Ez tényleg gáz, már-már hihetetlen! Mondjuk attól még nem lassul le vki, hogy gyorsabb tempóval matekozott... A képen nem is néz ki szarul (ennél mindenki szarabbul néz ki, ha rossz idő van télen az Alacsony-Tátrában :), bár szerintem a fotó ezt akarná sugallni.
Viszont ezek szerint a 2. lépcső fölé jutott.
Azt a sátrat a kettesben tényleg elvitte a szél????
Ezt írja KD:
"Értékelésem szerint a feladat nem lehetetlen, de számos objektív és szubjektív körülmény tökéletes együttállása szükséges hozzá, és a legkisebb apró részlet hiánya is elegendő a kudarchoz."
Pont ezt írtam korábban, én is ezt érzem. Ha minden tökéletes, akkor fel tud jutni, de ennek az esélye nagyon csekély.
ugyan mindig leszólnak, hogy a mélymagyar pesszimista rosszmájúság szól belőlem, de továbbra is úgy gondolom, hogy kisebbfajta csoda kell KD sikeres mászásához, de mindenképpen nagyon mélyen újragondolni a felkészülést stb.
nem tudom mennyire kettős beszéd mikor a médiaüzeneteiben csupa pozitívumokat sugároz, ugyanakkor rendre gyengének bizonyul, saját mércéjéhez képest is. szuper akklimatizációról ír, de nem jut fel az akklimatizációs túrák során a hármasig (ameddig tervezte), a kettesben pedig nem tud aludni. a csúcsnapon fele sebességgel halad, mint gondolta, és azt hirdeti, hogy csak 250m és 4-5 óra hiányzott a csúcsig, de kifutott az időből. egyrészt ez az ő tempójában 8-10 óra lett volna, másrészt még a 4-5 óra is azt mutatja, hogy irdatlan messze volt a csúcstól.
arról, hogy mit mond és tesz alpesi stílus fogalomkörben már Pókmajom leírt mindent.
Akkoriban még nemigen létezett oxigén nélküli mászás. Alig egy évvel Messnerék oxigén nélküli mászása után még. Ha jól emlékszem ez volt az egyetlen nyolcezrese, amit oxigénnel mászott.
Az éremnek két oldala van. Egyrészt hegymászó körökben ettől a csúcstámadástól nem fognak elájulni - 12 óra alatt 300 m szint a rögzített köteleken. (Valami oka biztosan volt ennek a lassú haladásnak, pusztán a magasság vagy tud vki részleteket, mi hátráltatta őket?)
Másrészt azért nem kéne fanyalognia senkinek, 8000 fölé menni már önmagában is nagy kockázat, sokan bele is halnak. Mindenképpen nagy teljesítmény huszonx órát "levegőzni" odakint 8000 felett a lágy szellőben, és ugyan az első lépcsőig jutni oxigén nélkül 80 éve már nem számít szenzációnak, azért aki szerint ez gyenge, csinálja utána!
Dávid biztosan képes lehet a csúcsra, de talán inkább Nepál felől (erről a tömeg miatt lekésett), ha MINDEN klappol (na de erre az esély...???). Nem mindenki Kukucska, aki ha semmi sem ideális akkor is végigmegy!
Aki meg nem Kukucska az talán nem baj, ha ezt belátja és visszafordul amíg lehet.
Kíváncsi leszek a folytatásra, lesz-e 2. kör, ha nem, akkor visszatér-e. Én még mindig azt mondom, ha egyszer, akár 10 év múlva sikerül neki, akkor neki volt igaza, mert él és megvan keze-lába.
Van, akinek nem adatott meg az, mint pl. Erőss Zsoltnak, hogy kurvajól bírja az oxigénhiányos állapotot. Mivel ezek a mászások a saját korlátok kifeszítéséről is szólnak, én azt mondom, hogy mint objektív hegymászó-teljesítmény, elég jó, saját-korlát felmérésből valszeg nem vizsgázik túl jól Klein Dávid - de ez mág változhat, ha sikerül a csúcs. Ráadásul az északkeleti út a végén nehezebb, ez tovább bonyolítja a képletet. Na, majd meglátjuk. Mindenesetre 200 m 10 óra alatt az elég kevésnek tűnik, de lehet, hogy ezt meg én tudom rosszul.
Dávid jól sikerült akklimatizáció után gyors tempóban haladt fölfelé az alaptáborból a 3-as táborig. Itt azonban a nagy szél illetve a megnövekedett erőnléti kihívások miatt jóval lassabban tudott csak haladni, mint tervezte ezért mászótársával 8600 méter alól visszafordult.
Attól függ, milyen szempontból vizsgáljuk. Ha mint fizikai teljesítményt nézzük, akkor szép eredmény a 8600 m is. Ha hegymászóteljesítményként értékelünk, - és figyelembe vesszük, hogy már sokadik éve kb. eddig a magasságig sikerül feljutnia - , akkor nem annyira.
Én azt mondom, hogy igen, nekem, mint mászóvilágon kívüli földi halandónak (3.2e méter fölött önerőből sosem jártam, nem is tervezem), ez tiszteletre méltó eredmény, ha nem is a csúcs, annak fényében, hogy a többi mászó el sem indult, ő megpróbálta a körülmények ellenére is, és ugye öreg hegymászó a jó hegymászó, vagy hogy is szól a mondás, visszafordulni tudni kell, akár 50 méterrel a cél előtt is. (bocs, nem feltétlen idevaló, de ilyenkor akaratlanul is eszembe jut, Erőss Zsoltéknak sajnos ez nem adatott meg semmilyen égi sugallatra (valójában nem tudjuk a pontos okokat és nem is fogjuk...), egy rossz szót sem szólok én arra a mászóra, aki visszafordul). (költői kérdés: vajon ilyen körülmények között Zsolt megcsinálta volna-e a csúcsot?) Hogy ki kit szponzorál, ki milyen szponzort tud megszerezni, az meg egy üzleti dolog (ha nem állami pénzt költ), engem nem érdekel, nem is találkoztam a KD reklámjával, csak az olvasott netes oldalakon, de inkább azt nézném, mint az eu-s kapányplakátokat. Remélem, lesz még Dávidnak egy kísérlete a napokban, sok sikert és bölcsességet hozzá!
Azért a tegnapi/mai esélyeiről sok mindent elmond, hogy rajtuk kívül nem volt próbálkozó. Pe»o Hámorék tegnap lefelé indultak, Klein meg fel a csúcsra... Na, persze :DD
AZ akklimatizációnál két hét szükséges ahhoz, hogy a vörösvértestek számának változása lekövesse az akklimatizációs túrát. Mellesleg egy napos oxigénszint-változásra nem is nagyon reagálna. Sok olyan élettani tényező van, ami reagál már egy nap magassabban eltöltött időre és pár nap után le is cseng, de a vörösvértest pont nem.
Itt szerintem mindenki amatőr, vagy van aki hegymászásból él? :)
Válaszoljon erre egy profi:
"Ilyen hosszú idő alatt, amíg Tingriben vagy, a tested nem felejti el az akklimatizációt? K.D.: Ennyi idő alatt nem, hiszen az akklimatizáció egyik kulcsa, hogy a test vörösvérsejteket termel a hatékonyabb oxigénszállítás érdekében, márpedig a vörösvérsejtek ennél hosszabb életűek."
Megint van egy amatör kerdesem. Nem tul sok idö ez Klein Davidnak az alaptabor alatt. Vagy hogy megy ez, ha megcsinaltam az akklimatizacios köröket, akkor 3-4 het mulva is fel leszek keszulve a csucstamadasra?
(utoljara ilyen amatör kerdesem akkor volt amikor Eröss Zsolt bevette Kiss Petit az expedicioba, es megkerdeztem, nem lesz-e baj ebböl)
Ha jól tudom a 3-as tábor 8300-on van. Miféle pihenés lehetséges ott? 8000 felett csak leépülés van, nem pihenés. Talán arról lehet szó, hogy 23-án este indulnak a csúcstámadásra, tehát aznap nem másznak, csak főznek, de akkor is furcsa, hogy 2 napot terveznek eltölteni a "halálzónában", amikor lehetne így is:
"A Kari Kobler’s expedíció is hasonló ütemezést követ, annyi különbséggel, hogy a 3-as alaptáborban nem tartanak pihenőnapot, hanem egyből mennek tovább a csúcsra."
Ok, akkor az élők között ő tartja, ebben mégiscsak ő a leg :)
A többiben teljesen igazad van, tehát az általam korábban említett kategóriákba sorolhatjuk még az expedíciós magashegyi mászást, abban sem kiemelkedő a 2 csúcsával (de lehet, hogy egy hét múlva már az lesz :)), ennyit pl. Szöcsi is abszolvált, méghozzá elsőre.
Tény, hogy ő vezeti az egy főre jutó sikertelen expedíciók kategóriáját is, de az valahol becsülendő, hogy nem adja fel.
Nekem sem tetszik ez a fajta nyomulós marketing, de mivel nem tudok rajta változtatni, ezért elfogadom, minek ezen hőbörögni? Nyilván sokkal szimpatikusabb az, ahogy pl. Jelinkó Attila csinálta, vagy most az Eiger É-i fal megmászás történt.