Tegnap sikerült leütni 2 kocsit az ebay-en, de kicsit mérges vagyok mert ugyan attól az eladótól lecsúsztam további kocsikról. Ez egyik a standard nyitott E kocsi, másik a kis 2 tengelyes tartály. Ez utóbbira szerintem később átfestés vár, mivel ezt a kék tartály Persil felirattal inkább siralmas mint mókás :)
A tartósan kertben üzemeltetett járgányok igénylik a karbantartást. Ma a BR80-ast szedtem szét, mert már akadozni kezdett a pályán, koszosak voltak a kerekei és annak ellenére, hogy a "legrégebbi" modellem még nem volt egy karbantartása sem, csak átnéztem néha.
A rudazat és a hozzá tartozó részek nem csak úgy néznek ki mint az igazi, úgy is működnek, és kb úgy kell azokat karbantartani. OK, azért "hülyebiztos" a dolog, tehát a nem egyértelműnek tűnő részek alakkal védettek tehát max kétféleképpen lehet felszerelni azokat.
Jó alaposan kitakarítottam és kapott új zsírt is. A motor bár úgy helyezkedik el benne mint az alap modellekben nem úgy működik, többszörös áttétellel hajt le a hátsó tengelyre és onnan a rudazat hajt át. A középső tengely rugózott. A tengelyeken bronz perselyek vannak, azok fekszenek be a fém főkeretbe. A tengelyek egyik oldala szigetelt, a másik oldali kerekekről réz érintkezőlemezek szedik az áramot rejtve. A réz érintkezőket is le kell takarítani alaposan valamint ha túlkenik a bronz perselyeket akkor pont oda jut ki a kenőanyag. Valami ilyesmi történhetett a gyárban az én gépemmel is mert a pálya amin a réz érintkezők futnak rendesen olajos volt, érdekes, hogy eddig zökkenőmentesen futott és csak most (konkrétan ma este) kezdett akadozni.
A kasznit sima langyos víz + enyhe mosószerrrel mostam el, újszerű hatású lett, összeszerelve minden megy simán - hohó, ide nekem az oroszlánt is, holnap a V60-at borítom szét :D
A MAXI mozdonyok alja szinte ugyanaz minden esetben, két féle alapra épül mind, a felépítményt, kerekeket variálják, de a lényeg ugyanaz. Nagyon jó eséllyel ilyen lesz a Tiéd is, volt pár sorozat aminek az oldalára szerelhető névtáblákat adtak, volt köztük ilyen nevű is.
A mozdony alján egy fém takarólemez mögött van a dekóder. Két lapot adnak a mozdonyhoz, egyik a DELTA dekóder a másik az egyenáramú üzemhez kell, cserélhetőek. Erre a helyre nem fog beférni egy hangdekóder. Tehát, ha veszel valahol egy ilyet akkor azzal fogod kezdeni, hogy át kell vezetékezned az egészet. A MAXI mozdonyokban (a V60 kivételével) nincs kialakítva hangdekóder hely, tehát még azt is ki kell alakítanod. Innentől kezdve ha mindezt elvégezted van egy hangdekóderes MAXI mozdonyod. A végén összeadod a számlát, mibe került mindez és rájöhetsz, hogy ennyiért / ennyi munkával egy hangdekóderes gépet is ebayezhettél volna amit csak rá kell raknod a sínre és szól, mi több akár füstöl is. Apropo, füst. A füstgenerátor benne van néhány MAXI gépben gyárilag, pl a három tengelyes gőzösökben és a két tengelyes "Glaskasten" mozdonyban is, de nincs köze a dekóderhez, egy attól független kapcsolóval kell indítani. A DELTA digitál rendszerről van pár weboldalnyi anyag, lényegében a Märklin digitál egyszerűbb változata. Volt két DELTA mozdonyom, nem nyerte meg a tetszésemet a vezérlés. Az új MAXI modelleket már nem ezzel a dekóderrel szerelik, és nem kell cserélgetni ha egyenáramú rendszerben akarod üzemeltetni őket.
Remélem kielégítő volt a válaszom.. De azért lenne egy bátortalan felvetésem. A kérdéseid nagyrésze szerepelt már itt a topicon. Elég lenne csak átfutnod a hozzászólásokat akár keresővel is.
Nagyon köszönöm mindenki segítségét,azt kérdezem még,hogy a DELTA dekoder mit takar pár szóban.Esetleg kizárja,hogy majd vegyek bele hangdekodert és füst-generátort? Természetesen megfogadom az igen logikus tanácsot és a sín állományt fogom vásárolni. Külön köszönöm Neked Matiz!
Én a pult egy kapcsolójára szeretnék két váltóművet kötni, hogy egy kapcsolással a kitérő mindkét váltóművét vezérelhessem. Persze ha nem okoz valamiben kárt.
MAXI kivitel lehet, két tengelyes, azokra lehet ilyen táblákat tenni. Valahogyan lehet bele hangot tenni de nagyjából az árával egyező a hangdekóder, inkább akkor sínt vegyél szerintem, mert ez így elsőre DELTA dekóderes lesz.
A Nickelsdorfban élő barátom ütötte le az EBAY-en egy trafóval együtt,én kiküldtem a pénzt,majd Ő elhozza nekem a cuccost.Neki komoly kerti vasuta van,ezért megbízom ítélőképességében.Amint megtudom a típust, megírom.Csak azt tudom,hogy hang nincs benne...
Märklinhez itthon nem túl sok helyen lehet hozzájutni (de erről Matiz fog bővebben regélni). Amit én tudok: a hivatalos forgalmazó Egly Tibor, nála rendelhetsz, néha felbukkan a börzén is (de ez ritka), a legegyszerűbb megoldás "kiugrani" Bécsbe és ott bevásárolni - szerintem. Az E-bay -en folyamatosan hirdetnek, onnan is vásárolhatsz.
Halkan kérdem, nem lenne egyszerűbb venni egy komolyabb kezdőkészletet és azt bővíteni a későbbiekben?
Vettem egy Märklin SPUR 1-es gőzőst.Hangdekódert tudok bele venni és,ha igen mennyiért?
Trafót is vettem,már csak a sín anyagot kell beszereznem...Sejtem ,hogy nem lesz egyszerű és olcsó,de a hétvégi telek enélkül nem az igazi,hamár a lakótelepi lakás tele van H0-ás vasutmodellel...Holérdemes sínanyagot néznem és vennem?
Alagút-elméletem igazolásaképpen ma végre úgy alakult, hogy beszereztem egy két méteres dréncső-hulladékdarabot. A vágány pontosan elfér a cső lapított részén! A kis gőzös szépen elfér benne, a kémény fölött marad szűk egy cm, oldalirányban kicsivel több. A V60 viszont olyan passzentosan fér be, hogy minden irányban csak fél cm marad, ami nagyon kevés.
Összegezve tehát kis mozdonyoknak megfelel ez a cső alagútként, de nagyobbaknak sajnos nem.
A tetejére fólia kerül, hogy eredeti funkcióját ne tudja ellátni, aztán mehet rá a sziklakert. :-)
Ha lesz még valami késő-nyári idő, akkor egyik szombaton ellátogatnánk majd hozzád a Nándival. Most sajnos bennem kering valami galád vírus, legszívesebben lefeküdnék aludni...