Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2002.01.18 0 0 307
Ha nem vársz tőle olyat, amire nem tervezték (pl. spotmérés vagy nagyon régi nem-elektromos objektívek használata) akkor nagyon jól tetted.
Előzmény: Dínó (306)
Dínó Creative Commons License 2002.01.18 0 0 306
Nos, lehet, hogy jó hírem van. A WestEndben levő MM-ben mintha ma ezt láttam volna 109e-re leértékelve
28-70/4 objektívvel. Ez azért nagyon jó ár szerintem....
Mondjuk én most csak egy MZ30+ Pentax 35-80 párosra neveztem be 59900-ért. nyugtassatok meg, hogy jól tettem :-)
Előzmény: pályázó (305)
pályázó Creative Commons License 2002.01.17 0 0 305
Üdv, köszönöm az eddigi sok segítséget!

Hol lehetne olcsóbban MZ-5n-t venni? A bp.-i MM-ben 183 e egy 28-80 (vagy 70, nem emlékszem) objektívvel. Vagy ez megéri? Ha ez egy jó objektív, nem a szokásos "naadunkegyetagéppel", akkor lehet. Mit gondoltok erről?

Törölt nick Creative Commons License 2002.01.17 0 0 304
Az az MZ7 nagyon jó árnak tűnik
Előzmény: hirzel (303)
hirzel Creative Commons License 2002.01.17 0 0 303
A székesfehérvári MM-ről van szó.
Én a Pentax honlapról olvasgatok (ott pl. iszonyatos árak vannak megadva irányként).
Ezek állítólag kifutó modellek meg mintadarabok, maradékok, gondolom, ezek voltak kiállítva, aztán kicsit porosabb, kopottabb, mint a dobozosok.
Előzmény: Venyerin (302)
Venyerin Creative Commons License 2002.01.17 0 0 302
Egyértelműen az MZ7.
Az egy jobb építésű és okosabb váz. Ráadásul az objektív is várhatóan eredeti Pentax, ami azért nem egészen mindegy!

Amúgy melyik MM ez?

Előzmény: hirzel (301)
hirzel Creative Commons License 2002.01.17 0 0 301
Hi!

Nagyon kezdő kérdése:
MediaMarkt-ban kiárusítás van:
Pentax MZ 7 + 35-80 mm-es objektív 65e
Pentax MZ 30 + TAMRON 28-80 mm -es objektív 70e
melyik jobb biznisz, ha az ember fia még szinte egyáltalán nem tud fotózni, de érdekli a dolog, meg akar tanulni, stb...
Lee

Törölt nick Creative Commons License 2002.01.17 0 0 300
Egyrészt 300.

Másrészt megerősítem, hogy legtöbb objektív úgy mossa el az életlen hátteret, hogy a foltok körökké mosódnak. Majd egyszer mutatok példát, nagyon csúnya. Ez a 135-ös nagyon szépen mossa el a hátteret. Nem fedezhető fel benne olyan struktúra, ami az objektív geometriájára utalna - ha érthető amit mondok.

Előzmény: Venyerin (299)
Venyerin Creative Commons License 2002.01.17 0 0 299
"Igen, az a lágyítólag ható mélységéletlenség tényleg jó benne, de ez ekkora blendével és gyújtótávolságnál el is várható"

Végülis elvárható, aztán mégse tudja minden obi. Valami rettenetes rajzolatokat művel némelyik az életlen háttéren! Ebből a szempontból leginkább a zoomokkal és az IF rendszerű objektívekkel szokott gond lenni.

A nevezett 2.8/135 szerintem igen jol sikerült darab, leginkább portréhoz és hasonló beállításokhoz.

Előzmény: K. N. Zordonbordon (296)
Törölt nick Creative Commons License 2002.01.17 0 0 298
Tényleg félreértettelek, de azt sem adnám :-)

Amikor megjelent az MZ-5, annyira beleszerettem, hogy majdnem azonnal megvettem. Akkoriban korszakalkotó újdonságnak tűnt ez a kamera, és pont egy ilyenre vártam évtizedek óta. Aztán tapiztam, kapcsolgattam ahol csak kezembe merték adni, és végül letettem róla, mert nem találtam elég jónak. Illetve rettenetesen felbosszantott az, hogy bár van rajta spot fénymérés, a mért értéket nem lehet megfogni. Úgy gondoltam, ez egy óriási baklövés, valójában csak manuális állásban lehet a spot fénymérést rendesen használni. Ez annyira elszomorított, hogy inkább vettem egy automata Minoltát.

Aztán egyszercsak kijöttek az 5N-nel. Ezek szerint nem csak én sérelmezhettem a dolgot, mert pont azt javították meg a gépen, amivel nekem bajom volt. Most egy remekül használható exposure lock gomb van rajta: meg lehet fogni, el lehet engedni, és akár több expozíción keresztül is tartani lehet a mért értéket. Tettek még rá DOF preview-t és bracketinget, ez a különbség az 5 és az 5N között. Azt hiszem, Európában az első 5N felhasználók között lehettem :-)

Ezt tartom az 5N legnagyobb erényének: külön (akár spot) AE lock, külön (akár spot) AF lock, vehetem mindkettőt más helyről és exponálhatok egy harmadik helyre. És mindezt végletekig leegyszerűsített kezelő felülettel.

Szóval hiányzik az a mérőék, de inkább ne bántsuk az 5N-ben azt, ami már jó benne :-)

Előzmény: Venyerin (297)
Venyerin Creative Commons License 2002.01.17 0 0 297
"azért a spot AF-et nem adnám a mérőékért"

Félreértesz, én a spot fénymérőről beszéltem.

Előzmény: Törölt nick (290)
K. N. Zordonbordon Creative Commons License 2002.01.17 0 0 296
Igen, az a lágyítólag ható mélységéletlenség tényleg jó benne, de ez ekkora blendével és gyújtótávolságnál el is várható :c)))
Előzmény: Törölt nick (290)
Venyerin Creative Commons License 2002.01.17 0 0 295
"Nekem Dynax 5-öm van (...) a 28-80-as D objektív szűrőcsatlakozása 55 mm (...) az elemtartó aljzat ára pedig 125 DEM "

OK, én még az 505 és vidékét ismerem csak közelebbről. Köszi a javítást!

A német árakat sajnos nem lehet átszámítani itthonira semmi értelmes módon... Össze-viszza piac vagyunk.

Előzmény: bosibo (291)
Venyerin Creative Commons License 2002.01.17 0 0 294
"http://www.photozone.de/"

Hogyne ismerném! Sok minden van itt, de sajnos sok az ökörség is közte, nem árt máshol is ellenőrizni, amit csak lehet.

Előzmény: pályázó (293)
pályázó Creative Commons License 2002.01.17 0 0 293
Ezt egyébként ismeritek?

http://www.photozone.de/

Jó dolgok vannak rajta.

pályázó Creative Commons License 2002.01.17 0 0 292
Még nem tudom...
Az a 183 e Ft, amit az MZ5N kóstál, azért kissé riasztó. A Dynax még mindig "csak" 140.
Hol lehetne estleg olcsóbban a Pentaxhoz jutni? (Itthon. Megnéztem egy francia lapban, ott 563 euro, Németo.-ban biztosan még olcsóbb.) 150 körül gondolkodás nélkül azt választanám.

Ebből is látszik, hogy valahogy oda húz a szívem... a kezelhetősége, a "manuál-jelleg" nagyon szimpatikus. Meg amit itt valaki már említett, hogy rögtön látszik, mire van beállítva, szemben az elektronizált minoltával.

(Most valaki azzal fenyegetett, hogy régi modell. Mondjuk, ez engem nem zavar... eddig 15 éves gépet használtam :-)

Előzmény: bosibo (291)
bosibo Creative Commons License 2002.01.16 0 0 291
Venyerin!

Tetszik a felkészültséged, és jó látni, mennyire segítőkészek a topictársak! Ezt most tényleg komolyan mondom!
Kis kiegészítés: Nekem Dynax 5-öm van, és a 28-80-as D objektív szűrőcsatlakozása 55 mm, vettem is rá azonnal egy UV-szűrőt. Igaz, hogy az előd objektív - ami az 505 SI-nél volt, az 62 mm volt, az elemtartó aljzat ára pedig 125 DEM (számold át Eurora), lehet, hogy itthon 40 ezer, nem tudom.

Pályázó barátunk remélem megtalálja a helyes döntést, ami bizony iszonyú nehéz!
Emlékeztek még a 30 évvel ezelőtti időkre, mikor én Zenit-E gépet keresve jártam Nagybudapestet, hogy az olcsóbb objektívvel megkapjam! :-))
Hol vagyunk már ettől szerencsére?

bosibo

Előzmény: Venyerin (283)
Törölt nick Creative Commons License 2002.01.16 0 0 290
Szevasz Venyerin, azért a spot AF-et nem adnám a mérőékért. Valójában csak a spot AF-et szeretem használni, mert olyankor tudom, hogy mi lesz éles. A Pentaxban nincs meg az a mérésipont-kiválasztás, ami más márkákban megvan, nekem viszont nem jelent gondot, hogy a képmező közepén mérjek. Nagyon szeretem, hogy a fénymérés és a fókusz beállításai teljesen külön állíthatók, és mindhárom kapcsoló (AF/MF, SPOT/MULTIPONT AF, SPOT/ÁTLAG/MÁTRIX fénymérés) külön működtethető, a kapcsolók nekem kézre esnek (HGyurinak a hatalmas tenyerével már kevésbé :-)), sőt ahogy tartom a gépet, az ujjaim hegyével érzem a pillanatnyi beállítást is.

Haja, ami az objektíveket illeti: Pentax 28-70, 80-200, Chinon 1.7/50, 2.8/135, Vivitar 2.8/28, Chinon közgyűrűsor, Revue diaduplicator, M42 adapterek, 49/M42 objektív fordító, 49/52 szűrőadapter. Kedvencem a 2.8/135. Kisfejű Nagyfejű Zordonbordon tizennyolc év után ébresztett rá, mennyire torzít ez 135-ös, de akkor is ezt szeretem legjobban: a geometriai (hordó) problémától eltekintve ez adja a legszebb életlen háttereket az éles tárgy mögött. A 80-200-zal lőtt éjszakai tájképeimet a fotós topicról már többen megcsodálták.

Előzmény: Venyerin (285)
Venyerin Creative Commons License 2002.01.16 0 0 289
"hogy Venyerin hogyan szállítja a felszerelését, azt nem tudom, lehet, hogy taxicége van :) "

Mondom ezekből VÁLOGATOK alkalomhoz illően. Egyszerre 6 objektív eddig a csúcsom.

Előzmény: kloroform (288)
kloroform Creative Commons License 2002.01.16 0 0 288
Hali minden Pentaxosnak!
Nos, nekem a következő objektíveim vannak:
2,8/20 Zeiss
1,4/50 Pentax
2,5-5,6/28-80 (1:2 macro)Sigma
4-5,6/70-210 Sigma
2,8/135 Pentacon
4/300 Sonnar (most adtam el)
közgyűrűsor, kihuzat, 1,7x konverter.
És MZ5N gépem van. Tényleg nagyon jó, de a következőket hiányolom (ami mindkettő nagyon kis mérnöki fejlesztői munkával megoldható lett volna):
1. nincs felcsapható tükör
2. nem tud egy kockára több képet exponálni.
Most szeretnék venni egy z1P-t, de persze az MZ5N-t mindenképpen megtartom :)

hogy Venyerin hogyan szállítja a felszerelését, azt nem tudom, lehet, hogy taxicége van :)
Mivel én leginkább természetfotós vagyok, ennél többet nem is nagyon tudnék cipelni...+ Manfrotto állvány.
Ha vannak fényképeitek a neten, megadhatnátok a címét,az enyém a www.extra.hu/sirbuday .

Előzmény: Haja (286)
Venyerin Creative Commons License 2002.01.16 0 0 287
"milyen objektívet használtok?"

Az attól függ, mikor, mire, melyik vázon...

Általában az LX-et szeretem, ehhez a következő objektívekből válogatok alkalomhoz illően:
Zenitar MC 16/2.8 halszem, Tokina 17/3.5, Tamron 24/2.5, Cosinon-W 28/2, SMC Pentax-M 35/2, SMC Pentax-M 50/1.4, Zeiss Pancolar 80/1.8 M42-PK adapterrel, SMC Pentax-M 100/4 macro, SMC Pentax 135/2.5, Chinon 200/3.5, XR Rikenon APO 300/4.5, Tokina 500/8 tükörobj.; Tokina AT-X 35-70/2.8, SMC Pentax-M 75-150/4, Tamron 70-210/3.8-4.
Ezekhez van közgyűrűsor, 2X macro telekonverter, kihuzat.

Aztán ott az AF váz, az SFXn. Őhozzá a fentieken kívül van 3 AF lencsém is: SMC Pentax-F 35-70/3.5-4.5, Tokina AF 28-105/3.5-4.5, Tokina AF 70-210/4.5.

Előzmény: Haja (286)
Haja Creative Commons License 2002.01.16 0 0 286
Ha már így szóbajött, milyen objektívet használtok? Venyerinről már tudjuk (vagy csak beszél róla :)). SLR, Kloroform, és mások is?
A 28-80-as tényleg annyira szörnyű? Abban a francia anyagban (ha olvastátok) elég jóra értékelték a Pentax alapját. Nem kis meglepetésemre. Bár azért az furcsa egy kicsit számomra, hogy jónéhány drágább objektívet ugyan olyanra értékeltek, mint a legtöbb alapzoomot. Ötletek?
Venyerin Creative Commons License 2002.01.16 0 0 285
Az újabb Pentaxok közül az MZ-M mattüvege pont ilyen mérőékes-raszteres. Ez a gép viszont nem AF.

Hallottam olyat, hogy egy fotós az MZ5N-be áttetetett egy MZ-M mattüveget (szervízzel, men drága alkatrész). Így viszont a spotmérő veszik el, az ugyanis a mattüveget lesi...

Előzmény: Törölt nick (281)
Venyerin Creative Commons License 2002.01.16 0 0 284
"az MZ-5N-nek beépített vakuja van. A kamera tetején csatlakozó található Pentax rendszervakuhoz. Ha felteszel egy külső vakut, a beépített vaku nem használható"

Azaz: a legtöbb feltehető vakuval fizikailag nem nyitható fel a beépített. Azért vannak kivételek, pl. bármilyen SCA3000-es Metz egy SCA3701M2 adapteren nem gátol semmit.

"Nem minden vaku csatlakoztatható: a régi hagyományos középérintkezős vakuk (mint a jó öreg Chinon PRO 990 C) túl nagy feszültséget adnak ki a középérintkezőn"

Azért nem minden középérintkezős vaku ilyen. Én sikerrel használtam AF Pentax vázon Philips, Osram, Metz, Cullmann, Hanimex vakukat. Azon múlik a dolog, hogy ne közvetlenül a villanócső árama menjen át szegény gépen, csak valami pár voltos jel. A thirisztoros vakuk így szokták.

"Méregdrágán ugyan (kb. 40 eFt), de lehet külső szinkronkábelt kapni. Ez három darabból áll: egy papucs, amit a kamerára teszel, egy amit a vaku alá, és egy vezeték, amivel a két papucsot összekötöd."

Ez azért ilyen trükkös, mert ilyen elemekből aztán az égvilágon bármit össze lehet pakolni.

Amúgy az MZ5N megy régebbi Pentax illesztésű TTL vakukkal is, és az azokhoz vló kábelezés azért olcsóbban is van.

Előzmény: Törölt nick (282)
Venyerin Creative Commons License 2002.01.16 0 0 283
Szia pályázó!

A Minoltát nem ismerem, csak a Pentaxokról mondok pár szót.

Abban teljesen igazad van, hogy az MZ7 butuska. Egyetlen igazi előnye az, hogy MZ sorozatú gép, így mindent rátehetsz (és kezeli is), amit az MZ5N-re. Lásd lentebb...

Mint már írtam, MZ5N-t lehetőleg Pentax FA 4/28-70-nel kell venni (a MM nemrég még így adta 180eFt körül). Ez az objektív toronymagasan ver minden "géppel adott" 28-80-at, így a nevezett Minoltát is, élességben, torzításban, bevonatban egyaránt. Nem hasból írom, láttam mindkettővel diákat. És ha a kis méretét (52mm-es szűrők, míg a Minolta 28-80-ra 62-es kell) és a fix blendét is hozzászámítod...

A Pentax nagy előnye akkor jön ki, ha nekiállsz bővíteni a rendszert. Egy ceruzaelemes markolat (egyrészt jobb a gép egyensúlya tőle, másrészt az elemek árkülönbségével bőven meg is térül) ehhez tizenpárezer, Minoltához 40 fölött.
PK bajonettes objektíveket gond nélkül használhatsz vele (csak a mátrixméréshez kell a PKA), és ezekből igen jókat vehetsz igen olcsón. Akár erdeti SMC Pentaxokat az AF árak töredékéért.
Az M42-es optikák is illeszthetőek, de itt neked kel rekeszelni. Egy eredeti Pentax adapter kb. 5000Ft, más gyártmánnyal nem kísérleteznék.

Vakuvezérlésben kétségtelenül jobb a Minolta rendszer. Kérdés, hogy kell-e ez neked? Azért a TTL vakuzás legfontosabb funkcióit a Pentax is remekül tudja, plusz szabvány vakupapugya van, ami lehetővé teszi a hagyományos vakuk gond nélküli használatát is.

Tartósságban kb. ugyanazt várnám a két géptől.

Előzmény: pályázó (280)
Törölt nick Creative Commons License 2002.01.16 0 0 282
Utolsó két kérdésedre: az MZ-5N-nek beépített vakuja van. A kamera tetején csatlakozó található Pentax rendszervakuhoz. Ha felteszel egy külső vakut, a beépített vaku nem használható. Nem minden vaku csatlakoztatható: a régi hagyományos középérintkezős vakuk (mint a jó öreg Chinon PRO 990 C) túl nagy feszültséget adnak ki a középérintkezőn, és tönkretehetik a kamerát. Én egyszer feltettem, a kamera meghülyült tőle, de szerencsére nem keletkezett maradandó károsodás.

Méregdrágán ugyan (kb. 40 eFt), de lehet külső szinkronkábelt kapni. Ez három darabból áll: egy papucs, amit a kamerára teszel, egy amit a vaku alá, és egy vezeték, amivel a két papucsot összekötöd. Nagyon spéci a dolog, ne is álmodj róla, hogy otthon barkácsolsz egyet. Ezzel a kábellel lehet külső vakut használni. Ha a gép oldalán lévő papucsot megfelelően választod ki (kétféle van), akkor a belső vakut is felnyithatod. Ezesetben használható a contrast control üzemmód. A TTL vakuautomatika ebben az esetben fix 2:1 arányban szabályozza a belső és a külső vakut.

Én a régi Chinon vakumat használom külső vakuként, és slave-vel sütöm el vagy a beépített vaku, vagy a kamera tetején lévő rendszervaku segítségével.

Ami a tartósságot illeti, szerintem az 5N-ek még nem romlanak, és a Dynax 5 is elég új ahhoz, hogy tartóssági tapasztalatok legyenek. Én még amatőr sem vagyok, erről egy profit kellene megkérdezni, vagy egy külföldi fórumot, ahol több és durvább Pentax használó fordul elő.

Előzmény: pályázó (280)
Törölt nick Creative Commons License 2002.01.16 0 0 281
Az M42 konverzió teljesen megoldott, és az MZ-5N helyesen kezel minden objektívet, amit beleteszel: vagyis felismeri, hogy mit tud kezdeni azzal az optikával, és azt nyújtja, amit lehet. Példát mondok: a külső vaku tud az objektív fényerejéről és a pillanatnyi zoom állásról, ezek ismeretében becslést ad a kivilágítható távolság-tartományra. Manuális beállításnál pontosan megmondja a tárgytávolságot, nem kell számolgatnod. Ha M42-t teszel bele, ott természetesen nincs blendeérték és zoom átvitel, ezt a rendszer konstatálja, és annak megfelelő szolgáltatást nyújt. Nekem vannak M42 - K bajonett átalakító gyűrűim, elég egyszerű dolog.

A törőék a kézi élességállítású kamerák keresőjének közepén lévő körben található félbevágott terület. A két félkörben mindig élesnek látod a tárgyakat, de az egyenesek megtörnek, amint metszik a kör átlóját. Úgy állítasz élességet, hogy a megtört egyeneseket fedésbe hozod a távolsággyűrű forgatásával. Ezt a mezőt általában mikroraszter veszi körül. Ez is az elcsúsztatás elvén működik, parányi képrészletek elcsúsznak egymáson, ha nem éles a kép. Ezt egy nagyon feltűnő villódzás formájában észleli a fotós. Mindkettő nagyon hasznos eszköze az élességállításnak. Saját szemeddel győződhetsz meg arról, hogy a kép megfelelő részlete tökéletesen éles lesz. Az AF-es gépekben elektronika figyeli az élességet, nincs törőék és mikroprizma. Ez egy Praktica-st vagy régi srl-est csalódással tölt el: zavaró, hogy nem látod az élességet (bár az elektronika többé-kevésbé látja, és a keresőben vissza is jelzi). A keresőben látható kép tisztaságát az is zavarja a régivágású kamerákhoz képest, hogy az automata kamerákkal ma már általában zoom objektíveket adnak / használnak, és ezek fényereje bizony messze elmarad a régi jó fix gyújtótávolságó objektívekétől.

Mindezt azért részleteztem ennyire, mert szerintem ez a legfájóbb pont egy hagyományos manuál gépről AF zoomra való áttérésben. Jobb, ha előre felkészülsz rá.

Előzmény: pályázó (280)
pályázó Creative Commons License 2002.01.16 0 0 280
Köszönöm a segítséget.
Ma ismét elmentem, és megnéztem a Minolta dynax 5-öt, a pentax MZ-7-et és az MZ-5n-t.
Az MZ-7 nem túl nyerő, jóval kevesebbet tud, mint a minolta.
Azt, amit én elképzelek, tényleg leginkább az MZ-5n adja. A Minolta nekem túl elektronikus... hozzá vagyok szokva ahhoz, hogy "tekergetek", egy lcd-kijelzőn a "16 blende" nekem furcsa. A Pálvölgyiben egyébként nagyon erősen a Minoltát ajánlják (igaz, náluk nincs az MZ-5n), azt mondják, egy klasszissal jobb, mint az MZ-7.

Az M42 konverzióról: a minoltánál megoldott; elvittem a Pálvölgyibe egy objektívet, rátekertük, és manuál üzemmódban prímán megy (fénymérés), persze munkarekesszel. Nekem több nem is kell.
A pentaxról is azt mondták, ugyanígy megoldható (de éppen nem találtak hozzá közgyűrűt).
A kérdésem az, hogy az MZ-5n-nél BIZTOSAN lehet-e használni a régi objektíveket, vagyis tényleg létezik-e közgyűrű.

Ami egyébként még a döntésemnél probléma: az ár. A minolta 28-80 objektívvel 140 e, a P MZ-5n 28-80-nal 183 e (!) a Media Marktban. Különbség... Tudtok valahol olcsóbban?

Nagyon gondolkodom. Biztos, hogy a következő 5 évben nem veszek másik gépet. A pentax külső tekerős megközelítése azzal az elektronikával, amit a minolta is tud, nagyon szimpatikus. Csak az ár...

Mi az a törőék?
Az MZ-5n is tud külső vakut vezérelni, mint a Minolta D5?
Melyik megbízhatóbb (élettartam, lejön a hátulja stb.)?

Előzmény: Törölt nick (273)
Törölt nick Creative Commons License 2002.01.15 0 0 279
Köszönöm a linket és a tanácsokat
Előzmény: Venyerin (278)
Venyerin Creative Commons License 2002.01.15 0 0 278
Kiliti képek + repülőnapi fotós tippek/trükkök:
itt. Az oldalt egy barátommal követtük el, ő Nikonos.

"Gondolom, kevés olyan AF van, ami egy repülőgépet frankón befogna."

Mellettem egy EOS3-mal erőlködött a gazdája egy ideig, majd ő is átállt MF-re...

"Fix végtelen, aztán adj neki. Vagy mégse?"

Mégse. Legalábbis 500-as telével közelt sem jó ez, fókuszálni kell állandóan, követve a gépet.

Előzmény: Törölt nick (277)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!