Pénteken voltunk egy vidéki reptéren Kassán. Megnéztük az új terminált, egészen repülőteres formája van, teljesen olyan, mint egy fővárosi.
Kassa lakossága 240 000, Szlovákia második városa, sokmindenben hasonlít Debrecenhez. Csak éppen a replőtér forgalma 400 000 évente és nő. 400 fő a személyzet. (Debrecen tavalyi adata kb. 40 000 és 100 fő. Nyilván a szolgálatoknak van egy minimállétszáma, ami akkor is kell, ha egyetlen gép sem jön.)
Kassán is van charter, de csak a fele a forgalomnak, van viszont menetrendszerű járat Pozsonyba, Prágába és Bécsbe. A trükk: nincs autópálya ás gyors vasút. Így a 400 km-re levő Pozsonyból és Bécsből megéri inkább repülni drágábban, mint 6-8 órát autózni hegyen-völgyön át.
Elég jelentős forgalmat generál a vasműveket megvásárló "us baadog", ami még két bizjetet is tart ott.
Most épül az új irányítótorony, bár túl sok gondjuk a régivel sincs. Annál inkább vita van az ottani "HC" és a repteret üzemeltető német multi (66% tulajdon) között. A sváb ugyanis sokallja a repülésirányító létszámot és beszerzésre kijelölt eszközparkot, ezért most azzal fenyegetőznek, hogy saját kézbe veszik az irányítást, bár az approachal nem tudom, megtehetik-e.
És a legnagyobb varázslat, a németek mindenkit megtartottak, beleértve a szakszervezetet és nagyrészt a régi kollektív szerződést is. A reptér vezetőnője pedig 23 éve van a helyén, túlélte a Cseh-szlovák szétválást, a rendszerváltást, 4-5 kormány váltást. Tudhat valamit :-)
Tud valaki bővebb információt a Ryanair nyári járatsűrítéséről (lásd a cikket lent)?
Tíz euróért lehet idén a Balatonhoz érkezni repülővel (Somogyi Hírlap - Somogy megye)
A Ryanair, Európa légitársaság óriási nyári repülős akcióba kezdett - 10 millió repülőjegyet dobott piacra, illetékkel együtt mindössze 10 eurós áron. Tomasz Kulakowski, a Ryanair Közép- és Kelet-Európai értékesítési és marketing vezetője azt mondta: amennyiben az utas olcsóbb jegyet talál ugyanarra az útvonalra, a két ár különbözetének kétszeresét fizetik meg részére. A FlyBalaton repülőtér és London vagy Frankfurt között - mindössze 3798 Ft-ért lehet közlekedni. A járatok hetente háromszor érkeznek és indulnak Sármellékről, a nyári szezonban pedig a hét ö napján fordulnak.Somogyi Hírlap (fe/szt)
Nekem van egy olyan megérzésem, hogy az OMSZ olyan helyekre telepíti az államilag rá kirótt szolgáltatását, ahol a helyi vezetés minél többet átvállal a költségekből. Ezért húzódnak a végtelenségig a dolgok, lehet, hogy ott lenne jobb helyen a mentőállomás - nem a konkrét esetben - ahol a házigazda szegényebb.
Ne értds félre,nekem semmi bajom nincs ezzel.Sőt,jópár szempontból racionálisabb helyszín,mint Szentes én csupán ezt a herce-hurcát utálom,amit itthon már szerintem az őskortól kezdve csinálnak:)
A szegedi mentőállomás könyebben kiállítja a mentőszemélyzetet
A szállítási cél gyakrabban a szegedi klinika, mint a szentesi területi kórház, így a szegedi célú bevetéseknél a gép még egy félórát nem bevethető, míg vissza nem ér Szentesre.
A bevetési körzetek közti lyuk nem ellátatlanságot jelent, csak azt, hogy 15 helyett 20 perc alatt ér oda a helikopter, hacsak nem engedélyezik neki, hogy tövig nyomja a gázt. Viszont három helyről jöhet.
Úgyhogy sok egyéb szempontot is mérlegelni kell azon kívül, hogy a Magyar Nemzetnél a fő szempont az, hogy belerúgjon a kormányzatba.
Az év első négy hónapjában 24 146 utasa volt a sármelléki Fly Balaton nemzetközi regionális repülőtérnek, ez négyszerese a 2006-os hasonló időszakénak és éves szinten újabb - 145-150 ezres - forgalmi rekordot vetít előre - mondta a légikikötő marketing és értékesítési igazgatója.
Palkó Lajos tájékoztatása szerint az elmúlt évet 70 ezres utasforgalommal zárták és ennek fele Európa legnagyobb diszkont légitársasága, az ír Ryanair belépésének köszönhető, amely ezzel vezető partnerükké lépett elő. Nekik köszönhető az angol vendégek minden korábbinál nagyobb számú megjelenése a Balaton és a zalai "termálháromszög" - Hévíz, Zalakaros, Kehida - üdülő- és gyógyszállóiban.
A január 1-je és április 30-a közötti több, mint 24 ezer érkező-induló utas esetében is áll ez a vezető szerep. A sármelléki repülőtér másik aktív partnere a Germanwings. A német légitársaság június 18-tól, Köln és Bonn közös repülőteréről indítandó járatával már 5 nagyvárossal köti össze Sármelléket - fűzte hozzá a marketing és értékesítési igazgató.
Ezévben már 145-150 ezer utasra számítanak és ha minden a megállapodásaik szerint alakul, akkor a 2010-re tervezett 300 ezres utaslétszámot már jövőre is elérhetik, de ehhez a balatoni térség idegenforgalmi szereplőinek még hatékonyabb, egységesebb marketing munkájára is szükség lesz - mondta Palkó Lajos.
A Fly Balaton második embere két új, számottevő forgalomnövelő tényezőről is szólt. Május vége és szeptember eleje között 7 turnusban alkalmanként 300 gyerek - összesen 2000-2100 - érkezik Moszkvából egy IL 86-os óriásgéppel Sármellékre. Úticéljuk a zánkai gyermek üdülőváros. Másik újdonság a Tensi Tours hetenként közvetlen charterjárata Korfu szigetére június és augusztus vége között, amely további háromezerrel növelheti a balatoni légikikötő utasforgalmát.
Miként műr sokszor: mondtam a világ legjobb üzlete meg nem valósult projektet csinálni. Ennél talán egy kicsivel jobb (csak volumnere kisebb) a megnemvalósíthatósági tanulmány készítése :-)
Tudja valaki, hogy a WizzAir milyen célból szokott felbukkani Sármelléken? A Flightleve képei alapján tegnap is megfordult egy gépük a reptéren.
Továbbá kérdezni szeretném, hogy a korábban a sajtóban [az egyik cikket lásd lentebb] megjelent újabb Ryanair desztinációval mi a helyzet, tud róla valaki valamit?
És a cikk, ami egy kicsit régebbi, pl. az írója még nem tudott az új kölni járatról:
"Lendületben Sármellék
2007-ben új cargoterminál épül a sármelléki FlyBalaton repülőtéren, amely a térség logisztikai-gazdasági központjává igyekszik kinőni magát. Jelenleg az engedélyeztetési eljárás utolsó szakasza zajlik – számolt be a Parlamenti bizottsági ülésén Palkó Lajos, a repteret üzemeltető Cape Clear Aviation Kft. marketingigazgatója. A repülőtér 2006-ban 8 légitársaság 15 desztinációját szolgálta ki. Tavaly óta a Ryanair is üzemeltet járatokat a légikikötőbe. Április 15-e és október 15-e között a Lufthansa új légihidat nyit Sármellékre Düsseldorfból és Hamburgból, és júliusban megjelenik a Germanwings is, amely 2008-ban három új, egész éves járat indítását tervezi. Ha ez valóra válik, új terminál építésébe kezd a reptér, amelynek tavaly átadott új terminálja a közelmúltban vette fel a Puskás Ferenc nevet. 2007-ben új járatok érkeznek Moszkvából és Amszterdamból, a Ryanair heti 5-7-re sűríti londoni járatainak számát, és bevezet még egy úti célt. Beindul a Germanwings berlini járata és egy charterlánc Izraelből, valamint charterjáratok indulnak Korfura és egy másik úti célba. 2006-ban 70 ezer utas fordult meg Sármelléken, idén 140 000, 2008-ban pedig legalább 200 000 utasra számít az üzemeltető, amely az elmúlt két évben 2,6 milliárd forintból valósított meg fejlesztéseket. A Cape Clear Aviation Kft. tájékoztatása alapján 2006-ban a repülőtérre érkező külföldiek 80 százaléka a régióban szállt meg, átlagos költésük 110 ezer forint volt, ami az országos átlag duplája. "
Megtekintve a honlapot az a véleményem,hogy kezdésnek nem rossz!
Ami tetszik, hogy világos, könnyen áttekinthető a menüje, könnyü eligazodni benne.
Nagyon látványos és hasznos a meteorológiai oldal.Kár, hogy bizonyos szövegek vagy adatok elég nehezen olvashatóak.Szerintem nem megfelelő karakter típus lett
kiválasztva!
Nagyobb gondot látok a fotóknál! Itt az 550*365 pixeltől a 3504*2336 pixelig minden felbontás szerepel.Ez rettentően zavaró, hisz minden képnél külön kell állítani a nagyítást, illetve a kicsinyítést!!!Érdemes lenne legalább közelíteni egymáshoz a felbontásokat, mondjuk 1024*768, vagy 1280*960 környékére!
Szerintem a sármelléki dolognak nem sok értelme van,tekintve,hogy füreden is bázis van meg Pécsett is.Ezzel szemben viszont szegeden ténleg kell lennie,hogy az alföld is kapjon légimentést..
Nincs ellentét, a szegedi cikkben is szerepel Sármellék, mint nyári idény-őrhely, ahol túl sok beruházás nem kell. A másik cikk erről a nyári helyszínről szól.
Az ellentmondás az, hogy eddig Szentesről volt szó, mint dél-alföldi helyszínről, merthogy Szeged túl közel van a határhoz, a munkaterület féloldalas lenne. (Mondjuk ha nem az Észak-Balkánon lennénk, meg lehetne oldani, hogy a szegedi meg a szabadkai mentőhelikopter kooperáljon)
Viszont úgy néz ki, hogy a helyi hozzájárulás, ami Szegeden nyilván nagyobb lehet, mint Szentesen, többet nyom a latba.
Szegeden lesz a hatodik mentőhelikopter-bázis - közölte a döntés után az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) szóvivője csütörtökön az MTI-vel.
Az Egészségügyi Minisztérium és a mentőszolgálat csütörtökön döntött a szegedi légi bázis beindításáról; a dél-alföldi bázissal Magyarország területének közel 90 százaléka lefedetté válik - tartalmazza a távirati irodához eljuttatott közlemény.
"A döntést egyebek mellett megalapozza a szegedi önkormányzat kötelezettségvállalása, valamint az a tény is, hogy a szegedi repülőtéren a szolgáltatás gyors beindításához szükséges infrastruktúra számos eleme rendelkezésre áll" - olvasható a dokumentumban.
Az OMSZ főigazgatója megkérte a Légimentő Kht.-t, hogy a bázis mihamarabb beinduljon. Addig, amíg a szolgáltatás nem indul el, a hatodik mentőhelikopter a Balaton környékén, a nyári időszakban a sürgősségi ellátásban nyújt segítséget. A gépek - ideiglenesen - Sármellékről szállnak majd fel.
A dél-alföldi régió a légi mentés tekintetében évek óta lefedetlen terület. Legutóbb a Kecelen súlyos mérgezést szenvedett két kisgyermek ellátásának nehézségei hívták fel a figyelmet a mielőbbi fejlesztés szükségességére - olvasható Győrfi Pál közleményében. Jelenleg Debrecenben, Miskolcon, Pápán, Budaörsön és Pécsett üzemel légi bázis.
2005-ben született kormányhatározat arról, hogy a légi mentést egy 100 százalékban állami tulajdonú kht. végzi. A Légimentő Kht. 2005 november elején alakult meg, és ez a cég vette át a légi mentést, a korábbi üzemeltetőtől, a Base kft.-től. A kht. a mentőszolgálat tulajdonában van, és teljes körűen üzemelteti a gépeket, ami azt jelenti, hogy a pilótákat, az egészségügyi és a technikai személyzetet a cég biztosítja.
(MTI)
És a másik cikk:
Sármelléken épül az új légimentő-bázis
Május elsejétől Sármelléken is készenlétben áll egy mentőhelikopter, amely Zala, Vas, Veszprém és Baranya megyében lát majd el szolgálatot - mondta tudósítónknak Túri Péter, az Országos Mentőszolgálat Légi Mentő Kht. ügyvezető igazgatója. Hozzátette: a budapesti, pécsi, miskolci, debreceni és balatonfüredi mellett a sármelléki lesz az ország hatodik légimentő-bázisa.
Az igazgató elmondta: az állomáshely létrehozásával, a helikopter szolgálatba állításával körülbelül egymillió ember számára tudnak minden eddiginél gyorsabb segítséget nyújtani. A bázison egy műszakban egy-egy pilóta, orvos, szerelő és ápoló dolgozik. Ők a korszerű - megszakítás nélkül háromórás repülésre képes AS-350-es típusú - helikopterrel indulnak a bajbajutottak segítségére. Az igazgatótól megtudtuk: a nyugat-dunántúli régió legtöbb kórházában egyelőre nincs megfelelő leszállópálya, így addig, amíg azok meg nem épülnek, az intézményekhez legközelebb eső szabad területen száll majd le a gép, ahonnan mentővel viszik tovább a betegeket.
A légi mentők egyelőre ideiglenes állomáshelyet kapnak a sármelléki nemzetközi repülőtéren, a helikoptert és a személyzetét kiszolgáló létesítményeket csak a közeljövőben kezdik el megépíteni. Ennek mintegy 80 millió forintos költségét a légikikötőt 2004 decembere óta működtető, ír-magyar Cape Clear Aviation Repülőtér Üzemeltető és Fejlesztő Kft. fizeti.
(Népszabadság)
Akkor most Szeged, Sármellék, mindkettő vagy esetleg egyik sem?!
Új Germanwings-járat a Balatonra 2007. április 24., kedd, 13:40
A Germanwings diszkont légitársaság 2007. június 18-tól járatot indít a sármelléki FlyBalaton repülőtérre a Köln/Bonn bázisrepülőteréről. Ezzel a német cég lesz a magyar légikikötő második legnagyobb partnere - derül ki a FlyBalaton közleményéből.
A Germanwings német fapados légitársaság hetente kétszer repül majd Köln/Bonn és a Balaton között Airbus A319 típusú, 164 személyes gépekkel, amelyek október 27-ig közlekednek. Ezen időszak alatt a Germawings új járata a FlyBalaton Repülőtér idei forgalmát 10 ezer utassal növeli, ami megközelítőleg plusz 35 ezer vendégéjszakát jelenthet a Balaton körüli és a régió szálláshelyei számára.
A Germanwings már a korábban bejelentett berlini, valamint az idei köln/bonni járatával a sármelléki repülőtér második legnagyobb partnerévé válik az utasszámot tekintve. A két cég közös tervei szerint a Germanwings további németországi bázisrepülőtereiről 2008-tól már egész évben üzemelő, újabb járatokat indít majd - derül ki a közleményből.
szerintem is eléggé last minute, bár lehet, vagy a foglalási statisztika szerint a nyári foglalások jelentős része májusban generálódik. Erről sajnos nincs info-m, de szívesen olvasnék e témáról bővebben. (Van ezzel kapcsolatos Topic?)
Egyébként megnéztem a Germanwings oldalát, de még sajna csak Berlin TXL-t ismeri, mint Balatonról elérhető úticélt.
Másrészt viszont: június 18. egy hétfői nap, míg október 27. szombat. Ez a két dátum azt is jelenti, hogy a járatok hétfőn és szombaton közlekednek majd?
Summa summárum, én bízom benne, hogy tényleg beindulnak az újabb járatok, és nem jutna hasonló sorsra, mint a decemberben bearangozott tavaszi Germanwings járatok (http://www.mfor.hu/cikk.php?article=31835&pat=14).
Esetleg van még info-tok más (újabb) sármelléki járatról? Ha jól emlékszem, akkor beszéltek a londoni járat sűrítéséről, egy amszterdami charterről...