Igen Belót meg a többire is jobban kelet volna vigyázni. Ercsi, Zebegény stb . Annak idényen a Hófehérkét bontásra ítéltek de Ráday Mihály meg mentette. És legalább egy hajó gyárat meg kellett volna hagyni let volna munkálja biztos. Ma már egy rév hajót kompot és pontont nem nagyon építenek. pedig erre is lenne igény. Nézünk körül kompok és révek milyen régi technikával dolgoznak. Boglárkát is meg lehetet volna menteni csak jó indulat hiányzott a mostan vezetésből. Nosztalgia hajó ként is járhatott volna. Szemesi járatra elég lett volna.
Nem tudom, hogy a 60-as években épült vagy átépített hajók mennyivel voltak jobbak funkcionálisan mondjuk az oroszoknál? Azok mitől valódibbak, mint a maiak? Szubjektív, hogy neked azok tetszenek, vannak kabinos fanok, TCL fanok, vízibusz fanok, és sorolhatnám. Van, aki a klasszikus formát szereti, van, aki a modernet. Egyébként ma is tudnak szép és jó hajót építeni, nekem például a GONDOLA kimondottan tetszik, de lehet, valaki más meg utálja.
A balatoni hajózásnál meg - sok más céggel ellentétben - szerintem pont volt/van szándék arra, hogy a régi hajók egy részét megmentsék, ne felejtsd el a nosztalgia flottát (KELÉN, HELKA, CSOBÁNC, CSONGOR, TÜNDE)! Szerintem bőven van mivel hajóznia annak, aki retro feelingre vágyik.
Persze szép hangja van a Lángnak, vagy az SKL-nek, de ugye te sem gondolod komolyan, hogy minden hajóba az kellene, mellé külön egy gépésszel, aki kezeli? Egy 21. századi hajónak inkább gazdaságos, környezetkímélő és lehetőleg csendes erőforrással, jó hatásfokú hajtáslánccal és propulzióval kellene rendelkeznie. Ezekre pedig rengeteg Mo-n is alkalmazható innovatív megoldás létezik már.
Amikor a vitorlás hajókat felváltották a gőzösök, pont ugyan azt mondták: azok nem is igazi hajók...
Kétségtelen tény, hogy ennek is van számos praktikus oka, miért ilyen, de egyáltalán nem rondák.
A katamaránok nekem mindig is kérdőjelesek voltak.
Gyerekkoromban sem értettem, hogy hogyan lehet egy hajót úgy elcseszni, hogy menten seggre esik.
Aztán eljött a szörnyű pillanat utaztam rajta.
A vizibuszokért sem rajongtam, de ezek a katamaránok...
Hogy gyerkőcként egyszer az Ercsin vagy a Zebegényen mehettem, arra már nem emlékszem, viszont az öregek valahogy nagyrészt kimaradtak az életemből
Aztán felnőtt fejjel rájöttem, hogy igazában a katamarán az nem más mint egy jólsikerült leszbi pornó (Értsd: Kata Marán) címe.
De vissza a komolyságra: A két nagy vizibusz viszont szerintem mind esztétikailag, mind hajózásilag baromi jó (utasként mondom), igazában nem értem, hogy ilyenből miért nem készült több.
A vízibuszok szépek, viszont annyira mélyen van az utastér, hogy az ablakok nagyon magasra kerültek, még az én 2 méteres magasságommal is volt olyan hely ahol túl magasnak éreztem az ablakpárkányt...
A 60-as években a magyar hajókat magyar mérnökök tervezték magyar gyárakban gyártották, méghozzá többségében igen szépre: az aranymetszés szabályai szerint elhelyezett, szemre szép kormányállással, hegyes orral, ívelt testtel, normális hajómotorral, ami többségében a főfedélzet alatt kapott helyet.
Aztán jött a tömegek szempontja: a kis nosztalgiákat szórták kifelé, helyettük ronda, ám tömegszállításra verhetetlenül praktikus katamaránok jöttek, a korábban szemnek tetsző kompokat meghosszabbított, féloldalas szappantartókká alakították, mert muszáj volt a kompra váró kilométeres sorokat valahogy csökkenteni.
(Érdekes módon a rendszerváltás a hajópark kb. megúszta, a 90-es években +1, -1, csak a menetrend szűkült erősen.)
A 2000-es éveket már nem: jöttek az üzemeltetés szempontjai, beleérve, hogy jó legyen az üzemeltető cégnek (4-et gyűjtünk be abból, amiből már 1 se volt sokra használható...), és persze hogy jó legyen az üzemeltetésben részt vevő személyeknek... Így csak olyan hajók kerültek ide, amik sehol máshol nem kellettek, és ennek a levét még sokáig inni kell. (És van, aki ezt jól működőnek tartja...)
Aztán hogy most mi jön?
Én úgy látom, hogy a mindenáron modernségre való törekvés: ha gyártásra vagy nagyfelújításra is kerül valami, akkor igyekeznek az esztétikával foglalkozni, csak éppen a valódi hajókhoz szokott szem (ld. 1. pont, 60-as évek) sír ezek láttán. De lehet, hogy a népeknek ez kell, mert ezzel lehet parasztvakítani, ami a piacgazdaság első számú feladata ugyebár.
És ez nem a balatonra, meg nem is a hajókra vonatkozik kizárólag, hanem úgy en bloc.