Szerintem a közlekedés többi alágazatának megőrzött tárgyi emlékei egy kicsit bővebben vannak mint a hajózásnak.
Pl. üzemképes gőzmozdony több is van az országban, az egyéb gördülőállományról nem beszélve. Autóbuszból is akad azért. Nem állítom, hogy ne lenne még jogos igény erre-arra, de a hajózás ehhez képest egyetlen üzemképes hajót tud felmutatni: a Sopront. Slussz-passz. És van még néhány üzemképtelen vas itt-ott, egy rendezvényteremnek átalakított utolsó Duna-tengerjáró, mi vicc, ahogy kinéz. De egyetlen működő gőzhajó nincs az országban lassan 40 éve. Egy se.
Innen induljunk, ne onnan, hogy mindenkinek jár 15 milliárd (tényleg honnan vetted ezt a számot?)
Az, hogy a Közlekedési Múzeumnak mennyi a költségvetése és főként, hogy ebből mennyi jut a hajózásra az önmagában egy tragédia, nem volna szabad összehasonlítani semmivel. A tárgyi emlékek esetén ez kb. arra elég, hogy a maketteken letörölgessék a port (a raktárban persze, merthogy a hajózási gyűjteménynek az eddig kiállított része jelen állás szerint nem lesz már egyben kiállítva sosem).
Szóval ha a múzeum költségvetéséből kigazdálkodhatóval összemérhető költségű tárgyi eszköz megmentéséről vagy felújításáról szabad csak értelmesen beszélgetni, akkor nincs mit tenni, nincs miről beszélni. (Persze lehet, hogy néhány autóbusz azért belefér majd, mert az Vitézy szívügye, de a repülésnek és a hajózásnak a raktárban a helye.)
Igencsak potentátnak minősülő akárkit kell meggyőzni ahhoz, hogy a kb. 8-9 alágazat egyikének (hajózás) ugyan adjon már kb. 15 milliárd forintot pluszban, az egész múzeum (valamennyi alágazat) éves költségvetésének kb. tízszeresét, hogy az épített/műszaki kulturális örökség egy darabját megmentésék.
Nem lehetne leszállni a kormányfőről? Semmi köze sincs az témához, teljesen oktalan már rövid időn belül másodszor olyasmivel kapcsolatban előrángatni, ami nem tartozik ide. Tiszteletben tartja mindenki a másik véleményét mondjuk a papagájok énekhangjával kapcsolatban, de nem kell a hajós topikban ezen lovagolni.
Egyébként az "álfelújítás" gyakorlata is igen régi. Már a két világháború közötti időből is ismertek ilyen trükközések. De hajós témaként a BKV törpéivel is ilyesmi történt.
Ebből a 2% köré építenek egy új Szőke Tiszát, ami jogilag nem új, csak a régi felújítása, rekonstrukciója.
Nagyjából.
Kérdés, mi ennek a helyzetnek az alternatívája?
B. Szétvágják a 98%-ot, a 2%-ot meg beteszik egy múzeumba (ha a Közlekedési nem szarná le teljes egészében a hajózást, de ezt most hagyjuk...), és mutogatják, hogy ezek a szép emlékű Szőke Tisza gépei, korlátai, díszei, ennyi maradt...
C. Azt mondjuk, ezt elb....tuk, hagytuk szétrohadni, de építünk egy vadiúj gőzhajót - a hitelesség minimális alapja nélkül (azaz kifelé is bevalljuk azt, ami amúgy tirivális: hogy csalunk...)
D. Azt mondjuk, ezt elb....tuk, hagytuk szétrohadni, megy a kukába minden, ez van, Mo-on nem lesz már soha gőzhajó.
E. Ha már a figyelem a témára irányult, akkor "hajóbb" állapotú gőzhajóba ölünk pénzeket, hogy csak legyen valami gőzhajónk.
Azt hiszem, a hajóbarát az A és az E között gondolkodik.
Az E-re nyilván a Kossuth és a Petőfi lenne alkalmasabb, azok sokkal kisebbek, olcsóbbak, ennélfogva kevésbé exkluzívak is. Viszont azok felújítása autentikusabb lenne.
De a pénz fog dönteni.
Egy biztos: most pénzbőség van. De már nem sokáig. Ami most nem támad fel / épül újjá, stb., az a belátható jövőben 99,99...99%, hogy nem is fog.