Az Evopro nem a piac igényeinek akar megfelelni - ez ebből a miditenderből is látszik - hanem a saját agymenését akarja ráerőltetni mindenkire. Az állam ott valóban hibás, hogy nem csak hogy nem támogatja, de tiltja is a cégeinek a buszbeszerzést, viszont a jelenlegi járműparkból, illetve az elmúlt 10 év beszerzéseiből azért egyértelműen látható egy trend, hogy mire lenne, és előbb-utóbb mire lesz igény. Egy jó ár/érték arányú helyközi szólóból például pár száz darabot rögtön fel tudna szívni a piac, na ilyen nincs, de szerencsére van már például midi-troli, ami a három hazai üzem közül biztosan nem kell majd egyiknek sem. Szóval lehet mutogatni az államra, de egy ilyen önfejű cég normál piaci körülmények között sem lenne sikeresebb, sőt.
"Harmadrészt pedig azért nem, mert az efféle "hobbit" Európában korrupciónak hívják."
Európában mint minden, ez is relatív. Ha jól műveled a korrupciót (értsd, a világgazdaság legmeghatározóbb multijaival mutyizol), akár még az Európai Bizottság elnöki székéig is felbuktathatod magad... :)
Ha az ország működéséhez jó pénzügyminiszter Varga, akkor el kell néznünk, hogy hobbiból, haveri kapcsolatok ápolása miatt pár száz milliót (na jó 1-2 milliárdot) beáldoz Mészáros támogatására.
Csakhogy Varga egyáltalán nem jó pénzügyminiszter.
Egyrész azért, mert nem is pénzügyminiszter.
Másrészt azért, mert mégcsak nem is jó gazdasági miniszter, hanem csak egy bólintó jános.
Harmadrészt pedig azért nem, mert az efféle "hobbit" Európában korrupciónak hívják.
Márpedig a korrupció nem igazán fér össze a jó pénzügyminiszterséggel.
Ha Varga jó gazdasági miniszter volna, akkor nem engedné, hogy a buszbeszerzések ilyen kaotikusan történjenek.
Hanem az egész kormányciklusra buszbeszerzési ütemtervet készíttetne, és előre rögzíttetné a műszaki követelményrendszert.
Ezzel tudná a legnagyobb segítséget adni Mészárosnak, mivel akkor Mészáros évekre előre tudhatná, hogy pontosan milyen buszt kéne kifejlesztenie, és abból várhatóan mennyit lehet itthon eladni.
Jelenleg viszont Varga csak szivatja Mészárost, mivel nem tesz semmit a hazai buszbeszerzések átláthatóvá és kiszámíthatóvá tételére.
Tehát pillanatnyilag Varga miniszternek és havernak egyaránt kutyaütő.
Ha az ország működéséhez jó pénzügyminiszter Varga, akkor el kell néznünk, hogy hobbiból, haveri kapcsolatok ápolása miatt pár száz milliót (na jó 1-2 milliárdot) beáldoz Mészáros támogatására.
Még mindíg tized annyiba kerül így Varga hobbija - elektromos autóbusz - mint egy másodosztályú kiscsapatnak épített szép új stadion, amit meg másik miniszter társa támogat.
Varga és a magyar elektromos busz ügyet, meg fogjuk fel úgy, hogy nem kettőjük barátsága oka miatt lesz (de azért) hanem mondjuk a Tudományos akadémia egyik kísérlete.
Ha a hozzáállás az, hogy hadd tudják ők jobban, mi kel az üzemeltetőnek, ne legyen már annak beleszólás, hogy mit vesz, aki használni fogja, nos, az megérdemli. A V127 kevésbé, de ha az a kocsi azon az áron bukik, hogy a 20 Modulonál ne legyen több - akkor végül is megéri.
Azért a trolikban az a bizonyos Sedulitas-akkufelügyelet nem igazán akar működni. Sem az általuk átalakított Solaris GST-ben, sem a 412GT-ben. Csak az arcuk nagy.
Egy kommentelő az imént felhívta arra figyelmemet, amit már régóta be akarok írni ide én is, hogy Mészáros hiába dobálja a moszkvai nagyobbnál-nagyobb számokat a Modulóval kapcsolatban, az elmúlt két évben egyetlen egy hír jelent meg az orosz sajtóban, mégpedig az, hogy egy orosz cég készíti a modulokat. De vásárlási szándék, vagy teszt, esetleg bármi hasonló még véletlenül sem jelent meg.
V.1.3) A nyertes gazdasági szereplő neve és címe BYD Europe BV Vareseweg 53 3047 AT Rotterdam HOLLANDIA
.
.
.
VI.2) További információk:
Nyertes ajánlattevő kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló törvény szerinti besorolása: nem tartozik a törvény hatálya alá. Ajánaltot benyújtó ajánlattevők: Dunai Repülőgépgyár Zrt. (2316 Tököl, Hrsz. 0323/24.).
Ez csak egy kis mennyiségű, durván túlárazott busz beszerzés, tapasztalatszerzés céljára.
De ilyen buszokkal nem lehet gazdaságosan lecserélni a BKV meglevő járműparkját.
Ha volna ennél jobb (nagyobb hatótávú, nagyobb befogadóképességű és alacsonyabb árú) elektromos busz, akkor abból a BKV-nak még sok száz darabot el lehetne adni.
Arról nem is beszélve, hogy egy igazán versenyképes elektromos buszból európaszerte másutt is rengeteget lehetne eladni.
Úgy érzed létezik olyan hazai szállító, aki: ,,új, egyszintes, szóló, kéttengelyes, az álló utasok rendelkezésére álló felület 100 %-ában alacsonypadlós, kerekesszékkel közlekedő utasok fel- és leszállására is alkalmas, városi kivitelű autóbusz"-szal rendelkezik? Szerintem nincs ilyen. Akkor miről beszélünk?
Térségbeli akadna, de az importőréről inkább megtartom a személyes véleményem...
Több okból nem szívesen mondok árakat. Először, mert a tapasztalatom, hogy sokan nem értik, önmagában egy szám nem jelent semmit. Mondhatok egy nagyon magas számot és lehet az összességében sokkal jobb árat jelent, mint egy alacsonyabb. Másrészt, mert nem mindegy, hogy mennyi lesz a megrendelés (ha lesz). Az is nyilvánvaló egy nagy gyár kereskedelempolitikai szempontból sokkal könyebben ad egy olcsó árat, mint egy kis, kevésbé tőkeerős cég. Az első megengedtheti, hogy egy ajánlaton akár még bukik is és majd a többin behozza. Egy kis cég nem igen. Gondolom mindenki emlékszik arra, hogy az S91-ről az a hír járja 80 millió Ft felett van az ára,holott soha ilyen árat a buszra nem adtunk ki. Az tény, hogy volt olyan tender amiben a buszon kívül sok egyéb anyag és szolgáltatás is volt és aki ezt nem vette figyelembe annak tényleg nagyon magasnak tünhetett az ár... Az elektromos buszoknál talán még bonyolultabb lesz a helyzet, hiszen két autóbusz ami ugyan azokkal a főegységekkel van szerelve nagyon különböző minőségü szolgáltatást nyújthat. A határ szinte a csillagos ég. Persze nyilván a gyártok ezek egy részét forintosítani fogják. Ez egy kicsit olyasmi mintha két gyümölcs kívülről teljesen alma lenne, de az egyik belülről körte...
Lenne egy kérdésem: A villany S91-es tervezett ára a Modulo/Rampini elvil árától (150-180 millió) nagyjából merre keresendő? Persze ha kaphatok rá választ. Köszönöm!
Van olyan gyártó, amelyik már akkor kezdi a hirverést, mikor még nincs kész a terméke és van olyan, amelyik akkor jelentkezik a nyilvánosság előtt, ha elkészült vele. ;-)
Valóban így van, jó és egyedül álló ötletet valósítottak meg, hitvány esztétikával és kivitelezéssel.
Én azt sajnálom, hogy Midiben gondolkodik minden új gyártó. Sajnos - ez kifejezetten szubjektív véleményem - a midik amúgy is nyomorúságosnak tűnnek a normál 10-12 métereshez képest, az aránytalanságok miatt, főleg ha még esztétikailag is okádás az egész.
Normál ajtó képlettel, elhelyezkedéssel kellene ezt újra megpróbálni és valódi buszt gyártani ami illeszkedik a magyar nagyvárosok igényéhez, az első ajtós felszálláshoz.
Ilyen elrendezésű buszt csak kényszerből vesz meg valaki, vállalkozó Tesco-s járatra, stb...