Egy 3 képessel probálkoztam PTA-ban, elsőre egész jó lett, de a view pont áthelyezése után nem.
Enyire fontos????
Igen. A kép 'közepét' úgy határozd meg, hogy az oda kerülő képet helyezd el, majd az optimalizációnál lehetőleg minden torzítást kapcsolj ki rá (ehhez nagyon jónak kell lennie, minden függőlegesnek és vizszintesnek tényleg annak kell lennie).
Második nekifutásra egy 8 képes:
Sajnos elakadtam nem tudtam kiegyenesíteni.
Jelölj ki függőlegeseket. Nem kell minden képen, elég ha talán három képen megteszed (a két széle felé és középen). Ezt úgy kell megtenned, hogy ugyanazon a képen kijelösz néhány függőlegest (Vertical line, ha a PTgui-ban ugyanaz a kép van mindkét oldalon, CP type automatikusan erre vált), az épületek ehhez kitűnőek.
Aztán próbáltam legenerálni 7.000x20.000 méretben is.
2 óra vinyó kinzás után a convertálásnál a PTgui elszált.
Azé' ez kissé fájt...
Nem tudom, én már készítettem nagyobb méretű képeket is, legfeljebb a vinyókapacitással volt gond. A belinkelt gigapixeles projektekhez is a PT-t használták, így annak bírnia kell. Arra viszont figyelni kell hogy minden köztes kép tömörítetlen TIFF, így hely bőségesen kell neki, lazán lezabálhat a feldolgozás akár néhány gigát is.
A pontok beállítása kb 30perc volt.
Itt automatán középre helyeztem a viewpontot.
Hova érdemes tenni?
Én nem nagyon szoktam külön foglalkozni vele, inkább a 'középső' kép vizszintes eltolását (Yaw) korrigálom az Image parameters fülön, a képre kikapcsolom ennek változtatását az optimalizálásnál ha be volt kapcsolva, és ismét optimalizálok.
(a képeket majd leméretezem és feltöltöm. JPG vagy TIFF kell?)
Mindegy, az alapképek akár RAW-ban is jöhetnek, persze akkor alapban eltérhetnek a színek az eltérő konvertálás miatt.
Ha fel tudod tenni valahová, leszedem (akár ftp-vel), de postafiókom is van ami elbír több megát, oda is jöhet (a címet küldöm magánban ha kell).
A PTAssembler korai verziói voltak csak ingyenesek, ma már nem az. Én annakidején azért választottam a PTguit, mert többet tudott, kiforrottabb is volt. A drága progik közül is kipróbáltam néhányat, de a legtöbb tekintetben nyomába sem értek, az árukról nem is beszélve. Lassacskán mondjuk ismét át kéne tekintenem a kínálatot, mert azt hiszem elég rendes a lemaradásom.
Ez már it off, de ha már vallomást tettem, azt is be kell vallanom, hogy gyakorlatilag nem iszom alkoholt, és a cigifüstöt sem bírom... De ez nem jelenti, hogy nincs más rossz szokásom :-)
A nagylátóval készített panorámáról lebeszélnélek: elsősorban ezért vettem 10D-t, hogy egy Sigma 14mm obival, portré módban tudjak panorámát készíteni.
Az eredmény enyhén szólva siralmas: NINCS semmi részlet a képeken !
Most 50mm-es objektívvel 2 és 3 soros panorámákat készítek. megdöbbentően részletgazdagok a képek. Sajnos az összeillesztés nagyságrendekkel több időt vesz igénybe, mint a képek elkészítése...
Szerintem a KF objektivvel még siralmasabb lenne az eredmény, mint a Sigmával...
Holnap keresek Neked panorámarészletet (általában majdnem teljes 360 fokos panorámákat szoktam csinálni) s ha érdekel, átküldöm. Ezek között nem ritka a 2-300 MByte-os panoráma sem.
RAW-al is kisérleteztem, de nekem nem adott többletet, bár vszínű én toltam el az utómunkálatoknál... :o(
Amíg írtam a válaszom, megelőztél a kéréseddel. Mint írtam én szívesen vállalom, ha messze nem is én vagyok a legprfibb (Sör nélkül is, mert talán megvetendő módon nem szeretem a sört :-)
Akkor folytassuk itt, bár vannak nálam tapasztaltabbak is.
Tájképnél a nodális pont tartása nem feltétlenül alapkövetelmény, az első lépésekhez szerintem szükségtelen, elvben csak a pár méternél közelebbi tárgyakkal van gond, ha azok átlógnak a képhatáron.
Ha az objektív síkját vízszintesben tartod, akkor egyszerűbb progikat is használhatsz, nem feltétlen kell a PTAssembler vagy a PTgui, bár ezek nem csak ebből a szempontból jók. A jelenlegi kínálatot igazából nem ismerem (jó ideje 'leragadtam' a PTguinál), így konkrétan ajánlani sem tudok.
Az újabb PTAssembler és PTgui a látószöget átveszi az EXIF-ből, autopano pluginnal pedig a referencia-pontokat is meghatározza, így ha szerencséd van akkor csak nyomkodni kell kicsit a gombokat, és kész :-) Az egyetlen amire figyelni kell, hogy az esetleges elforgatást vagy 'hullámosodást' kiküszöbölendő az optimalizációnál ki kell kapcsolni legalább egy képre minden torzítást, hogy a progi ehhez igazítsa a többit.
Az azonos expo elégséges kéne legyen, de minden adat legyen azonos, így a WB és nem végtelen mélységélességnél a fókusz is. Sajnos pl. az én kompaktom még rögzített WB esetében is képes eltérő színű JPG-ket készíteni, a 10D-t ebből a szempontból nem ismerem, de talán ott sem árt a RAW használata.
Ha gondolod, készíts el néhány alapképet (akár kézből exponálva, csak mint fentebb írtam ne legyen képhatáron néhány méternél közelebbi elem), és keress meg magánban (az adataimnál lévő címen). Én összerakom neked tudásom szerint PTgui-val, 'dokumentálva', hogy megnézhesd nekem mit sikerült kihozni belőle.
Feltettem egy több mint két éves képem a tar-ra, teljes méretben. Nem a legjobb, de 6 képes tájkép. 3MP kompakt digivel (Canon S30) kézből, JPG-ben, P módban és még a WB is automata volt, ez lett belőle :-)
Gernyó ötlete alapján megszeretnék kérni egy PTA vagy más progiban jártas panorámást hogy ha lesz 4-6 képes sorozatom akkor rakja össze nekem profi módon.
Én is megpróbálom, de jó lenne látni a különbséget és a tapasztalatokat levonni.
Nem tudom mennyi munka, de köszönettel-sörrel-egyébbel hálálnmám meg.
Korábban is készítettem próba panokat, használtam a PTA-t (kevés sikerrel.)
A tapasztalt panosok tanácsára lenne szükségem.
Egyszerű, 4-6 képes egysoros felvételeket akarok késziteni.
A cél egy portréba fordított alapobival nagylátós (klasszikus) panoráma kép készítése.
tehát mintha egy db obival készült volna. 100-120° vizszintes látószöggel.
Térhatást, forgathatóságot nem tervezek. Inkább 1:2,5 árányú nyomtatást.
Első nekifutásra 4 képeseket készítenék. Tájképszerűt, de az előtérba komponált tárgyakkal.
10D + 50/1,8 vagy 85/1,8
----------------------
Mi lenne a legegyszerübb felvételtechnika és legegyszerübb útófeldolgozás?
----------
Szeretnék egy használhtó állványszerkezetett. Ne rezegjen, könnyen lehessen a 4 poziciót beállítani és könnyen lehessen a gépet portréállásban megfelelő szögbe poziciónálni.
Mit vegyek? Most manfrotó állványaim vannak közepes gömbfejjel.
Sokat nem akarok költeni....
Ha van valakinek leharcolt, upgradelt, de használható panofejszerűsége, akkor egyben(!!) érdekelne.
A szoftverrel nagyobb gondban vagyok a PTA-t kb 1 éve (verzió?) nehézkesnek találtam, de úgy látom mindenki ezt ajánlja jobb nincs...
Akkoriban még nem volt PS plugin.
Az hogy műxik?
A 4 képes panohoz melyik progi lenne a legegyszerübb, de jó eredményt adó.
A képeket eddig előfényméréssel és manuális módban azonos expókkal készítettem, mégis voltak fedettségi problémák.
A szükséges átfedést, így a képek számát nem csak az határozza meg, hogy az obival mekkora látószöget tudsz befogni, az alapban kis számolgatással és némi próbálgatással kiszámítható. Ha pl. nagy a mozgás (emberek, járművek stb.), akkor a szellemek és a klónok elkerülése miatt eleve nagyobb átfedére van szükség. Szerintem az első próbáknál nem baj ha inkább több képet készítesz mint amennyi kellene, kihagyni néhány képet a feldolgozásból egyszerűbb mint utólag bosszankodni a rosszul összeilleszthető vagy hiányos részek miatt.
A nodális ponttal elvben pár méternyi távolságon túl nem lesz problémád, de ha a talaj nem homogén, akkor annak az illesztését nem fogod tudni sima álvánnyal és állványfejjel megoldani. A kritikus távolságot előre lődd be magadnak egy két-három képből álló teszten, amin az illesztéseknél közelebbi és távolabbi elemek is láthatók (ezt akár egy nagyobb szobában is megteheted a bútorokkal), hogy tisztában legyél a rendszered korlátaival.
Szeretnék gömbpanorámát csinálni Minolta A1-el, aminek 28mm a legkisebb fókusztávja. Ha álló formátumban fotóznék 3 sorban, akkor se jönne ki a függőleges 180 fok, ráadásul ekkora torzítás mellett gondolom ajánlott jó nagy átfedéssel dolgozni. Hogyan számolom ki előre, hogy kb hány képet kell csinálnom? Ráadásul az állvány sem nagy szám, 10k kategória. Nagyobb épület belső udvarát szeretném megörökíteni, ilyen esetben mennyire fontos a gép/objektív pozícionálása az állványon? Van egy előtétlencsém, azzal kb 12 fokos lesz az obi, de ha lehet nem használnám, sokat ront a minőségen/felbontáson. Mondjatok valami okosat!
A sok felvételes panorámákhoz sem kell semmi különleges.
PTools és Ptgui használatával viszonylag egyszerűen kivitelezhető a dolog. A lényeg szerintem a minél pontosabb fényképezés, vagyis, hogy ha ilyen sok kép készül, akkor lehetőleg ténylegesen a nodális pont körül legyen forgatva a gép nem csak a vízszintes elforgatáskor, hanem a függőleges esetén is. Ez főleg beltérben nagyon fontos, viszont mivel a több sor miatt mindenképpen nagyon közeli dolgok is rá fognak kerülni a képre (talaj), célszerű mindig figyelni rá. Ha van megfelelő fejed hozzá, akkor ez nem gond. Ezt követően az összeillesztés (mint ahogy már korábban volt erről itt szó) úgy működik, mint a hormál egysoros panorámáknál, egyszerre célszerű egy sort tökéletesre megcsinálni, majd ahhoz illesztgetni a képeket. Arra azért számolj, hogy minél több képet készítesz és minél nagyobb a felbontásuk, annál tovább fog tartani az összerakás. Ha állványtól készülnek a képek, akkor egyszerű az egyes képek paramétereit eleve kézzel beállítani.
A sok felvételes panorámában "Optikus" korábbi nevén "E-10" az illetékes, olvass vissza a régi bejegyzések között, szinte minden kérdésedre van válasz.