Jaja. Amíg csk gyorsposta volt, addig egy kis furgon vitte a cuccot, de amíg egy környék nem fog rendszeresen megtölteni egy kisebb ráhordógépet, mint régen a Farner L410-ét. Addig nem lesz Kelet-Magyarországon repülőtere a nagyoknak.
Hacsak nem gondolnak egy nagyot, hogy Sármellék mellett megszüntetik (az alacsonyabb költség miatt) a ferihegyi gyűjtőt, és a nagygépet indítják Debrecenből, és inkább Pestről is idehozzák 2 óra autózással a cuccot, meg Erdélyből, de legalább a Partiumból is Bukarest helyett. Végülis van itt a reptér telkén vámudvar, kamionparkoló, iparvágány, miegymás. De ez igen formabontó ötlet lenne :-)
Amit én mondtam az autópálya negatív hatásáról, az a gyorspostára fokozottan érvényes, de valamelyest a sima cargora is. Egyik cég sem fog egy új állomást fenntartani olyan helyen, ahonnan a kamionja is oda tudja vinni az árut a Ferihegyen úgyis ott levő géphez. Ez az, ami a Délnyugat-Dunántúlon még nem áll fenn.
A DHL, FedEx, UPS már túllépett a hagyományos kurír szolgáltatáson, és manapság inkább már mint "integrátorok" emlegetík őket: háztól házig szolgáltatást nyújtó fuvarozók, akik nem adják ki a "kezükből" a szállítási lánc teljes idejére vonatkoztatva (többek között speditőri-cargo handling-ground handling-légitársasági funkciókkal bírnak), ezáltal saját gépekkel, saját kiszolgálóeszközökkel, saját értékesítési rendszerrel bírnak. Cóval a DHL, UPS nem azonosan egyenlő a gyorspostával...Inkább olyan szempontból speciális, hogy mint elnevezésük is mutatja, egybeolvasztják a légi teheráru fuvarozás klasszikus szereplőit.
Én csak arra gondoltam, hogy Zalaegerszegről, vagy Szonbathelyről még mindíg gyorsabb autópálya hiján eljutni Sármellékre, mint Ferihegyre. Itt elég széles a szürke zóna, 3-4 órát lehet nyerni. És több a szállítandó csomag.
Ugyanez Debrecen esetén max. 1-2, mert pl. Békéscsabáról vagy Szolnokról az autópályát gyorsabban el lehet érni, mint Debrecent, gyakorlatilag nincs is időnyereség, és kevesebb a szállítandó áru. A kevés hightech cég (Texas, Nokia, Flextronics) így is cargózik néha, de az szervezett célfuvar és nem gyorsposta.
Speciálisan gyorsposta vonatkozásban (mert ugye a DHL-ről és az UPS ről beszélünk az 1239. óta) az autópálya közelsége csökkenti a forgalmat.
Azért a Nyugat-Dunántúlon több magasabb hozzáadott-értékű áru van, mint Kelet-Magyarországon. Az M1-M7 között pedig hatalmas nehezen mobilizálható terület van, míg az M3-M5 kiépülése a keleti országrész légicargo esélyeit rontja.
A DHL Expressz Magyarország Kft. első vidéki bázisát a FLY Balatonon nyitja meg szeptemberben - közölték a társaság sajtótájékoztatóján, Sármelléken, hétfőn. Az Ír-Magyar Cape Clear Aviation Kft. közel 600 millió forintos beruházásában a sármelléki FLY Balaton Nemzetközi Repülőtéren 2.400 négyzetméter területű logisztikai bázis építését kezdték meg. A létesítményt a DHL Expressz Magyarország Kft., a világ egyik nagy expressz-csomagszállítójának hazai leányvállalata, működteti szeptembertől. Martin Studer, az expressz-csomagszállító cég ügyvezető igazgatója elmondta: a nyár végére elkészülő budapesti után másodikként megnyíló magyarországi repülőtéri bázisuk fordulópont lesz a társaság életében.
Az ügyvezető kifejtette: a szeptembertől Sármelléken állomásozó Airbus A300-as típusú gépükön továbbítandó és érkező gyorsszállítmányok révén alkalmanként egy teljes munkanapot takarítanak meg a légi export-import szolgáltatást igénybevevő dél- és nyugat-dunántúli termelő vállalatok. A lakossági küldemények pedig 5-5,5 órával hamarabb érkeznek célba.
Az első vidéki repülőtéren való megjelenésük,a logisztikai bázis kínálta infrastruktúra új termelő-beruházásokat vonz majd a térségbe, további munkahelyeket kínálva - tette hozzá Martin Studer.
Egy regionális repülőtér gazdaságos működtetése nem alapozható csak a személyforgalomra és ezt jól példázza a DHL és a FLY Balaton együttműködése. A kormányzat a jövőben is felajánlja partnerségét, hogy más térségek vállalkozói és leendő befektetői is hasonló létesítményhez juthassanak - hangsúlyozta Újhelyi István, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium államtitkára a sármelléki beruházás bejelentésekor. Közölte, hogy a nemrég Brüsszel ben is jóváhagyott Új Magyarország Programban is megjelennek az ipar-logisztikai parkok fejlesztési forrásai.
A DHL sármelléki bázisa az első "szereplője" egy leendő 25 hektáros logisztikai parknak, amelybe számos beruházót várnak a következő években - közölték a tájékoztatón. A gyorsszállító szolgálat bázisa a FLY Balaton termináljának szomszédságában, augusztus végére épül fel és szeptemberben kezdi meg működését, 25-30 alkalmazottal.
Ja, Kassán a múlt héten rákérdeztem a Ryanair-ra. Azt mondták, hogy légyegében egy dolog miatt nem kötöttek üzletet, a Ryan túl drágának tartotta a kassai kerozinárat. Ami mellett 23 ország 43 relációjában járnak a többi társaság gépei. Ezt nyilván úgy is fel lehet fogni, hogy a Ryan oda megy, ahol nem világpiaci áron mérik a kerót, hanem annyiért, amit a Ryan gondol.
MÁS
A JetFly is hideti a szentkirályi repülőnapot, és abban az van, hogy "az immár polgári üzemeltetsében levő" repülőtéren. Ezek szerint a reptér nyitott, van engedélye, üzemeltetője, szolgáltatása, forgalma? (Nyereséget nem kérdezem :-)