Keresés

Részletes keresés

smith Creative Commons License 2019.04.11 -2 1 127956

Hagyd csak, értelmetlen szélmalomharc, hogy a gyűjtögetett képeihez forrást adjon meg... :-(

Előzmény: napocza (127955)
napocza Creative Commons License 2019.04.11 0 1 127955

fortepan /Drobni Nándor/Droppa Kálmán 73994

 

feltehetőleg az Al-Dunán, talán Orsova környékén

Előzmény: révész64á (127943)
trizs77 Creative Commons License 2019.04.11 -4 2 127954
zjakabfi Creative Commons License 2019.04.11 0 0 127953

Hunyadi Tancsics Rakoczi.

 

Ez a 3 nagy, bár vitatema, nekem a Belohoz ezek hasonlítanak.

 

A 400-asokból eleve 4 van.

Előzmény: gigabursch (127952)
gigabursch Creative Commons License 2019.04.11 0 0 127952

Akkor végképp nem értelek.

Feloldod a rejtélyt?

Előzmény: zjakabfi (127950)
gigabursch Creative Commons License 2019.04.11 0 0 127951

Ami azért egyébként helykihasználás, zajszint, manőverképesség szempontjából valójában nem jött ki rosszul.

Fogyasztásról, gépüzem emberi igényéről nincs információm.

Előzmény: csecsaba2 (127949)
zjakabfi Creative Commons License 2019.04.11 0 0 127950

Nem rá gondoltam.

Előzmény: csecsaba2 (127949)
csecsaba2 Creative Commons License 2019.04.11 0 0 127949

Attila már két gépes, megy de nem csühög :-)

Előzmény: gigabursch (127947)
révész64á Creative Commons License 2019.04.11 0 0 127948

 Keresem: Kálnai Attila könyvét In Memoriam Magyar Hajózás 1895-2003. Valakinek meg van jelezze nekem hogy tudnám meg kapni.    

gigabursch Creative Commons License 2019.04.11 0 0 127947
Mind a négy csühög.
Előzmény: zjakabfi (127945)
révész64á Creative Commons License 2019.04.11 -1 3 127946

Igen Belót meg a többire is jobban kelet volna vigyázni.  Ercsi, Zebegény stb . Annak idényen a Hófehérkét bontásra ítéltek de Ráday Mihály meg mentette. És legalább egy hajó gyárat meg kellett volna hagyni let volna munkálja biztos. Ma már egy rév hajót kompot és pontont nem nagyon építenek. pedig erre is lenne igény. Nézünk körül kompok és révek milyen  régi technikával dolgoznak. Boglárkát is meg lehetet volna menteni csak jó indulat hiányzott a mostan vezetésből. Nosztalgia hajó ként is járhatott volna. Szemesi járatra elég lett volna. 

zjakabfi Creative Commons License 2019.04.10 0 0 127945

Szerintem a Belot akkor sem lett volna szabad lerohadni hagyni és ilyen méltatlanul leállítani.

Egy ipari különlegesség.

Remélem, hogy a 3 nagy a Dunán még sokáig fog csühögni.

Előzmény: riversea (127942)
zjakabfi Creative Commons License 2019.04.10 0 1 127944

Ennél durvábbat mondok!

A katamarant és az oroszt is fogják siratni.☺

Előzmény: riversea (127942)
révész64á Creative Commons License 2019.04.10 0 2 127943

riversea Creative Commons License 2019.04.10 -2 5 127942

Nem tudom, hogy a 60-as években épült vagy átépített hajók mennyivel voltak jobbak funkcionálisan mondjuk az oroszoknál?  Azok mitől valódibbak, mint a maiak? Szubjektív, hogy neked azok tetszenek, vannak kabinos fanok, TCL fanok, vízibusz fanok, és sorolhatnám. Van, aki a klasszikus formát szereti, van, aki a modernet. Egyébként ma is tudnak szép és jó hajót építeni, nekem például a GONDOLA kimondottan tetszik, de lehet, valaki más meg utálja.

 

A balatoni hajózásnál meg - sok más céggel ellentétben - szerintem pont volt/van szándék arra, hogy a régi hajók egy részét megmentsék, ne felejtsd el a nosztalgia flottát (KELÉN, HELKA, CSOBÁNC, CSONGOR, TÜNDE)! Szerintem bőven van mivel hajóznia annak, aki retro feelingre vágyik. 

 

Persze szép hangja van a Lángnak, vagy az SKL-nek, de ugye te sem gondolod komolyan, hogy minden hajóba az kellene, mellé külön egy gépésszel, aki kezeli? Egy 21. századi hajónak inkább gazdaságos, környezetkímélő és lehetőleg csendes erőforrással, jó hatásfokú hajtáslánccal és propulzióval kellene rendelkeznie. Ezekre pedig rengeteg Mo-n is alkalmazható innovatív megoldás létezik már.

 

Amikor a vitorlás hajókat felváltották a gőzösök, pont ugyan azt mondták: azok nem is igazi hajók...

 

 

Előzmény: HG. (127936)
svábler27 Creative Commons License 2019.04.10 0 0 127941

Enzo Creative Commons License 2019.04.09 0 0 127940

Nem.

Kimondottan a Balatonra tervezték. Csak a második példány ment exportra, a harmadik megint a Balatonra. 

 

Előzmény: rezgaras (127939)
rezgaras Creative Commons License 2019.04.09 -1 0 127939

A nagy vizibuszok nem exportból visszamaradtak?

Előzmény: gigabursch (127938)
gigabursch Creative Commons License 2019.04.09 -1 0 127938

Személy szerint a "félszemű" kompokat szeretem.

Kétségtelen tény, hogy ennek is van számos praktikus oka, miért ilyen, de egyáltalán nem rondák.

 

A katamaránok nekem mindig is kérdőjelesek voltak.

Gyerekkoromban sem értettem, hogy hogyan lehet egy hajót úgy elcseszni, hogy menten seggre esik.

Aztán eljött a szörnyű pillanat utaztam rajta.

A vizibuszokért sem rajongtam, de ezek a katamaránok...

Hogy gyerkőcként egyszer az Ercsin vagy a Zebegényen mehettem, arra már nem emlékszem, viszont az öregek valahogy nagyrészt kimaradtak az életemből

 

Aztán felnőtt fejjel rájöttem, hogy igazában a katamarán az nem más mint egy jólsikerült leszbi pornó (Értsd: Kata Marán) címe.

 

De vissza a komolyságra: A két nagy vizibusz viszont szerintem mind esztétikailag, mind hajózásilag baromi jó (utasként mondom), igazában nem értem, hogy ilyenből miért nem készült több.

Előzmény: HG. (127936)
siófoki35 Creative Commons License 2019.04.09 0 1 127937

A vízibuszok szépek, viszont annyira mélyen van az utastér, hogy az ablakok nagyon magasra kerültek, még az én 2 méteres magasságommal is volt olyan hely ahol túl magasnak éreztem az ablakpárkányt...

Előzmény: HG. (127936)
HG. Creative Commons License 2019.04.09 -1 4 127936

Pedig van egy pár dolog...

 

A 60-as években a magyar hajókat magyar mérnökök tervezték magyar gyárakban gyártották, méghozzá többségében igen szépre: az aranymetszés szabályai szerint elhelyezett, szemre szép kormányállással, hegyes orral, ívelt testtel, normális hajómotorral, ami többségében a főfedélzet alatt kapott helyet.

 

Aztán jött a tömegek szempontja: a kis nosztalgiákat szórták kifelé, helyettük ronda, ám tömegszállításra verhetetlenül praktikus katamaránok jöttek, a korábban szemnek tetsző kompokat meghosszabbított, féloldalas szappantartókká alakították, mert muszáj volt a kompra váró kilométeres sorokat valahogy csökkenteni.

 

(Érdekes módon a rendszerváltás a hajópark kb. megúszta, a 90-es években +1, -1, csak a menetrend szűkült erősen.)

 

A 2000-es éveket már nem: jöttek az üzemeltetés szempontjai, beleérve, hogy jó legyen az üzemeltető cégnek (4-et gyűjtünk be abból, amiből már 1 se volt sokra használható...), és persze hogy jó legyen az üzemeltetésben részt vevő személyeknek... Így csak olyan hajók kerültek ide, amik sehol máshol nem kellettek, és ennek a levét még sokáig inni kell. (És van, aki ezt jól működőnek tartja...)

 

Aztán hogy most mi jön?

Én úgy látom, hogy a mindenáron modernségre való törekvés: ha gyártásra vagy nagyfelújításra is kerül valami, akkor igyekeznek az esztétikával foglalkozni, csak éppen a valódi hajókhoz szokott szem (ld. 1. pont, 60-as évek) sír ezek láttán. De lehet, hogy a népeknek ez kell, mert ezzel lehet parasztvakítani, ami a piacgazdaság első számú feladata ugyebár.

És ez nem a balatonra, meg nem is a hajókra vonatkozik kizárólag, hanem úgy en bloc.

 

Hogy mindebből mit vonunk le?

Hogy kár...

Előzmény: jakyg (127930)
gumidani Creative Commons License 2019.04.09 0 2 127935

Nem politika, hanem háború.

Hadműveleti területen az ellenségnek hadiszállításokat végző hajót melyik hatalom lenne hülye útjára engedni?

Előzmény: Ep128 (127934)
Ep128 Creative Commons License 2019.04.09 -1 0 127934

Köszönöm! (Szóval már akkor is a politika... Effektív "angol hajónak nézték / annak vették" a KELET -et.)

Előzmény: TAYFUN (127932)
Una Vestrum Creative Commons License 2019.04.08 0 2 127933

Igen; ennek ismeretében némiképp más az akusztika.

Előzmény: TAYFUN (127932)
TAYFUN Creative Commons License 2019.04.08 0 6 127932

Idézet Horváth József AQUA magazinban megjelent cikkéből:

 

"1940 augusztus közepén a Neptun RT. KELET gőzösét a német UA tengeralattjáró elsüllyesztette az Atlanti-óceánon. A személyzet nyolc, csónakban töltött nap után megmenekült. Az eset arra késztette a magyar Tengerészeti Hivatalt, hogy a németek sorozatos tiltakozása ellenére hallgatólagosan tudomásul vett brit bérlet felmondására utasítsa a tulajdonosokat. Tekintve, hogy nekik a hadiszállítások jó üzletet jelentettek, kompromisszum született. A kereskedelmi és közlekedési miniszter engedélyezte, hogy az akkor még magyar lobogó alatt lévő négy hajónak a lobogócserét, azzal a kikötéssel, hogy a háború végével ugyanannyi hordképességi tonnát hoznak vissza magyar lobogó alá."

Előzmény: Ep128 (127925)
zjakabfi Creative Commons License 2019.04.08 0 1 127931

Mindenkinek mást.☺

Előzmény: jakyg (127930)
jakyg Creative Commons License 2019.04.08 0 1 127930

Az idő megy, mindig minden változik. Ugyan miféle tanulságot kéne levonni?

Előzmény: Ádám Várkonyi (127929)
Ádám Várkonyi Creative Commons License 2019.04.08 -2 1 127929

Azért (is) jók ezek a felsorakozások, mert jól meg lehet szemlélni rajtuk az előző óta eltelt negyed évszázad flotta változásait.

 

Lássuk, hogy is néztek ki az utóbbi 50 évben:

 

1971:

-még teljes a 400-as flotta,

-katamaránok még sehol,

-a mai nosztalgiák, meg pl a Szigliget, a Tátika még ”rendes” forgalomban,

-fénykorában a vizibusz flotta,

-még csak 3 komp van, és átépítés előtti állapotban.

 

aztán ‘96:

-már csak 2 400-as,

-megjelentek a katamaránok, +a Lelle,

-éppen befejeződött a nosztalgiaflotta kialakítása, 

-vizibusz flotta még teljes, egy része éppen átépítes után, de a legtöbb már élete alkonyán,

-kompok mai formában vannak már jelen.

 

és 2021-ben mi várható:

-400-asok és Belo már történelem,

-megjelent: Szent Miki, Szigliget, a 3 újabb orosz, a Siófok már túl van egy átépítésen,

-vizibuszok addigra valószínűleg már nem lesznek, max Héviz/Keszthely, de az se biztos,

-megjelentek a gyorshajók,

-kompok nagyjából hasonló formában, de már felújítva azóta.

 

...a tanulságot mindenki levonhatja egyénileg.

 

 

Előzmény: zjakabfi (127928)
zjakabfi Creative Commons License 2019.04.08 0 2 127928

25 évente felsorakoznak a hajók Füreden egy ünnepség keretében.

Előzmény: gigabursch (127926)
Kavitáció mester Creative Commons License 2019.04.08 0 3 127927
Előzmény: gigabursch (127926)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!