Lehet, hogy előítéletes vagyok, de talán meg lehet győzni, ha konkrét, megvalósult készülékekkel is el lehet érni a vezeték nélküli kánaánt. Te találkoztál már ilyennel?
A BT-re gondolok ami minőség szempontjából általában degardáló egy készülékre nézve, mint ahogyan te is így kezdted a mondókádat, vagyis, ha van benne az már nem lehet komoly.
Volt a világ BT4.2-ig meg van egy új világ a BT5.0-től. Erre akartam utalni, hogy el lehet kezdeni komolyan venni, mert elég megdöbbentő hangminőséget lehet vele elérni.
Na, pont ezért a fentihez hasonló kitételért nem lehet egyelőre komolyan venni, hiszen a "nem ezt a hangsugárzót gyártó cég" mindezek ellenére elég komolyan veszi magát. Szóval, ha őket se ajánlod, akkor kit is lehetne annyira komolyan venni, hogy a blútúszság ne pejoratív módon csengjen a fülünkben - többnyire számottevő basszus nélkül... ;))
" Akkor meg minek kell annyit baszkurálni, kínozni a linearitásért, amivel lehet, hogy több kárt okozhatunk az átvitelben, mint hasznot."
Nagyon egyszerű a haszon, könnyen mérhető: keverési idő. A fül nagyon hamar fárad, az igazi profik nem is kevernek többet egyszerre 1-2 óránál, ezért nagyon fontos, főleg a 200 Hz alatti tartományban, hogy tippelgetés nélkül egyből halld, mi történik. A linearitás pedig azért fontos, mert életveszélyes, ha a hangfal karakterisztikáját kompenzálod mixelés közben (mondjuk vannak olyan klasszikus hangfalak, mint a régi Yamaha NS10, amelyik pont 1.1K körül emel be, és ha azt kikompenzálod, loudnesses, "hifis" hangzást kapsz).
"Gondolod, hogy a Genelecet, Dynaudiót kevesebbet kéne noszogatni? ;)"
Hát, szerintem van az az ár és minőség (ATC?), ahol már nem kell feltétlenül, de mióta elég gyorsak a hardverek (~20 év), az aktív vagy passzív kalibráló technikák komolyan kezdenek terjedni, és most elérték a fotelmixekerekt is. Az újabb Genelecek már beépített korrektor-DSP-vel jönnek https://www.genelec.com/calibration-acoustics, de lehet 4-10e euróért ilyet is https://www.trinnov.com/
"de ez a 30 ponton történő méricskélés és baszkurálás sok jót nem ígér."
Mert ez nem igazi EQ, hanem konvolúciós, impulse response alapú, és meg tudja különböztetni a szoba és a hangfal-korrekciót, hangfalak pozícióját, stb. Alapból nem sok jót ígér(ne) a room mode-ok korrigálása EQ-val, de ez annál azért okosabb.
Az Erisek sziszegését én is olvastam, de az szerintem inkább egyedi gyártási, mintsem tervezési hiba.
Ez így leírva roppant monumentálisnak tűnik, de ez a 30 ponton történő méricskélés és baszkurálás sok jót nem ígér. A kisebb Erisekkel pont az a baja az igényesebb felhasználóknak, hogy kicsit olyan olcsójános fílingjük van, búg a táp, sziszegnek a tvíterek, ami ennyi pénzért elmegy, de szerintem legalább annyit számít az, amiről te is írtál valahol, hogy "meg kell tanulni" hallgatni... Akkor meg minek kell annyit baszkurálni, kínozni a linearitásért, amivel lehet, hogy több kárt okozhatunk az átvitelben, mint hasznot. Gondolod, hogy a Genelecet, Dynaudiót kevesebbet kéne noszogatni? ;)
Az Eris 5-nek speckó szerint 53 herc az alja, de a mellékelt ábrán 70 körül van a beesés, ezért mondjuk oda állítani a LPF-et, ami automatikusan HPF is, teljesen rendben van. Ezután egy mérőmikrofonnal szépen össze kell lőni a hangerőt, ki kell mérni a gerjedő frekiket, azokra valami Helmholz-rezonátort vagy szélessávú elnyelőt telepíteni, majd a reflexiókat is kimérni és tompítani (közben igyekezni kell nem elválni, mert esélyes :) ). Én speciel egyébként lezártam a hangfalakat (reflexnyílást), amiről megoszlanak a vélemények, nem szól jobban, de határozottan feszesebb és főleg nem maszatol az alja. Ezután már csak be kell illeszteni a rendszerbe egy Sonarworksot (https://www.sonarworks.com/reference), amelyhez először egy fél órás mérést kell abszolválni kb 30 ponton, és minden 5 centinél nagyobb mozgatás vagy újabb bútor elhelyezése után újra meg kell csinálni.
Szóval mint mondtam, teljesen jó hangfal az Eris, alig kell valamit kalibrálni :-)
darabra nem vonatkozhat az ár, hiszen ez egy aszimmetrikus cucc, az egyik doboz aktív, látszanak is az előlapon a kezelőszervek, a másikat passzív dobozként kell rádugni a beépített ampra.
Áruljátok már el, hogy ez csodálatos Edifier hangfal mennyibe kerül?
Több cég oldalát is megnéztem, Többnyire 70 és 140 ezer forint körüli árakat láttam, de sehol se volt odaírva, hogy az ár párra, vagy egy darabra vonatkozik.
Az Eris pont a flat responssal tűnik ki, a Mackie, stb mind v-re ekúzza a monitorjait, otthonra döngetni jó lesz az, "hifis".
A mélynyomó az konkrétan idő- és életmentő technikai eszköz, nem zenehallgatásra van, ráadásul a fáziscsavarodás sokkal kevésbé artifact, mint a lyukas hangkép. Ráadásul ez illesztett rendszer, tehát az LPF/HPF a mélyekre a mélynomóban van, szóval a frekvenciamenet legalább rendben van. Természetesen önmagában nem is használható, van egy AT fülesem (az is flatre eq-zva), az elmlített 2.1-es meg egy Auratone-kópia, aktív szélessávú (90-11K), amit monóban használok, ezek együtt már egy elég jó képet adnak a mixről. Plusz persze meg kell tanulni hallani is, de az már másik történet.
A legdurvább, amit eddig hallottam/dolgoztam vele, az egyébként 4 mélynyomó, szembefordítva, késleltetve és fázisillesztve, ez gyakorlatilga kiiktatja az állóhullámokat a szobából, csodálatos és elképesztően gyorsan lehet dolgozni vele, nincs tippelgetés, hogy mi a fasz is szól 60 hercen.
Azért a belépőszintet egyik cégnél se tekintsük mérvadónak, ahogy a blútúszkodáson is látszik, hogy az endifier melyik célcsoportot célozza meg ennyi pénzért.
Ami az Erist illeti a hasonló ársávban, inkább elhiszem a home stúdiókra való rámozdulást a gyártó részéről, főleg ami a mély-magas potit illeti. Mennyivel könnyebb ezzel a "stúdió" akusztikához igazítani a soundot, mint fordítva ;)) A szubládákban viszont többszöri nekifutás után sem hiszek, a beépített egyszerű szűrőkkel bizonyos zenei igény felett szinte lehetetlen elasztikus átmenetet varázsolni a szatelitek felé. Ennél zeneibb megoldásnak tűnik egy nagyobbacska ládát párhuzamosan járatni az L-R csatornákkal, és "mechanikusan" illeszteni + szintezni a 80-200 Hz közötti sávban, egyszerű akusztikus csillapításokkal, mintsem a beépített szűrőkkel összebaszni a freki és fázismenetet. Nade ez már túl messzire vezet...
Használtam, igen, és nem ehhez a típushoz, de volt szerencsém sajnos Edifierekhez is. Az Edifier inkább hazudja magáról, hogy monitor/jó minőség, bár kétségtelen felsőbb kategória, de alulról nyalogatja, a Presonus viszont nagyon durván tarolja le az otthoni produckerkedés/mixelés piacát, pont az Eris sorozat miatt. A 4.5 az inkább nem megy 90-100 herc alá, akárki akármit mond, de ez minden 5" alatti hangszóróra szerintem. Most egy Eris 5+Temblor 10 trió van, egy 30cm-es szélessávú absorber a plafonon stb. meg Sonarworks, ami inkább a room mode-okat korrigálja: (a 3 vonal a 100, 1K, 10K Hz)
Frekvenciamenete brilliáns, fázis is inkább rendben van, a torzítás sajnos hallható, ezért gondolkodom Dynaudio vagy Genelec upgraden (ezt úgy értsd, hogy néha ráguglizok, majd nagyot sóhajtva becsukom a faszba :-) )
Pozitívumok: - eddig azt hittem, hogy botfülű vagyok, tévedtem - elsőre nem tetszett a hangszóró, utálom a fa textúrát, berakást, mindenben, de ahogy néztem róla videókat, ajánlókat, megtetszett. Bár néha olyan, mintha egy kartondoboz lenne az asztalon: D - tökéletes a mérete, pc-hez használóm, nem foglal sok helyet - nem tudom hogyan, de túlkiabálja a másik hangszóróm, ami 2-3x nagyobb (t&v hoch) - van hozzá távirányító, minden csatlakozási lehetőséghez kábelek, amik elég hosszúak - erőteljes basszus, bár nem az ablaktörő fajtából: D - jó minőségű zenével lehet max hangerőn bömböltetni
negatívumok: - sokféle zenét hallgatok, van aminél a basszus adja meg az igazi élvezetet és ez itt kevés. DE! Csak ahhoz képest, amihez hozzá vagyok szokva, a hangzáshoz korrekt, illik, csak én többet szeretnék - be/ki kapcsoló gomb? Az elején van egy sáv, amiben mutatja, hogy melyik bemenet aktív. Annak a végébe simán elfért volna egy gomb, az utolsó 1-1.5cm a sávból. - fa hatású berakás: D mégis miért kellett? Tetszik is meg nem is.
Na ezt a cikket majd elolvasom. Egyszer voltam egy csávónál nem messze (vettem tőle egy hangkart, egészen biztató kinézetű Lencoja volt), aki erősítőt is épít, és valami hihetetlen mennyiségű Hashimoto vasat bírt egy erősítőben elsüllyeszteni. Sajna épp költözött, és nem tudtam meghallgatni, de valami eszméletlenül nézett ki a cucc.