Ha nem a faros ment volna másodrésznek az Econell mögött Keszthelyről Tapolcára (27 km) hanem elküldték volna a keszthelyi dottót, akkor most felháborodott vagy újjongó cikkek jelentek volna meg ?
>Az már egy másik kérdés, hogy sikerült-e megfelelően tájékoztatni az utasokat és szokásos módon funkcionális analfabéták voltak vagy valóban gond volt a tájékoztatással. Ezt csak az tudná megmondani aki akkor ott volt.
Többször jártam már úgy vonatpótlásnál - legutóbb idén Veszprém és Ajka között - , hogy beáll beszállítani 1 db. vonatpótló busz.
Abba beterelik, "bezsúfolják" az utasokat.
Az idézőjel azért van, mert mindenki felfér egy buszra, mindenki ül, de nyilván kényelmesebb lenne, ha nem ülne melletted senki, jobban férnének a csomagok.
Az első gondolatod persze az, hogy felfértél, utazunk.
Ezután szépen elindul 2-3 pótlóbusz. (A többiek csukott ajtóval várták végig az első kocsi beszállítását.)
Elöl megy az, amiben én ülök a többiekkel jó szorosan, de ne válogassak és ne urizáljak és megy mögöttünk, utasok nélkül ÜRESEN még 2 db. pótlóbusz.
Végig, ugyanoda.
Ekkor kezdek el gondolni a csomagelpakolás kényelmére, hogy ennyi üzemanyaggal, emberi erőforrás ráfordítással akár még kényelmesebben is utazhattunk volna.
Nem tartom magam funkcionális analfabétának, bár megtréfáltak már engem is sokszor a tömegközlekedésben, mégis nyilván felszállok ilyenkor az elsőre, aminél ott a kalauz, amire felterelnek mindenkit, nem kezdem el kérdezgetni a beszállításkor zárt ajtajú pótlóbuszok vezetőit, hogy akkor most ők is indulnak-e és, hogy melyik buszon megy majd a klíma.
---------------
Úgy látom a farosos pótlás is hitvita lesz, ebben is kettészakad az ország :(
Ha nincs más lehetőség, akkor pótoljon faros, vagy aki elmegy vele, annak akár pótos IFA is.
Csak.
A dolog visszásságát néhányan abban látják, hogy a Credo buszok többségére felkerült reklámként a "10 vállalás", ahogy rádióreklámokban, megállóhelyi plakátokon is halljuk/látjuk, hogy ez most aztán az Utasok Éve.
Január óta hallgatjuk, hogy most aztán klímás pótlóbuszok teremnek minden bokorban, főleg nyáron a Balatonnál.
Jó időben, a haváriahelyzet elmúltával erődemonstrációként megrendezik az Etele téren/Déli pu-nál/Fóti AUCHAN parkolóban 300 busszal az első Kelet-európai Pótlóbusz Fesztivált.
(Közben az Etele téri buszállomásra/ról induló buszjáratok közül azért 1-2 csak kimarad eme Pótlóbusz Fesztivál idején is.)
Ezek fényében tűnik visszásnak néhány embernek, hogy a Balatonnál pótol a faros (is), mert nincs elég más busz.
Ezek a vállalások/igéretek nem voltak a 4-es vonali pótlásnál, de haváriahelyzet volt, így - bár a közlekedésmániások számára akkor is szenzációszámba ment - jobban hihető/elfogadható volt, hogy nincs más busz erre a célra.
Igen, értem a helyzetet. Van egy szarcsomó szolgáltatás az év minden napján, amire cukiskodásból az egyik nap ráírjuk, hogy retró.
Köszi, ezt nem kéri a többség. Persze a közlekedésmániások ezt nem értik, hisz ment mellette "minden igényt kielégítő" Ekenyél is, csak a másodrész volt 50 éves.
Ez belefér akkor, ha:
a., kb. sosem találkozik 30-50 éves járművel a t. utas
b., ha kifejezetten retró-útvonalon és -céllal (nem pedig a közszolgáltatás részeként) zajlik az utaztatás.
Persze így is belefér, csak senki ne csodálkozzon, ha ebből rosszalló sajtóhír vagy rosszalló politikai bejegyzés lesz. Az emberek ugyanis lassacskán nehezen tudnak különbséget tenni a tiszta szívű és a cinikus kezdeményezések között. És ha vonatról buszra átszállva azt látom, hogy kb. ugyanúgy az 1970-es években közlekedett mindkettő, akkor nekem is nehézséget okoz dekódolni, hogy ez most retró vagy a sztenderd napi üzemzavar egyik velejárója.
Talán mert közszolgáltatás címén nem ezt a "megoldjuk okosba', ahogy sikerül, vagy ha nem, hát nem" ("akkor legfeljebb lelőjük a vonatinfo-t") - megoldást kapják orrba-szájba. E vidéken viszont kb. ez a hozzáállás dívik mindenhol, pl. a kórházakban is.
Itt az emberek nem arra vágynak, hogy visszarepüljenek a '70-es évekből, mert abban vagyunk egy sima hétköznap a Bzmot-vonaton, kb. az összes alsóbb rangú út random szakaszain (vagy az egészén), az iskolákba vagy a kórtermekbe belépve, vagy épp a kórházi offline sorszám-váltási "rendszerben".
Szóval a minimum az lenne, hogy a szart ne adják el cukiskodásként.
Nem baj, ha jelenik meg egy cikk a farosról, de a címnek valahogy így kéne kinéznie: "Bevetésen a nosztalgiaflotta - újra forgalomban a régmúlt büszkesége"
Azt gondolom, hogy nagyon nem jó irány, ha a haváriás helyzetek kreatív megoldását a hétköznapok szabályaival (bürokráciájával) mérjük.
Vajon mi a nagyobb kockázat?
Hogy hűgutát kap valaki a hangos, régi de működő pótlóbuszon, vagy az, ha nem jut el a céljához, vagy csak sokkal később (sokkal fáradtabban).
De, nézhetnénk az URAL-os pótlást? Mi a nagyobb kockázat? Ha valaki nem jut haza, vagy hogy nem kényelmes az URAL ülése?
Aki fél, még mindig dönthet úgy, hogy nem száll fel...
Egy havária helyzetben mindig más a kockázati kalkulus, mint egy normál esetben. Ki merne akadékoskodni, pl, egy árvíz ellen menekülő buszban, hogy nem szállít álló utast, amikor a túlélésről van szó, például.
Nagyon rossz irány, ha a jó szándékú, érdemi segítség "ajándéka" a gúny és a büntetés.
Persze, a régi hangos busz helyett mindenki újat szeretne, meg klímást, meg inkább menjen a vonat. Csak a realitás más...
Szerintem nem érdemes keverni az árvízhelyzetet azzal, amikor egyszerűen csak a néhány hete még tök fölöslegesen Bp-re vezényelt 300 klímás pótlóbuszból nem akaródzott eggyel többet Tapolcára / Keszthelyre rendelni.
Nyilván nem nem-akaródzás az igazi ok, hanem az, hogy a tapolcai, meg a keszthelyi volánüzem is nyilván pont ugyanúgy van kifeszítve, mint minden más helyközi üzem, hogy gyakorlatilag a saját pótlásukra sincs elegendő járművük. (Nyilván ezen nem segít, hogy heti rendszerességgel irányítanak át Békésből Szabolcsba, Somogyból Borsodba, Hevesből Bajára stb-stb. buszokat, csak mert úgy épp hat és fél napra "rendben van" az Excel-állomány.)
Örültek, hogy ezzel a remek ötlettel megspórolnak egy műszakot / járművet. Mondom, tisztán mint a szaki, aki azt hiszi, hogy ha fehér szigszalaggal leragasztja, akkor nem látszik, hogy félrefúrt a falba.
Szeretném jelezni, hogy Miskolcon az MVK a hónapokon át tartó súlyos, napi 5-6, esetenként 8-10 fordát érintő járatkimaradásos időszakában kínjában már nyúlt ehhez a megoldáshoz: egy felújított Ik-280-ast dobott be a forgalomba. (Ráadásul jó érzékkel a legzsúfoltabb vonalra rakták.)
Ott is ment a cukiskodás, hogy retró...
Hát nem. A retró az egy olyan dolog, amire az ember rákészül, amiért akár száz kilométereket is utazik - nem feltétlenül a családtagokkal együtt, akiknek a szemében ez egy bolondéria. És amire úgy kb. minden tízezredik ember érez bármilyen érdeklődést, affinitást.
Amikor utazik az ember, akkor valami normál szolgáltatást várna. Pláne akkor, amikor:
- nagy garral ki van plakátolva az ország, hogy most "MÁV/Busz új járműveket vettünk"
- miniszterúr klímagaranciáról hadovál hónapok óta (nyilvánvalóan mindenki által átlátható blöffként)
- jól láthatóan minden erőforrás a Balaton környékére van koncentrálva, aminek eredményeként az ország többi része kb. le van ejtve
- amikor összeomlik a balatoni vasúti közlekedés, akkor megint nagy garral 300 klímás pótlóbuszt rendel fel miniszterúr a semmire Bp-re
- az elromlott WC-jű IC-t képesek pisiszünetre olyan megállítani, ahol nincs nyitva a budi (pedig ugye nagy, országos felújítási programot is meghirdetett néhány hónapja a budiügyi miniszter)
- mindezek mellé az ország kb. egyetlen vasúti járatának utasai se lehetnek nyugodtak annak kapcsán, hogy kábé pontosan leközlekedik-e a járatuk.
Ezek után ez a cukiskodás nem esik jól.
Ez olyan, amikor a szaki a garázsfeljárót a negyedik visszahívásra se képes normálisan megcsinálni, mindig megsüllyed a beton, s erre jópofizva ráfektetne a lukra egy rózsaszínre festett deszkát.
Nem. A MÁV/Volán jelen állapotában ne retrózgasson előre bejelentés nélkül, hanem próbálja magát összeszedni és leközlekedtetni normálisan a járatai 99,9%-át.
---
Igen, értem, amit Trizs ír: megoldották a '70-es években úgy, ahogy. Nagyjából abból van mindenkinek elege, hogy kb. ott tartunk, hogy vagy megoldják úgy, ahogy - vagy esetleg úgy sem. És ez bizony már inkább a '60-as évek szintje.
Kb. semmi negatív visszhangja nem lenne szerintem, ha hazánk önjelölt közlekedési szakértője nem posztol róluk. Egy utas óbégatott csak miatta a saját profilján.
Ami ráadásul az egyik retrószerelvény pótlására lett elküldve? De amúgy a retró hétvége tematikájába passzoltak és nem is buszhiány miatt küldték őket.
Érdekes amúgy, hogy ha külföldön történik valami hasonló, akkor "jajj de jó, jajj de menő, jajj de egyedi, mennyire adnám", de ha itthon, akkor "úristen, armageddon, ennél már nincs lejjebb", stb...
Ha nincs ott a Faros, mint tartalék a retro hétvége buszos programjához akkor csak az 1 Credo ment volna, de mivel ott volt igy az esemény apropóján bevetették. Az már egy másik kérdés, hogy sikerült-e megfelelően tájékoztatni az utasokat és szokásos módon funkcionális analfabéták voltak vagy valóban gond volt a tájékoztatással. Ezt csak az tudná megmondani aki akkor ott volt.
Akik ki vagy lemaradtak, üljenek tovább nyugodtan a padokon a vasútállomáson, mert a most elindított légkondis Econell 3 óra múlva visszatér értük.
------------------------------------------
Más idők szülöttei vagyunk.
Én még azt tanultam : megoldani, megoldani.
Ha lovaskocsi van akkor azzal.
Kicsi sajtót kapott (bár egyik olvtársunk még jó videot is készített róla) amikor 1-2 éve a Szob-Letkés pótlásnál URAL 4320 teherautókkal pótolták a buszokat egy kis szakaszon.
És az URAL-on nincs klíma.
Feladat volt, megoldották.
Piros pont annak aki megszervezte.
----------------------------------------------
Lehet keménykedni.
Akkor meg majd azért megy a pampogás jövőre, hogy az 50 utasból 45 ült a klímás Econellel Tapolcáig de 5-nek állnia kellett mert a farost vezető buszvezető közölte, hogy Ő márpedig nem fog még egy fegyelmit kapni azért hogy vonatpótlóként utasokat vitt.
Ott van a sín, az utasok felismerik induljanak el rajta gyalog.