Keresés

Részletes keresés

torqmatic Creative Commons License 2015.10.01 0 0 45257

Hogy a "0001' az melyik, illetve hogy volt-e ilyen számú, azt nem tudom (valószínűleg nem, mert a Mercedesnél más rendszerű a VIN), de az egyik első, 1997-es protó köszöni szépen, a mai napig forgalomban van, épp az idén nyáron váltott tulajdonost:

 

http://phototrans.eu/14,704126,0,Mercedes_Benz_O530_66.html

 

Talán pont ő látható ezen az archív képen (a rendszám ne tévesszen meg senkit, több kocsira is felkerült: http://img.favcars.com/mercedes-benz/citaro/mercedes-benz_citaro_1997_wallpapers_1.jpg

Előzmény: trizs77 (45255)
norbee601 Creative Commons License 2015.10.01 0 0 45256

A 415, 435-ösöket elég jól összeszedték. Némelyik még most is létezik az őspéldányok közül.

 

http://iho.hu/hir/szepltelen-fogantatas-az-ikarus-400-as-buszcsalad-szueletese  a protók

http://iho.hu/hir/az-ikarus-400-as-csalad-szueletese-2-resz  Az első szériakocsik

http://iho.hu/hir/az-ikarus-400-as-csalad-szueletese-3-resz

 

411-ből az egyik  protót selejtezték, a másik még jár szintén a Nógrádnál.

 

A protó 412-es pedig most is aktív Győrben.

Előzmény: trizs77 (45255)
trizs77 Creative Commons License 2015.10.01 0 0 45255

Bár itt OFF, de érdekelne, hogy a :

 

A MB Citaro 0001-es kocsi hány évig futott és kinél 1997-től ?

Egyáltalán kapott közuti rendszámot ?

Ment egy centimétert is utasokkal, normál, napi üzemben, nem oda számítva a PR meneteket ?

 

ON

 

---------------------------------

 

de hogy teljesen ON témát említsünk:

 

Az Ikarus, 415, 435, 412, első 5-5 kocsijának életútja sem szokványos.

Szerintem.

torqmatic Creative Commons License 2015.10.01 -1 0 45254

Ja, és hogy a naaagy német gyártók nem adják el a prototípusaikat:

 

- Daimler reklámfilmben: https://www.youtube.com/watch?v=0gkI4z-k7rQ

- napjainkban: https://www.flickr.com/photos/sludgeulper/15199559565

(A busz életútja itt nyomonkövethető. És akkor még nem tudjuk, hogy korábban nem ezzel teszteltek-e pl Svédországban, még kamuflázzsal...)

 

Persze vannak olyan járművek is, amiket bezúznak, de ezek általában el se készülnek teljesen, mert pl csak a vázszerkezetét vizsgálják, ahhoz meg felesleges teljesen kiszerelni. Szóval a személygépjármű és a haszongépjármű ipar teljesen más kategória, itt a jóval kisebb darabszámok illetve az eltérő gyártástechnológia miatt takarékosabban kell gazdálkodni.

Joe0401 Creative Commons License 2015.10.01 0 0 45253

Remélem, hogy van olyan magyar gyártó ami NEM ilyen sz@rt gyárt, mert sztem ez semmire nem jó!!

Elég gáz lenne, ha ilyen IZÉ is kerülne a BKV-hoz!!

Előzmény: kristoof (45218)
trizs77 Creative Commons License 2015.10.01 0 0 45252

Stimmel.

Így van.

 

A buszgyárak többsége (már a nagyobbak) a saját protó típusaikat a lehető legritkább esetben adják el.

80%-ban zúzda, 20%-ban más, későbbi  kísérlet alanya lesz.

 

---------------

 

Kicsi gyártóknál viszont nem ritka, hogy a 0001-es gyári számú valami is, felhasználóhoz kerül.

 

 

Előzmény: norbee601 (45240)
trizs77 Creative Commons License 2015.10.01 0 0 45251

Hány típusa is volt utána az Ikarusnak?

Hányból készült ezek közül 10-15 protó meg több tíz darabos nullszéria?

 

------------------

 

Soxor leírtam már de akkor még egyszer, most szó-ta-gol-va !

 

NEM készül 10-15 protó.

Legtöbbször 2-5 protó készül.

 

NEM készül több tíz darabos nullszéria.

Max. 10 db-os szokott lenni a nullszéria.

Néha még annyi se.

 

 

Előzmény: torqmatic (45237)
norbee601 Creative Commons License 2015.10.01 0 0 45250

A vételár legnagyobb hányadát az anyagköltség teszi ki, hogy ez csökkenjen, a beszállítóknak is bizonyos idő, vagy bizonyos beszállított mennyiség után olcsóbban kell adni a beszállított alkatrészt. Mindegy gyártó folyamatosan keresi annak a lehetőségét, hogy olcsóbban tudjon vásárolni alkatrészeket

 

 

Pontosan. Ezért van a Skodától az Audiig minden ugyanazokból a cuccokból ;)

Előzmény: Törölt nick (45248)
torqmatic Creative Commons License 2015.10.01 0 2 45249

A múltkor még tűzoltó voltál :D

A jövő hónapban mi leszel? :P

Előzmény: Törölt nick (45242)
Törölt nick Creative Commons License 2015.10.01 0 0 45248

Egyébként, az egymillió darab felett értékesített autók anyagköltsége kb. a vételár 10%-a.

 

Sajnos ez nem igaz! A vételár legnagyobb hányadát az anyagköltség teszi ki, hogy ez csökkenjen, a beszállítóknak is bizonyos idő, vagy bizonyos beszállított mennyiség után olcsóbban kell adni a beszállított alkatrészt. Mindegy gyártó folyamatosan keresi annak a lehetőségét, hogy olcsóbban tudjon vásárolni alkatrészeket, ezt vagy előre fixálják az "egy beszállítós" alapanyagoknál (ezt értsd akár komplett, egyben szállított kormányműre) vagy több beszállítót versenyeztet.

 

A másik nagy hányad az energia ára. Majd az adók, logisztika és utána a munkabér. 

Előzmény: MCA-001 (45247)
MCA-001 Creative Commons License 2015.10.01 0 0 45247

Azért az autóiparban a fejlesztési költségek iszonyatosan viszik a pénzt.

 

Egyébként, az egymillió darab felett értékesített autók anyagköltsége kb. a vételár 10%-a.

Előzmény: Zahnrad (45243)
Törölt nick Creative Commons License 2015.10.01 0 0 45246

Igen az a buszipar mindenképp aki évente 15 db-ot értékesít :-(

Előzmény: Zahnrad (45243)
kristoof Creative Commons License 2015.10.01 0 2 45245

Furcsa kettősség jellemzi ezt a buszt. Néhol nagyon ötletes és igényes, máshol meg olyan, mintha valami afrikai felépítménygyártó csinálta volna a Szaharában! Még két évig nyugodtan dolgozhattak volna rajta. Mindig az a kommentelő ugrik be ilyenkor, akit Mészáros sokat emleget, ő a Modulo első bemutatkozása után csak ennyit írt: A  koncepció és a tapasztalatok megvannak, úgyhogy ez így ahogy van mehet is a kukába és lehet újra kezdeni az egészet a tervezéssel.  

 

Tökéletesen igaza van! 

Előzmény: Zahnrad (45244)
Zahnrad Creative Commons License 2015.10.01 0 1 45244

Ja, szokni azt kell. Az oldalfalai a buszoknak úgy néznek ki, mint egy 27 éves, garázskendácsról épp kiesett busznak, amit 3 hónapig kalapáltak. Az anyósülésen ülő a vezető látóterében ül, ha feláll, akkor abban mozog. A jobb visszapillantó tükör és a sofőr szeme között tisztítatlan üvegfelület van. A kapaszkodók eléréséhez az ülő utasokon át kell esni, stb.

Előzmény: Svatopluk (45212)
Zahnrad Creative Commons License 2015.10.01 0 0 45243

Jó, jó, de az autóipar és a buszipar más nyereséggel dolgozik.

Előzmény: Törölt nick (45242)
Törölt nick Creative Commons License 2015.10.01 0 0 45242

Én is autóipari multinacionális cégnél dolgozom és az általunk gyártott úgynevezett ewak széria még a gyárból sem kerülhet ki, külön fejlesztési költségre kell selejtezni. Az úgy nevezett elő széria adható el, fokozott gyártásközi ellenőrzésekkel, tesztekkel. Én is inkább azt hinném el jobban, hogy egy német cég által gyártott legelső jármű nem kerül kereskedelmi forgalomba, de még lehet hogy közútra sem, csak saját tesztre gyártják, amin megvizsgálnak minden részletet különböző terheléses tesztek, rázó tesztek, hő tesztek után, ami házon belül történik.

Hogy a magyar gyártóknak erre, van-e, lesz-e lehetősége nem hiszem, még abban sem vagyok biztos, hogy a fentebb felsorolt teszteket a beépített alkatrészeken elvégezték-e, kivéve a nevesebb gyártók fő egységeit.

 

Csak egy példa, a különböző gépek beállításához csak a próba anyagok értéke meghaladta egy európai gyártó által gyártott szóló busz árát, aminek az SAP könyvelését, külön költségre selejtezését én magam könyveltem. Ebben a fázisban még egy termék sem jött le a gyártó sorról, csak a gépek beállítása történt meg az ewak gyártáshoz!

 

Az ewak széria ára eléri egy újabb szóló busz árát!

 

Előzmény: torqmatic (45241)
torqmatic Creative Commons License 2015.10.01 0 0 45241

Egy autóipari multinál dolgozom, szóval igen, van némi fogalmam róla, hogy zajlik a fejlesztés...

Csak tudod ott a bibi, hogy egy átlagos személyautóból vagy két nagyságrenddel több fogy, mint egy átlagos buszból, illetve egy busz egy nagyságrenddel többe kerül, mint egy autó...

Előzmény: norbee601 (45240)
norbee601 Creative Commons License 2015.10.01 0 0 45240

Tudnák az itteniek az Audi mennyi A3 limuzin kasznit zúzott be, míg beállt a gyártás... 

 

Ott amúgy amelyik nullszériás autó megmarad az belső használatú lesz. Vagy tényleg zúzda.

 

Nagy buszgyártóknál szerintem hasonló a folyamat.  Tuti hogy szívbaj nélkül aprították fel a Citarokat...

Előzmény: trizs77 (45234)
torqmatic Creative Commons License 2015.10.01 0 0 45239

Mint írtam, a tesztnek akkor van értelme, ha van visszacsatolás is.
Annó például a "protó" NABI Excel több mint egy évig futott a Hajdú Volánnál tartósteszt céljából, a sofőrök és az üzemeltető be is számolt szépen rendszeresen a gyártó felé a tapasztalatokról, eddig OK. Szó esett többek között arról is, hogy a 2+2 soros ülés túl szűkös utasteret eredményez, az első és a második ajtó túl távol van egymástól, a harmadik keskeny, az LE kialakítást nem szeretik az utasok, a vezetőfülke meg túl szűk. Ehhez képet mit változtattak a típuson? Kb. Semmit, a többi is ugyan olyan lett.
Egyébként ne legyenek illúzióid, sehol nem osztogatják ingyen a buszokat, mint ahogy általában azt se hagyják, hogy a protókban álljon a pénz: ezeket pár év múlva vagy eladják (ez a jellemzőbb, például a Solaris is ezt tette az első Urbinókkal, tudtommal még ma is futnak), vagy egyéb fejlesztésekre használják a későbbiekben is.

Előzmény: AegonT (45238)
AegonT Creative Commons License 2015.10.01 0 0 45238

Pediglen de, elvileg nem szívesen adják el. Annál szívesebben adják oda ingyen, hogy fussanak, tesztelődjenek. itthon is ezt kellene, mert ez, hogy fizetünk 1,5-2milliárdot 20db roncsért, ez nagyon gáz. 

Előzmény: torqmatic (45237)
torqmatic Creative Commons License 2015.10.01 0 0 45237

Tudtommal a gyárak a protótípusaikakat a széria gyártás megkezdése után általában nem szívesen adják el.

Hát ezt rosszul tudod, csak az a baj, hogy a jelek szerint másokban is ez a hülyeség rögzül :(
OK, állítólag az Ikarus 260-280-ból legyárottak egy csomót mire jó lett. Nem tudom, hogy mennyi a valóságalapja, de fogadjuk el, hogy így volt. Hány típusa is volt utána az Ikarusnak? Hányból készült ezek közül 10-15 protó meg több tíz darabos nullszéria? De nyugodtan megvizsgálhatjuk a többi hazai gyártó stratégiáját, sőt kitekinthetünk akár külföldre is, sehol nem engedik meg maguknak azt a luxust, hogy csak úgy legyártsák a buszokat a vakvilágba, aztán majd lesz valami...
Ráadásul a megközelítés is hibás, mivel elsősorban nem is a mennyiségen van a hangsúly, hanem a visszacsatoláson, magyarán, hogy a begyűjtött információkat hogyan hasznosítja a cég, beépíti-e a gyártmányfejlesztásbe. Tehát hiába kapna most hirtelen újabb 20 darabra megrendelést az Evopro, azok valószínűleg semmivel nem lennének különbek, mint az első darabok.

Előzmény: trizs77 (45236)
trizs77 Creative Commons License 2015.10.01 0 1 45236

Protótípusnak, kísérleti darabnak nevezem az összes olyan elő buszt, melyek valamiért különböznek még egymástól.

 

Tudtommal a gyárak a protótípusaikakat a széria gyártás megkezdése után általában nem szívesen adják el.

A legtöbb protótípusnak nincs is polgári rendszáma.

Nem is vizsgáztatják le.

 

Természetesen több valamikori protótípus később került civil felhasználóhoz, de ez inkább kivétel mint szokás.

Egyet (IK-325) én is meg akartam szerezni, de keskeny voltam.

 

Legtöbbször a protók sorsa, hogy a gyár szétbontja.

Okkal-joggal.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Más a helyzet a nullszéria buszokkal.

 

Itt a gyár, a vele huzamosabb ideje kapcsolatban lévő, lehetőleg a gyárhoz közeli telephelyű civil felhasználót keres.

 

Jelentős, nagy, árengedménnyel adja át ennek az üzemeltetőnek azt a kb. 10 db buszt.

Legtöbbször kötnek valamilyen emü-t is.

Az üzemeltető műszaki szakemberei + gkv-k, kísérleti naplókat vezetnek, napi civil üzemben dolgoztatják a nullszériás buszokat.

Lásd például 10 db Ik-415 = BKV-120-as vonal, Récsei garázs.

kristoof Creative Commons License 2015.10.01 0 0 45235

"De szükség van az ilyen hibákra azért, hogy a nagy(obb) sorozatú gyártás már jó minőségű legyen."

 

Nem. A BKV sok új busz kell mégpedig sürgősen! Nincs idő kísérletezni.

Előzmény: trizs77 (45234)
trizs77 Creative Commons License 2015.10.01 0 0 45234

Protótípusnak, kísérleti darabnak nevezem az összes olyan elő buszt, melyek valamiért különböznek még egymástól.

 

Ez - szerintem - teljesen természetes dolog és műszakilag indokolt is.

 

Ha egyfajta busz készül(pl.dízel) akkor szerintem 5-6 protóból megúszható a dolog.

Természetesen ha töb fajta készül az adott típusból, például, dízel, elektromos, gáz, hibrid, troli, stb. akkor nem szabad elítélni a gyárat ha 8-10 protótípust is gyárt.

 

A nullszéria vagy előszéria  - szerintem - az első 10 db olyan busz, mely már egyforma.

Ezek a kocsik jellemzően tele vannak gyermek betegséggel.

Rendelkezésre állásuk nem 90% vagy több. hanem kevesebb.

 

Ezért a 15. vagy 16. legyártott busztól számítható az első széria busz.

 

--------------------

 

Aktualizálva.

 

Mivel a MODULO-ból sok fajta készül, minőséget a legyártott 16. busztól várnék el, de ha Mészáros úr csak a 20. legyártott példányról mondaná, hogy széria érett, igazat adnék neki.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

A BKV történetében a legrosszabb rendelkezésre állást a nullszériáknál kétség kívül az Ik-556 produkálta.

 

Az Ik-260 első kocsija se voltak világsikerek, ahogy az Ik-280 első 35 kocsija se.

De szükség van az ilyen hibákra azért, hogy a nagy(obb) sorozatú gyártás már jó minőségű legyen.

 

 

 

 

Előzmény: MCA-001 (45231)
MCA-001 Creative Commons License 2015.10.01 -1 0 45233

Sajnos nem:-(

Az elektromos, hibrid,CNG és a troli a prototípus jármű.

Ezek a képeken látható,  skyblue valamik már a BKV-nak szánt példányok.

Ezt akkor már sorozatgyártott buszoknak kell tekinteni.

 

Sajnos legalább egy lépés kimaradt amin tényleg be tudták volna gyakorolni a gyártási folyamatokat.

Talán akkor a gyártási technológián is lehetett volna módosítani...

 

 

Előzmény: torqmatic (45225)
Dante001 Creative Commons License 2015.10.01 0 0 45232

56 rémlik

 

Más:

 

http://www.automotor.hu/ujdonsag/melto-utod-631889

 

"A TÜV 0,95kwh/km tesztfogyasztást mért, a BKV forgalomban 0,8-at."

Előzmény: trizs77 (45230)
MCA-001 Creative Commons License 2015.10.01 0 0 45231

Jelenleg a buszt gyártó cégek a piacra való bevezetés előtt hány darab prototípust, nullszériát készítenek el?

 

Előzmény: trizs77 (45226)
trizs77 Creative Commons License 2015.10.01 0 0 45230

A Karsan mennyibe került?

43 vagy 53 volt darabja ?

 

 

Előzmény: Dante001 (45229)
Dante001 Creative Commons License 2015.10.01 0 0 45229

Semmi. Majd ha kijön a tenderértesítő okosabbak leszünk.

Előzmény: trizs77 (45228)
trizs77 Creative Commons License 2015.10.01 0 0 45228

Mi tudható az árról?

 

 

Előzmény: kristoof (45227)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!