Keresés

Részletes keresés

elpazarolt tehetség Creative Commons License 2012.08.01 0 0 66

Ahogy nézem a képet, már ezt sem én találtam fel :)

Épp most néztem végig a discovery world-ön egy rettenetesen idegesítő baromságot siklóernyőzésről, és a legszebb az volt hogy két siklóernyős is közreműködött!!

Tudjátok, van pár szenzációhajhász történet, ez is egy ilyen volt, ahol mindent úgy próbálnak beállítani hogy elég érdekesen veszedelmesnek tűnjön..

Egy csaj lezuhant siklóernyővel, egy tengerparti szikla tövébe. Én ott kezdtem el nézni, ahol a nagyon "tapasztalt" siklóernyős segíteni akart, és azon tűnődött hogy lemásszon, vagy lerepüljön... már ez is mókás volt, de amikor elkezdték boncolgatni hogy milyen "nagyon kockázatos" megoldásokon törte a fejét hogy gyorsabban lejusson, mint például a fülcsukás, amit el is vetett, mert túl kockázatos volt .... ÁÁÁÁÁ!!!!!

Arzán a merülőspirált mutogatták,videón, magyarázva hogy dugóhúzóba vihetné az ernyőt...

Elképesztő faszságokat nyomtak,mindenféle szakszerűnek látszó, magyarázó animációk kíséretében. Egyszóval megint jól lejáratták, és széthazudták az ernyőzést hogy kellően szenzációs mentőakció fényben tüntessenek fel egy szimpla lesiklást.

De hogy mit keresett ott a két siklóernyős, az egyik mint a hős, a másik mint szakértő, és hogy adhatták ehhez a nevüket.....? Elképesztő.

Előzmény: zimi78 (65)
zimi78 Creative Commons License 2012.08.01 0 0 65

Hát ha "ezt a mozgási energiát akarnád kétharmad másodperc alatt felemészteni,szerintem a sztratoszférába csúzliznád fel magad, sok g-s gyorsulással", akkor feltaláltad a siklóernyős űrrepülést!

Íme:

Előzmény: elpazarolt tehetség (64)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2012.08.01 0 0 64

Gondoltam hogy nem te találtad ki, nem szokásod csak úgy szülni az adatokat. Csak szerintem itt téves adat került abba a rublikába. (addíg is, amíg megérkezik a szakember, agyaljunk egy kicsit)

Vegyünk csak egy 15m/s merülésű spirált, nem kell még 3s sem hogy megtegyél egy fordulatot, a tested meg pörög vagy hetvennel kb. Ha ezt a mozgási energiát akarnád kétharmad másodperc alatt felemészteni,szerintem a sztratoszférába csúzliznád fel magad, sok g-s gyorsulással, ami után egy kiadós zuhanás következne. Ezt persze minden akro tapasztalat nélkül írom, de azért ha már vetted ki merülőspirálból az ernyőd, csak emlékszel hogy az nem negyed fordulat volt. Szerintem egyszerű rublikatévesztés volt az a 90 fok.

De mostmár csakugyan írhatna valami nagytudású, ne mindíg én legyek az ügyeletes okostojás!

Előzmény: zimi78 (63)
zimi78 Creative Commons License 2012.07.31 0 0 63

Hát, nem tudom ET. A lenti teszt táblázatos adataiból vettem a 90-180fokot, amit tesztpilóták csináltak. Kissé nekem is kevésnek tűnt, de -gondolom- ők csak jobban tudják mint én. A 720fok ehhez képest viszont ordenáré sok.

Hogy mi az igazság? ..AKROPILÓTA HOL VAGY?

Előzmény: elpazarolt tehetség (62)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2012.07.31 0 0 62

"Az ernyő eredeti DHV-tesztje csak 14m/s-ig vizsgálja a merülőspirált, szerintük eddig 720fok megtétele után automatikusan kijön a spirálból..

Oké, de 720fok?? A többi általam is említett ernyő 90-180 fok után jön ki automatikusan, jóval mélyebb spirálból..

A balesetet szenvedett pilóta viszont 16 m/s-al csapódott be..

Mintha az ernyő a merülőspirálból követelre csak nagyon kozmetikázva kapta volna meg azt az "A"-t! Mert erre ráadásul "A"-t kapott. A fenti adatok fényében jogos a kérdés; hogy kaphatott ilyen jó minősítést a Mistral6-os??"

 

Az utolsó kérdésre te magad válaszolsz az első mondatban. A DHV csak értelmes határig vizsgál. Képzeld el, ha a trabantot biztonságosabbnak tartanák, mint az M3-as BMW-t, mert 20s gyorsítás után még nem sodródik ki az árpádhídi felüljárón, míg a bömös igen... igaz 200 fölött. Gondolom ezért tartja biztonságosnak a DHV az ernyőt, mert hasonló sebességgel tesztelte. Azt meg hogy mostanában már olyan nagy teljesítménye van az egyketteseknek is hogy szét lehet gyorsítani spirálban, én nem tudom hibának értelmezni.

 

A másik megjegyzésem az lenne a témához hogy a 720 fok reális, a 90 biztosan téves adat, mert már az elején, közvetlen a bevezetés után is sokkal több energia van egy merülőspirálban annál hogy ha 90 fok alatt egyenesbe tudod állítani, tutira dobsz egy hátast,magától meg lehetetlennek tartom a 90 fokot :)

De ezügyben hozzászólhat egy akrós guru is, amolyan megerősítés,pontosítás célból.

Előzmény: zimi78 (61)
zimi78 Creative Commons License 2012.07.31 0 0 61

Valami olyasmit vettem ki a cikkekből, hogy 2012 06. 23-án Kandel-nál egy 47 éves siklóernyős pilóta halálos balesetet szenvedett, mert földig merülőspirálozott. Swing Mistral 6-al repült, és egy Brauniger Competino-ja volt. Ennek az adatait elemezték ki. A pilóta gyakorlott siklóernyős, ám kevés tapasztalattal rendelkezett a merülőspirálról. Elméletben viszont felkészült volt.

Kb. 250m-en kezdte a spirált, előtte max. 1,8-as merülése volt. Ha jól értelmeztem, 20mp-el később csórikám már 16m/s-al csapódott a földbe.

 

Ezért a DHV kiadott egy figyelmeztetést Mistral 6-ost repülő pilótáknak:

 

http://www.dhv.de/web/en/newsdetails/article/warning-fatal-accident-spiral-dive-on-swing-mistral-6/

 

Ezt önmagában még én is csak "fogjuk rá az ernyőre a pilóta hülyeségét" elvnek tartanám, de végeztek 16 ernyővel egy részletes tesztsorozatot, melyben benne van a Mistral 6-is. Ebben a tesztsorozatban a merülőspirált is vizsgálták:

 

 

http://www.dhv.de/web/en/safety/articles-statistics/ltf-a-and-b-class-saftey-check/

 

A tesztsorozatban táblázatos formában értékelték az ernyőket. Látható, hogy a Mistral 6-os sehol sem nyújott semmilyen extrém értéket, kategóriájában kb. átlag alatt teljesített.

Ám a merülőspirállal már más a helyzet. A táblázat adatai alapján más ernyőknél is extrémen bepörgették magukat a pilóták, pl. az Ozone Rush már 110m spirálozás után 22 m/s-al jött lefele, miközben 4g-érte a pilótát, ezt a spirál megkezdése utáni 10-14. másodpercben. A Niviuk Hook is rosszul teljesített (ha szabad így fogalmaznom), mert a spirál megkezdése utáni 9-14. másodpercben már elérte a 20m-es merülést, 4g-vel terhelve a pilótát. De ugyanebben a kategóriában pl. a Skywalk Chili2 a spirál megkezdése utáni 15-19. másodpercben 120m után 18 m/s-ot merült, miközben "csak" 3,6g terhelte a pilótát.

Most lássuk az ebbe a kategóriába tartozó Swing Mistral 6-ost: a spirál megkezdése utáni 10-18. másodpercben 160m után már 27m/s-al pörög a föld felé, miközben a pilótát 5,5g éri.

És nem ezek az adatok a legrosszabbak, hanem az a tapasztalati megállapítás, miszerint a Mistral-on kívül minden más ernyő automatikusan kijön a spirálból 90-180 fok megtétele után. A táblázatba bele is írták a Mistralhoz, hogy 20-27 m/s süllyedési sebesség elérésekor már a pilóta aktív beavatkozása szükséges a kijövetelhez. Mindez már a spirálba esés utáni 10. másodpercben! És ekkor már 4,1g hat a pilótára, miközben pár mp. múlva már 5,5g.

Én ezt nem tudom milyen lehet, mert még csak max. 1-2 kört töltöttem spirálban, de nekem az is elég volt. Mivel nem vagyok hozzáedződve, közel sem biztos, hogy akkora nehézkedésben aktívan be tudnék avatkozni..

Viszont ezt nem igazán tudom megállapítani, mert sosem próbáltam, hogy mit bírok...

Kár, hogy az én ernyőimről nincs ilyen vizsgálat, szívesen megnézném..

 

Talán érdekesség lehet, hogy a Swing Mistral 6-os mellett a Swing Arcus 6-ost is vizsgálták. Mindkettő EN-B (DHV 1/2), csak a Mistral 6-os erősebb EN-B. Ezt figyelembe vették a tesztsorozaton, ezért külön kategorizálták (volt EN-B Low level, és volt EN-B High level).

Az Arcus6 tehát kifejezetten jól teljesített kategóriájában (EN-B Low level), a 2. helyezéssel (a spirál megkezdése utáni 22-25. másodpercben 110m után 13 m/s-al merült, miközben 3.3g-vel pörgette a pilótát).

Vagyis mindezek fényében jogosan felmerülhet a kérdés; talán mégis a Mistral6-os a ludas?

Az ernyő eredeti DHV-tesztje csak 14m/s-ig vizsgálja a merülőspirált, szerintük eddig 720fok megtétele után automatikusan kijön a spirálból..

Oké, de 720fok?? A többi általam is említett ernyő 90-180 fok után jön ki automatikusan, jóval mélyebb spirálból..

A balesetet szenvedett pilóta viszont 16 m/s-al csapódott be..

Mintha az ernyő a merülőspirálból követelre csak nagyon kozmetikázva kapta volna meg azt az "A"-t! Mert erre ráadásul "A"-t kapott. A fenti adatok fényében jogos a kérdés; hogy kaphatott ilyen jó minősítést a Mistral6-os??

Ezért nem csoda, hogy a balesettel kapcsolatban a DHV közleményt adott ki. Mintha mosni próbálnák kezeiket..

Természetesen az adatok mindenkinek a rendelkezésére álltak, így a balesetezett pilótának is. Az ördög itt is a számok között bújt el. Ha ezt a pilóta felismeri, talán nem kezdett volna spirálozni a Mistral6-al de lehet, inkább Arcus6-ost vett volna..

facsega Creative Commons License 2012.07.31 0 0 60

Érdekes, hogy régebben tényleg a kis oldalviszonyú ernyőket emelte ki a dhv, ez a konkrét ernyő meg az 5,9-es terített oldalviszonyával ha jól tudom a mostani legnagyobb az EN B-sek 1/2-esek között:

http://www.swing.de/index.php?lang=en&main=produkte&sub=mistral6

 

Előzmény: .ZsL. (58)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2012.07.31 0 0 59

Én is csak annyit spiráloztam, amennyit szükséges volt ahhoz hogy a spirálorientált oktatómat meggyőzzem a biztonságos kezeléséhez elegendő tudásomról.

Én egyre inkább azt hiszem, a repülősök gyávábbik feléhez tartozom. Bár az összehasonlítás nem teljesen korrekt, mert nem számol a tudatlanok bátorságával, ami nem tekinthető erénynek.

Az ernyőt sem szeretem nyúzni, mert nagy élettartam változásokat lehet elérni a spirál határainak feszegetésével, és arra sem vagyok kíváncsi élőben, milyen az amikor dominóelv szerűen elszakad az összes zsinór. Elég furcsa volt, amikor a sok spirálozgatás után,megdöbbentően több töredezettséget éreztem a zsinórjaimban, pedíg előtte szakszerű szakítópróbán estek át...

Én azzal kezdtem a spirálozás megismerését hogy alaposan megtanultam az előfordulható szituációkat, és megoldásukat.

Ígyaztán amikor több hibát is elkövetve - pl. én is kinnfelejtettem a testsúlyomat, mert kissé beszart állapotban nem lehet mindenre azonnal figyelni - nekem nagyon úgy tűnt, nem akar ez az ernyő lassulni, attól hogy felengedtem a féket, már ott volt a fejemben a kész viselkedés minta, és nagyon messze volt a szituáció a kezelhetetlentől, bőven volt időm kivezetni a spirálból az ernyőt.

Azt látom én bajnak, és nem csak a spirálnál, de az első magasstartoknál látom rendszeresen hogy az oktatók elégtelen információval lökdösi le a tanoncot, így amikor a szituáció a legkisebb mértékben eltér az ideálistól,de bőven kezelhető lenne,akkor a nyomorult kezdő üres fejjel, üveges szemmel, tehetetlenül sodródik hosszú másodpercekig, aminek a végkimenetele attól függ, van-e terepakadály a sodródás útjában...

Ezután az oktató - vagy nevezzem szoptatónak? - olyan pongyolasággal "foglalja össze" az eseményt - ha egyáltalán megteszi - ami kezdő szinten értelmezhetetlen.

Kedvenc példám, amikor kiabál a kezdőre hogy fusson, a szerencsétlen meg egyre nagyobb igyekezettel, és függőleges testtartással kapálózik, a köcsög meg - aki a lét felvette - nem árulja ám el hogy előre is kéne dőlni....

Ígyaztán az emberek hozzászoktak hogy úgy repüljenek hogy MIELŐTT ELSTARTOLNA legalább elméletben legyenek megoldások a fejében, a várható szituációk megoldására.

Néha valagba rúgnék oktatókat,de aztán a legdurvább amit megteszek hogy diszkréten elárulom a tanoncnak, mit kéne tennie a siker érdekében. Rendszerint ilyenkor ugrásszerű fejlődés érhető el, és ha az oktató nem veszi észre, a sértődés is elmarad :)

Előzmény: .ZsL. (58)
.ZsL. Creative Commons License 2012.07.31 0 0 58

Információhiányról van szó. Sokan nem tudnak róla, hogy még a kis oldalviszonyú ernyők és újabb keletű DHV1-esek közül is sokat úgy be lehet pörgetni, hogy aztán hiába engedi fel a tudatlan pilóta a fékezett oldalt, az ernyő pörög tovább, a fékek meg annyira felkeményednek, hogy lehetetlen bármit is kezdeni velük. Egyetlen mód lenne kijönni belőle: átdőléssel a másik oldalra, csakhogy ez sem megy már ilyenkor, főleg a kelleténél picivel nagyobb beülőben (amibe olyan könnyű beülni start után a térdek felhúzásával és hátradőléssel), vagyis ha rádőléssel indítja valaki a spirált, utána üljön vissza középre, amíg még tud...

 

Én sem vagyok nagy spirálspecialista, de azért korábban csináltam egypárszor, amikor még bevállalósabb voltam, és gyakrabban jutott magastart (meg a vénüléssel járó komplikációk se tettek óvatossá; gerinckopás, sérv, látásromlás, ilyesmi...), meg az akkori kedvenc ernyőim sem voltak a mostaniakhoz hasonlíthatóan fürgék, de elég volt annak megállapítására, hogy a témával óvatos ismerkedés után inkább hagyjuk a fenébe a pörgést. Vagyis hagyjuk meg vészmerülési lehetőségnek, arra az esetre, ha valamiért nagyon gyorsan lefelé szeretnénk jönni. Az a tippem, hogy pl. a zivatarfelhőből lemenekülésre inkább alkalmas lehet a kétkezes féloldalas B-stall, mert az a merülőspirálnál is nagyobb süllyedésbe megy át, másrészt a túlpörgetést nem bírják a pilóta karjai, és a féloldali B-heveder fölengedése után az ernyő kijön a pörgésből. Ez persze csak hipotézis a részemről, mert sosem próbáltam; további infót inkább Simonics Mestertől kérjetek!

Előzmény: elpazarolt tehetség (57)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2012.07.31 0 0 57

Egyszer már úgy kipróbálnék egy centrifugát :)

Csak azért mert az astirban volt g mérő, és 6g-vel sokat játszadoztam, de csak 1-2 másodperceket, így a fene se tudja, mit bírnék.

Mindenesetre az nem világos előttem,hogy történnek az ilyen balesetek.

Fogja a nagyon fasz az ernyőjét, aztán elkezdi addíg tépni, amíg már nem ura a helyzetnek, aztán nem csinál semmit?

Mert leszámítva az elmebetegeket, az ember nem úgy kezd el spirálozni hogy lássuk, tudom e addíg húzni,amíg már nem bírom. Meg úgy sem hogy na most elég alacsonyan vagyok ahhoz hogy kipróbáljam mit csinál az ernyő, ha már én nem tudom hogy mit kel.....

A spirál sem igényel prercíz tudást. Ha fokozatos vagy, nincs sok hibalehetőség. Nem olyan művelet, amihez precízen adagolt fékek, vagy időzítés kéne, különben gebasz van, csupán túlzásba lehet vinni. Lehet hogy olyan ez, mint mikor a paraszt addíg nyomja a gázt, amíg kisodródik a kanyarban. Ilyenkor az autó a hibás?

Előzmény: zimi78 (56)
zimi78 Creative Commons License 2012.07.30 0 0 56

Köszi a közleményt Laci! Ez pont olyan manőver, amit jobbára elkerülök, de néha megcsinálom.. Pont a fellépő G-erők miatt félek megcsinálni, és a Mistral 6-nál 27m/s-nál fellépő 5,5G-t már hivatásos vadászpilóták sem úsznák meg eszméletvesztés nélkül.. Mindezt 160m spirálozás után már megnyerhetjük. Félelmetes..

Mindenesetre a tesztet, meg a DHV-figyelmeztetést én is kitettem a lapomra, hátha olvassa egy spirálszerető Mistral 6-tulajdonos..

Előzmény: .ZsL. (55)
.ZsL. Creative Commons License 2012.07.30 0 0 55

Továbbított közlemények:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Tisztelt pilóták és tanítványok!

2012. július 30. hétfő, 04:10

 

A DHV tegnap szétküldött egy közleményt, melyben értesítenek arról, hogy egy tragikus esemény következtében kivizsgálták a Swing Mistral 6 siklóernyő spirálban való müködési tulajdonságait.
Megállapították, hogy 14 m/s -nél nagyobb sebességnél az ernyő reakció ideje megnő és 18 m/s felett beáll egy stabil merülési folyamatba, amit csak egy erőtelyes szimetrikus fékezéssel (Full stall szerű) lehet megállítani és így kijönni a merülésből.
(megjegyezném, hogy ez kis csúszásokkal az összes többi ernyő típusra is érvényes)
Ezek fényében gondoljuk át spirálozási szokásainkat. A szerencsétlenűl járt pilóta egy gyakorlott ember volt és mégis bekövetkezett a szerencsétlenség!
Továbbiakban a DHV javasolja, hogy ne fogjunk spirálba kisebb magasságnál, mint 250 m a talajtól, illetve ennél a magasságnál jöjjünk ki a spirálból!
Az eseményhez tartozó link a következő: http://www.dhv.de/web/en

Biztonságos, élvezetes repüléseket kívánok Nektek!

 

Szöllösi László

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

From: attila holló  

 Sent: Sunday, July 29, 2012 9:57 AM  

Subject: Mistral 6 pilótáknak, de amúgy másnak is érdekességként


Figyelem Swing Mistral 6 Pilóták!  

 

Ha szenzációhajhászással szeretném kezdeni, mint a média, akkor az van, hogy: 2 ember halt meg Mistral 6-al! Ha ennél konkrétabb szeretnék lenni, az van, hogy 250 méteren kezdett spirálozni a nő, mint az állat úgy, hogy nem igazán volt tapasztalata spirálban. A másik eset hasonló. Ennek kapcsán a gyár és DHV is szakértett és cikkezett, aminek az lett az eredménye, hogy amellett, hogy persze ne legyél hülye, amellett bizony a mistralt vezetni kell a 14 m/s-nál mélyebb spirálban, és ahogy az adatok mutatják, 27 m/s-nál 5,5 G terheli az embert, úgyhogy nem árt rá gyúrni.  

Szóval semmi meglepő, aki olvasta a gyári könyvet, abban benne van ez, aki nem, most megtudta. Az igasághoz tartozik, hogy nem kell most azonnal csak ezért eladni a jó mistralt, a többi ernyő is hasonlóan viselkedik mély spirálban, inkább a tudatos rákészülés, meg a gyakorlás segít.  

Az első link az eset leírását tartalmazza, a második egy tesztsorozatot, ahol 16 ernyőt teszteltek célirányosan, hasonló kategóriában, úgyhogy lehet benne szemezgetni. Itt is le van írva, hogy a Mistralt vezetni kell.   Ennél jobb biztonsági ajánlást is láttunk már a DHV-tól, de hát nyár van, szabadságolás, miegymás, nincsenek formban:)

 

http://www.dhv.de/web/en/newsdetails/article/warning-fatal-accident-spiral-dive-on-swing-mistral-6/   http://www.dhv.de/web/en/safety/articles-statistics/ltf-a-and-b-class-saftey-check/  

 

Üdv mindenkinek  

csülök

istvan1023 Creative Commons License 2012.05.02 0 0 54

Tényleg fontos, hogy ne repüljünk bátrabban, mnit ahogyan az őrangyalunk tolja mellettünk.Tanuljunk mások hibájából.Ez a sport szép, és veszélyes.Tisztelni kell a levegőt.

zimi78 Creative Commons License 2012.04.29 0 0 53

Én úgy gondolom olyan ez, mint az autóvezetés. Ahogy jön a gyakorlattal a rutin, úgy lesz bevállalósabb az ipse, aztán meg bevállal olyanokat is, amik vagy meghaladják a tényleges tudását, vagy egyszerűen csak őrültség. Aztán ezután szokott jönni a koppanás..

Ha nem hal bele, akkor már óvatosabb lesz (egy ideig..gondolom..).

Persze nem muszáj eddig eljutni, a józanabb ember azért néha feleszmél és megkérdezi magától; "te jó isten mit csinálok én??"

 

Egyszer azt mondta Simonics Peti, hogy "ami nem öl meg, az erősít."

Persze Peti nem az őrültekre gondolt, amikor ezt mondta..

 

Gurigának igaza van, hirtelen jött a 30 fok meleg (ma 33 fokot mutatott a hőmérő az Eged-en), két hete meg még fagy is volt. Félek ez érdekes időjárást fog mostanság produkálni..

Előzmény: elpazarolt tehetség (52)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2012.04.29 0 0 52

Jól összefoglalta tapasztalt bölcs pilótánk a problémakört. Egyetértek vele.

Már csak azt a módszert kell kitalálni, hogyan jusson el annak az agyáig, akinek leginkább szüksége van rá!

Ugyanis a tanácsokat, mások tapasztalatait, zömében azok hallgatják meg, akik maguk is rendelkeznek elegendő óvatossággal, és csiszolni akarják tudásukat. Valószínűleg ők szorulnak kevésbé figyelemfelhívásra.

Aki meg akkora segg hogy felelőtlen magatartása sodorja veszélybe, az le se szarja, az ilyen tanácsot!

Miért is tenné, ha egyszer az életveszélyt is leszarja? Nem logikus?...

A megoldást még én is keresem :)

Előzmény: .ZsL. (51)
.ZsL. Creative Commons License 2012.04.28 0 0 51

Guriga üzenete:

(Aki netán nem ismerné, a siklórepülő szakági főnökünk, Kerekes László)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

"Kedves siklóernyős és sárkányos barátaim!

 

1977 óta, közel 35 éve repülök sárkánnyal, azután siklóernyővel és ezek segédmotoros verzióival is. Azóta tanulmányozom e szakma rejtelmeit. Tapasztalataim szerint a motor nélküli statisztika óvatosságra int. A magyarországi katasztrófák negyede májusban történt. Azt hihetjük, megúsztuk a szeszélyes áprilist és fellélegezhetünk, nincs már veszély, és talán ez az óvatlanság lesz a baleset egyik tényezője.
A május is tavasz, s a szeszélyességhez még a csábítása is hozzájárul. Legyetek körültekintőek és óvatosak. Gyakran a sima idő csábít egy egy látványelem bepróbálására - a május még nem a gyakorlatunk csúcsa az évben. Vigyázzatok vele.
Ebben az évben fordítsátok meg a statisztikát, és egymásra és odafigyeléssel kerüljétrek el a baleseteket. Lemondani a repülésről, vagy várni a jobb körülményekre még nem szégyen, a kórházban ébredni inkább az. Az óvatosság májusban még nem gyávaság. Legyetek kevésbé bátrak és öregebbek."

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

zimi78 Creative Commons License 2011.12.27 0 0 50

A csörlésben viszont az a jó, hogy ott nincs mese, termikelni kell, ha nem akarsz 10 perc után lejönni. Ha viszont kitekertél, egész nyugodtam elindulhatsz távra, mert sokkal több a leszállásra alkalmas terület, mint itt. Csak legyen aki visszavigyen...

No meg a csörlésben nem kell hegyet mászni. Bár az meg jó kondícionáló, és fogyókúrás tevékenységnek is ideális.

Előzmény: bright26 (49)
bright26 Creative Commons License 2011.12.26 0 0 49

Ott valahogy én is mindig jókat repkedtem. Jó adottságú hely, és ha olyan közel laknék hozzá mint Te, én se mennék máshová.

Előzmény: zimi78 (48)
zimi78 Creative Commons License 2011.12.26 0 0 48

Na majd a következő szezonban, ha az Eged-iránti elfogultságom engedi.

Szerintetek normális, hogy annyira megszerettem az Eged-en repkedni, hogy alig akarok máshova menni? Mert mi van ha épp jó az Eged-re az idő, én meg elszalasztom?

Előzmény: bright26 (47)
bright26 Creative Commons License 2011.12.26 0 0 47

Annyi, hogy ha elfordul az ernyőd, és nem helyesbíted időben, azon a csörlőkezelő úgy segít, hogy visszavesz a vonóerőből, és te pedig szépen visszalendülsz az ernyő alá, és befordulsz abba az irányba amerre az ernyő áll. Észleled, hogy valami nem stimmel, és a jó irányba fordulsz, ekkor a csörlőkezelő újra ráadja az erőt. Ezzel persze szivatod a kezelőt, mert folymatosan állítgatnia kell a vonóerőt, na meg magad is, mert fizetsz a csörlésért, de nem jutsz olyan magasra, mint a többiek. Ha túlfékezed azon csak az ima segít, meg a masságod ha van. 

Lacinak: Szabó Peti tart külön csörlős tanfolyamot, amire érdemes benevezni, mert nagyon körültekintően elmagyaráz mindent. Külön részletes elmélti tananyagja van hozzá, és a csörlőkezelő ténykedésével is megismertet, ami egy kis plusz segítség a miértek megértéséhez. Hacsak nincsenek túl sokan a reptéren, akkor egy nap alatt meglehet, és bepecsétel mindent a startkönyvedbe is. 

istvan1023 Creative Commons License 2011.12.26 0 0 46

Nekem idáig csak csörlős startjaim vannak. Ami tényleg nayon fontos, hogy a kormányzsinór nem kapaszkodó, csak korrigálni ill. követni a kötelet. Tehát ernyő+kötél 90fok, leoldani telepített csörlésnél ha csökken a vonóerő ill. belazul a kötél, legördülőnél pedig ha megáll az autó a pálya végén. Ez mind a normál eset. A többi inkább a vészhelyzeti részhez tatozik.

zimi78 Creative Commons License 2011.12.25 0 0 45

Nekem azt mondták, az első csörlős startom előtt, hogy egyetlen ökölszabály van; a kupolának merőlegesen kell néznie a csörlő kötelére, meg, hogy az újonc csőrölt pilóták inkább többször pillantsanak fel a kupolára, hogy úgy van-e. Azt mondták, hogy ha az ernyő valamerre "kitör", minél jobban kitört, annál nehezebb "visszahozni".

Nagyjából ennyi. Ezt a fékezéses dolgot -emlékezetem szerint- nem emlegették.

Én eddig még sosem foglalkoztam különösöbben a dologgal, mert a csörlős startom jól sikerült és csak minimálisat kellett korrigálnom.

 

De biztosan összefügghet a fullstall és a csörlés miatti nagyobb állásszög, ha még Szabó Peti is ezt említi elsőnek (tudtommal még a 80-as évek végén volt egy balesete abból, hogy kitört az ernyője oldalirányban. De az teljesen más eset volt, nem teljesen az a csörlés amit mi ismerünk. Még tán csörlésnek se nevezhetjük..)

Előzmény: bright26 (44)
bright26 Creative Commons License 2011.12.24 0 0 44

Én ugyan már többször csörlőztem, és az elején többen is okítottak ( Joe, Pityke, Szabó Peti ), de az első amivel mind kezdte: csak annyit fékezünk, amennyi az iránytartáshoz feltétlen szükséges. Ezért érthetetlen hogy ezt hogy sikerült.

Abba én itt most nem mennék bele, hogy pontusan mitől alakúl ki gyorsabban fullstall csörléskor, meg ez az állásszög dolog is másképp működik, és csak látszólag nagy. 

Meg van valahol a csörlés elméleti anyagom, megkeresem majd, hogy hogyn is működik ez. 

Előzmény: zimi78 (43)
zimi78 Creative Commons License 2011.12.24 0 0 43

Azért megnéztem volna az oktatója képét a baleset után.. Biztos jó lila volt, ha másért nem a kapott pofonoktól, amiket megérdemelt volna..

Még sosem láttam csörléses seggig húzott fék hatását, hát most már ez is megvolt. vajon a nagyobb állásszög miatt hamarabb omlik a kupola, vagy a csörlésből adódó terhelés miatt később. Bocsi, de engem még csak egyszer csőröltek (igaz az nagyon tetszett), dehát emiatt még kevés a tapasztalatom az ilyen startban..

Előzmény: bright26 (40)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2011.12.24 0 0 42

Jó sok aspektusból felmerült már ez a kérdés hogy miért nem rúgja szét senki a valagát,az olyan végletekig felelőtlen baromnak,aki miatt már ki tudja hány tudatlan tanonc törte össze magát!?

Bár be kell vallanom, idáig én is legfeljebb arra vetemedtem hogy elmagyaráztam szerencsétlen tanulónak a megoldást,és a miértjét,de még egyszer sem szedtem össze kellő agressziót magamba hogy elküldjem az oktatót,oda ahova való...

Előzmény: bright26 (40)
bright26 Creative Commons License 2011.12.24 0 0 41

Laci! Több fajta rendszer van, de gondolom láttál Te is pár fajtát. Az enyémen a combkör külön van, és egy középső heveder gátolja a kicsúszást. Az, hogy egy balesettől megóv, és megmogyoróz az nem baj. Próbálj meg vele kupolázni! Otthon este megkérdezik, hogy ezt melyik vad ribi művelte:) Ja és a combkört nem tudod meghúzni annyira, hogy ne csússzon fel.

http://www.independence-world.com/internet/nav/240/24060fa4-61b9-d621-a3b2-1718ada3b7d8&_ic_uCon=d9950fa4-61b9-d621-a3b2-1718ada3b7d8.htm

 

Előzmény: zimi78 (39)
bright26 Creative Commons License 2011.12.24 0 0 40

Na akkor ez a beülőből kicsúszás kivesézve.

 

A követketkező!

 

Hogy a f....ba nem mondta neki senki, hogy a csörlés és a seggig húzott fék nem jó párosítás? Nem is értem! 

 

zimi78 Creative Commons License 2011.12.23 0 0 39

Pontosítanám előző hozzászólásom, mert félreérthető.

A cikkben "Get Up Rendszer" jelöli a hagyományos biztonsági hevedert.

Előzmény: zimi78 (38)
zimi78 Creative Commons License 2011.12.23 0 0 38

Köszi a cikket. Ahogy olvastam, meg a képek alapján eszembe jutott, hogy tavaly én majdnem vettem egy ilyen hevederzettel felszerelt beülőt. Ami nagyon tetszett benne, hogy a combkör egész más kialakítású, nem akadályoz a start közbeni futásban (Get-Up rendszer asszem). Ám amikor elemelkedsz, de még előredőlve "lógsz" a beülőben, néha bizony a heveder bevághat a golyók közé. Ilyenkor igazán jó szopránra képes az ember... Ez volt az egyik ok, hogy végül mást választottam.. Az ára meg a másik..

 

Arra akkor még nem gondoltam, hogy a lábak ebben a beülőben annyira szabadon vannak, hogy ha valaki elfelejti becsatolni a hevedert, azt nehezebben veszi észre , pláne ha még a műszertáskát is felveszi, akkor még a külső szemlélő sem veszi észre. Számomra így már érthető, hogy egy profi versenyen egy profi pilóta hogy követhetett el egy ekkora bakit.

Erről jut eszembe;

Amikor még kisdombos kezdők voltunk, egy haverom folyton elfelejtette bekötni a combkört. Szerencsére a biztonsági heveder mindig megfogta, de leszállás után ilyenkor legalább egy oktávval magasabb lett a hangja, mert a golyóit sokszor beszorította a heveder...

Előzmény: facsega (34)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2011.12.21 0 0 37

Ha már repülni nem lehet,marad az okoskodás:

ernyőnél értelmezhetetlen hogy túl magasan kezdeni a fékezést,mert mindegy hogy mit csinálsz,minden jó,ha fokozatosan lassítasz,ha hirtelen a föld fölött,ha teljesen feleslegesen,magasan,körülbelül ugyanazzal a sebességgel érsz földet.

Egyet nem kell csinálni,néhány méter magasan átejteni az ernyőt.

Gyalogsárkánynál van tétje a kilebegtetésnek! Ha túl nagy sebességnél csinálod,visszaemel,és összetöröd,ha túl kicsinél,nem biztos hogy ki tudod futni.

De ernyőnél nincs ilyen!

Előzmény: istvan1023 (36)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!