Keresés

Részletes keresés

kacsa! Creative Commons License 2020.05.20 0 6 24330

https://mfor.hu/cikkek/befektetes/vegleges-orosz-kezben-a-dunakeszi-jarmujavito-is.html

 

Innen szép nyerni. Eddig is tudtuk, hogy rettenetesen megégette magát a Stadler & Dunakeszi Jj. kényszerházasság, sikerült a földön vergődő projektet még leönteni benzinnel és meggyújtani.

rm40 Creative Commons License 2020.05.19 -1 1 24329
Előzmény: rm40 (24328)
rm40 Creative Commons License 2020.05.19 0 2 24328

Pedig a cikkben ez szerepel: "Der erste Typ wird mit der vorliegenden Ausschreibung beschafft und ersetzt zwischen 2025 und 2035 die Domino und einen Teil der Flirt (beschafft bis 2011). Der zweite Typ wird ab 2037 bis 2048 die verbleibenden Altfahrzeuge ersetzen."

Előzmény: benbe (24327)
benbe Creative Commons License 2020.05.19 -1 0 24327

Flirtökről még nincs szó, NPZ-ek, illetve a Thurbónál GTW-k lesznek kiváltva 2025-2035 között. A második százas, ami opció, sem biztos hogy fog flirtöt kiváltani, ha bővül az infrastruktúra és a menetrend, mivel az is részben még korai gtw-ket fed le. Az idén szállításra kerülő (vagy megkéső) Flirtök is mind szolgáltatás-fejlesztés miatt érkeznek.

Előzmény: rm40 (24326)
rm40 Creative Commons License 2020.05.19 -1 0 24326

Mindeközben Svájcban már az első Flirtök cseréjét is készítik elő:

http://www.bahnonline.ch/bo/69827/sbb-thurbo-und-regionalps-schreiben-194-einstoeckige-s-bahn-triebzuege-aus.htm

benbe Creative Commons License 2020.05.17 -1 3 24325

Jelenleg a gyártók útkeresésben vannak, és éles kipróbálásra van szükség ahhoz, hogy megismerjék a technika korlátait. Egy prototípus ehhez nem elég, egy hálózaton el kell kezdeni használni őket. Ez pedig megér némi veszteséget ezen a ponton a gyártóknak, mivel később annak lesz nagyobb a nyeresége, aki most több adattal tud előrelépni a fejlesztésben.

Az akkupakk-csere ha csak nyolc év múlva aktuális, akkor már jelentősen fejlettebb technológiával történhet, de például költségcsökkentési okokból a tulajdonos is dönthet úgy, hogy a kevesebb ciklus érdekében utólag az utastér kárára építenek be többletkapacitást. Jelenleg a START részéről ez egy jó stratégia az előremenekülésre.

Előzmény: Törölt nick (24322)
r1232 Creative Commons License 2020.05.16 0 3 24324

Esetleg ha a Tesla az ostobábbnál ostobább pénzégetéseinek (pl. űrkilövés)

 

A Tesla nem lő(tt) semmit ki az űrbe. A kilövősíit "játszó" SpaceX-t korábban alapították, mint a Teslát, aminek alapítói között nem is volt ott Elon Musk, csak később szállt be. A két cégben a tulajdonosok, befektetők egy része közös, a tevékenységük viszont különböző.

Előzmény: paca664 (24323)
paca664 Creative Commons License 2020.05.16 0 3 24323

Igen, régi hibám hogy állampolgári, adófizetői, környezetvédelmi és utasszemszögből igyekszem a magyar és az európai vasutat megítélni. Ilyen szempontból a meglehetősen protekcionista és oligopol európai vasúti járműipar átmeneti fejfájásait sem tudom teljesen magaménak érezni, azzal együtt hogy meglehetősen jól értem.

 

Ebben a témában nagy a bizonytalanság és nagy út van még a gyártók és az üzemeltetők előtt is, de a kevés közös pont egyike a most már unásig ismételt 10 éves jótállás. Ez egy kialakult, a jövőre nézve megelőlegezett sztenderdje a kockázatmegosztásnak. Ennél kevesebbet az üzemeltető, ennél többet a gyártó lenne hülye vállalni vagy elfogadni. Tekintsd inkább jogi mint műszaki kategóriának, úgy talán könnyebb lesz elfogadni.

 

Valóban szerencsésebb lett volna ha példaként az Audi nem a dízelemissziós csalószoftverek hanem az akkumulátor-technológia fejlesztésére fordította volna a mérnöki munkaórák százezreit, de sebaj, helyettük megcsinálják szép lassan a kínaiak. Esetleg ha a Tesla az ostobábbnál ostobább pénzégetéseinek (pl. űrkilövés) csak a tizedét fordítaná arra, hogy az autóik a hájptól eltekintve bármely objektív kritérium alapján jobbak legyenek egy középkategóriás villanyautónál.

 

De nem. Sajnos ilyen kissé hazug, képmutató és dilettáns világot élünk és ezért próbálunk még mindig többtonnás, alacsony hatékonyságú, nagyon drága akkumulátorokkal dízelmotort kiváltani. Rég nem itt kellene tartanunk, ahogy ma már egy okosóra is összemérhetetlenül többet tud egy 20 évvel ezelőtti asztali számítógépnél. Sajnos az akkutechnológia nem ívelt ennyire, most talán a szabályozási környezet majd kikényszeríti.

Előzmény: Törölt nick (24322)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.16 0 0 24322

Igen, ezzel, le lehet söpörni a problémát az asztalról, csak tudod ha hosszútávon ráfizetéses lesz a modell a gyártónak emiatt (és erre a jelenlegi technikával komoly esély van), akkor ott ette meg a fene az egészet.

Előzmény: paca664 (24320)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.16 0 1 24321

A hibrid autókban amikre hivatkozol nem Lítium akku van, hanem jellemzően NiMH. Tudom mert van egy Hibrid Toyota Yarisunk. Ezeknél is érezhetően csökken a kapacitás idővel, de mivel mellette ott a benzinmotor, ez nem releváns egy bizonyos pontig, itt nem kell centizni, és nem tűnik fel, hogy 2 helyett már csak 1km az elektromos hatótáv, mert úgyis bekapcsol a benzinmotor, ha kell. Viszont szerintem egy akkus vonatnál ez nem elhanyagolható. Ott ha lemerült, és még nem ért a drót alá, akkor szevasz van.

Előzmény: r1232 (24319)
paca664 Creative Commons License 2020.05.15 0 0 24320

Értem, ez innentől kezdve már a gyártók kockázata. Ha nonszensz, akkor majd jön a jótállás. A kiíró jól teszi ha az idézett pontokkal védi magát, főleg ha közpénzből gazdálkodik.

Így is hatalmas különbség van a prospektusokban meg a fél-laikus promo cikkekben elhintett "akár xx km + xx év", valamint a pecsétes papírokon ténylegesen bevállalható paraméterek között.

Előzmény: Törölt nick (24318)
r1232 Creative Commons License 2020.05.15 0 1 24319

Ez szvsz függ az akku felépítésétől is. Az olvasottak alapján az első hibrid autók akkui is simán tudják ezt az intervallumot jelentős kapacitás csökkenés nélkül.

Előzmény: Törölt nick (24318)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.15 -2 0 24318

Ha napi csak egy feltöltési ciklussal számolunk, a 10-12 év is nonszensz, mert ennek az időnek a fele után olyan szinten kezdene el csökkenni a kapacitása, hogy használhatatlan lenne arra amire akarják. Gondolom a Stadler sem jött rá még, hogy lehetne Ohm törvényét megkerülni. Ha ennek a tudatában bevállal a gyártó +2 akksicserét, akkor hajrá, de nem gondolom, hogy gazdaságilag hosszútávon ez fenntartható lenne (tekintve hogy egy ekkora méretű akkumulátor rengeteg pénzbe kerül).

 

Ja, és pl, nem véletlen az sem, hogy a Tesla autóknál ugrik a gari, ha taxizol vele (mert tudja a gyártó, hogy úgy már nem fogja kibírni az akku a 8 év garanciaidőt sem!).

Előzmény: paca664 (24315)
E94G-rajongo Creative Commons License 2020.05.15 0 0 24317

Ha valaki az alábbi linkben lévő kérdésre tudja a választ (a GySEV FLIRT3-asai tudnak-e szinkronban üzemelni a korábbi gyártású FLIRT-ökkel), az legyen szíves segíteni, köszönöm :)

 

https://forum.index.hu/Article/jumpTree?a=154773157&t=9169299

 

rom templom Creative Commons License 2020.05.14 -1 2 24316

Kedves Elnöki Tanácsadó Úr! :)

 Hozzá tudna szólni a témához?

Vannak publikus/publikussá tehető információi ezzel, vagy a citylinkkel kapcsolatban?

Válaszát köszönjük!

paca664 Creative Commons License 2020.05.14 0 1 24315

Vannak tapasztalatok de aggályok is. Nem teljesen a sötétben tapogatózunk de becsülni már tudunk. Alá és fölé is ha kell. Vannak pályázati feltételek és van jótállás. Aki vállalja hogy az általa adott akksi adott igénybevétel mellett 10 év után is tudja majd a kapacitás x%-át, nyilvánvalóan tisztában van ezzel. Meg azzal is, hogy ha mégsem jön össze, érvényesíthető a jótállás.

 

Csak hogy tiszta legyen, 30 éves akksi élettartamról senki nem beszélt rajtad kívül. Nyilvánvaló nonszensz. 10-12 van a kiírásban, ez ma teljesen sztenderd.

Előzmény: nemeza (24314)
nemeza Creative Commons License 2020.05.14 0 0 24314

Köszi mindkettőtöknek a pontosítást.

 

Végül nem tudom lejött-e, de nekem úgy tűnik az akkus rendszer nem bírna ki feltétlenül ekkora hatótávot az akku élettartam végéig is. Vagy túl sok helyet venne el a kocsiból..

Előzmény: paca664 (24313)
paca664 Creative Commons License 2020.05.14 0 1 24313

Nem kell minden elíráson ilyen hosszasan méltatlankodni. Az előtted szóló is nyilván 1-est akart írni a 3-as helyett, mivel a kiírásban ez áll, kb. 10 hozzászólással ezelőtt.

 

Minőségi kritérium - Név: 3. Vontatási akkumulátor jótállási ideje [min. 120 – max. 144 hónap] / Súlyszám: 50

Előzmény: Törölt nick (24312)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.14 0 0 24312

30 év alatt egy akkupakk csere? Az milyen akksit használna? Vagy a marketingosztálynak sikerült a fizika törvényeit átírni? Tudomásom szerint a kb. 2000 körüli töltési ciklust (gyorstöltéssel kevesebbet) elviselni képes LiFePO4 akksik képviselik élettartamban a csúcsot, de 8-10 év alatt ezek is tönkremennek a belső kémiai folyamatok miatt, még akkor is, ha nem használják őket.

 

Ha csak napi 1 ciklussal is számolunk azzal 6 év alatt elérjük a 2000-et. A jelenlegi technikával szinte kizárt, hogy 15 évet kibírjon egy ilyen akkumulátor, ekkora terheléssel.

Előzmény: nemeza (24310)
paca664 Creative Commons License 2020.05.13 0 2 24311

Ez a leadható teljesítményen (áramerősségen, keresztmetszeten) múlik, de az nagyban korrelál a felveendő teljesítménnyel is. 600V alatt mégiscsak egy pöcsköszörű villamost kellene tölteni és nem egy fővonali villanymozdonyt. Általában szerintem igaz lehet, hogy az a leadható teljesítmény ami a járműnek a gyorsításához elég, nagyjából meg kell feleljen a töltésére is. Mindenkinek a saját kategóriájában az akkus Traxx-tól a 12V-os Piko játékvasútig.

Előzmény: r1232 (24309)
nemeza Creative Commons License 2020.05.13 0 2 24310

A trolis topikban szokott róla lenni eszmecsere - mennyi idő a töltés.

Trolinál olyan 10-20km önjárás szokott lenni manapság.

A BKV CAF tenderén volt akkus önjárásra képes villamosokra is opció (Kossuth tér vezetékmentesítése keretében) - de elég nagy plusz tömeg..

A nagyvasúton könnyebben elolszlik a teher.

 

A MÁV akkumlátoros tenderén is 30 év alatt számolnak egy akkupakk cserével, ami nem olcsó.

A dízel szerintem tökéletes a tramtrainre.

Előzmény: r1232 (24309)
r1232 Creative Commons License 2020.05.13 0 2 24309

Egyenáramú 600V-os hálózaton mennyi idő alatt is lehetne feltölteni az aksikat? 25 kV esetén lehet gyors a töltés.

Előzmény: sirdavegd (24308)
sirdavegd Creative Commons License 2020.05.13 0 0 24308

Tram-Train akár lehetett volna akkumulátoros is, tekintettel a 30km-nél kevesebb drót nélküli távra, amit így dízelmotorral fog megtenni. Az persze más kérdés, hogy egy villamosra mennyire lehetne rápakolni az aksik súlyát.

Előzmény: HPéter1978 (24303)
paca664 Creative Commons License 2020.05.12 0 2 24307

A teljesség kedvéért vannak még ők is, nem gyártanak csak átalakítanak:

https://vivarail.co.uk/

 

Előzmény: rm40 (24300)
1047 005-2 Creative Commons License 2020.05.12 0 4 24306

Nem kell ennyire túlbonyolítani,ott a csuklós verzió,áramszedő,motorcsere,a "vezérlő" alá sportfutómű és kész is.

Előzmény: HPéter1978 (24305)
HPéter1978 Creative Commons License 2020.05.12 -1 11 24305

:-)

 

Jó, de mielőtt felhefteljük rá a pantográfot, aládrótozzuk a villanymotort, addig gyilkolunk ötöt flexxel míg ki nem jön 40% alacsony padló, kitaláljuk melyik végén legyen a pőrekocsi az akkukkal, tegyük tisztába a legfontosabb kérdéseket:

Milyen legyen a színe és milyen a pályaszám tartománya? :-)

Előzmény: segélyvonókészülék (24304)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2020.05.12 0 11 24304

Ár - Súlyszám: 1200

 

De hisz ez a Bz lesz!

Előzmény: HPéter1978 (24303)
HPéter1978 Creative Commons License 2020.05.12 0 3 24303

Lehetne hidrogénes is.

 

A műszaki feltételfüzetre még várni kell, de az értékelési szempontok alapján akkus hajtást vár el a kiíró.

 

Értékelési szempontok

Az alábbiakban megadott szempontok

Minőségi kritérium - Név: 2. Az általános jótállás ideje [min. 24 – max. 36 hónap] / Súlyszám: 50

Minőségi kritérium - Név: 3. Vontatási akkumulátor jótállási ideje [min. 120 – max. 144 hónap] / Súlyszám: 50

Minőségi kritérium - Név: 4. Nagyobb akkumulátoros hatótáv [min. 80 – max. 120 km, 100 km/h sebességgel] / Súlyszám: 50

Minőségi kritérium - Név: 5. Alacsonypadlós (≤750 mm) utastér aránya [min. 40 % – max. 75 %] / Súlyszám: 50

Minőségi kritérium - Név: 6. Szinkronüzem biztosítás a MÁV-START Zrt. által üzemeltett 415 sorozatú motorvonatokkal [Igen/Nem] / Súlyszám: 25

Minőségi kritérium - Név: 7. 200 ülőhelyes motorvonat teljes ülőhely száma [min. 200 – max. 220 ülőhely] / Súlyszám: 25

Minőségi kritérium - Név: 8. 150 ülőhelyes motorvonat teljes ülőhely száma [min. 150 – max. 165 ülőhely] / Súlyszám: 25

Ár - Súlyszám: 1200

 

https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:218185-2020:TEXT:HU:HTML&src=0

 

A másik kérdés ami felmerült bennem, hogy a hidrogénes rendszer árban mennyire versenyképes az akkussal?

Első lépésben vételárban.

A második lépésben - bár ez a tendertől független - a tankolási infrastruktúra kiépítésében.

Előzmény: nemeza (24301)
Dani0530L Creative Commons License 2020.05.11 0 2 24302

"Az Alstomnak van asszem ami forgalomban van.."

 


Coradia iLint névre hallgat, de forgalomban még szerintem nincs, viszont már javában tesztelik, legutóbb Hollandiában.

 

https://www.globalrailwayreview.com/news/98054/alstom-successful-tests-hydrogen-train-netherlands/

 

 

Egyébként persze jöhetett volna ilyen is, de az már túl futurisztikus lett volna a Csörgők és Szergejek mellett. :)

Előzmény: nemeza (24301)
nemeza Creative Commons License 2020.05.11 0 1 24301

Lehetne hidrogénes is. Az Alstomnak van asszem ami forgalomban van, a Stadler is mintha kiserletezett volna ilyesmivel

Előzmény: rm40 (24300)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!