Kőbányai utcák, terek - képekben. Ha van kedves (régi vagy új) kőbányai fotód, tedd be ide. Ha gondolataidat szeretnéd megosztani a témával kapcsolatban, azt is megteheted itt :-)
Csak közvetlenül a romok eltakarítása idején, pár hónapig. Nem volt túl humánus módszer, de az ostrom alatt meghalt (általában azonosíthatatlan) katonákat és civileket csak így lehetett elföldelni, nagy volt a járvány kitörésének veszélye.
Koromnál fogva talán elsőként haladtam át rajta. Már akkor sem használta senki. A frász rázott ki, sok csöves meg stb. Előszőr és utoljára mentem arra. A Körösi Csoma egy részét sétánnyá nyilvánitották és a fogalmat ide terelték. Még valami nagy-nagy tervek voltak, de az idő szele elfujta őket. Az aluljáró ezeknek az el nem készült épitkezéseknek volt egy része. Az épitése is hanyagul történt. Ami lepotyoghatott, az le is potyogott.
A fotón a Liget téri aluljáró egyik lejárója látható.
Nagyon gáz az egész. Budapest egyik legrondább, legkihasználatlanabb aluljárója. :-(
Amikor építették a nagy lakótelepet, akkor épülhetett ez is kb 1970-80 körül. Nem is tudom, hogy miért építették meg egyáltalán azt hitték, hogy mindenki azt fogja használni. Inkább egy zebrás csomópont kelle a helyére.
A felrakott térképen kinagyitottam a vonatkozó részt. Egyértelmü. 1900-ban a Rókusból a Népszinház utcán keresztül vezetett a "köztemetői vasut". /Pallas/
Nem vonat közlekedett, hanem gőzvontatású közúti vasút. A kórház meg a Rókus. halottszállításra ténylegesen csak a II. világháború után, az ostrom befejeztével használták.
Hát most csak röviden és leegyzerűsítve. Kifejtve is lesz, helytörténeti érdeklődésem erre (is) irányul.
Szóval zanzásítva. Kőbányán eleinte (szervezetten) szőlővel foglalkoztak. Főleg az Óhegy (persze nem csak az Óhegy) szinte teljes része szőlővel volt beültetve. (mai nyom: Csősztorony).
A 18 század végén azonban egy hatalmas filoxéra járvány pusztított, ami gyakorlatilag az összes szőlőt tönkreverte. Nem is próbálkoztak utána a szőlő újratelepítésével. Ennek más oka is volt, de ez most itt nagyon OFF lenne.
Visszatérve: az új iparág a sertéstenyésztés lett. Nagyon profi vasúthálózat volt, amelyeken vidékről felhozták a sertéseket (lásd: Kőbánya Hízlaló; de még számos iparvágány-rendszer), és így egy forradalmi ötlet valósult meg az iparág szempontjából, mert helyben dolgozták fel az állományt.
Innen a feldogozott hústerméket vasúton továnbb is tudták szállítani.
A Szálás utcában a sertések voltak elszállásolva, az utcán végig sertésszállások,ipar ólak voltak. Innen az utca neve. A sertésk itt várták a feldolgozást. Itt még jókedvűek voltak.
Ez itt a reklám helye: egyébként pont Kőbánya történetéről és jelenéről készítek egy képes ismertetőt (a weben lesz majd, természetesen)
Képem kevés van a szállás utcáról,
Ha jól tudom, ez az épület (a Szállás utcában) egy irodaépület volt, itt inézték a hivatalos ügyeket a sertésekkel kapcsolatban. Ma már nem :-)
Ez is Szállás utca, de itt már nyoma sincs a sertésiparnak...
Tudod, hogy miért hívják Szállás utcának? A válasz Kőbánya múltjában keresendó. Még nem mondom meg, de segítséget adok: Nem messze van a Kőbánya Hízlaló vasútállomás...
Én a jelenlegi körülményekközött csak egy lehetőséget látok. Egy erős civil szervezet kell. Illetve egy civil szervezet, amel ykemény munkával, fáradhatatlansággal próbál eredményeket elérni. Eleinte kkevesebbet, majd pedig később akár számottevő (jó esetben kikerülhetetlen) cerővé kellene válni.
Hát csak annyit, hogy e-mailok sorozatát, de levelet is küldtünk a Kőbánya-Kispest vágállomási csomópontnál ma is látható folyamatos állapotokról (elnézést... ez valóban nemcsak Kőbánya már), amire több válasz is érkezett, továbbítva levelünket ide, meg oda, egészen addig, amig már követhetetlenné vált a dolog, illetve nem lett értelme folytatni. Ez cca három hónapot ölelt át.
De ha mondjuk 1000 E-mail menne egyszerre, (BKV, ANTSZ, Főváros, stb) talán az jobb eredményt hozna. Magányos harcosként csak szélmalomharc eredményével kecsegtet az ügy.
1. Itt ugyebár ma a 37-es villamos jár. Régen itt nem villamos járt, hanem vonat (képpel tudom bizonyítani, de az a könyv egy kincs és nem cincálom szét, h szkennelhessek.) De próbálok képet nézni máshol.
Szóval itt vasút járt, méghozzá a Corvin áruház melletti kórházat (Korányi?) kötötte össze a tamatővel. gondolom ki lehet találni, miért...
Igen, a kórházban elhalálozott embereket ezen a vonalon szállították a Köztemetőbe...
2. Innen (Őrház) kb 200-300 méterre van a (volt) 29-es kiágazása. Elveszett sínek... Lásd fotó (kb 3 hete készült)