A topic célja a BMW motorkerékpárok tulajainak és azoknak a szimpatizánsokanak az összefogása, akik szeretik ezt a motormárkát.
Szinte hihetetlen, hogy nincs ilyen Topic még!
Sztem egyáltalán nem fétis-kategória. Az öreg autómba magam szereltem olajhőfokmérőt, és figyelem is rendszeresen, és akkor veszem úgy, hogy elérte az üzemi hőfokot a motor, ha közelít a mutató a 80 fokhoz. És persze a terhelt futások (autópálya, hegymenet) esetében is nézem, hogy áll a túlmelegedés.
Kultúrált olaj hőmérő megoldás szerintem jó ötlet, lehet, hogy engem is érdekelne.
A GS-en is nézem a menüben rendszeresen, hogy zöld-e az olajkanna... Az mondjuk fura, hogy 8-10 fokban meleg motor mellett 1-1,5 perces alapjárat üzem mellet beindul a ventillátor.
Köszi a felajánlást, de a motor egyelőre marad a műhelyben, a tulaj nagyon bízik a méltányos elbírálásban.
Amit leírtál melegítés/fagyasztás/áztatás szerintem is működne, de otthon a garázsodban. Ha egy márkaszervizben a ráfordított időt felszorzod az ottani óradíjakkal, már nincs is értelme küzdeni vele.
A sima olajnál azért jobb a csavarlazító, mert az is elsősorban híg olaj, de tartalmaz rozsdaoldó vegyületeket is. Jobb a kúszóképessége egy sűrűbb olajnál. De kb. Ugyanaz a hatás, csak hatékonyabb.
Nagyjából igazad van. Nem emlékszem már pontosan, de a vasoxid molekula vagy 100-szor nagyobb, mint a sima vas (de lehet, hogy 300szor???, tényleg nem emlékszem...), így minél kisebb az illesztési hézag, annál könnyebben "dagad" össze a két felület, alakul ki az "összerohadás". Egyáltalán nem tartom valószínűnek, hogy a olyan nagy mértékű lenne az anyaghiány. Persze elképzelhető. Még nem láttam ilyet élőben. De azt tudom, hogy pl. katalizátor csavart, amiből csak egy rozsdagombóc látszott, sikerült úgy fellazítani, hogy pucolás után tökéletesen ép volt a menet. Az ilyen acélokon, mint a kardán, sokkal inkább lyukkorróziós jelenség valószínű, ami csak helyileg kicsi kráterszerű oxidálásokat végez, nem pedig egyenletesen "leeszi" a teljes felületet. Ebből kifolyólag nem biztos, hogy az illesztési hézag csökkent.
Természetesen a tulaj döntése, hogy melyikkel alszik nyugodtan. Én sem mindenáron gondolnám megmenteni a kardánt. Csak ha olyan az állapota.
Véleményem szerint , ha elég ideig áll olajosan a bordás tengely ( pár napra tippelnék ) akkor elenged a rozsda . Az olaj az egy érdekes anyag . Bekúszik a legkisebb résbe is . A rozsda , ami kitölti az illesztési hézagot , az meg egy porózus anyag . Úgy gondolom , hasonlóan viselkedik mint a föld . Ha nedvességet kap , akkor sár lesz belőle , ami már képlékeny...
Én a javítás híve vagyok, meg is csinálok magamnak szinte mindent - részint hobbyból... ez esetben viszont sok minden ellene szól.
1) emberi oldal: a tulaj jómódú, elvárja a minőséget (ha ennyit fizetett érte), és valszeg nem szerelgető típus :)
2) technikai szemmel: össze van rohadva, a szétszedés után a felületek károsodottak lesznek. OK, hogy letakarítod a rozsdát, és megkened, de anyagot nem tudsz rá visszatenni - lesz egy holtjátéka, ami tovább növeli a kopást, a zajt, és a meghibásodás esélyét. Cserélni nem lehet se a kardán végét külön, se a hátsó kúpfogaskerék tengelyét (nem láttam ilyen alkatrészt külön a realoem-ben) csak egyben az agyat. Magyarán a csere az egyetlen 100%-os megoldás - a javítás kényszer lenne.
...plusz megint bejön az emberi tényező: a tulajt biztosan zavarná, hogy van egy féltett patika állapotú motorja, és van benne egy fontos alkatrész, ami javítgatva van, és nem gyári állapotú...
Nem sok esélyét látom a gariban cserének, de azért próbálkoznék netről leszedett leírásokkal összegyűjtve bizonyítani, hogy ismert problémáról van szó.
Reálisabb, hogy adnak némi kedvezményt az alkatrészből, de az is sovány vigasz.
De reméljük a legjobbat.
Mindenesetre már csak szakmai kihívásból megpróbálkoznék a kémiai fellazításon. Hőlégfúvóval felmelegíteném 60-80 fokra, majd fagyasztó sprayvel lesokkolnám. Raknék egy gallért köré, hogy be tudjam ebbe a kémiai csavarkulcsba áztatni. Az pár nap alatt kell, hogy hasson. Közben néha körbekocogtatni kalapáccsal. Meg kell adja magát...
Persze lehet, hogy Wallis is megpróbálkozott már egy sereg házipraktivál.
Még a ráolvasás kimaradt :-)
R100!
Ha kell, tudok kölcsön adni motorszállítót is. A cimborád helyében nem törődnék bele egyből a teljes cserébe.
Természetesen szét lehet azt szedni , kis csavarlazító , gázolaj , csak avval foglalkozni kéne... Végül is , ha gariban kicserélik , még jobb is . Akkor viszont nem hiszem hogy kiadják .
A 80-as években itt is így dolgoztak-unk a teherautós szakemberek.Néha engem is elfog a nosztalgia,de ez már más világ.Ahogy volt főnököm fogalmazott:Ti már csak csereszerelők vagytok.
Csak akkor érdemes kiadni érte 800 ezer forintot, ha nem a tulaj fizeti, hanem a gyár. Addig is el kéne hozni azt az alkatrészt, és odaadni hamvasatnak, hatha sikerül kémiailag szétkalapálni az összerohadt alkatrészeket.
A szöghajtásnak valószínűleg nincs baja, kardánt meg nézni kellene bontottat, ha teljesen tropák a csuklók.
Mindezt ugye csak akkor, ha a gyár nem mutatkozik elég méltányosnak, amin azért nagyon csodálkoznék.
Ha mégis csere lesz. Akár darabokban, akár egyben, de hozza el cimborád a kiszerelt darabot. Szívesen kipróbálnék rajta egy spéci, kémiai csavarkulcsnak nevezett cuccot, hogy azzal szétjön-e.
Nekem 4 éve, amikor ugyanilyen okból eltört a kardánom - mindez egy kellemes augusztusi délelőttön történt Sk-ban, az 529-en - amíg beérkezett az új alkatrész (ami kereken 3 hónapig tartott), Wallisék beépítettek egy bontott kardánhajtást, ami kitűnően működött bő 2ónap/kb. 4e km-en keresztül.
A bontott cuccok akkoriban 3-400 € körül mentek az ebay-en és kitűnő állapotúak voltak, de mindenekelőtt érdemes lenne Kupec kollégát megkérdezni ez ügyben.
Nincs, de belefutottam ilyenekbe, mikor a hátsó hajtásomat javítottam. Érdekesek... látni minden félét, egyik az usák, ahol 200 m2-es műhelyben javítanak, motor padon, körben a fal mellett 10 db BETA szekrény, mindenféle célgép, és minden új - a másik meg az indiai-pakisztáni, ülnek a homokban, koszosak, és az ölükben szerelnek.
Én itthon a kettő közé esek, valamivel az indiaihoz közelebb :))
Hát törökök detto, délután kikapták az iveco motorját. Mikor megláttam majd agyvérzést kaptam. Azt gondoltam soha nem jöhetek haza, turbánt fogok hordani. 🤔🤔🤔
Ehhez képest🙂🙂 másnap estére kicserélték a főtengelyt ,gyűrűzték.
Tisztelt BMW motor tulajdonos Úr. Örömünkre szolgál hogy megvásárolta kiváló motorunkat. Sajnálattal hallottuk hogy meghibásodott a kardán hajtása. A kiszerelt darabot megvizsgáltuk , és elismerjük hogy hibáztunk. Ezért természetesen ingyen kicseréljük a hibás alkatrészt. Utasítottuk mérnökeinket tervezzék át a szóban forgó alkatrészt, hogy ez a későbbiekben ne fordulhasson elő. Továbbá az összes kardán hajtású motorkerékpárunkat visszahívjuk egy ingyenes átvizsgálásra. Kívánunk további kellemes időtöltést kiváló minőségű motorkerékpárjaink nyergében. ETC........