Ha az orszagnak egetö, nehany even belül megoldando, letfontossaghu feladatai vannak, akkor nem lehet a lassu, generaciokon ativelö moralis nevelesre hivatkozni.
Ugyanis a varakozas nem megoldas a problemara.
Ha az orszagot nem lehet szep lassan atnevelni (mert egyszerüen nincs annyi idö), akkor kell egy hatekonyabb megoldas.
Én itt mar többször javasoltam ilyet, de a többseg mindig ellene volt. Vajon miert is? :-(
Nem csak atszovi, de a nep vereben van. Figyeld csak meg a legkulonfelebb helyzetekben, tobbe-kevesbe nyiltan dicsekednek az emberek a csinytevesekkel, amivel valamilyen hasznot tudtak huzni a BKV-tol, MAV-tol, allamtol, banktol stb.
Miert kellett nekem luzernek ereznem magam, mert nem hamisitottam diakigazolvanyt, berletet, nyelvviszga papirt ös hasonlo huncutsagoknak elkonyvelt tettektol voltam mentes?
Pontos allamigazgatas es kontroll nelkul marad az angolnas vodor.
Emellett kell egy olyan - nevezzuk - divathullam elindulasa, amilyen az USA-ban a volt a dohanyzas ciki-ve valasa soran.
El tudták érni, hogy a bűncselekményeiket korrupciónak álcázzák :)
Duplán, háromszorosan fosztogatták az államkasszát.
Nemcsak lecsíptek egy kicsit a kiadásokból saját célra ( mint ahogy az a normálisan korrupt tisztségviselőkhöz illik ), hanem fiktív ügyekre is fizettek bőven ( hogy nagyobb legyen a kiadás "hozadéka" ), és még arra is ügyeltek, hogy az így kidobott pénz az országon kívülre kerüljön, nehogy abból valami is "visszaforogjon".
Ezt szervezett bűnözésnek nevezik és nem korrupciónak...
Nem kell ezt a tűzőkapocs dolgot ennyire "mellre szívni".
Lehet, hogy csak példálózott vele az előadó, hogy a hallgatók figyelmét felkeltse. A leírt szövegben nem érződik a hangsúly - lehet, hogy mosolygott közben és viccnek szánta a "dörgedelmet". A virágboltokban felhasznált mennyiségek után fizetendő díj ugyanis elenyésző lehet, ezért gondolom, hogy inkább vicc volt. Kilónként 10-15 Ft volt a díj pár évvel ezelőtt ( most nem tudom, mennyi )
A tűzőkapocs egyébként tényleg termékdíj köteles, ugyanúgy mint a papír, a celofán, vagy a díszkötöző szalag.
Az igen bonyolult termékdíjas ügyekből ez a legegyszerűbb: termékdíj köteles (H) az a csomagolóanyag, amiből hulladék lesz.
A történet akkor lenne tényleg durva, ha a virágboltokat bezárták, vagy komolyan megbüntették volna a tűzőkapocs miatt.
Ennél sokkal durvább dolgok is vannak, amik ténylegesen nagy kárt és sok bosszúságot okoznak a piaci szereplőknek.
Ha kiszamolod, hogy ez mennyibe kerülne, akkor teljesen nyilvanvalo, hogy nem kezdenek bele. Minden atszervezes penzbe kerül. A radikalis meg többe. :-(
A bürokraciat nyilvan azert hagytak ennyire zavarosan, mert egy bizonyos szint felett a ra valo hivatkozassal kivaloan lehet bünözgetni (pl. milliokert vasarolunk olyan szakerteseket, amelyeket egy titkarnö ket ora alatt összeollozott az internetböl).
Aztan milyen szep is, ha a bünözes igy eltussolhato. A korrupcio az egesz orszagot atszövi, ugyhogy ilyen modon el lehet mindent bagatellizalni, megfoghatatlanna tenni, ... Igazi szükseges elöfeltetele a tökefelhalmozas folyamatanak. :-(
Megfoghatatlansag szempontjabol a vödör langyos takonyban ficankolo angolna esete. :-(
Ezért csodálkozok, amikor egyesek itt a teljes adóbefizetés szükségéről, az adómorál szükséges növeléséről nyilatkoznak, holott ettől nem változik semmi. :)
"Sok import zöldséget értékesítenek a nagybani piacokon is, de az áruk származását legfeljebb a multiláncok írják ki - ők sem mindig."
Kötelező feltüntetni a származási helyet a zöldség-gyümölcs termékeknél is, a tartós élelmiszereknél meg pláne ! Ott egyébként a vonalkód is segít - Magyarországot az 599 - kezdetű vonalkód jelenti. A származási hely feltüntetésének elmulasztását rendszeresen büntetik is - még a piaci standokon is láthatók a feliratok. Egyedül az őstermelőnek nem kell kiírni, hiszen ő csak saját termelésű dolgokat árulhat.
A korrupcióról való eszmecseréknél sokan összekevernek két dolgot, amit egy-két példán szemléltetnék:
Országúton egy útkereszteződés előtt 60-as tábla van, sebességet mérnek a rendőrök, és akit elkapnak, azt büntetik. Ha valaki "csúsztat" valamit, annak enyhébb büntetést szabnak ki. - Ez korrupció
Országúton kiraknak egy teljesen indokolatlan 60-as táblát egy fa mögé, alig észrevehetően, sebességet mérnek és akit elkapnak, azt megfenyegetik, hogyha nem "csúsztat" x összeget, akkor elveszik a jogosítványát - Ez nem korrupció, ez más kategória...
Más:
Kiadnak egy munkát, amire egyébként szükség van, és el is végzik rendesen, aztán elfogadnak valami ajándékot a munkát elvégzőtől - Ez korrupció
Kiadnak egy munkát, amire semmi szükség nincs és nem is végzik el, majd a teljesen jogtalanul kifizetett összegen feleznek - Ez megintcsak más kategória
Sokan egy kalap alá veszik a két dolgot, pedig nem kellene. A klasszikus korrupciót nem lehet teljesen felszámolni, de az nem is okoz katasztrófát.
A "másik verzió" okozza a nagy bajt, és azt fel is lehet, fel is kell számolni és aki ilyenekben benne volt, azokat szigorúan meg kell büntetni.
Aki össze akarja mosni a két dolgot, az nem akarja igazán azt, hogy valami változzon.
A magyar bürokracia szandekosan ilyen. Valakiknek nyilvan erdeke füzödik hozza, hogy igy, zavarosan kuszán müködjön.
Azonkivül hozzajarul a köztisztviselök fellengzös es lenezö hozzaallasa (marmint, hogy a HIVATAL magat valami felsöbbrendünek erzi, amely lekezelheti a szemetkedö. öket zaklato polgarait. Pedig ugye mennyire forditott a felallas.
Ezen alaptulajdonsagok összessege pedig egy elegge kibirhatatlan elegyet alkot.
No ez például egy olyan eset, ahol a hatóság a szabályok nagyon szigorúan betű szerinti értelmezése szerint még szabályosan is jár el (bár ugyebár éppen erről mondta már anno is Cicero, hogy sokszor pont ez a betű szerinti értelmezés vezethet a legszörnyűbb igazságtalanságokhoz). Csak éppen a törvény szelleme nem jön át rajta - ami viszont az ostoba és rosszindulatú fináncot nem érdekli.
Én a magam részéről csak ezért a nyilvánosan elhangzó mondatért a szóban forgó vezetőt a közszolgálatból, mint mentálisan teljesen alkalmatlant azonnal elbocsájtanám, és tennék róla, hogy soha többé sehol ne is találjon ott munkát. Nagyjából ilyen lépések után lenne esély arra, hogy ezek az elefántcsont-tornyokban élő bürokraták végre felfogják, mi is a létük célja, mi a feladatuk. Miért fizetik őket az adófizetők. Hát nem azért, hogy amúgy is a létükért küzdő kis üzletek tűzőkapocs-nyilvántartásáért baxtassák az embereket. Ez közönséges sanyargatás, ez a török adószedők módszere.
Alá tudom támasztani. Változatlanul én is úgy érzem, hogy a hatóságok-ivatalok többsége fizetett ellenség, úgy viselkedik, mint ha az lenne a feladata, hogy ott gáncsoljon, ahol tud. Betart, akadékoskodik, saját fiókjában nem hajlandó megkeresni egy ott lévő papírt - inkább készíttet újat az ügyféllel. Ezen kellene igencsak változtatni, amit csak komoly létszámritkítással és alapvetően új minőségbiztosítási feltételekkel látok elérhetőnek.
A korrupció törvénytelen előnyszerzés. Anyagi értelemben vett haszon nem is feltétlenül van mögötte. Egyébként meg nem értem a mondanivalód lényegét. A teljesen korrupciómentes állapot pedig elérhetetlen álom, ilyen nincs. A baj nem is ez, hanem az, ha a mértéke már eltorzítja a reális társadalmi-gazdasági viszonyokat. Azt is látni kell ugyanakkor, hogy a korrupció nagyon szorosan kapcsolódik az adott ország gazdasági fejlettségéhez, az általános jóléthez, és persze az általános elvárásokhoz. Nyilván teljesen máshol van a korrupciós potenciálja egy fizetést már két hónapja nem kapott ukrán rendőrnek, mint egy amúgy elégedett svédnek. Egy adott jövedelmi- és életnívó fölött már vannak sokan, akik szó szerint semennyi pénzért sem megvehetők. Egy adott szint alatt pedig gyakorlatilag mindenki az...
A szegény, vagy magukat annak érző országok mindig korruptak. Kivétel nélkül.
"A korrupció elleni küzdelem leghatásosabb módszere az átfogó intézményi és államreform, valamint a jogszabályi környezet átalakítása, amellyel magának a korrupciónak a lehetőségeit szüntetjük meg. "
Mi is a korrupció? Törvénytelen haszonszerzés. Nos ez ellen valóban a jogszabályi környezet változtatásával lehet fellépni, például úgy ahogy most az új kormány kezdeményezi. Ha ugyanis például az állami vagyont a kormány feltétel és verseny nélkül átruházhatja, akkor nincs már szükség semmiféle korrupcióra, az törvényi szintre van emelve, azaz felesleges a kicsinyes korrupció. Akár meg is lehet szüntetni a közbeszerzést és a versenyt, a kormány indokol, dönt -- és kész. A korrupciónak -- annyi, befellegzett...
Én a sóhivatalok irtózatos tömegéről beszélek. Millió olyan hivatal-eljárás van, amire igazándiból semmi szükség sincs. Vagy olyan esetleges problémákat próbáltak megelőzni a létrehozásukkal, amelyeknél ötvenszer többet okoz végül a létük.
Az eljárási ügyeknél pedig még így is nagyon nagy a korrupció lehetősége. A bármi okból késlekedő hatóság lehet bár, hogy bukja az eljárási díjat, de nem jellemző, hogy személy szerint valakit felelősségre vonnának. Holott ezt kellene tenni.
Messzemenően túlszabályozott világban élünk, ez pedig önmagában hatalmas korrupciós potenciál.
A másik örök vesszőparipám pedig a gyakorlatilag nem működő igazságszolgáltatás. Ott, ahol a felszámolási eljárásokban a megtérülés 3% körüli, ott, ahol gazdasági ügyekben peres úton érdemben semmiféle esély sincsen a megtérülésre - ott nincs miről beszélni.
"Ha szigorúan mechanizálható feltételrendszer mellett a hatóságoknak nincs mérlegelési lehetőségük például engedélyek kiadásakor, ha a határidők kőbe vésettek (például, ha én nem kapok meg határidőre egy építési engedélyt, akkor az automatikusan elfogadott lesz, viszont az illetékes előadót automatikusan eljárás alá is vonják)"
Ezt azért a helyedben átgondolnám.... Ha nincs a hatóságoknak mérlegelési lehetőségük, akkor mi egyáltalán a szerepük? E téren egyébként már megtörtént a változtatás, ha egy hatóság nem adja ki határidőre az engedélyt, akkor a késés mértékétől függően állam bácsi bukja az lejárási díjat, bizonyos határon felül még a hatóság fizet. Látszik is az eredménye, a ahtósági ügyintézések kissé pattogósabbak lettek. Igaz ezzel párhuzamosan a hatósággal szembeni késéseket is jobban szankcionálják és bizonyos esetekben (pl. környezetvédelmi kérdések) felállítottak hatósági ellenőrző részlegeket, így ellenőrzik a kiadott engedélyekben foglaltak betartását és bizony bírságolnak is keményen. Ez viszont némi hatósági pénzbehajtást jelent (kieső adóbevételek vannak, ugye), ami egyes esetekben eléggé furán veszi ki magát (sok eredendően bafax előírás miatt), de sok esetben jó hatása lehet az általános szabálykövetés kierőszakolása révén.
Ebben teljesen egyetértek, hozzátéve, hogy a korrupció elleni küzdelem legkilátástalanabb módszere pont az, ha hatósági eszközökkel magát a korrupciót akarjuk megfogni. Nyomozunk, kémkedünk, ellenőrzünk. Ezzel esetleg le lehet a látenciát csökkenteni 99.5%-ról 99%-ra, nagyobb költségekkel, mint amit hoz az egész...
A korrupció elleni küzdelem leghatásosabb módszere az átfogó intézményi és államreform, valamint a jogszabályi környezet átalakítása, amellyel magának a korrupciónak a lehetőségeit szüntetjük meg. Ha bizonyos szabályok nincsenek is, bizonyos engedélyekre szükség sincs - akkor ott korrupció sem lesz. Ha szigorúan mechanizálható feltételrendszer mellett a hatóságoknak nincs mérlegelési lehetőségük például engedélyek kiadásakor, ha a határidők kőbe vésettek (például, ha én nem kapok meg határidőre egy építési engedélyt, akkor az automatikusan elfogadott lesz, viszont az illetékes előadót automatikusan eljárás alá is vonják), akkor ott korrumpálni is kevésbé lehet. Stb...
Tenni így lehet az ügyben, a túlburjánzott bürokrácia a korrupció inkubátora, azt kell visszaszorítani, és megy vele automatikusan a korrupció is.
tényleg ehetetlen a sp@ros import paprika. én nem is veszekoktóbertólmájusig.....régen is kibírtuk a telet primőr nélkül valahogy. a májat viszont durván roncsolja ez a sok vegyszer
a korrupció ami hagyományosan baloldali kormányok alatt éli virágkorát mindenhol európában tényleg csökkenthető, de az ebből reálisan a köznek visszanyerhető zseton legfeljebb pár tízmilliárdos nagyságrendű
"ezzel, meg korrupciómentesítéssel fogunk is mondjuk 100 mrd-ot ha nagyon jól csináljuk"
ha a burokratakat megritkitod foghatsz egy kis penzt de akkor a tobbi ott tesz keresztbe ahol tud, ugyhogy kenytelen leszel felvenni a kirugottak helyere hozzad lojalis uj embereket, vagy kiszervezni nekik a munkat...