Az egy dolog, hogy nincs szóbeli tájékoztatás, de a mentőeszközök helyét az utasok számára feltűnő helyen kéne kiírni. Erről kéne kifüggeszteni szerintem mindenhol tájékoztatót, ahogyan az épületekben is van tűz esetére ilyen kirakva. Valahogy nekem ilyesmi eddig nem tűnt fel a hajókon. Vagy csak eldugva. Tűzvédelmi tervet találtam maximum.
Persze, ha alaposabban körbenéz az ember, akkor találhat ilyen dolgot, de amíg minden oké, addig nem ezzel foglalkozik, ha meg baj van, akkor meg a pánik miatt nem fogja megtalálni. Ezért jó, ötlet lenne egy nagy méretű plakátra minden fontos infót kirakni sok rajzzal, hogy a külföldiek is értsék!
Azért a tűzvédelem terén is találtam már érdekességet, igaz, ezelőtt közel 40 évvel, amikor anyám munkahelyére bementem. Üvegvitrinben egy lezárt borítékban volt a tűzriadó terv, azzal az ukázzal, hogy tűz esetén ki kell venni a borítékot, és kibontani, majd elolvasni a tervezetet. Addig meg füstmérgezést kapok, amíg olvasom.
> Hát persze, most hiányoznak a Margit szigeti halászok...
Már régen nem Bp-en belül keresik a dél-koreai áldozatokat, hanem a fővárostól délre egészen le az országhatárig. És igen, pl. Paks és Mohács környéke híres halászias helyek voltak. Biztos volt a Dunán három tucat halászatból élő család még a 21. század elején is a betiltásig.
(A modern ember azt hisz a műhold, az infra meg a szonár mindent lát...)
Sajnos a Marinetraffic sem a legtökéletesebb. Én előfizuval vissza tudok nézni hetekkel ezelőtti pozíciókat is, de semmi értelme, ha ennyire ritkán rögzít. Amit most mellékelek, az a SIGYN útja indulás után: ez összesen 2 db értékelhető rögzítés - a pontokat egy egyszerű egyenes köti össze a szemléltetés végett, ami a legkevésbé sem azonos a hajó által leírt ívvel. Amit korábban beszúrtam, annak viszont örülök, hogy elkaptam a képernyőképét: a VTS rögzítette a legtovább (és a leggyakrabban!) a HABLEÁNY-t, még a hídban is adott. Csak ugye ott nincs archívum, miután bezárod a progit és újra megnyitod, elveszted az adatokat. Most visszagondolva bánom, hogy a SIGYN-t nem szkríneltem le.
Mindig a legelso hiradasok a mervadoak. Amikor eloszor hallottam akkor ott volt a neve is , aztan mar csak nehezsegek aran sikerult elokaparnom hogy pontosan hogy irjam be a marinetrafficba , de csak a M. Hid utani parszaz meter van feltuntetve rajta , pedig pont az elotte levo percek lennenek az erdekesek.
Nagyon igyekeztek eleinte a kabinos hajó érintettségét, majd később a nevét homályban tartani. A baleset után 3 órával Viking kollegától tudtuk csak meg.
Mindenkit megráz ez a tragédia. A sok vélemény és észrevétel és vélemény között még nem találtam olyant, ami azt feszegette volna, hogy a hatályos vizikresz előírásai szerinti oldalsó 30 és hátulról 60 méteres "követési" távolság be lett volna tartva. Ráadásul a híd két pillérje között ezt az oldalsó távolságot figyelembevéve el sem fért volna biztonságosan a két hajó (van kishajóvezetői vizsgám...)
Azért vigyázzatok, mert az 5000 tonna az valójában 5000 GT, azaz Gross tonne. Ez egy olyan szám, amit a hajó belső köbtartalmából számolnak ki. Személyhajóknál ez jó nagy. De ez nem azonos az 5000 tonnás "haditengerészeti vízkiszorítással". Az Oasis osztály hatalmas személyhajói 260 ezer fölötti GT-vel bírnak, de a displacement az nem sokkal nagyobb, mint egy 100000 tonnás Nimitzé....
Amúgy, a Viking hajó méretei még 12 méter szélesség esetén is egy nagyobb második világháborús rombolóéval vetekszenek. A merülése kisebb, ugye folyami hajó. Viszont egy romboló csak a kéményeknél volt a legszélesebb, olyan volt, mint egy zabszem. Ennek kicsit "párhuzamosabb" az alakja...
Az Auróra sem sokkal hosszabb! A Szent István is csak 152m volt.
Alul, a 29 méteres szélességi adat alatt még az is szerepel, hogy 5000 (ötezer) tonnás. Ha ez így lenne, akkor ő nem kiránduló hajó lenne, hanem az Auróra cirkáló... Szóval szerintem masszívan összekeverték az adatlapot valami tengeri hajóéval.
Nagy gond van a hajó szerencsétlenség eltűntjeinek keresésével, mert a rendőrök néznek, de nem sokat látnak, hiszen ők nem ismerik a víz mozgásának apáról fiúra szálló titkait! Most bűnhődik meg Magyarország azért, hogy az Áder horgászbotja kedvéért pár éve betiltották az élővizekben a halászatot. Pedig a halász emberek ismerték a víz minden apró járását és a hálóikkal mostanára már minden áldozatot vagy majdnem mindenkit kifogtak volna - nem kellene majd szégyen szemre a románoknál kuncsorogni, hogy adják vissza a Vaskapunál fennakadt testeket, amelyek akkorra már olyan állapotban lesznek, hogy csak leforrasztott koporsóban tudják eltemetni őket!
Most már "javították", de rosszul, mert így azt sugallják, hogy a Hableány kapitánya volt ukrán.
"Valószínűleg a Viking kapitánya hibázhatott, aki egyébként rutinos szakember a rendőrök szerint, pont úgy, ahogy a másik hajó ukrán kapitánya is."
Szerintem a Viking kapitanya nem ismerte a helyet , ugy gondolta hogy a harmadik iv alatt fog athaladni , - van egy felvetel ahol nagyon hirtelen jobbra veszi az iranyt , ott latszik ez- , gondolom gyorsitott is , es meg megprobalt atsurranni a kis Hableannyal egyutt.
Lehet hogy nem is latta. Lehet hogy be volt rugva. Vagy csak ukranul ert.
Nem tudom. Szerintem a Viking arra figyelt, hogy jól menjen be a hídba, nem a radart bámulta, a Hableány meg talán holt térben volt.
De nem akarok okoskodni. A rögzített útvonalak méterre pontos elemzése és a rádióforgalmazás hanganyaga vélhetően a hatóságok rendelkezésére áll, akik ebből, meg a szemtanú hajók vallomásaiból talán egészen pontosan rekonstruálnak majd minden másodpercet. Párszor, pár helyen, több kabinos kerékállásában is megkérdeztem, hogy a hajó kameraképei és radarja valóban helyettesítik azt, hogy a hajóvezető körbenéz, s mindent lát? De mindig megmosolyogtak.
Én is ugyanígy vélekedem. Ezt a "hirtelen eléjefordult" dumát a felelősségnek az elhunytakra való kenési szándékának gondolom. Legjobb felelős a halott felelős, mert az nem védekezik.
Kérdezem a szakiktól:
A 60 méter használható szélességű hídnyilásban biztonságos dolog-e egy 135x12 m-es hajóval egy 27x5 m-es másik előzése?
A 128297-en látható video alapján szerintem a Hableány egyáltalán nem fordult a Viking elé. A V. gyorsabban ment, utolérte a Hableányt és orrának jobb oldalával a H. tatjának bal oldalába ütközött, ekkor kezdte azt beforgatni maga elé majd felborította és legázolta. Gyorsabban ment, utolérte, felöklelte, maga alá taposta ...
"there was not even any guidance as to what to do in case of an emergency"
Vajon arra gondolnak, hogy nem volt kiírva feltűnően, hogy hol a mellény is hogy kell felvenni, vagy a repüléshez hasonló biztonsági útmutatást hiányolnak?
Ilyen jellegű hajókon egyébként bárhol is szokásos olyasmi "előadás", mint ami a repülés elején van? Én még sehol nem tapasztaltam ilyet Európában.
"A vasúti térközjelző "csak" tájékoztatja a mozdonyvezetőt.
(Természetesen a jelzési kép alapján lehet/kell beavatkozni.)
A sebességszabályozás alapvetően már az Ő feladata és kötelessége."
Ez így nem teljesen igaz. Valszeg azzal kevered, hogy az F.1. sz. utasítás 1.3.10. pontja alapján az egyéb feltételek (ld. F.2. sz. ut. 15.19.2.2.) betartása mellett a fehér árbocos jelző "Megállj!" jelzés esetén is meghaladható akár megállás nélkül is, de jelfeladásra kiépített pályán a vonatbefolyásoló berendezés beavatkozik térközjelzőnél is sebességtúllépés esetén.
Arról meg nem is beszélve, amikor a térközjelző szerepét egyéb főjelző tölti be.
Pont pénteken keltem át személykomppal a Dunán, és azon a hajón a mentőmellények a padok alatt voltak a gyári nejlon csomagjukban. Végül is hozzáférhető helyen, de ha csak pár másodperc lenne, maximum a zárt csomagba lehetne kapaszkodni, felvenni semmiképp. A Hableány pedig elég tempósan borult, az utasoknak maximum kapaszkodni lehetett idejük, akárhol voltak is a mellények, de szerintem még akkor is kétséges a túlélésük, ha mindenkin rajta lett volna a mellény a baleset bekövetkeztekor.
Sziasztok ! Nem vagyok hajós, csónakkal, kenuval járom csak a Dunát, de felmerült bennem, hogy nem lehetséges, hogy a Hableány nem szándékosan fordult, hanem a kabinos által tolt hullám, plusz a híd alatti áramlások hatására fordult a kabinos elé ? Olyan nehéz elhinni hogy ez szándékos manőver volt, a Hableánynak látnia kellett maga mögött a nagy hajót.
Tudnak, ha van megfelelő elektromos hálózat. Ezalatt nem azt kell érteni hogy jegypénztár bódé résnyire nyitott hátsó ajtaján kidobsz egy 20m-es hosszabbítót, gondolom sejted. Ekkora teljesítményekhez az elsoztóhálózatba is komolyabban bele kell nyúlni.