A legrégebbi bejegyzés 1989-es. Mivel ezeket a módokat a demoscene használja, ami meg eleve a versengésre épül, nyilván kevesen árulják el, hogy hogyan csinálták meg az effekteket. Ettől még megbeszélték, belenéznek egymás forráskódjába, ihletet merítenek a másikéból.
Még mindig várom a netes linkeket, ahol a sok új grafikai módot részletezik C64-re és Plus4-re is. A fórumokban se találok erről semmit, csak beszélgetéseket.
Csak azért tények, mert te azt mondod? Hol vannak a 10-25 éves infók a neten a FLI, stb. grafikai módokról? Ha ezek a retró "szabványok" 20+ éve léteznek, akkor van nyoma a neten is. Csak a már linkelt C64-es oldalt találtam erről, ezért kérdezem, ez nem kötözködés. Nem a demókat akarom elemezni, hogy kiderítsem melyik milyen.
Nem kötözködik, csak azt akarom hogy bizonyítsd be, amit mondasz. Ha nem tudod bebizonyítani, akkor nem úgy van. Rossz a linked, az utolsó pont nem kell bele. Tudtam hogy a demóefekteknek van nevük, nem ez volt a téma.
Nem fogok válaszolni a hülyeségeidre, mert tudom hogy csak szándékosan kötözködsz. De hogy még jobban összezavarjalak, még a demó effektek is szabványok: http://plus4world.powweb.com/effects. . De itt sem lesz leírva hogy hogyan tudod leprogramozni.
Nem ilyen leírásra gondoltam, hanem nagy látogatottságú retrós oldalakra, ahol már 15-20 éve meg kéne lennie az FLI, stb. részletes leírásának. Minden nem alap képformátum leírásának meg kéne lennie, van már vagy 15-20 féle. Hol vannak ezek, ha ennyire elfogadta ezeket már 15-20 éve a nemzetközi retrós közösség? A linkeden 1995-ös könyv van.
Itt 1 újabb példa, ahol jól jönne a RAM bővítő, mert 16-32 KB RAM-ot is elhasználnak csak a 2, vagy 4 graftárra. Max. 6 graftárat lehet használni 64 KB-ban ($2000, 4000, 6000, A000, C000, E000), mert 2 db 4 KB-os RAM rész nem használható ($1000-1FFF, $9000-9FFF, itt a VIC működése miatt a virtuális karakterkészlet ROM látszik). A $0-s graftár cím alapból kiesne a $1000 nélkül is, a VIC miatt csak a $8000-es graftár hely vész el.
Mi az hogy lényegtelen hogy hogyan programozzák le az új képformátumokat???? Azt se tudod miről beszélsz. Nagyon is fontos hogyan kell programozni, mert csak így lehet elérni azt az eredményt, a felbontást és a színeket, amit a "szabvány" előír. Javaslom megnézni az IRQ megszakítás témát a neten, és hogy ezt hogyan kell használni, hogyan lehet több színt elérni, mint amit a gép alapból tud. Itt van egy oldal. http://codebase64.org/doku.php?id=base:interrupts
Meg azokat az oldalakat is keresd meg, amik a "szabvány"-okról írnak. Én is szeretném már látni, mert sehol se találtam ezekről leírást. A szerinted "szabvány"-nak a képformátumok előállításához is kellett volna szabványprogramokat írniuk, hogy csak ezeket lehet használni, hogy olyan képeket készítsenek ezekkel, amiket ők elfogadnak. Így mindenkinek csak a képeket kell megrajzolni, a színeket kell összeállítani, nem kell a programozással foglalkozni, ugyanúgy, mintha az alapgép alap képformátumával rajzolnának. Hogy néz ki, hogy mindenkinek a 0-ról kell megírni a megszakítási programot ezekhez? Nevetséges. Írjanak hozzá képrajzoló programot, amiben benne van a megszakítási program is, hogy azonnal ki is lehessen próbálni a képet. Amúgy is bele kell írniuk a programba, hogy hogyan lehet használni pl. a színeket.
Az USB-t se csinálhatja meg akárki akárhogy, itt is vannak korlátok, szabályok, hogy felismerje a bedugott eszközöket az USB-s driver, meg ott a kompatibilitás is. Nem lehet bármilyen hardverrel és szoftverrel megcsinálni.
Felejtsd már el ezt az eltértem a tárgytól baromságot, mert ez itt egy retró fórum, bármikor, bármeddig beszélhetünk bármilyen témáról, egyszerre többről is, nincs korlátozás. Te ne akard korlátozni azt, amit a fórum nem korlátoz.
Persze hogy program kell ami megjelenítse a képet, mert nem tudja az eredeti hardware. Miért írnák le hogy a képek megjelenítését hogyan kell leprogramozni? A szabvány az nem ezt írja le hanem az eredményt. Miért, az USB 2.0 szabvány úgy van leírva hogy milyen alkatrészek kellenek hozzá, meg hogy rakd össze? Nem, az van leírva hogy az eszközök hogyan kommunikáljanak egymással, tehát az eredményt. Így minden gyártó meg tud felelni a szabványnak, akárhogy is rakták össze azt az eszközt. Ezek a képformátumok azért szabványosak, mert nemzetközi szinten vannak elfogadva. De még te linkelted azt a webolalt ahol ezeket leírták, és bármelyik weboldalra mész ami a C64 képformátumokkal foglalkozik, ott ugyanez lesz leírva, tehát egy nemzetközi szinten elfogadott képformátumokról van szó.
A trükk szabvány vitát mivel semmi értelme lezárom.
>Mi az hogy eltértem a tárgytól? Az eredeti tárgy az volt hogy a Plus/4-en mégis ki lehet használni azt a rengeteg színt. Erre még mindig nem mondtál semmit, és jössz a szabvány/trükk meg a REU témával. Még hogy nem térsz el a tárgytól. És ne próbáld belemagyrázni hogy a szabvány/trükk meg a REU kapcsolódik a témához, mert nem kapcsolódik.
De ezt is lezárom, mert megint írsz valami tökre eltérőt a tárgytól.
Nem te döntöd el hogy mi számít. Az eredeti téma az volt hogy nincs értelme a sok színnek Plus/4-esen mert nem lehet kihasználni. Erre mutattam olyan képeket amik mégis kihasználják. Amíg a C64-re sosem lesznek ilyen képek, mert csak 16 színt tud. Akárhogy erőlködsz ezek nem trükkök hanem egy a nemzetközi közösség által elfogadott új szoftveres képformátumok, amelyekkel akár több mint 60 színt lehet megjeleníteni egyszerre a képernyőn. Aztán mivel erre nem tudtál már mit mondani azt mondtad hogy neked a 16 szín is elég, és már megint ezekkel a Nuvie videókkal jössz. Semmi közük ezeknek a Nuvie videóknak a Plus/4-es grafikai tudásához.
Ezeknek a Nuvie videóknak semmi értelmük. TV műsorokat, TV reklámokat, természetfilmeket, 3D renderelt videókat, butítanak le nagy felbontásról kb 16 millió színről C64 felbontásra és 16 színre, ennek semmi értelme, max arra jó hogy bemutassák hogy mit lehet csinálni 16MB RAM-al. És te ezeket a videókat nézed, és még büszke is vagy rá, tökre igénytelen vagy. Amúgy meg ne emlegesd ezeket a videókat többet, mert már nagyon unalmas. Ha csak ezek a videók használják ki a 16MB RAM-ot akkor semmi értelme ennek a REU-nak. Mutass demót vagy játékot ami kihasználja, de azt már a C64 topikban.
Ja igen, amit BSZ csinált hardvert, sokkal jobb videó lejátszó mint C64 REU-s, mert nincs méretkorlát, 12 bites 44khz-es hang is szólhat alatta, és nem csak 16 színű. Tulajdonképpen a Plus/4-en akár egy teljes filmet is meg lehetne vele nézni, eredeti, szuper minőségű hanggal. De ennek sincs semmi értelme, mert ki akarna filmet nézni Plus/4-en amikor mindenkinek van PC-je.
Ezt már láttam 2014-ben. Ez nem számít, mert ezt pár ember csinálta, csak a speciális kártya tulaja tudja ezt használni, csak az ő maszek kártyájával működik csak, csak az előre konvertált kép és hanganyagokkal, csak azzal a CF kártyával működik, amit a videónál is használt. Senki más sem tud ilyen videót csinálni Plus4-gyel. 4 év eltelt, azóta se lehet kapni, nincs sorozatgyártás, se semmi infó a kártyáról, hardver, működés, stb.. Pont arról beszéltem, hogy az ilyen fejlesztések értelmetlenek, ha előtte nincs piackutatás, hogy van-e ilyenre igény, mennyit fizetnének ezért a Plus4 tulajok, gyártót keresni, stb.. Ebből nem lehetne világszerte 1000+ db-ot eladni, de az összes verziós 1541U-ból + az Ultimate64-ből + a TC64-ből összesen már eladtak világszerte 700-1000 db között.
Értem hogy szoftveres trükkel növelte meg a színfelbontást. Nem kell szoftveres trükk, ha van egy kis plusz hardver. Ha már a VIC képfelbontását nem lehet növelni, növeljük a sebességet. Pont az a nagy szám a Nuvie videókban, hogy csak egy 16 MB-os 1764-féle REU kell hozzá, az 1541U-ból és a TC64-ből csak ezt használja. SD-ről a REU-ba kell másolni az adatokat, aztán a REU DMA-jával csinálja az egész gyors REU--->C64 RAM másolást. A lényeg hogy alap 1 MHz-es, 64 KB-os C64-gyel. 1 MHz-es CPU-val videólejátszás! Kevés Commodore eszközben van DMA az 1700, 1764, 1750 REU-n kívül, pl. a C65-ben. Nagyon ritka a DMA. Talán van még 1-2 eszköz, és vége.
Ha létezne külön csak 16 MB-os REU, ami mást nem tud, csak a DMA-t a 8726-tal, akkor is működne a Nuvie, csak az adatok REU-ba másolását kell megoldani. Ez floppyról is lehetséges, csak sokáig tart. Még 800 KB-os 1581 lemezről is kb. 21 lemez a 16 MB.
Mért mutassak másmilyen képet, itt láthatod hogy mégis ki lehet használni azt a rengeteg színt. Ez egy a Plus/4-en futó plusz hardver nélkül létrehozott szoftveres képformátum. C64-en is vannak új képformátumok, de azon sosem fognak ilyen képeket létrehozni mert csak 16 színe van. Amit linkeltem képet, a srác aki rajzolta, azt írta hogy több mint 60 különböző színből áll. Vagy itt van egy másik képformártum: http://plus4world.powweb.com/software/Faces_In_HFLI . Vagy akár itt van ez, a tavalyi Árok partyn mutatták be: http://plus4world.powweb.com/software/Dreamtime_2K17 . Itt például C64-es képeket alakítottak át: http://plus4world.powweb.com/software/CPlus4Hires_V2 .
A Plus4 nagyfelbontás leírása alapján nem létezhetne ilyen kép, mert ott van hogy MFLI-vel csinálta, ez multicolor FLI. Azért nem ér semmit a 4-ből 2 színnél a 121 szín, mert a többi 2 szín az egész képen minden karakterhelyen ugyanaz. Így egyenetlen az egész, egyszer 121, aztán meg 1 a választék. Trükkök nélküli max. színes képet mutass, ami jól néz ki.
Tudom hogy nincs külön SRAM színtár a Plus4-nél, ismerem a hardvert. A programozását már nem ismerem annyira, sosem rajzoltam Plus4-gyel semmit. Felesleges volt a 121 színnel bonyolítani a dolgokat, ha csak karakterhelyenként 2 szín lehet más, még ha itt 121 szín lehet is, és a másik 2 szín az egész képernyőn ugyanaz. Ez az ára a sok színnek. A C64 grafikus módja jobb, még ha mindenütt csak 16 szín használható, mert karakterhelyenként 3 független szín lehet. Ezt könnyebb IFLI, stb. trükkökkel feljavítani, 2 graftárat és képernyőtárat (ami most színtár) váltogatva, mintegy 320×200-as többszínű módot csinálva a normál 160×200-ból.
Ezért nagy szívás, hogy kb. 1990-ig nem jöttek ki a C65-tel, folytatás a C64 topikban.
> C64-nél az 53281 a háttérszín, ez látszik ott, ahol 00 bitkombináció van a többszínű nagyfelbontású módban. A 01 és 10 bitkombinációnál a képernyőtár alsó és felső 4 bitje határozza meg a színeket. Az 11 bitkombináció színe a színtár színe lesz, ez 4 bites RAM. Így: http://pcvilag.muskatli.hu/irodalom/cbooks/gc64/gc64-28.jpg
> A Plus4-é miben más? Amott is folytathatjuk. Nem látom hogyan lehet 4 biten 121 színt használni, mert a linkelt képen sehol se ír olyat, hogy bármelyik színnél használható 4 bitnél több.
Áthoztam ide.
A válasz:
A plus/4-nél nincs dedikált színmemória, a képernyőmemória 2kb-onként állítható. Ebből szöveges módban az első a színmemória (felső bit villogás ki/be, alatta 3 bit fényerő, alsó 4 bit szín), a második a karaktermemória. Grafikus módban ebből első 1kb lesz a fényerő memória, a második a színmemória, ahol a fényerőmemória alsó bájtja adja a színmemória felső bájtjához a fényerőt és fordítva. Ezek vonatkoznak a 01 és 10 kombinációkra. A 00 színe jön a $ff15-ből, az 11 meg a $ff16-ból (decimálisan nem tudom). Hát így.