnél. Arany középút az 1:10-es.
Én azért felosztom a tennivalókat csoportokra. Futómû - alváz - felépítmény szélvédõkkel - mûszerfal - berendezés (székek, tükrök stb) - és a díszítés.
Köszönöm az eddígieket is és vissztérek ha már lesz mit bemutatni.
Köszönöm f.domino_-nak az inspirációt és természetesen várom az esetleges (tulajdonképpen minidennemû) további adatokat, érdekességeket a leendõ 3D-s Ikarus Mávaut városnézõ busszal kapcsolatban. E témában látsd korábbi topikjaimat. Apropó, tudja e valaki mekkora volt a kormánykerék átmérõje?
Rendszám: PBA-928 Gyártmány: IKARUS Típus: 263.01 Szin: FEHÉR A jármű körözés alatt áll? NEM A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás adatai: A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) állásfoglalása alapján adat nem adható ki. Forgalmi adatok: - Egyéb: A lekérdezett jármű forgalomban van
Mindenképpen értékelendő, hogy próbálod felfejteni ezt a tengizi szálat, ez engem is foglalkoztat. Sajnos, a rendelkezésre álló információ kevés, nagyon sok ott dolgozó már nincs közöttünk (ebben van némi ok-okozati összefüggés), ebből adódóan nem csoda, hogy a megállapításaid több helyen pontatlanok, vagy hamisak.
Első körben, nem tudtam behatóbban foglalkozni a lenti listáddal, de ránéztem a lista nógrádos részére, abban nem sok helyes info volt, majd ezekre visszatérünk.
Másodszor, ahogyan írod, nem egyszerre mentek ki a kocsik, viszont igenis jöttek haza, több évben, rendszertelenül.
Harmadszor, abból, hogy relatíve sok kocsi papíron nem jött haza, nem szabad arra következhetni, hogy tönkre is mentek a járművek. Ezek mind itthon még a kiutazás előtt kaptak egy alapos felkészítést, átalakítást, főleg a porvédelem, illetve a szélsőségesebb hőmérsékleti viszonyokból adódó meghibásodások kiküszöbölése céljából. Ezek az átalakítások egyébként itthon sem jöttek rosszul. Viszont, ugye pont a tengizi munka idején szűnt meg a Tefu. A járműpark nagy része fiatal, keveset használt teherautó volt, amely elég szép értéket képviselt kint, és itthon is, egy éledező maszek-világban. Az autók egy része persze kint maradt, mert ott is érték volt, de bizony itthonra is került pár szép példány. Kis megyénkben ma is emlegetik azt a (félig) legendát, hogy amikor egyszerre hazaindult 50 darab kintről, akkor a hazaúton szépen lassan elkoptak, mire megérkeztek volna Salgótarjánba, konkrétan 3 db ért célba. Hol a többi? Ma már a Tescoban, de egy 10-15 évvel ezelőtt még megtalálhattad volna a környéken, ugyanis a ma sikeres fuvarozó cégek jelentős része ennek a gépparknak a segítségével kezdett ismerkedni a "piacgazdasággal".
Akkor jöjjön az általam eddig ismert kocsik listája. Amik nem 266-osok, azokat külön jelzem.
Balaton Volán
BY 26-60 -> CJX-693 - 1990-ben távollétében átadva Pápai Volánnak, majd átrendszámozva, kint maradt (törölve 1994-ben) BY 27-46 - 1990-ben távollétében átadva Tapolcai Volánnak, kint maradt (törölve 1994-ben)
Borsod Volán
BX 94-54 -> CKH-831 - visszajött BX 94-55 -> CKH-040 (vázcsere 1999-ben) -> JLA-456 - visszajött BY 09-14 - kint maradt (csak nem ő volt az átjáróban kettészakított busz?) BY 21-27 -> CKH-832 (vázcsere) - visszajött
BX 98-15 -> DUF-711 - 256-os, visszajött BX 99-69 -> DUF-706 - 256-os, visszajött BY 23-84 - kint maradt BY 23-85 - kint maradt BY 48-67 -> DUF-710 - visszajött BY 48-68 -> DUF-709 - visszajött
Itt pedig a bizonytalan kocsik, amikről semmit nem tudok, viszon sejthető, hogy volt közük a dologhoz:
Balaton Volán
GF 03-73 -> BU 62-22 - 1990-ben átadva Pápai Volánnak, kései, 1993-as selejt GF 11-98 -> BU 62-25 - 1990-ben átadva Pápai Volánnak, kései, 1994-es selejt GF 21-38 -> BU 62-27 - 1990-ben átadva Pápai Volánnak, kései, 1994-es selejt GF 21-39 -> BU 62-28 - 1990-ben átadva Pápai Volánnak, kései, 1994-es selejt GF 21-40 -> BU 62-29 - 1990-ben átadva Pápai Volánnak, kései, 1993-as selejt BU 38-75 BX 45-13 - 256-os
Borsod Volán
BU 37-71
Mátra Volán
GF ??-?? -> BV 30-60 - 280-as BU 38-26 BU 38-31 BU 38-32 BU 91-57 BY 09-24
Nógrád Volán
BU 37-87 BU 38-06 BU 91-72 BU 91-75 BU 91-77 BX 39-81 - 256-os BX 94-49 BY 06-73 BY 06-75 BY 06-76 BY 09-07 BY 21-39
No igen, ez az emberi része a történetnek. Volt benne némi csúnyaság, ha szabad így fogalmazni. Tulajdonképpen a "gyere dolgozni, jó pénzt adunk, amire ugyebár biztos szükséged van, a több dologgal meg ne is törődj" típusú munkaajánlat, csak éppenséggel állami szinten művelve.
A tengizi Volán-ügylet tulajdonképpen ezeknek a munkásoknak a napi szintű kiszolgálása volt. Gyakorlatilag a mai szerződéses járatoknak megfelelő üzemet láttak el a város és a munkaterületek között (és gyanítom, hogy a város belsejében is - erről majd később beszélek). A buszokat értelemszerűen nem az ország minden szegletéből szedték össze, hanem főleg azokról a helyekről, ahonnan a legtöbben mentek dolgozni: Veszprém, Nógrád, Heves, Borsod megyéből. Ezektől a volánoktól vagy tízesével mentek ki buszok, szinte gyári újan, minden évben pár darab. Viszont én úgy tudom, hogy egészen a legvégéig, 1994-95-ig nem jött vissza egy darab sem, és akkor is csak töredékük.
Mire következtethetünk ebből? Látjuk, hogy évente pár darab mindig kiment a volánoktól. Azt is látjuk, hogy nem jöttek vissza sehogy, tehát nem úgy cserélgették, mint mondjuk elvben az Audi szerződésesen cserélnék a koruk miatt a buszokat olyan 10 éven belül. Továbbá azt is látjuk, hogy 1989 után nem ment ki egy busz se (bizonyára a teljesítménycsökkenés, a méretek visszavágása miatt), az üzemeltetés pedig még 5-6 évig tartott ezután. Tehát a kinti üzem jó eséllyel csak nyelte a buszokat, amik bármilyen nagyobb felújítás, karbantartás nélkül nagyjából 5-8 évig elfutottak, aztán ki is hullottak az üzemből. Ez magyarázná azt is, hogy miért került vissza csak néhány busz a program lejártával (és ezek jó része is miért lett selejt itthon pár éven belül), nem beszélve arról, hogy visszafelé már tisztán piaci alapon kellett volna csapolni a dízelt olyan buszokba, amiket már biztosan jó pár éve evett odakint a rozsda.
Most pedig ejtsünk pár szót a járműállományról. Többségében 266-osokat vittek ki - normál befogadóképességű, igénytelen, és annyi van belőle, mint a nyúlbogyó, szóval kiválóan alkalmas munkásszállításra. Volt ezen kívül még néhány 256-os is, talán delegációk, mérnökök szállítására. A legérdekesebb viszont most jön: sejtek néhány helyi kivitelű 260-ast, 280-ast is, amik kimentek, jelen esetben mind a gyöngyösi üzemtől. Ezekről a vak is látja, hogy nem alkalmasak a porban ingázásra, de akkor mire használhatták? Bizonyára egyéb mindennapi helyi, a munkához nem kapcsolódó forgalomra.
Az általam eddig ismert kocsik listájának pedig egy külön hozzászólást fogok szentelni.
Erről a tengizi történetről egy pár szavas összefoglalást vagy linket lehetne kapni? A fórum keresője nekem nem talált korábbi hozzászólásokat a témában.
Tudja e valaki hogy az Ikarus 31/311-nek milyen széles volt a hátsó tengelye a fékdobok külsõ széléig? Ja és esetleg ha van infó arról is hogy a fékdobok mekkorák voltak szélességben és átmérõben? Feltételezem hogy az elsõ tengelyen levõk is akkorák voltak mint a hátsón.
Nem beszélve a mellette álló négyzetes viszonylatjelzőjű buszoktól való különbözőségtől.
A fura lökhárító és a táblatartó alapján lengyel export lehet. Ha még szélesebb lenne a táblatartó, akkor pedig csehszlovák (amilyenből viszont jutott Miskolcra is).
Hát ha valami, akkor ez egy nagyon sürgős beszerzés volt. A fotó, mint írtam, 1962.12.31-én jelent meg az újságban. Másnaptól, vagyis 1963.01.01-től vette át a helyi AKÖV a szegedi városi buszközlekedést az SzKV-tól. És egy hónappal korábban lehet, hogy még egyik cég sem készült erre az átadás-átvételre. (Persze tudom, hogy a '60-as évek első felében sok kisebb tanácsi vállalattól vette át a helyi AKÖV ezt a feladatkört - meg nagyobbaktól is pl. PKV.) Ebben az időben 19 busszal rendelkezett az SzKV és '62. folyamán komoly fejlesztést hajtottak végre, hiszen ekkor már 620-asokat és FAÜ-csuklóst is kaptak. No, ezzel az átadással kapcsolatban én azt hallottam, hogy meghívták Szegedre Kossa elvtársat, itt jól tartották és erre ő egy indoklás nélküli miniszteri döntéssel áttette az SzKV autóbuszüzemét járművestől-emberestől az AKÖV-hoz. Hogy ez igaz-e, nem tudom, de tény, hogy '62. novemberben még új téli menetrendet dolgozott ki és tett közzé az SzKV. Az meg egy másik tény, hogy kicsi volt a buszpark és annak is a többsége még IK 30 és 31 típusú kocsi volt. Szóval fejleszteni kellett és talán Kossa ezt így oldotta meg. Az AKÖV-nél meg hirtelen jött az új feladat. Sürgősen kellettek új kocsik, hát - amint írtad - elfogadták, amit és ahogy kaptak. Ez lehet egy magyarázat ennek a kocsinak az apró eltéréseire.
Mindenesetre a Tengiz-gyanús gépek elég jól látszanak a tulajdonosból: BU 91-77, BX 39-81, BX 45-13, BY 09-07, BY 21-39. A többit inkább csak az átrendszámozás előtt selejtezhették le.
Magyarországra, a GA 95-01-ig (közforgalomba), helyi, városi közlekedésbe - tudtommal - nem szállított az IKARUS szerződés szerint, "hoszú siltes" homlokfalú autóbuszt.
Mégis számtalan ilyen járművel találkozhatsz fényképeken.
Ennek magyarázata :
- exportból itthon maradt,
- azonnali megrendelés amikor nem a "hazai sztenderd városi 620-t" gyártották a megrendelőnek, hanem megkérdezték, hogy ha ennyire sürgős, jó lesz e ? az éppen futó, akármilyen külföldi gyártott sorozatból 1-2-4 db példány ?
Az esetek legnagyobb %-ban az volt a válasz, hogy jó lesz.
sok esetben még a szín se számított.........................majd átfestjük...........:-))
Így azután mindenféle (eredetileg külföldi rendelésű) 620-as autóbuszról találhatsz fotót, amint egy magyar városban, helyi járaton dolgozik.
Ezek a kocsik nem voltak nagy darabszámúak, de mivel sok mindenük különbözik:
Nem is gondoltam, hogy ennyi érdekességet fogsz felfedezni a képen :-) Nekem csak az tűnt fel, hogy fura az a lökhárító, meg hogy ez a kocsi nem teljesen azonos kivitelű a mögötte állókkal (táblatartó, index).
(A kép minősége meg olyan, amilyen. A Délmagyar akkor ilyet tudott ...)
Apropó, vannak hozzá selejtezési dátumok is? Azok alapján elég könnyű eldönteni, hogy lehettek-e kinn vagy nem. Ugyanis a korai selejtek 90 környékiek, a vissza nem hozott tengiziek pedig nagyjából egységesen a biznisz vége felé, 94-95-ben lettek kihúzva az állományból (annak ellenére, hogy volt, amelyik már évekkel azelőtt leállhatott odakinn).
Én láttam már ilyen lökhárítót. Igaz, hogy nem pesti buszon, ahogyan ez sem az!
Viszont....
Érdekes, hogy ennek alul van a tükre, ami Pesten talán a legelső (09-xx) sorozatnál volt. (59-ben). 62-ben már rég felülről lógott le a tükör.
Sajnos nem túl jó minőségű a kép. De úgy tűnik, teljes magasságban eltolható ablakai vannak a képen látható busznak. Legalábbis vízszintes osztóléc nem látszik. Ezen közben viszont fekete ablakgumi! (A pesti kocsikon ez valahol 91-xx magasságában jelent meg, 63 során! Bőven új futóműves, kerek sárvédős, naná, hogy bukó ablakos verzióban! Ez pedig régi futóműves, lapított sárvédős!)
A képet a Délmagyarország 1962.12.31-ei számában találtam. Ekkor adtak át a szegedi helyi forgalom részére 7 db új 620-ast kis ünnepség keretében. A GA 67-31 lökhárítója érdekes. Ilyet mintha nem láttam volna eddig ...
Ezek kapcsolódtak valamilyen formában is a tengizi kiküldetéshez? Mert ha igen, akkor ezeknek a rendszerváltásig mind vissza kellett jönniük (amit nem tartok valószínűnek), hiszen mindegyik kapott új rendszámot később.
Ha nem gond, megint felhoznám a Tengiz-témát. Egy próbát megér, hátha valaki hozzá tud valamit tenni.
Összeszedtem néhány 1982 és 1989 közötti rendszámot, amiről nem tudok semmit, de gyanús lehet (persze ezeken kívül is vannak szép számmal tengizi kocsik, de amik egyértelműek, azokat egyelőre nem írtam be ide). Jelöltem mellé a legvalószínűbb volánt, aminél kezdhetett a busz.
BU 37-21 Alba/Zala BU 37-31 Zala/Kisalföld BU 37-48 Balaton/Gemenc BU 37-71 Borsod BU 37-87 Nógrád BU 38-01 Jászkun BU 38-06 Nógrád BU 38-26 Mátra BU 38-31 Mátra BU 38-32 Mátra BU 38-51 Kunság BU 38-52 Kunság BU 38-70 Kapos/Alba BU 38-75 Balaton
BU 91-50 Mátra BU 91-57 Mátra BU 91-66 Kunság BU 91-72 Nógrád BU 91-75 Nógrád BU 91-77 Nógrád/Borsod
Üdv mindenkinek! A valaha egy példányban létezett 555-ös típusról, hátulnézeti fotót ezidáig nem sikerült fellelnem. Az Autó Motor csak 68-tól van meg, akkor már nem volt téma ez az egyedi vas. Kisebb szenzáció lenne, ha egy fiók mélyéről előkerülne egy témába vágó kép!
Elhinni elhiszem, mert azt az agyammal teszem. Nem ott van a gond. Sõt biztos hogy igazad is van. Csak ha nézem az eredeti fekete/fehér képeket a már korábban említett oldalakon akkor bizony nekem úgy tûnik hogy "levegõsebbek" a kerékdobok. Ráadásul a kerekek beljebb is vannak, mert elfér bennük a domború és nem belapított hátsó dísztácsa is. Következésképp keskenyebb a nyomtáv is. - Az általad küldött szegedi már szerintem halódó buszon szintén úgy néz ki. - Meg szerintem a busz sem olyan magas, bár ez lehet a lakkozás miatti "szemfényvesztés".
A 3D-s rajz szempontjából különben majdnem mindegy. Pár centi magasságot vagy nyomtávot egyszerû helyesbíteni a végén is. Nekem ez tulajdonképpen viszonyítás miatt kellene, egyenlõre rajzok és valami más tényleg fix támpont híjján.
De ha valaki megmondja nekem hogy pl a fekete hûtõrács (tyúkhálóval mögötte a dõlõ homlokfalon) alsó kivágása milyen széles milliméterben, vagy az utastér milyen széles padlómagasságban Vagy valami nagyon mérhetõt és tutit, akkor azzal is elégedett lennék. A többi meg méricske a képernyõn és programokon. Ha a dísztácsa történetesen esetleg pont 20collos lenne, akkor nekem már az is jó kiindulási alapnak.
Ismét köszonöm az észrevételt! Várom a továbbiakat is!
Érdeklõdöm hogy van e esetleg valaki akit még érdekel ez az Ikarus Mávaut panoráma busz? Ezt csak azért kérdezem hogy ne terheljek a témával másokat akiket esetleg ez nem érdekel. Pár ötletet azért szeretnék megbeszélni, esetleg eszmét cserélni ezzel kapcsolatban.
Pl a nagy kérdésem egy kerekekhez/felnikhez/gumikhoz értõhöz a újáépített és eredeti busz kerekeviel kapcsolatban:
Az én (lehet hogy buta) elképzelésem szerint az igaz hogy a busz az Ikarus 31 alapjára épült, de egyre inkább meggyõzõdésem hogy kisebb kerekekkel.
Az eredeti 8,25/20, azaz 136/134 R20 volt de ez a képek tanúlsága szerint nagy. Szerintem egy olyan 116/114 R20 vagy ahhoz nagyon közeli a valószínûbb. Márha létezett ilyen. Ez persze lehet hogy azzal is jár hogy a felnik is keskenyebbek, annak ellenére hogy 20-asok. Az ET szám is kicsit nagyobb, szükségszerûen a jelenlegi nyomtáv is kisebb lehetett eredetileg. Merthogy így a gumik keskenyebbek, alacsonyabbak és beljebb is kerülnek valamivel. Minek következtében a hátsó dísztárcsa i befér a dobba, meg a busz is kicsit lejjebb ül.
Köszi "trizs77" az ötletet. De igen, igazad van. Megtettem már korábban. A busz 3D:s építése egy új ötlet és ezért kéne kicsit részletesebb segítség. Az a helyzet azonban hogy megvan ugyan a tulaj emilcíme, küldtem is neki ebben a témában megkeresést, csak sajna eddíg nincs válasz. Január 11.-én kaptam tõle képeket amik egy része sajna jelszóval védett a google-on.
Remélem Arnold Úr (a busz jelenlegi tulajdonosa) olvassa a fórumot és megérti türelmetlenségem. Ha esetleg elveszítette volna elérhetõségem, kérem ezúton is hogy lépjen velem kapcsolatba. Újabban a facebook-on is elérhetõ vagyok: https://www.facebook.com/laszlo.ghimessy
1. - Vagy az új kerekek szélesebbek, esetleg némileg magasabbak is az eredetinél. Magyarán nem biztos hogy az új kerekek méretei egyeznek az eredetivel. Az Ikarus 31-nek egy német oldal szerint 8,25/20 azaz 136/137 R20-as gumijai vannak. Következésképpen a busz is valamivel magasabb az eredetinél.
2. - A hidak/tengely rövidebbek. Ez kevésbé valószínû.
3. - A karosszéria valamivel szélesebb eredetileg, hogy a kerekek "levegõsebben" beférjenek a dobba hátul. Ez sem túl valószínû.
4. - Hátul nem duppla, hanem szóló kerekek vannak a tengelyen, bár ez sem túl valószínû a képeket tanulmányozva.
Hátszóval nem tudom. A nyomtáv elõl kisebb mint hátul? Ne adj Isten a hátsõ kerekek eredetileg kisebbek - más méretûek - mint az elsõk? Akkor viszont a busz nem áll vízszintesen. Persze a terheléstõl függõen talán amúgy sem, soha...
Lehet hogy a két eredetileg épített - nevezzük õket úgy hogy "balatoni" és "dunakanyari" - ennyire eltérne egymástól? Nem hinném.
Na igen, ez egy fenékváz. De ha jól tudom, erre nem lehet csak úgy rárakni egy kasztnit, ez ugyanis nem bírja el a terhelést, sem a berendezést, sem az utasok súlyát. Erre olyan felépítmény kell, ami részt vesz a teherviselésben. Arra céloztam, hogy ez teljesen más lehet egy Ik31-nél, ahol a felépítmény része a tető, mint egy nyitott, panorámás busznál. Feltehetőleg - ahogy Csikós is céloz rá - emiatt nem lett az oldalán ajtó.
Ez nekem is eszembe jutott, bár az Ikarus 31 elõdjének volt egy "alváz" változata is, a 30-as. Lehet hogy ezt használták azután a 31-hez is. Ez ment kompletten motorral és futómûvel exportra (is) hogy azután helyben építsenek rá kasznit a helyi igényeknek megfelelõen.
Nagyjából ugyanaz lehet az eset, mint a Jelcz M11-esnél. (Az ugyebár 260-as fenékvázra készült, a Csepelnél talán 260.88 volt azok típusa.) Szóval inkább úgy kell itt az alvázat érteni, mint az "alja".
Más kérdés, hogy a nevezéktanban hogy került mindkettőbe az Ikarus elnevezés, ha a Csepel gyártotta az alját (tehát igazán akkor lehetett Ikarus, ha az Ikarus rá is épített volna valamit)...
Átolvastam a cikkeket, feltűnt valami. Csikós több helyen is "alvázról" írt. De a 31-esek önhordóak voltak, nem? Vagyis a panoráma busz kialakításánál jobban át kellett tervezni-szerkeszteni a vázat, hiszen az önhordó szerkezetnél a tetőöv is részt vesz a teherhordásban, merevítésben. Vagy akkoriban egyszerűen úgy hagyták? Nehezen hihető az akkori mérnökökről. Hogy van ez?
Nagy fába vágtam a fejszémet ezért némi segítségre szorulok.
Eltökéltem hogy megrajzolom az Ikarus-Mávaut panoráma buszt 3D-ban. Valahogy úgy ahogy f.domino_
Nem vagyok teljesen kezdõ e téren de egyéb elfoglatságaim miatt (munka-ház-család-macskák-stb) ennek a hobbinak a gyakorlása egyenlõre kicsit háttérbe szorult. Szóval csak lassan fog elkészülni.
Viszont meg akarom csinálni a napvédõs változatot is.
A buszbõl, mint tudjátok csak két darab készült összesen és csak egy maradt fenn. Azaz pontosabban egy újjáépített (a dunakanyari változat, a balatoni tûnt el de ha valaki ismeri ennek a történetét, szívesen veszem) egy megszállott hozzáértõ keze(i) nyomán. Minden elismerésem az övé!
Tehát ha valaki tud méretadatokat a buszról, esetleg rajzot azt nagyon hálásan megköszönném ha vagy itt, vagy privát emilen megosztaná velem.
Mindenféle adat érdekel. A kerékmérettõl az ülések szélességéig, a homlokfal dõlésszögétõl a hátsó lépcsõ magasságáig. Persze ha van egy pontos rajz, abból azért elég sokmindent le lehet mérni. De valahogy szeretnék elindulni ezzel. Azután mikor elérkezek odáig és van valakinek a tetõszerkezetrõl pontosabb közeli fényképei, akkor az lenne a jármû megkoronázása.
Az odáig oké hogy az Ikarus 31-re alapult, de errõl sincsenek adataim.
Csak nekem tűnik ebből a nézetből úgy, hogy az ablakok fölötti eresz vonala kissé girbe-gurba? Vagy valami szándékos ok miatt ilyen (látszik ilyennek)?
Most, hogy nézem ezt jópofa kis gif fájlt, eszembe jutott, hogy a '70-es évek elején a Ga-94-xx-es sorozat vége felé tapasztaltam, hogy a hátsó magasságjelző már szögletes volt, de az első még csepp alakú.
Kérdésem: nem így jöttek ezek ki már a gyárból? Vagy valami főjavítás alkalmával cserélték volna le - de csak a hátsókat? Tudsz erről valamit? Esetleg Mihál?
(Érdekes, hogy korral az ember fejéből milyen emlékek buggyannak elő...)
December 31-én jártam a Camponában (a számlatörténetem szerint), ha minden igaz akkor láttam mellette rendőrautót, meg egy másik autó is ott volt, talán a buszhoz tartozó személlyel... akkor már szét volt fújva, de őszintén szólva hiába járok arra minden nap vonattal, azóta és az előtt se láttam, pedig eszerint még ott van :)
Srácok, egy barátom szeretne készíteni egy 260-as makettet. Nincs esetleg valakinek egy méretezett vázrajza? Jellegrajzokat találtunk, annál több kellene.
Meg lehet csak Blenderrel is, csak nekem így egyszerűbb volt. Ugyanaz az analógia, mint a képeknél a vektoros és pixeles programok. (A honlapomon lévő grafikát pl ugyanígy csináltam: Corelben megszerkesztettem, aztán Photoshopban kicsicsáztam. http://vitanyi-ivan.hu/reszek/modell/kepek/620/ikarus-620.gif
Próbálkoztam Blender helyett Zmodellerrel is, csak ahhoz nem találtam értelmes manuált vagy tutorialt, úgyhogy feladtam.
Én is kedvet kaptam egy hasonlóra, de én a Finta-féle 1963-as Mávaut-Ikarust (Ikarus 31 alapú, de részeiben Steyr-licenc is van).
Errõl egyébként Csikós Zsolt egy nagyon szépen dokumentált cikket is írt a totalcaron 2009 szeptemberében.
Gyerekkorom nagy"busz-szerelme" ami felújítva de ma is létezik. Azaz a két építettbõl az egyik.
Kérdésem f.domino_ -hoz hogy lehet e csak a blenderrel megcsinálni, vagy muszály egy cad-on keresztül menni az alapokkal?
Én ugyan rajzoltam korábban épületeket 3d-ben de nem blenderrel. Hanem DiaLux-al.
Mielõtt valaki megemlíti hogy ez nem 3D-re való, igaza van. Eredetileg nem. Világítástervezõ program, de nagyon jól lehet vele 3D-ben is rajzolni.
Hatalmas hátránya hogy nincs linux változata. Én az otthoni gépen közönséges Windows-t futtatok, viszont a laptopon linuxot. Ezért kezdtem el a blenderrel foglalkozni.
Sok sikert a végeredményhez és mégegyszer gratula!
Újdonságok: kicsit nagyobb index, kisebb hűtősapka, zászlótartó, fogantyúk a szélvédő alatt. (Hiányzik még: ablaktörlő csonkja. Na és persze a berendezés, de az majd a következő fázis lesz.
Szia. Éppen ezért mondtam, hogy amely Ikarusok még vannak, tartalékos szerepük lehet, vagy már szétvágás vár rájuk. Néztem a vállalat honlapját de aktuális járműpark összetételt nem találtam, viszont a fotokon előfordulnak Ikarusok, de azok régebben is készülhettek. Sajtóértesülésekből tudom, hogy az utóbbi években több MAN-t szereztek be, amelyekkel Ikarusokat váltottak ki, mert az Ikarusok a legrégibb buszok, a román gyártásu DAC-ok már régen kikoptak Ploiesten.
Nagyjából ők a helyi Ventona/Komo-Sky, szóval nem kell meglepődni ezen. Még ezt a gépet is elég oroszosan csinálták meg...
Viszont ha már képfeltöltős kedvünkben vagyunk, álljon itt tőlem is egy kép. Itt még eredeti festésben "parádézik" az egyik roncs a metróállomás előtt.
Beneztem ebbe a "Transzport 21 vek" cegbe. Olyan felbuher autobuszuzem :)).
Berelni lehet 280-asast, egy darab van a kepen, most mar szepen fenyezve, nem ecsettel es hengerrel, mivel azt irjak hogy a szervizukben van fenyezokamra (szvsz loditanak).
De ugy igazabol az eladosorban levo buszokbol, 5 db. 280-as van kihirdetve, 200 ezres aron, ez talan picit tobb mint ocskavasar.
Igen, egy "Transzport 21 vek" nevű vállalat buszai. (Ha jól látom, pár darab még közlekedik belőlük a helyiek szerint is.) Párszor összeakadtam velük az említett helyen, megfigyeléseim szerint addig mentek az eredeti fényezéssel, amíg le nem esett róluk szinte teljesen, aztán utána átfényezték őket fehérre.
Ami a jekatyerinburgi 283-asokat illeti, azok 1996-osok. Kb. 90 közlekedik belőlük ma is, van köztük egyaránt rozsdaette fostalicska és megkímélt, karbantartott jármű is.
Rendszám: PBC-255 Gyártmány: MÁVAG Típus: TR5 Szin: KÉK A jármű körözés alatt áll? NEM A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás adatai: A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) állásfoglalása alapján adat nem adható ki. Forgalmi adatok: - Egyéb: A lekérdezett jármű forgalomban van
Kövezzetek meg, de ha egy ennyire sok reakciót, hozzászólást kiváltó hozzászólást töröl a moderáció, akkor vagy ne töröljék a hozzászólást magát, vagy töröljék láncban a többit is, annak ellenére, hogy egyedileg azokban nem is lenne semmi kivetnivaló. A "későn érkezők" számára ugyanis elég fárasztó ezeket végigolvasni úgy, hogy utána nagyjából ugyanannyit tud az egész vitáról, mint előtte.
Kétségtelenül gyári új buszról van szó, gyári fotózás alkalmával, hiszen még rendszám sincs rajta. 63-as évjáratnak tűnik: már új futómű, és fekete ablakgumi, de még kis viszonylatjelző, és díszléces ajtókeret. Azt is tisztáztuk, hogy a csepp index időnként vissza-visszatért a szögletes rovására, mielőtt 64-től 66-ig (a kerek megjelenéséig) ismét állandósult volna. (Utóbbi esetben lejjebb, a kék rész legalján). De hol az oldalsó táblatartó? Ami pedig már a régi futóműnél is megjelent 63-tól, egyidőben a kerek sárvédőkkel? Lehet, hogy nem pesti kocsi? A pécsieknek széles viszonylatjelzője volt. Azt hiszem, a miskolciaknak is.
Örülök, hogy ezt leírtad, mert így az ember nem érez bűntudatot, ha nem segít egy Ikarus-feltámasztó akcióban.
Sajnos, te egy nagyon buta ember vagy. A busz sorsának jobbra fordulásában már nem tudsz segíteni, de talán magadon még igen. Ha ilyen nagyratörő terveid vannak, azért befogadhatnád más véleményét. Te több százezer forint, és egy bűncselekményben való részvételt kérsz tőlünk, én pedig csak 3 percet kértem tőled.
Figy, engedd meg, hogy elmondjam a véleményem, és legalább 3 percet tölts el azzal, hogy átgondolod.
Adjátok be ezt a szart vasba, vagy hagyd a francba. Ha nem most akarod tetőtől talpig felújítani, akkor a talpra állítása, komplettírozása kéz alól szerzett alkatrészekkel is annyi, amennyiből egy üzemképes és papíros példány is kijön, amivel azonnal tudsz mozogni.
Ha a cégfelszámolás még nem fejeződött be, akkor ahhoz az eszközhöz te nem nyúlhatsz, mert az lopás. Ha a tulajdonos is benne van, az még súlyosabb, de egyik eljárásnak sem az a vége, hogy te megtarthatod az autót 100%-ra (persze, lehet így, de azért külön tenni kell, én addig egy vasat nem költenék rá).
Nem hiszem, hogy megmenekül. Szét lett már eléggé verve, bár a motorteret még nem nyitották ki, mikor 2 hete megnéztem. Illetve értő kezek leszerelték a kurrens alkatrészeket (feliratok, vészjelzők, belső szofitás világítótestek, műszerfal stb.)
Egyben neked is válaszolva PT 34-42, ma érdekes dologra lettem figyelmes, az említett Ikarus 211-essel kapcsolatban. Arról a buszról van szó, ami szerepelt a jármű roncsos videóban és blogon, pontosabban LJZ-397-ről. Nos ma arrébb álltak a busszal valamikor a nap során, a parkoló másik oldalára, indulásra késznek tűnik, el fogják vinni ,de az kérdés, hogy ki és hová viszi, reméljük nem a roncstelepre. Reggel még azon a helyen állt ahol fotózták. Remélem jó helyre kerül. Csak gondoltam megosztom veletek, ha már én hoztam fel korábban a témát.
Még az is köztudott, hogy egy bizonyos ember éppen arra járt aznap, és a gyárnál fotózgatta a tájat. Hogy, hogy nem, teljesen véletlenül a gyár is belekerült a képbe kerítésestül, a kerítésen túl álló jellegzetes színpompás buszokkal együtt. Aztán amikor a gyár fülébe jutott a dolog, igencsak rosszallását fejezte ki ezen fotók nyilvános mivolta íránt, így a képek többé nem lehettek nyilvánosak.
A rekorder e tekintetben nálam Vajda Pál főpolgi-helyettes, aki 2005-2006 táján azért söpörte le az M2G tervet a színről, mert az 1-2 év múlva kiírt tendert az Alstom fogja megnyerni, amelyik még el sem döntötte, hogy milyen specifikációval fog indulni a még meg sem álmodott tenderen, de egy biztos: kétéltű járművet nem kíván gyártani.
Kicsit OFF: Az ezüstérmes pedig egy színtiszta magyar autóbuszgyártó cég, amely pénteken megtudta, hogy egy felkapott fürdőváros le kívánja cserélni a néhány darabos flottáját, majd szombaton már a gyárudvaron álltak a kész kocsik egyedi arculattal.
Az M6LOG ebben a versenyben legfeljebb bronzérmes lehet.
Nem, konkrétan azt állítom, hogy az M6Log közvetítőcég, a KKk pedig ezeket a kocsikat akarták megvenni, de közvetlenül nem tudták. Azt, hogy Bila Cerkva ugyanezt a megoldást használta a GVM-ek esetén, a BKV majd minden használtbeszerzésnél, sőt, a KKk eddigi használtbeszerzései is mind közvetítőcégenkeresztül történtek. Vagy ugyanígy az M6Log, vagy például a Homm-on keresztül.
Uram ön komolyan gondolja, hogy ma Magyarországon valaki két milliárd forintért megvesz autóbuszokat előre és, majd mikor a telephelyén van elkezd pályázni autóbusz beszerzéseken? Ez esetleg elővásárlási keretszerződés megkötésével lehetséges, de mivel az M6 L.O.G az egyedüli nyertes ezen a tenderen, ettől érdekes ez. Mellesleg a fenti cég egy kis volumenü vállalkozás. De nem értem a volánbusz saját javítóműhely és szervíz tulajdonosaként miért nem szerzi be ezeket. Ez közbeszerzés és az árrés az adófizetők zsebéből fog hiányozni. Minden ami ehhez kell: telephely,vizsgabázis,kamionmentő,szakértelem, forrás rendelkezésre áll. Nem utolsó sorban a nemzeti buszgyártás többször elhangzott több fórumon, de ma ebben az országban az adott szó semmit nem ér.
A megnyert tender és a kifizette a Volán az nem ugyanaz. Használt buszok, természetes, hogy már megvásárolt/létező kocsikkal fog pályázni a közvetítő, érdekes lenne, ha más lenne használtkocsik esetén a rendszer. Új busz esetén valóban gáz, ha előre legyártott buszt vesz meg az üzemeltető....
2017 február 12. vasárnap 9-14 óra 2017 március 12. vasárnap 9-14 óra 2017 április 09. vasárnap 9-14 óra 2017 május 14. vasárnap 9-14 óra 2017 június 11. vasárnap 9-14 óra 2017 szeptember 10. vasárnap 9-14 óra 2017 október 15. vasárnap 9-14 óra 2017 november 12. vasárnap 9-14 óra 2017 december 10. vasárnap 9-14 óra
Esetleg nézz körül a NEMROSSZFOGÁS oldalán,ott 7500-ért kínálják. Semmi probléma nincs vele,ugyanazt fogod kapni mintha a 19.000-est vennéd,csak itt jobban jársz anyagilag. Én is ettől az eladótól vettem,ugyanennyiért tavaly ,és nem bántam meg. :)
Gyors kérdés talán ti jobban tudjátok. Az Ikarus évszázados története című könyvet szeretnék venni. Hol érdemes venni, illetve a Maróti oldalán találtam 9700-ért. Meg is rendelném, de közben más oldalak 19000-ért adják ugyanezt a könyvet, így most elbizonytalanodtam. Valamiről lemaradtam? vagy az első lehetőség teljesen rendben van és az utóbbiak vannak elszállva?
Ezt magyarázza meg, Mr Sherlock! Az innenső - Tildy Tibor közlése szerint -95-67. Feltehetőleg még főjavítás előtt, hiszen
- alul van az index, fölötte a rendszám
- díszléc van a hűtőn
- felvágott köténylemez a lökhárító alatt
- bal oldalon 4 nyitható szekrény. És itt jön a bökkenő! Függőleges viszonylatjelző. Eddigi ismereteink szerint a 64 utáni, gyárilag nagy négyzet, és téglalap viszonylatjelzőket nem bántották a főjavítás alkalmával sem. Ez meg még főjavításon sem volt. Lehet, hogy sérült? (Azért művészet lehet egy ilyet lezúzni úgy, hogy a homloklemez ne sérüljön, hiszen ha azt is kicserélték volna, minden bizonnyal felülre tették volna az indexet.)
Ha jól látom, az innenső 69-70-es évjárat, (95-xx) gyárilag széles viszonylatjelzővel (Függőleges táblával - lásd Mihál utóbbi hozzászólását!). A távolabbi viszont utólagos. (Elárulja a csepp alakú magasságjelző) A kettő között számos apró eltérés látható. Az innenső pl mintha nem is a szélvédő síkját folytatná, hanem egy leheletnyivel meredekebb lenne. De nem annyival, mint Mihál képén az utólagos, ami gyakorlatilag függőleges.
Most, hogy Mihál betette a képet a busz elejéről, nekem az tűnik, hogy a rajzodon a szélvédő alatti díszléced jobban kiemelkedik a karosszéria síkjából, mint a fényképen! Ellenőrizd le!
Ha valami, hát ez a módosítás nagyon hiányzott. (A szélvédő aljának az ívét módosítottam. Gyakorlatilag újraépítettem az elejét. A szélvédő osztóléce is odébb került.)
A Sallaiban főjavított 620-asokra 1970 őszétől hosszú viszonylatjelzőt tettek, ilyen azonban nem sok volt. A legtöbbet Kabára vitték Fj-re, ott úgy emlékszem valamikor 71 folyamán tértek át. Ez kb 73-ig, vagy 74-ig tartott, amikor az utolsó 620-as Fj-ket csinálták.
Az ezüstszürke ajtókkal kapcsolatban bocsánat, én tévedhettem. A képek ismeretében 95-15-ig még kék volt. (Annak ellenére, hogy a 180-asokon 69 augusztustól már ezüst volt.)