Keresés

Részletes keresés

Haja Creative Commons License 2002.02.05 0 0 357
Most erre mit mondjak? Végül is valahol igazad van, de túl régóta szemezek már egyes gépekkel (nem konkrétan az MZ5N-nel), hogy használt manuálisat vegyek. Nekem is megfordult már a fejemben, de mindig ugyanarra jutottam.
Előzmény: Venyerin (354)
pályázó Creative Commons License 2002.02.02 0 0 356
Mi újság?
pályázó Creative Commons License 2002.01.30 0 0 355
Írtam a pentaxosoknak, nézzenek be ide, de szóra sem méltattak.

A D5-ről összegyűjtöttem elég sok anyagot. Nekem egyértelműen nem tetszik. Sok felesleges hülyeség van rajta.

Venyerin Creative Commons License 2002.01.29 0 0 354
Azért egy agyonhajtott Smena és egy vadonat új MZ5N között van pár fokozat...
Mindenféle használt masinákat (akár LX-et is) kapsz annyiért, de olcsó és jó (igaz, nem AF) új gépet is tudsz venni, mint pl. az MZ-M-et, ami mellé pár jobb objektívre is marad pénz. Csak tipp...
Előzmény: Haja (353)
Haja Creative Commons License 2002.01.29 0 0 353
Smena Symbol, de már nagyon a végét járja szegény. Az a baj, hogy párszor már megjártam vele, hiába volt többször is a szervízben, s most már ideje lecserélni (most egy picit csúszik a dolog :)). Én is szemeztem(ek) a D5-tel, de valahogy túl pici és könnyű. Miért büszke erre annyira a Minolta?
Előzmény: pályázó (351)
pályázó Creative Commons License 2002.01.27 0 0 352
Ezt biztosan ismeritek...:

www.pentax.hu

pályázó Creative Commons License 2002.01.27 0 0 351
Jaj, remek.
Eddig practikát használtam, semmi technika, de a manuál dolgokat azért nagyon megszoktam. Csak hát számtalanszor cserbenhagyott a mechanikája, legutóbb Bécsben, egy gáztartály tetején 70 m magasban... Úgyhogy elegem lett.
Van néhány elég jó régi objektívem (pl egy 20-as nagylátószögű), amelyek gyönyörűen rajzolnak, és az MZ-5N-nel azokat is tudom használni.
Ezt a gépet nekem találták ki. Minden beállítást rögtön látok és mindent felül tudok bírálni.
Persze még csak ismerkedünk...

Korábban kacérkodtam a minolta dynax 5-tel, de az nekem túl technikás... (meg olyan játékszer-hatást kelt.)

Te mivel fényképezel?

Előzmény: Haja (350)
Haja Creative Commons License 2002.01.27 0 0 350
Semmi baj, ez van. Egyébként hogy tetszik?
Előzmény: pályázó (334)
Törölt nick Creative Commons License 2002.01.27 0 0 349
Úgy értem arra gyanakszol, hogy bizonyos fajta tárgyakkal nem tud megküzdeni az AF. Ez nem kizárt. Ha így van és erről bizonyosságot szerzel, akkor az adott körülmények fennállásakor átkapcsolhatsz manuális fókuszra.

Mellesleg amikor indítottuk ezt a topicot, úgy volt, hogy a Pentax hazai képviselete is bekapcsolódhatna. Ha itt vagytok, kérlek szóljatok, ha van itt valaki aki ismeri őket, szóljon nekik. Elmagyarázhatná valakim, hogy is működik az 50-es AF-je. Butus13, Te pedig betehetnéd ide azt a képet, hogy tudjuk, miről van szó.

Előzmény: butus13 (348)
butus13 Creative Commons License 2002.01.27 0 0 348
Slr, köszi a válaszodat, megnéztem még közelebről a képet, és mintha a széle felé éles lenne a kép. De hogy az hogy lett éles nem tudom, a gép ugyanis függőleges helyzetben volt, és akkor ugye a gép AF mezője is elég szűk. A fákon a levelek tök életlenek. Beremegés nem hiszem, úgy emlékszem a záridő olyan 1/60 lehetett és széleslátószöget használtam. Nem tudjátok hogy lehet ezt a jelenséget kiküszöbölni?
Előzmény: Törölt nick (346)
Törölt nick Creative Commons License 2002.01.25 0 0 347
Megnéztem az 5N-t vakuval. Vaku nélkül 5.6-os blendével 1 másodpercet kellett volna fényképezni. P és Av módban ha bekapcsolom a vakut, a záridő lecsökken. Nem a szinkronidőre, hanem a zoom állásának megfelelően 1/x másodpercre, ahol x az aktuális gyújtótávolság milliméterben. Tehát úgy gondolja a kamera: nem baj, ha sok fényértékkel aláexponálom az adott fényt, de amennyire lehet, hosszan exponálok. Annyira, hogy a kedves júzer még éppen ne nagyon rázza be.

Tv és M módban a beállított időt nem bírálja felül a vaku (ez lesz a slow sync). Ha viszont adott fényben a szinkronidőnél kevesebbet kellene exponálni (akár ha kézzel állítok is be mondjuk 1/250-et), a vaku bekapcsolásakor a váz ezt felülbírálja és beáll szinkronidőre.

Törölt nick Creative Commons License 2002.01.25 0 0 346
Biztos, hogy nincs olyan pont a képen, ami éles lenne? Az 50-es valahonnan veszi az élességet, de azt nem mondja meg, honnan. Az 5-ös sem, de ott van spot AF.

Még érdemes lenne azt megnézned, hogy nem beráztad-e a gépet az erdei körülmények között (kevés fény).

Előzmény: butus13 (345)
butus13 Creative Commons License 2002.01.25 0 0 345
Sziasztok!

Eszembe jutott egy kérdés amiben remélem tudtok segíteni. Nyáron erdőben fényképeztem az Mz-50-esemmel, és azokon a képeken, ahol például egy fának a lombjára állítottam az élességet, vagy ahol a talajon sok ág, levél volt elszóródva, ott meglepődve tapasztaltam, hogy a laborból visszajövő képek nem voltak élesek. Pedig a keresőben a gép azt jelezte hogy jól be tudta állítani az élességet, és a mélységélességel se lehetett probléma. Egyébként nincs egy olyan pontja a képnek, amely tökéletesen éles lenne. Ezt a jelenséget eddig csak a fent írt körülmények közt tapasztaltam. Tudok mondani valamit erről? Mintha nem működne megfelelően az élességállítás akkor, amikor olyan tárgyat kellene élesre állítani amiből sok van. Kicsit körűlményesen fogalmaztam, de remélem mindenki értette miről van szó.

Törölt nick Creative Commons License 2002.01.25 0 0 344
Amúgy a leírásod alapján ez a slowsync eleve csak valami automata (program?) mód lehet. MZ5N-en hogy hozod elő?

Nem csak automata, nem csak program mód lehet. Lehet például olyan is, hogy a blendét, az időt és a vakut is manuálisra állítom. Ilyenkor a fénymérő az adott fényt segít belőni, a vaku prdig a blende / távolság viszonyát segít beállítani. Kapok tehát segítséget, de mindent én állítottam be.

Előzmény: Venyerin (340)
Törölt nick Creative Commons License 2002.01.25 0 0 343
A masina ugyanis expozíció közben méri a filmről visszavert fényt, és e szerint vezérli a vakut. Hogy választod szét, hogy mi honnan jön?

Hát ez igen egyszerű. Az adott fényt a fénymérő méri exponálás előtt. A vakufényt pedig a vakufénymérő exponálás közben. Namost az adott fény intenzitása általában elhanyagolható a vakufényéhez képest, így a környezeti megvilágítás ritkán szól bele a TTL vakufénymérésbe.

Sok kamera (bizonyos üzemmódokban az 5N is) azt csinálja: ha észreveszi, hogy vakuzni kell, automatikusan szinkronidőre áll, és nem érdekli, hogy az adott fény nem lesz kiexponálva. Azt általában külön kérni kell (ha lehet), hogy a vaku és az adott fény is be legyen számítva.

Az MZ 5N esetében az, hogy az adott fényt is beleexponálja-e vagy csak a vakufényre támaszkodik, a kapcsolók együttállása határozza meg, és ez nincs igazán jól dokumentálva. Viszont kifigyelhető.

Előzmény: Venyerin (340)
mrwolf Creative Commons License 2002.01.25 0 0 342
Hat akkor figyelek, hatha valaki hatbadob egy jo geppel...

mrwolf

Előzmény: Törölt nick (330)
Venyerin Creative Commons License 2002.01.25 0 0 341
"Abban vagyok biztos, hogy az MZ-5N és az AF-330 FTZ együtt nem kínálnak olyan kézikönyvben dokumentált üzemmódot, ahol a vakufény szabályozása nem a visszajövő vakufény mérésén, hanem az objektíven beállított tárgytávolságon alapul."

Ilyen üzemmódot csak a Leica R8-on láttam eddig...

Előzmény: Törölt nick (339)
Venyerin Creative Commons License 2002.01.25 0 0 340
"Ennek ellentéte alatt azt értem, amikor a fényképezőgép automatikusan figyelmen kívül hagyja az adott fényt, ha vakuval exponál."

Ilyen gép - legalábbis a TTL vakusok között - nemigen lesz. A masina ugyanis expozíció közben méri a filmről visszavert fényt, és e szerint vezérli a vakut. Hogy választod szét, hogy mi honnan jön?

Amúgy a leírásod alapján ez a slowsync eleve csak valami automata (program?) mód lehet. MZ5N-en hogy hozod elő?

"Jobb gépeknél előre meghatározott arányt lehet választani az adott fény és a vakufény között."

Ez funkcióban pont ugyanaz, mint a külön vakura szóló exp. korrekció. Sajnos ez az MZ5N-en csak manuálban megy, némi trükközéssel. (Z1P rules!)

Előzmény: Törölt nick (338)
Törölt nick Creative Commons License 2002.01.25 0 0 339
Biztos vagy te ebben?

Abban vagyok biztos, hogy az MZ-5N és az AF-330 FTZ együtt nem kínálnak olyan kézikönyvben dokumentált üzemmódot, ahol a vakufény szabályozása nem a visszajövő vakufény mérésén, hanem az objektíven beállított tárgytávolságon alapul.

Előzmény: Venyerin (337)
Törölt nick Creative Commons License 2002.01.25 0 0 338
Slowsync alatt azt értem, amikor gyenge megvilágítás mellett mind az adott fény, mind a vakufény részt vesz a képalkotásban, méghozzá mindkettő mért vagy számított módon.

Ennek ellentéte alatt azt értem, amikor a fényképezőgép automatikusan figyelmen kívül hagyja az adott fényt, ha vakuval exponál. Az MZ-5N viselkedése e tekintetben nincs pontosan dokumentálva a kézikönyvben, vagy csak az én figyelmemet kerülte el.

Jobb gépeknél előre meghatározott arányt lehet választani az adott fény és a vakufény között. Én az MZ-5N-nél ilyenre még nem találtam lehetőséget, ezért fontos számomra a kettő kézi összehangolásának lehetősége.

Előzmény: Venyerin (337)
Venyerin Creative Commons License 2002.01.25 0 0 337
"Az MZ-5N nem tud olyasmit, mint az EOS-ok, hogy távolságot is figyelembe vesz a vakufénymérésnél."

Biztos vagy te ebben? Legalábbis az AF objektívek közlik az infót a vázzal, az biztos. A legelső széria óta a leggagyibb zoom is tudja.
Amúgy AF lencsékkel a visszajelzés is a digitális érintkezőn át megy, tehát azt nem kunszt visszajelezni. KA bajonettes objektívvel is csinálja az MZ5N?

"Szűrő, diffúzor, indirekt esetében igazad van, de direkt vakuzáshoz nagyon jól jön (...)"

Az az igazsag, hogy direktbe vakuzni két (inkább csak másfél) esetben szoktam:

1., akció, kritikus a teljesítmény, gyorsnak kell lenni (pl. egy szalagavató ünnepség táncosai)
Ilyenkor sima TTL, nincs más esély. Exp. kompenzáció a +/-1FE tartományban izlés és ráérés szerint. Ennél pontosabbat manuálban sem tudsz.

2., derítés
Ilyenkor manuális módban van minden, végülis jól jön a kiírt táv. De ilyesmit ritkán művelek...

"Bájdövéj", mi az a slowsync? A Zenitem is tudott B idővel vakuzni...

Előzmény: Törölt nick (336)
Törölt nick Creative Commons License 2002.01.25 0 0 336
"Félreértés ne essék, nem mondom, hogy káros vagy teljesen haszontalan kiírások ezek, de simán elvan nélkülük az ember."

Ez attól függ, ki mit szeret. Számomra az objektív és a vaku kapcsolata igen fontos. Nagyon utálom a direkt vakufényt, ha mégis ráfanyalodok, akkor szeretem keverni valami mással. Az MZ-5N nem tud olyasmit, mint az EOS-ok, hogy távolságot is figyelembe vesz a vakufénymérésnél. Én jobban megbízok a kulcsszám alapján való vakufény számolásban, mint a visszavert vakufény mérésében. Ez az utóbbi ugyanis teljesen kiszámíthatatlan a háttértávolság és a tárgyméret függvényében.

Ezért ha belső térben kell fényképezni, manuális expozícióval behozom az adott fényt fél / egy fényértékkel aláexponálva még ha be is mozdul minden, és rá is villantok a vakuval. Nem bízom magam a TTL vakufénymérésre, hanem manuális villantást alkalmazok és a blendét hozzáállítom a kulcsszám alapján. Namost ezt úgy csinálom, hogy élességállítás után az objektívről leolvasom a távolságot és addig tekerem a blendét, amíg a vaku kijelzője pontosan azt a távolságot mutatja. Ehhez nekem fontos, hogy a vaku lássa az optikán beállított blendét, egyébként nem adna vissza távolságadatot. Számolni pedig egy zoomos vakunál kissé macerás. Azt is lehet, de nem fejben. Írtam rá programot a zsebszámológépemre (HP-17BII): beadom a vaku üzemmódot, a film érzékenységet, a vaku zoom állását, és akkor a blendéből számolja a távolságot és viszont. Ez viszont már túl macerás.

Rövidre fogva: szerintem nagyon jó, hogy a vaku látja a blendét és saját pillanatnyi kulcsszáma alapján távolságot mond. TTL villanás esetén távolságtartományt, MH és ML villanás esetén pontos távolságot. Szűrő, diffúzor, indirekt esetében igazad van, de direkt vakuzáshoz nagyon jól jön, különösen slow sync esetén.

Bájdövéj a slowsync az MZ-5N-nél megint egy olyan téma, amiről nem írtak le mindent a kézikönyvbe.

Előzmény: Venyerin (335)
Venyerin Creative Commons License 2002.01.25 0 0 335
"1) hogy kiírhassa a keresőben (az 5N is kiírja mind Av mind M módban)"

Hoppá, az 5N is? Bocsánat.
Amúgy ezekben a módoknan én állítottam be a blendét (valami céllal), csak tudom már, hogy mire...

"2) hogy a vakunak továbbadhassa (a vaku ugyanis a blende függvényében kiírja a bevilágítható tartományt vagy manuális vakuüzemmód esetében a pontos hatótávolságot)."

Ez végülis megy, de minek?
Felteszek egy szűrőt: hülyeséget mutat.
Indirekten vagy diffuzorral vakuzok: jobb esetben nem mutat semmit, rossz esetben hazudik.

Félreértés ne essék, nem mondom, hogy káros vagy teljesen haszontalan kiírások ezek, de simán elvan nélkülük az ember.

Előzmény: Törölt nick (333)
pályázó Creative Commons License 2002.01.24 0 0 334
Bocs, Haja... ez most kellemetlen, pedig egyikünk sem tehet róla.
Előzmény: Haja (328)
Törölt nick Creative Commons License 2002.01.24 0 0 333
Minek neki tudni?

1) hogy kiírhassa a keresőben (az 5N is kiírja mind Av mind M módban)
2) hogy a vakunak továbbadhassa (a vaku ugyanis a blende függvényében kiírja a bevilágítható tartományt vagy manuális vakuüzemmód esetében a pontos hatótávolságot).

Biztos van rá más oka is.

Előzmény: Venyerin (331)
Vazul.at Creative Commons License 2002.01.24 0 0 332
Sziasztok MZ-5n tulajok...

Ha esetleg valaki lemondana a geperol, es el szeretne adni majd valamikor, dobjon egy melt nekem! Vevo lennek ra!

-- Vazul

Venyerin Creative Commons License 2002.01.24 0 0 331
"Av módban a gépváz honnan tudja a blende értéket?"

1., Minek neki tudni? Tudja, hogy mennyi fény jön majd át expozíciókor, ebből meghatározható a helyes exp. idő.
2., Elvileg tudhatja: elektromosan kapja a maximumot, mechanikusan az ettől való eltérést. Emlékeim szerint ezt csak a Z1P hozza össze, de neki is csak arra kell, hogy szépen kiírja nekünk.

Előzmény: Törölt nick (327)
Törölt nick Creative Commons License 2002.01.24 0 0 330
A Media Marktra és az ő raktársöprésére gondolsz? Nemsokára nyílik egy Elektro World, nem tudom, ők árulnak-e majd fotót. Úgy látszik, mindenki pánixerűen próbál szabadulni a készletétől
Előzmény: mrwolf (329)
mrwolf Creative Commons License 2002.01.24 0 0 329
Hali!

Sírógörcsöt kapok!
Miért csak most néztem be ide?
Hihetetlen árak!

mrwolf

Előzmény: hirzel (301)
Haja Creative Commons License 2002.01.24 0 0 328
Na akkor elmagyarázom. Hajnali négykor keltem, s fel Pestre, hogy már nyitáskor fenn legyek. Még szombaton du. beszéltem az MM-vel, hogy tegyék el a gépet, de azt mondták úgy se keresi senki se, meg lesz az még hétfőn is. Hát ebben én nem voltam annyira biztos, de mit lehet tenni, nem tudtam rábeszélni az eladót. Így maradt a rizikó, s bíztam benne, hogy csak hétfőn akarsz benézni az MM-be. De nem. Ez van.
Egyébként meg nem igazán értettem, miért csak a Pentaxokat árazták le, elvégre nem csak azok voltak kitéve a kirakatba, a többi gépet is az nézte meg aki akarta. Na mindegy, majd legközelebb.
Előzmény: pályázó (323)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!