Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2002.01.25 0 0 346
Biztos, hogy nincs olyan pont a képen, ami éles lenne? Az 50-es valahonnan veszi az élességet, de azt nem mondja meg, honnan. Az 5-ös sem, de ott van spot AF.

Még érdemes lenne azt megnézned, hogy nem beráztad-e a gépet az erdei körülmények között (kevés fény).

Előzmény: butus13 (345)
butus13 Creative Commons License 2002.01.25 0 0 345
Sziasztok!

Eszembe jutott egy kérdés amiben remélem tudtok segíteni. Nyáron erdőben fényképeztem az Mz-50-esemmel, és azokon a képeken, ahol például egy fának a lombjára állítottam az élességet, vagy ahol a talajon sok ág, levél volt elszóródva, ott meglepődve tapasztaltam, hogy a laborból visszajövő képek nem voltak élesek. Pedig a keresőben a gép azt jelezte hogy jól be tudta állítani az élességet, és a mélységélességel se lehetett probléma. Egyébként nincs egy olyan pontja a képnek, amely tökéletesen éles lenne. Ezt a jelenséget eddig csak a fent írt körülmények közt tapasztaltam. Tudok mondani valamit erről? Mintha nem működne megfelelően az élességállítás akkor, amikor olyan tárgyat kellene élesre állítani amiből sok van. Kicsit körűlményesen fogalmaztam, de remélem mindenki értette miről van szó.

Törölt nick Creative Commons License 2002.01.25 0 0 344
Amúgy a leírásod alapján ez a slowsync eleve csak valami automata (program?) mód lehet. MZ5N-en hogy hozod elő?

Nem csak automata, nem csak program mód lehet. Lehet például olyan is, hogy a blendét, az időt és a vakut is manuálisra állítom. Ilyenkor a fénymérő az adott fényt segít belőni, a vaku prdig a blende / távolság viszonyát segít beállítani. Kapok tehát segítséget, de mindent én állítottam be.

Előzmény: Venyerin (340)
Törölt nick Creative Commons License 2002.01.25 0 0 343
A masina ugyanis expozíció közben méri a filmről visszavert fényt, és e szerint vezérli a vakut. Hogy választod szét, hogy mi honnan jön?

Hát ez igen egyszerű. Az adott fényt a fénymérő méri exponálás előtt. A vakufényt pedig a vakufénymérő exponálás közben. Namost az adott fény intenzitása általában elhanyagolható a vakufényéhez képest, így a környezeti megvilágítás ritkán szól bele a TTL vakufénymérésbe.

Sok kamera (bizonyos üzemmódokban az 5N is) azt csinálja: ha észreveszi, hogy vakuzni kell, automatikusan szinkronidőre áll, és nem érdekli, hogy az adott fény nem lesz kiexponálva. Azt általában külön kérni kell (ha lehet), hogy a vaku és az adott fény is be legyen számítva.

Az MZ 5N esetében az, hogy az adott fényt is beleexponálja-e vagy csak a vakufényre támaszkodik, a kapcsolók együttállása határozza meg, és ez nincs igazán jól dokumentálva. Viszont kifigyelhető.

Előzmény: Venyerin (340)
mrwolf Creative Commons License 2002.01.25 0 0 342
Hat akkor figyelek, hatha valaki hatbadob egy jo geppel...

mrwolf

Előzmény: Törölt nick (330)
Venyerin Creative Commons License 2002.01.25 0 0 341
"Abban vagyok biztos, hogy az MZ-5N és az AF-330 FTZ együtt nem kínálnak olyan kézikönyvben dokumentált üzemmódot, ahol a vakufény szabályozása nem a visszajövő vakufény mérésén, hanem az objektíven beállított tárgytávolságon alapul."

Ilyen üzemmódot csak a Leica R8-on láttam eddig...

Előzmény: Törölt nick (339)
Venyerin Creative Commons License 2002.01.25 0 0 340
"Ennek ellentéte alatt azt értem, amikor a fényképezőgép automatikusan figyelmen kívül hagyja az adott fényt, ha vakuval exponál."

Ilyen gép - legalábbis a TTL vakusok között - nemigen lesz. A masina ugyanis expozíció közben méri a filmről visszavert fényt, és e szerint vezérli a vakut. Hogy választod szét, hogy mi honnan jön?

Amúgy a leírásod alapján ez a slowsync eleve csak valami automata (program?) mód lehet. MZ5N-en hogy hozod elő?

"Jobb gépeknél előre meghatározott arányt lehet választani az adott fény és a vakufény között."

Ez funkcióban pont ugyanaz, mint a külön vakura szóló exp. korrekció. Sajnos ez az MZ5N-en csak manuálban megy, némi trükközéssel. (Z1P rules!)

Előzmény: Törölt nick (338)
Törölt nick Creative Commons License 2002.01.25 0 0 339
Biztos vagy te ebben?

Abban vagyok biztos, hogy az MZ-5N és az AF-330 FTZ együtt nem kínálnak olyan kézikönyvben dokumentált üzemmódot, ahol a vakufény szabályozása nem a visszajövő vakufény mérésén, hanem az objektíven beállított tárgytávolságon alapul.

Előzmény: Venyerin (337)
Törölt nick Creative Commons License 2002.01.25 0 0 338
Slowsync alatt azt értem, amikor gyenge megvilágítás mellett mind az adott fény, mind a vakufény részt vesz a képalkotásban, méghozzá mindkettő mért vagy számított módon.

Ennek ellentéte alatt azt értem, amikor a fényképezőgép automatikusan figyelmen kívül hagyja az adott fényt, ha vakuval exponál. Az MZ-5N viselkedése e tekintetben nincs pontosan dokumentálva a kézikönyvben, vagy csak az én figyelmemet kerülte el.

Jobb gépeknél előre meghatározott arányt lehet választani az adott fény és a vakufény között. Én az MZ-5N-nél ilyenre még nem találtam lehetőséget, ezért fontos számomra a kettő kézi összehangolásának lehetősége.

Előzmény: Venyerin (337)
Venyerin Creative Commons License 2002.01.25 0 0 337
"Az MZ-5N nem tud olyasmit, mint az EOS-ok, hogy távolságot is figyelembe vesz a vakufénymérésnél."

Biztos vagy te ebben? Legalábbis az AF objektívek közlik az infót a vázzal, az biztos. A legelső széria óta a leggagyibb zoom is tudja.
Amúgy AF lencsékkel a visszajelzés is a digitális érintkezőn át megy, tehát azt nem kunszt visszajelezni. KA bajonettes objektívvel is csinálja az MZ5N?

"Szűrő, diffúzor, indirekt esetében igazad van, de direkt vakuzáshoz nagyon jól jön (...)"

Az az igazsag, hogy direktbe vakuzni két (inkább csak másfél) esetben szoktam:

1., akció, kritikus a teljesítmény, gyorsnak kell lenni (pl. egy szalagavató ünnepség táncosai)
Ilyenkor sima TTL, nincs más esély. Exp. kompenzáció a +/-1FE tartományban izlés és ráérés szerint. Ennél pontosabbat manuálban sem tudsz.

2., derítés
Ilyenkor manuális módban van minden, végülis jól jön a kiírt táv. De ilyesmit ritkán művelek...

"Bájdövéj", mi az a slowsync? A Zenitem is tudott B idővel vakuzni...

Előzmény: Törölt nick (336)
Törölt nick Creative Commons License 2002.01.25 0 0 336
"Félreértés ne essék, nem mondom, hogy káros vagy teljesen haszontalan kiírások ezek, de simán elvan nélkülük az ember."

Ez attól függ, ki mit szeret. Számomra az objektív és a vaku kapcsolata igen fontos. Nagyon utálom a direkt vakufényt, ha mégis ráfanyalodok, akkor szeretem keverni valami mással. Az MZ-5N nem tud olyasmit, mint az EOS-ok, hogy távolságot is figyelembe vesz a vakufénymérésnél. Én jobban megbízok a kulcsszám alapján való vakufény számolásban, mint a visszavert vakufény mérésében. Ez az utóbbi ugyanis teljesen kiszámíthatatlan a háttértávolság és a tárgyméret függvényében.

Ezért ha belső térben kell fényképezni, manuális expozícióval behozom az adott fényt fél / egy fényértékkel aláexponálva még ha be is mozdul minden, és rá is villantok a vakuval. Nem bízom magam a TTL vakufénymérésre, hanem manuális villantást alkalmazok és a blendét hozzáállítom a kulcsszám alapján. Namost ezt úgy csinálom, hogy élességállítás után az objektívről leolvasom a távolságot és addig tekerem a blendét, amíg a vaku kijelzője pontosan azt a távolságot mutatja. Ehhez nekem fontos, hogy a vaku lássa az optikán beállított blendét, egyébként nem adna vissza távolságadatot. Számolni pedig egy zoomos vakunál kissé macerás. Azt is lehet, de nem fejben. Írtam rá programot a zsebszámológépemre (HP-17BII): beadom a vaku üzemmódot, a film érzékenységet, a vaku zoom állását, és akkor a blendéből számolja a távolságot és viszont. Ez viszont már túl macerás.

Rövidre fogva: szerintem nagyon jó, hogy a vaku látja a blendét és saját pillanatnyi kulcsszáma alapján távolságot mond. TTL villanás esetén távolságtartományt, MH és ML villanás esetén pontos távolságot. Szűrő, diffúzor, indirekt esetében igazad van, de direkt vakuzáshoz nagyon jól jön, különösen slow sync esetén.

Bájdövéj a slowsync az MZ-5N-nél megint egy olyan téma, amiről nem írtak le mindent a kézikönyvbe.

Előzmény: Venyerin (335)
Venyerin Creative Commons License 2002.01.25 0 0 335
"1) hogy kiírhassa a keresőben (az 5N is kiírja mind Av mind M módban)"

Hoppá, az 5N is? Bocsánat.
Amúgy ezekben a módoknan én állítottam be a blendét (valami céllal), csak tudom már, hogy mire...

"2) hogy a vakunak továbbadhassa (a vaku ugyanis a blende függvényében kiírja a bevilágítható tartományt vagy manuális vakuüzemmód esetében a pontos hatótávolságot)."

Ez végülis megy, de minek?
Felteszek egy szűrőt: hülyeséget mutat.
Indirekten vagy diffuzorral vakuzok: jobb esetben nem mutat semmit, rossz esetben hazudik.

Félreértés ne essék, nem mondom, hogy káros vagy teljesen haszontalan kiírások ezek, de simán elvan nélkülük az ember.

Előzmény: Törölt nick (333)
pályázó Creative Commons License 2002.01.24 0 0 334
Bocs, Haja... ez most kellemetlen, pedig egyikünk sem tehet róla.
Előzmény: Haja (328)
Törölt nick Creative Commons License 2002.01.24 0 0 333
Minek neki tudni?

1) hogy kiírhassa a keresőben (az 5N is kiírja mind Av mind M módban)
2) hogy a vakunak továbbadhassa (a vaku ugyanis a blende függvényében kiírja a bevilágítható tartományt vagy manuális vakuüzemmód esetében a pontos hatótávolságot).

Biztos van rá más oka is.

Előzmény: Venyerin (331)
Vazul.at Creative Commons License 2002.01.24 0 0 332
Sziasztok MZ-5n tulajok...

Ha esetleg valaki lemondana a geperol, es el szeretne adni majd valamikor, dobjon egy melt nekem! Vevo lennek ra!

-- Vazul

Venyerin Creative Commons License 2002.01.24 0 0 331
"Av módban a gépváz honnan tudja a blende értéket?"

1., Minek neki tudni? Tudja, hogy mennyi fény jön majd át expozíciókor, ebből meghatározható a helyes exp. idő.
2., Elvileg tudhatja: elektromosan kapja a maximumot, mechanikusan az ettől való eltérést. Emlékeim szerint ezt csak a Z1P hozza össze, de neki is csak arra kell, hogy szépen kiírja nekünk.

Előzmény: Törölt nick (327)
Törölt nick Creative Commons License 2002.01.24 0 0 330
A Media Marktra és az ő raktársöprésére gondolsz? Nemsokára nyílik egy Elektro World, nem tudom, ők árulnak-e majd fotót. Úgy látszik, mindenki pánixerűen próbál szabadulni a készletétől
Előzmény: mrwolf (329)
mrwolf Creative Commons License 2002.01.24 0 0 329
Hali!

Sírógörcsöt kapok!
Miért csak most néztem be ide?
Hihetetlen árak!

mrwolf

Előzmény: hirzel (301)
Haja Creative Commons License 2002.01.24 0 0 328
Na akkor elmagyarázom. Hajnali négykor keltem, s fel Pestre, hogy már nyitáskor fenn legyek. Még szombaton du. beszéltem az MM-vel, hogy tegyék el a gépet, de azt mondták úgy se keresi senki se, meg lesz az még hétfőn is. Hát ebben én nem voltam annyira biztos, de mit lehet tenni, nem tudtam rábeszélni az eladót. Így maradt a rizikó, s bíztam benne, hogy csak hétfőn akarsz benézni az MM-be. De nem. Ez van.
Egyébként meg nem igazán értettem, miért csak a Pentaxokat árazták le, elvégre nem csak azok voltak kitéve a kirakatba, a többi gépet is az nézte meg aki akarta. Na mindegy, majd legközelebb.
Előzmény: pályázó (323)
Törölt nick Creative Commons License 2002.01.24 0 0 327
Köszönöm a pontosítást. Valóban a mechanikus gyűrű csak arányt közvetít és nem abszolút blendeértéket, az elektromos jelátvitelt pedig nem ismerem.

Egy dolgot még magyarázz meg: Ha az objektíven állítunk blendét (M és Av mód), csak a mechanikus jel számít' - írod. Ha ez így van, akkor Av módban a gépváz honnan tudja a blende értéket?

Előzmény: Venyerin (326)
Venyerin Creative Commons License 2002.01.24 0 0 326
"Az MZ-5N-nél nincs ilyen probléma, ott ugyanis kétféle módon közli a blendét az objektív. Mind az elektromos csatlakozókon át, mind azon a mechanikus gyűrűn keresztül, amivel a régi K bajonettes objektívek működtek. Ha nem találja az egyiket, használja a másikat."

Azért ez így ebben a formában nem igaz...
A K bajonett mechanikus visszajelzése (ami az MZ30 és MZ50 vázakon kívül minden K bajonettes cuccon megvan, a legutolsó noname közgyűrűig) segítségével az objektív közölni tudja a vázzal, hogy a blende expozíciókor hány fényértéket fog sötétíteni a képen. Tehát egy 5.6-os objektíven 8-as blendénél pont ugyanazt jelzi, mint egy 1.4-es f2-nél.
A KA bajonett elektromos érintezősora ezzel szemben kizárólag a maximális fényerőt tudja átadni a váznak.

Mivel az MZ50-ben nincs meg a mechanikus kapcsolat, ezért az objektív blendegyűrűjének állásáról a gép nem tud információt szerezni. Ezért kell mindig "A" állásba rakni az obit és a vázon beállítani a kívánt blendét. Ha nincs ilyen állás, gondban vagyunk...

MZ5N-nél ilyen gond nincs. Ha az objektíven állítunk blendét (M és Av mód), csak a mechanikus jel számít, míg ha az objektív blendegyűrűje "A"-ban van (Tv, P módok), csak az elektromos jelet használja.

A két fajta visszajelzés tehát teljesen másra való, nem felcserélhető.

Előzmény: Törölt nick (324)
Törölt nick Creative Commons License 2002.01.24 0 0 325
Kép

Pentax MZ-5N F 4.7-5.6/80-200 Blende: 8 Idő: 10s
Film: Kodak Gold 100 Scan: Digital Foto Labor Eredeti felbontás: 3296 x 2230 Itteni felbontás: 1500 x 1014

Előzmény: Venyerin (317)
Törölt nick Creative Commons License 2002.01.24 0 0 324
Szervusz Vazul, ezt a korlátozást itt és máshol sokszor leírtuk már. Az MZ-50 nem tudja kezelni a nem elektromos K bajonettes objektíveket. Ha nem a létező legnagyobb rekesszel fényképezel, akkor rossz lesz az expozíció. Mivel nincs rekeszérték-átvitel az objektív és a váz között, a fénymérő úgy tekinti, hogy a méréskor érzékelt blende lesz nyitva exponáláskor is. Ehhez képest exponáláskor a blende leszűkül a beállított értékre, a kép tehát annyi fényértékkel lesz aláexponálva, amennyivel a beállított blende szűkebb az objektív fényerejénél.

Az MZ-5N-nél nincs ilyen probléma, ott ugyanis kétféle módon közli a blendét az objektív. Mind az elektromos csatlakozókon át, mind azon a mechanikus gyűrűn keresztül, amivel a régi K bajonettes objektívek működtek. Ha nem találja az egyiket, használja a másikat. Az 50-esből ez a mechanikus átvitel hiányzik. A gépvázban nincs meg a potméter, amit az objektív pöcke tekerget.

A probléma nem érinti az M42-es optikákat, mert ott úgyis munkarekesszel fényképezel. Sajnos a K bajonettnél nem tudod rábeszélni (hacsak nem valami mocskos trükkel) arra, hogy munkarekesszel exponáljon.

Előzmény: Vazul.at (321)
pályázó Creative Commons License 2002.01.23 0 0 323
Haja, nekem mégse megy. Kicsit nehéz a felfogásom.
:)
Előzmény: Haja (319)
pályázó Creative Commons License 2002.01.23 0 0 322

Nekem van hozzá egy m42-es konverterem. Arra ha ráteszem a régi objektívjeimet, olyan, mintha manuál üzemmódba működtetném. A rekesszel nyilván nem tud mit kezdeni, és persze AF sincs. De a fénymérés kiválóan megy.
Előzmény: Vazul.at (321)
Vazul.at Creative Commons License 2002.01.23 0 0 321

Sziasztok!

Vagy egy Pentax MZ-50-esem, es kiprobaltuk egy sima egyszeru K bajonettes obit rajta. A rekesz erteket nem tudta vezerelni, vagyis erzekelni. Tudja ezt az MZ-5n? Mert amugy igy nem tud fenyt merni... vagy megis? Mert a rekesz beugrik fenykepezeskor, szoval mukodne...

Udv!

-- Vazul

Törölt nick Creative Commons License 2002.01.23 0 0 320
Szerintem is jó és szerintem is sötét. Próbáltam illusztrálni, de nem tudtam feltenni a képet. Nagyon éles (és sötét).
Előzmény: Venyerin (317)
Haja Creative Commons License 2002.01.21 0 0 319
Hát, szerintem nem nehéz kitalálni. De azért nem harapom le a fejedet :)
Előzmény: pályázó (316)
Dínó Creative Commons License 2002.01.21 0 0 318
Örülök, hogy sikerült. Egyébként szerencséd volt, én is gondolkoztam hogy visszamegyek érte az MZ30-at meg eladom egy kollégámnak ;o)

De győzött a józan(?) ész: én tényleg csak egy hobbista vagyok,arra meg talán elég lesz. A spot fénymérés az egyetlen bánatom (de majd legfeljebb közelebb megyek). Mondjuk egy tele nekem sem ártana....

Előzmény: pályázó (312)
Venyerin Creative Commons License 2002.01.21 0 0 317
"Azt mondtad, hogy a 28-70-es
egy jó minoségu objektív. A 4-es fényerejure gondoltál?"

Igen.
A 2.8-as persze még jobb, de nagyon drága... Nyugodtan bízhatsz benne, mint minden FA* objektívben (ez az aktuális profi széria).

"És milyen telét tudsz ajánlani a 80-200-
as vagy 80-300-as tartományban, ami jó minoségu és megfizetheto (értsd: 150000 ft alatt van)."

2.8-as zoom telékben nem vagyok járatos, majd valaki más...

Eredeti Pentaxból az F 4.7-5.6/80-200 állítólag negyon jó, de persze sötét. Az A 4/70-210 is remek, és kb. 40eFt-ért látni néha. A Többit vagy nem érdemes, vagy nem fér a keretedbe.

Én egy Tokina AF 4.5/70-210-et és egy Tamron (MF, Adaptall2) 3.8-4/70-210-et használok mostanság. Mindkettő jó szerintem, az alábbi tulajdonságokat emelném ki:

Tokina: AF-je elég jó, MF-ben visont határozottan kényelmetlen; 55mm szűrők, az eleje forog; a zoomolás nagyon jó, az obi hossza nem változik; 1.5m közelpont
Kb. 30000Ft volt egy éve.

Tamron: talán kicsit túl laza, de jó mechanika; 58mm szűrők, az eleje forog; zoomoláskor sokat nő; 1:2.6 macro
8000Ft volt börzén Rollei adapterrel, egy PK adapter újabb kb. ennyi.

"Írtad hogy K-s objektíveket olcsón lehet kapni használtan. Gondolom, az A jelzésuekre
gondoltál (ezek azok, amelyek csak manuális élességállításra alkalmas"

Jó az M széria és a "mezei" SMC Pentax feliratú objektívek is. Ezekkel az A-hoz képest elveszíted a program módokat és a záridő-prioritást. Aztán más cégelk is elég jó PK cuccokat műveltek...

"Egyébként hol tudsz ilyen helyet ahol olcsón lehet kapni ilyen használt objektíveket?"

- bizományik, mint pl. Soós, Optka Camera, Fotó-Optikus, stb.
- kell börzét látogatni
- hirdetések, mint pl. apronet, FotóMozaik
-eBay, stb.

Előzmény: butus13 (311)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!