Keresés

Részletes keresés

legard Creative Commons License 2006.09.26 0 0 338
Valamikor már irtam az aknász fórumon " Csumpirol " /Székely Ferenc/

Most viszont a nyáron a nyiltnapon Ő is ott volt és találkoztam vele.

A bal veséjét kivették egy daganat miatt, de Ő szerinte nagyon jól van.

A " Csumpi" elnevezés nem tudom, hogy tudod-e miért ragadt rá? Gyerekkora óta galambokkal foglalkozott, valószinü, hogy még mindég vannak neki galambjai. Egy galambfajta neve "Csumpi"
Előzmény: oszii (336)
hadihajos Creative Commons License 2006.09.26 0 0 337
Az utóbbi időben nem voltam nyugdj. találkozón de  legard hátha tőbbet tud rólla igyekszem tájékozódni .. ha valamit tudok informálni foglak.
Előzmény: oszii (336)
oszii Creative Commons License 2006.09.26 0 0 336
Szia hadihajos még mindig nem tudsz semmit a "CSUMPI"-rol
Előzmény: hadihajos (335)
hadihajos Creative Commons License 2006.09.26 0 0 335
A TS uszályok (tankerek) nagy teherbirásuak a Flottilla nem rendelkezett velük, de Dunaujvárosnál a vasuti átkelő megépitésében tevékenyen ki vette részét. Ehez már a müszakiakra is szükség volt persze a MAHART háborus igénybe vétele volt a meghatározó.   Hisz ő rendelkezett a szükséges eszközökkel (tolóhajók TS uszályok személyzet ) az irányitás volt katonai. A MÁV is tevékenyen ki vette részét a két parti csatlakozás kiépitésébe a ( Vasut Épitő Dd ) részvételével.
st_patrick Creative Commons License 2006.09.26 0 0 334

Értelek. A TS-uszályhidat szintén ez az osztály építette volna?

Kicsit más: az aknafigyelés mit jelentett, milyen eszközökkel történt?

Előzmény: hadihajos (333)
hadihajos Creative Commons License 2006.09.26 0 0 333

A cölöpös R osztály mi volt? Rövid válaszom:  VELENCE cölöpökre épült .... gondolom ebből következtetni lehet mi-mindenre használható a cölöpözés:

       -kikötöhid

       -alacsonyvizi hidak épitése

       -gát megerősités

       -szádfalazás  (épitkezéseken) (csatorna épitésnél) (metró ép. stb)

       -folyószakaszok szabályozása

Fő rendeltetése: Uszálykom kikötő épités volt. ( tudom most jön mi az Uszálykom)

       -kavics uszályokból összeállitott spec komp amely a két part köszti haditechnika szállitására szolgál. Ezeket mozgatta a VH- 70 -hajó.

Előzmény: st_patrick (331)
hadihajos Creative Commons License 2006.09.26 0 0 332

PEYE tudod te,hogy AFI szd. hány fkm.- tartott megfigyelés allatt? ezen szakaszon egy vadkacsa nem szállhatot vizre, hogy a szdpk. ne tudjon rólla.... ÉN pl.: mindig tudttam hol tart a főnök, hol van frris csapolás(melyik közeli faluba) hol kapcsolódhatok  ingyen postai vonalra stb.  Igen kezdetleges volt de akkor még nem volt      MOBILTELEFON csakk vezeték ( Tyúk bél)

  Üd Hhj -ós

Előzmény: peye (330)
st_patrick Creative Commons License 2006.09.26 0 0 331
Ez a cölöpös R-osztály mi volt?
Előzmény: legard (328)
peye Creative Commons License 2006.09.26 0 0 330

Ez biz'a így igaz.

A "legújabb kor"-ban már AFI sincs, meg még sok minden megszűnt...

Minden egyes "átszervezésnél" szűkül a keresztmetszet, és az ezeket kikényszerítő erőknek az eredője már egy évtizede egyirányba mutat...

Azoknak akik csak olvassák: ...hát nem jól van ez így elvtársak....

Ezek szerin az "Ókorban" még a gyakorlatban is működtetni lehetett volna hosszabb ideig az AFI szd.-ot...szép idők lehettek!

Üdv: Peye

Előzmény: legard (328)
legard Creative Commons License 2006.09.25 0 0 329
Szevasz hadihajos !!!

Kikapcsoltad a skype-t ? Már 5 napja van rajta egy üzenet.
legard Creative Commons License 2006.09.25 0 0 328

Úgy látom, hogy ebben a beszélgetésben két igen elktérő korosztály próbálja a maga igazát.

Ahogy a Nándi mondta, volt egy Ókor , Újkor és egy legújjabb- kor
Én a legrégibb időkről beszéltem.

Még mondhattam volna a cölöpösöket, akik a PN osztály megszüntével és helyette alakult / R oszt/ , vagy a sportszázadot, ahol az alapkiképzés befejeztével voltak válogatott versenyzők, legtöbbje focista, de voltak köztük ökölvivók / Gedó Gyuri/ tornászok evezősök stb. Focisták között nagyon ismert nevek Pl: Nyilasi Tibi, Vépi Péter, Mucha, Medgyesi, Ezek fradisták, de voltak honvédosok, vasasok, csepelisták ésigy tovább.

Kedves Peye: ez a hiradó kiszolgálás az afi-örsök felé még az Ókorban volt.

Tudomásul kell venni, hogy a világ állandó változásban van, igy a Flottilla sem vonhatta ki magát ez alol.
hadihajos Creative Commons License 2006.09.25 0 0 327
Igen igazad van elfelejttem odairni, hogy 1989 - ig voltam Flottillás bocs. az uj szervezést én már nem ismerhettem.
Előzmény: janco (326)
janco Creative Commons License 2006.09.25 0 0 326
Szia Hadihajós! Természetesen lehet, hogy a múltban a KH-hoz tartoztak. Az én időmben (1999-2001) közvetlenül a dd.logf. (pk. h.) -nak voltak alárendelve az említett alegységek. A kisegítő hajócsoport is létezett, de ezekhez a területekhez nem volt közük.
Előzmény: hadihajos (324)
peye Creative Commons License 2006.09.25 0 0 325

Szia Legard!

Annyit javítanék az AFI vonatkozású részen, hogy az AFI örsök saját erőből és felszereléssel kötöttek telefonvonalat a raj pk.-hoz, a rajok a szakasz pk.-hoz, a szakaszok pedig a szd. pk.-hoz.

Ezért volt többek között, ha  jól emlékszem, két db 12 vonalas telefonközpontom is.

Az AFI szd. hiradó felszerelése szűken, éppen csak fért fel egy KRAZ-ra.

Üdv: Peye

Előzmény: legard (317)
hadihajos Creative Commons License 2006.09.23 0 0 324

Igazad van mindenben amit irtál--de a KH alosztály állományába( kisegitő alo) tartoztak  állományilag de a szakmai felügyeletüket a Dd szak ágai látták el

  PL.: Gépjármü javitó mühaly--- Gépj szolg főnök( Szatmári)

         Szakácsok                          Élm  szolg főnök ( Juliska becenév)

     Sorolhatnám de aszt hiszem ennyiből is érthető a KH alosztá

ly lényege.

Előzmény: janco (321)
Nán Creative Commons License 2006.09.22 0 0 323
Igaz - igaz. De ez a felállás csak az "újkor"-ban volt. Azelött kizárólag a HIF-hez, a HIR szd.-dal külön-külön tartoztunk. Örülök, hogy a "vég" után, 2001. óta előkerültél. Ha van időd, örülnék a levelednek az e-mail címemen, érdekelne hogyan alakult a hogyan tovább....
Előzmény: janco (321)
st_patrick Creative Commons License 2006.09.22 0 0 322

Mondjuk az aknafigyelő őrsöket gondolom be kellett rendezni. Aztán nem tudom, hogy a naszádok önállóan meddig tudtak tevékenykedni, esetleg kikötőhelyekre, vételezési körletekre gondolok még.

Előzmény: legard (317)
janco Creative Commons License 2006.09.22 0 0 321

Nem említi senki, pedig ott volt a Flottilla állományában, de a hhj. osztályon kívül, az ún. "logisztikai alegységek", benne a javító századdal és az ellátó szakasszal. Ide tartoztak mindenek előtt a műhelyek - gjmű jav. raj, hajójavító szakasz, a híradó műhely (igaz-e Nándi bácsi? ;) ) -, a sofőrök, az autószerelők, a laktanyai elhelyezést biztosító szakácsok, felszolgálók, raktárosok, sőt a gyengélkedő állományának egy része is. Csak hogy teljesebb legyen a kép.

J.

Előzmény: legard (317)
Nán Creative Commons License 2006.09.22 0 0 320
Tehát megrendelhető: dr. Martinkó Károly, 1088. Budapest, Rákóczi út 27/A levélcímen, az átvétel megjelölésével. Én ajánlanám a másik lehetőséget, amivel én is éltem: 1-338-2058 (üzenetrögzítős telefon, vagy fax), és itt megadni az elérhetőségedet. A könyvben nagyon sok "régi" és "újkori" flottillás történet, életút leírása van, riportszerűen szerkesztve. Nem tudtam lettenni......
Qti Creative Commons License 2006.09.21 0 0 319

Légyszives írd le az elérhetőséget, mert nem tudtam kiböngészni a képekről.

Üdvözlettel Qti

Előzmény: Nán (318)
Nán Creative Commons License 2006.09.21 0 0 318

Szervusztok !

 

Hátha valakit még érdekel:   ma vásároltam ezt a könyvet a szerzőtől.  Még néhány példánya van, akit érdekel, a képen az elérhetősége is rajta van.

legard Creative Commons License 2006.09.21 0 0 317
A KH feladata volt az összes "harcoló" egységek kiszolgálása. Amikor gyakorlatra elment egy-egy osztály A KH biztositotta az üzemanyag szállitást, a szakács biztositást, a lakóhajó vontatást, stb. A hiradó század pedig a rádió és telefon összeköttetést.

A hiradóknál voltak a " tyúkbelesek" elég nehéz feladatuk volt mert több kilométert gyalogoltak a hátukon vezetékkel, hogy egy-egy kihelyezett Pl: afi örs és a parancsnokság között az összeköttetés meglegyen. És voltak a rádiosok, ezek a köszponti parancsnoksággal és egyes mozgásban lévő egységekkel tartották a kapcsolatot.

Nem tudom milyen müszaki felszerelésekre gondolsz?
Előzmény: st_patrick (316)
st_patrick Creative Commons License 2006.09.19 0 0 316

Világos, köszönöm a választ!

Ha nem untad meg a kérdezősködést: a KH alo. látta el a "földi lépcső" feladatát is? Milyen híradó és műszaki háttérre volt szükség?

 

Előzmény: legard (315)
legard Creative Commons License 2006.09.18 0 0 315
A TN-1 további sorsárol nem tudok semmit.

A szertár teljesen önálló század szervezésü , ma megtudtam , hogy MN 1436 volt a száma. A bevonultatást és az ujonc kiképzést is teljesen önállóan hajtotta végre. Teljes egészében a szertár őrzése és katonai kiszolgálása volt a feladata.
A karbantartó és javitó állomány teljes egészében polgári személyekből állt.

Ez az egy létesitmény volt, ami teljesen kiszolgálta haditechnikával kapcsolatos munkálatokat.

Itt a kvácsmühejtől, kezdve az asztalosmühejig, motorszerelők, esztergálók, heggesztők és még sok más szakma tevékenykedett.

Tehát volt a három osztály 3-3 alosztályal. Volt a páncélos osztály, ahol a PN-ek voltak, volt a KH alosztály, itt voltak elhelyezve a gépkocsivezetők, szakácsok, és a hajózó állomány , 1 db PKN parancsnoki naszád, a Dd.pk részére, a 6 db. VN. és a TN.
Ezenkivül volt egy hiradó század.


Ui: A KH kisegitő hajó alosztály volt. Az osztály= zászlóalj alosztály=század
Előzmény: st_patrick (314)
st_patrick Creative Commons License 2006.09.18 0 0 314

Köszönöm tisztul a kép:)

Akkor a TN-1 elég sokáig húzhatta mert a képaláírás szerint két motor dolgozott benne. Vajon szétvágták?

Kicsit más: a Szertár milyen jogállású szervezet volt? A naszádok üzemeltetéséhez még milyen szárazföldi infrastruktúra kellett?

A szervezetről: a Flottillában az említett 3 osztályon kívül volt-e még alegység? A PN-ek hová tartoztak?

Tisztelettel

stp

Előzmény: legard (311)
peye Creative Commons License 2006.09.18 0 0 313

Az a "kis" hajó a legnagyobb még működő magyar építésű zuhatagi vontató a "SOPRON", a "zuhatagi tigris". Ha minden igaz, és jól emlékszem, akkor a SZÉCHENYI még ehhez hasonló kategória.

A felvétel pedig a KASSA/DEBRECEN hazahozatala alkalmával készült, a  komáromi hajógyárban, nem előtte, hanem bent az öbölben.

Előzmény: hadihajos (299)
peye Creative Commons License 2006.09.18 0 0 312
A három csavaros TN sokáig állt a "D" O. sójatér végében teljesen kibelezve, még vezeték sem volt benne. Később, valahogy a '90-es évek közepe-vége felé megvette valaki, és egy csodálatos yachtot csinált belőle, nagyon szép lett, a további sorsáról nem tudok.
Előzmény: legard (311)
legard Creative Commons License 2006.09.15 0 0 311
Megpróbálok vállaszolni a feltett kérdéseidre, az emlékeimbe kutatva.

Valóban kettő darab TN volt a Flottánál, az egyik a Hadihajós szertárban , a másik a MN 9680 alakulat állományában.
Ez a szertár az újpesti kikötő hátsó végében volt, önálló alakulat volt, önálló MN számmal , külön parancsnoksággal. Ennek a szertárnak volt a feladata az MN 9680- hajóállományának karbantartása, nagyjavitások elvégzése és egyéb olyan munkák elvégzése ami a hajokkal kapcsolatos volt. Ebben a szertárban volt a hajók kiemelése téli elhelyezésre és tavasszal a vizreeresztése. Viszont a tárolás már az alakulat udvarán volt. Tehát egy évben kétszer végig kellett kocsikázni a váci úton / ebből az időkből származik az az újságcikk, hogy " a váci úton egy hadihajó összeütközött a 10-es villamossal.........." No ennek a szertárnak tulajdonában volt az egyik TN.
Eza TN három csepel motorral volt felszerelve, ennek ellenére nagyon lassú volt, 1959-1991 közötti időszakomra emlékezve ez a hajó nem volt üzemben talán ötször , de akkor sokat mondok.

A szertár megszüntével az egész állomány, mármint a civil dolgozok nagy része átkerült hozzánk. Ekkor ez a hajó is azóta csak aparton volt solyán használatba nem lett állitva. Hogy mi lett vele nem tudom, mert én 91-ben nyugállományba vonultam.

Az alakulatnál lévő TN viszont nagyon is üzemben volt. Ez egy keskeny hosszú két csepel motorral ellátott hajó volt, minden gyakorlaton résztvett és nagyon hasznos egy jószág volt, mert élesben is kellett használni.

A dereglyékkel kapcsolatban az a három amelyik aluminiumbol készült, tudomásom szerint Vác készitette kimondottan arra célra amit már elmondtam.

Az alakulatnál három osztály létezett az 1-es 2-es és a tisztes iskola ennek a három osztálynak volt 1-1 dereglyéje.

Csak egy amit már emlitettem az M-akna- adatokat ne kérdezzél róla mert már nem nagyon emlékszem rá. A másik a folyami bomba volt ,ez ellenséges aknák megsemmisitésére szolgált.

Elég szószátyár voltam, de remélem tudtam valamit mondani neked
Előzmény: st_patrick (309)
United Snakes Creative Commons License 2006.09.15 0 0 310

http://www.honvedelem.hu/honvedseg/logisztika/mh_1._honved_tuzszeresz_es_hadihajos_ezred 

 

Ha valaki még nem látta volna, nézze meg a fenti linket! Ez a Flottilla honlapja, nagyon klassz hajós képek is vannak rajta, persze itt is megosztva a tűzszerészekkel...

U. Snakes

st_patrick Creative Commons License 2006.09.15 0 0 309

Köszönöm a válaszaitok!

Ha jól értem, ezek a dereglyék nem gyárban készültek, hanem a Flottilla készítette el őket? Ha igen, volt-e valamilyen egységes típusterv, ami alapján épültek/átalakították/stb? A jelzésük AD volt-e? Sajnos Kecelen másfél éve jártam, akkor még nem találkoztam hajókkal, talán újabb szerzemények lehetnek.

A VN-ekkel kapcsolatban: a www.papernet.hu-n megtaláltam őket, de TN ott nincs, a Belügy hajói közt találtam egyet, de az 1962-ben épült Vácott. Viszont harckocsimotor van benne, lehet hogy a Flottilla egyik TN naszádja is ilyen volt?

A TN-1 jelzésű naszádról egyetlen képet láttam, a Hadihajók típuskönyvében (1983). Az viszont ötvenes évekbeli a képaláírás szerint. Az lehetett az M-zárolt?

És ha már felbátorodtam: milyen aknatípusokat használtatok a Flottillában?

Előre is köszönöm!

stp

 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!