Ez környezetvédelmi kérdés is: ha lehetséges is, akkor is csak azoknak a szállodahajóknak kellene megengedni, akik állóhelyben nem járatják a motorjukat éjjel-nappal, nem termelnek kipufogó gázt, hanem tudnak "shore power" áramellátást fogadni a közcélú elektromos hálózatból.
A főváros levegője nagyon szennyezett, ezért ezt sem lehet elhanyagolni, mihamarabb ki kell építeni a teljes "shore power" infrastruktúrát az ELMÜ-nek, akárhol is fognak tartózkodni a hajók a továbbiakban. (Egy átlagos magyar falu energiaigénye = 3-4 szállodahajó)
Azt, hogy simlis firkász módjára összemosták a kabinoshajóknak a belső városrészi Duna-szakaszon való tömeges kikötésüket és az ettől teljesen függetlenül bekövetkező balesetet.
Ha netán a kabinosok a Szabadkikötőben kötnének ki, akkor sem volna biztonságos a Margit-híd alatt kísérelni meg egy másik hajó előzését.
Nem elsősorban a kikötő helye, hanem a kabinosok jelentős forgalma (sétáztatás). Persze, én a part széléről csak műkedvelőként és kajakosként teszem hozzá. Minden esetre rég nem éreztem ekkora megdöbbenést.
> A vasúti térközjelző "csak" tájékoztatja a mozdonyvezetőt
Korszerű vasúton van egyesített éberségi és vonatbefolyásoló rendszer, így pl. mozdonyvezető elalvás, rosszullét, figyelmetlenség (jelző elnézése), fegyelmezetlenség (gyorshajtás) esetén is elkerülhető a tragédia.
Repülésben van olyan, hogy a gépeket méretük és súlyuk alapján kategóriákba sorolják (pl. super heavy). Amikor jön pl. egy B-747 Jumbo Jet teherszállító gép Ferihegyre leszállni, akkor utána 4-5 percig nem jöhet másik gép, nehogy a nagy test, a négy motor által hátrahagyott légörvények felbillentsék. Felszállásnál ugyanez. Kisebb testű gépek, pl. fapados A-320, B-737 viszont mehetnek akár 2 percenként egymás után.
Szerintem a hajózás nem áll ilyen szabályozottsági szinten vagy csak egyes nagyon nagy forgalmú szűk helyeken (Boszporusz, Hollandia talán). Velencében is nagyon kaotikusan tolják a vízibuszok, gondolák, magán motorcsónakok egymás-hegyén hátán.
However, according to some tourists, sightseeing boats were not equipped with lifejackets.
"I took a boat on the Danube at 10 p.m., but it had no safety devices. There were no lifeboats or lifejackets. I thought the vessel would not have been allowed to operate if it were in Korea," a tourist, who took the cruise earlier this month, posted in an online community.
Another, who also traveled to Budapest this month, said, "Some 80 percent to 90 percent of the passengers on the vessel were Korean, but there was not even any guidance as to what to do in case of an emergency, let alone a lifejacket."
A Margit-hidat hegymenetben a sziget spiccre tartva, majd a hajót onnan a hídnyílásba ejtve kell meghajózni, mert van egy oldaláramlás a bal part felé. Minél nagyobb a vízállás és ezáltal a sodrás, ez a jelenség annál erősebb és a nagyobb laterálfelületű hajókra értelemszerűen nagyobb mértékben is hat. Az időkép webkamera felvételén látszik, hogy a méretesebb járművek, beleértve a Vikinget is, ezt figyelembe veszik és ennek megfelelően hajóznak be a hídba, szóval ezzel nincsen probléma.
A híd alatti felvételen pedig az látszik, hogy a Hableányon valóban nem lehetett géphiba, vagy rosszullét, mert nem drasztikusan kanyarodik a Viking elé, hanem csak éppen annyira tart középre, amennyire a hajóvezető az említett oldaláramlás ellensúlyozása miatt a bal parti hídpillér kikerülésének érdekében szükségesnek tartja. Szerény véleményem szerint azt gondolta, hogy a mögötte jövő lassítani fog
Mivel a két hajó közül egyértelműen a Hableány érkezett elsőként a hídnyílásba, ő haladhatott volna ott át elsőként. Amennyiben az előzést rádión nem beszélték meg, arra a hátsó hajó nem kapott engedélyt, akkor ez az adott szűkületben, adott vízsebesség mellett felelőtlen, szükségtelen és veszélyes manőver volt a hátsó hajó részéről.
Ha már belekezdett, az előzést végző hajó vezetőjének, észlelnie kellett volna, hogy a másik mennyire közel került hozzá, csak le kellett volna vennie a gázt és ilyen vízsebesség mellett hegymenetben azonnal megáll a hajója. Ezzel szemben csak jön, jön, jön… aztán már késő.
Pár nappal ezelőtt egy sétahajó felborult és elsüllyedt a Parlament előtt és sajnos sok dél-koreai turista és a hajó személyzete is eltűnt vagy életét vesztette.
Vagy későbbre akarták időzíteni a cikket...vagy elszúrták.
Nem vagyok egy nagy hajószakértő, de egyrészt ha megy a radar, hogy a picsbe tudtak egymásnak menni (vagy rádiózni nem szokta ezek egymással?) Másrészt meg a Petőfi híd - Árpád híd szakaszon nem lehetne a vasúthoz hasonló térközjelzőket felberhelni valahogy a folyóba, ami biztosítaná, hogy ne legyen utólérés, és legalább 2 perc legyen két hajó között. Vagy erre a világon sehol nincs technológia? Esetleg megoldani hogy a kis hajók egy kupacban menjenek, de ha jön egy nagyobb akkor 5-5 perccel sem előtte sem mögötte nem jöhet semmi?
bocs csak agyalok hogy lehetne biztonságosabbá tenni ezt a forgalmat ami esténként a Dunán megy.
Az időkép kamerája alapján elég érdekesen kanyarogva, jobbra sodródva talált be a Viking a megfelelő hídnyílásba.
pont ennek alapján nem értem, hogy miért van rendőrségi hírekben (tehát nem origon...), hogy a Hableány bevágott a Viking elé...?
az időkép hotelvictoria webcam alapján egyértelműen látszik, hogy a Viking egy nagyon erős jobbost nyom a Margit híd előtt, hogy betaláljon a nyílásba.
Hogy ezt a nagy forgalom, egy másik hajó jelenléte miatt tette, vagy a sodrás vitte középre, és onnan kellett korrigálni? Talán kiderítik...
De az tény, hogy ott volt a Hableány, aminek géphibája, azaz hirtelen lassulása szintén nem tűnik valószínűnek a videó alapján, mert a sodrás ellenére hegynek haladt az ütközéskor. És azt is sejteni kellett a hátulról gyorsabban érkező hajónak, hogy ő is a középső nyílásban fog átmenni, kb változatlan tervezett sebességgel.
És hát igen, a Viking orra nagyon kegyetlen, esélyt sem ad annak, hogy félrelökje a gázoltat, és az kvázi elcsússzon mellette, még víz felett maradva, hanem azonnal a víz alá nyomja áldozatát...
Annak lehetett esélye, aki időben ugrott, és messzebb tudott kerülni, belegondolni is rossz, hogy a felső utastéren maradtak egy részét a Viking propulziója zúzhatta össze, aki meg az alsó utastérben volt, az megfulladt :(