NAV-nak megnézni miből van, ha nincs értelmes magyarázat, elkobozni. A mostani rendszer nem lesz már sokáig fenntartható, hogy aki normálisan dolgozik, esetleg még igen komoly munkát is végez, az (majdnem) nyomorog, a mindenféle csaló, bűnöző és semmirekellő adócsaló meg hihetetlenül gazdagodik. El fognak fogyni azok, akik tudnak és akarnak is dolgozni.
Itt csupán arra gondoltam, hogy amíg a fidesz belepiszkálhat az ingatlanárakba, az garantáltan árfelhajtó hatást fog eredményezni. Vagy mert direkt fújják a lufit (ahogy eddig) vagy annyira kretének, hogy minden húzásuk kontraproduktív (gazdasági téren elég Malacmarci eddigi "eredményeit" górcső alá venni).
Úgyhogy baromi jó volna, ha ez a társulat messzire eltakarodna az ingatlanpiacnak még a közeléből is. Meg amúgy mindenhonnan.
Az a baj, hogy az ingatlanok 90 % a magántulajdon, csak nem a lakosság 90 % a lakik saját tulajdonban, hanem mint minden más ez is igazságtalanul van elosztva.
Sok embernek van több lakása , és kb 30 % nak nincs tulajdona. És a szegényeknek faluhelyen van egy viskója, amit lakóháznak nevezni túlzás, de élnek benne. Tengődnek.
"Vessünk ki ingatlanadót mindenkire. Tudjátok, hogy mennyi jön be ingatlanadóból, ha minden ingatlant megadóztatunk, ami 5 millió forintnál drágább? Alacsony értékhatárt mondtam, nem 100 milliót, ötöt. És egyébként még odaadjuk még az önkormányzatoknak azt az 52 milliárdot, ami a kommunális adóból bejön, mert akkor azt oda kell nekik adni, már most az ő bevételük. Az egésznek az egyenlege kevesebb, mint 20 milliárd forint."
Rengeteg a covid alatt nyuggerek által kiüresedett panel, Bp külső kerületeiben.
Ezek felújítandóak.
A baj az, hogy durva ÁFÁt meg munkadíjat fizetsz, ha fehéren dolgozik a vállalkozó.
Egyébként kb 5-7M -ból rászakosodtak ezekre a panelekre brigádok, hogy fullra felújítják.
De nem túl divatos, mert ugye occsó - nem frekventált - panelra ennyi pénzt rálocsolni, aztán még a szomszéd miatt lehet hogy elmenekülsz... Meg ha eleve kevesen lakják, nyakadba szakad a közös költség meg a tartozás ha van... Meg ha nem szigetelt még a panel...
Ezeket kéne megtolni, közlekedés javítással meg ÁFA + adóterhek elengedésével.
De ehhez tökkelütött hülye a jelenlegi kormány, azt hiszik felülről jövő propagandával meg pénzügyi korlátozásokkal a nekik tetsző mederbe hajtható a piac (nem az).
Meg mért gondolja mindenki azt, hogy a kezdő csóró fiataloknak a körúton belül kéne lakni (AirBnb tiltás).
A kormány jelenleg nem állt elő megoldással. ( a jövö évre tervezett nyugdijalap bevonás nem lesz megoldás. )
A tanácsok még úgy sem- némelyik máig azt sem tudja, mekkora lakásállománya van. Több kerületben üresen állnak tanácsi lakások, mert a kutya sem foglalkozik velük.
A felvetés jó, a részletek, a hogyan szerintem nem életszerű. A hivatlos kezdeményezések egyike sem jött be az urobbi időkben : sem az un. ocsai lakópark, sem a lakásügynökség, sem a VI. ker szálláshely tiltás.
Ahol a kormány vagy a tanács embere nem lophat azonnal milliókat, százmilliókat, ott nem érdekes semmi.
Ha rákényszerítjük az embereket egyfajta csőlátásra, akkor bármi bemesélhető nekik.
Ezt nem a topiknyitásra értettem, azt el sem olvastam. Beletekintve inkább úgy tűnik, hogy az elmúlt és a jelenlegi helyzet extrapolálásában gondolkodik, még akkor is, ha eredeti, ill. a megszokottól eltérő gondolatok születnek meg benne. Ha minden menne tovább úgy, ahogyan az elmúlt 50 évben a fejlett nyugaton, akkor feltételezem, hogy egy reális megoldás körvonalazódna.
Nem lehet extrapolálni!
Komoly figyelmeztetést kaptunk egy - már lezajlott - világmizériával, és elhangzott az is, hogy mostantól (2020-tól) már semmi sem lesz ugyanolyan mint régen.
A világ számos problémával küzd, némelyik túllihegve, míg a jelentősek ténylegesen elkendőzve. Rendkívüli változásoknak lenne itt az ideje, az élet számos területén. Ebből csak egy az ingatlankérdés, amely nem is kérdés hanem manipuláció egy átrendeződés felé.
Csak röviden, bár az eddigi is elég hosszú, s ez az egész "TL;DR" jellegű:
A legfontosabb kérdés a nyugdíjkérdés, vagyis a felhalmozott nyugdíjasok ellátása úgy, hogy ne legyenek még mindig hangadók, mint ahogyan azok lettek kb. 50 éve, amikor átlagosan még csak 30 évesek voltak. A tragikus helyzet tőlük származik, noha a legjobbat akarták mindenkinek (persze maguknak is).
A nyugdíjszerű juttatások (TB, biztosítás, banki megtakarítás alapokon) minden formája lassan működésképtelenné válik (a nem nyugdíjasok, a kevés létszámuk miatt, se TB-t, se biztosítási díjat, se hiteltörlesztést nem tudnak eleget fizetni, az idősek felé való folyósításhoz).
A helyzet nem új, a történelem ebben is kb. 100 éves ciklusokat produkál.
Száz évvel ezelőtt is az volt a megoldás, hogy valahonnan pénzt kell szereznie a nyugdíjszerű juttatás folyósítóinknak, mégpedig olyan helyről, amelyben a nem nyugdíjasok részéről kényszerhelyzet állna elő, ha azt nem fizetnék. Vagyis olyan befektetés kellene, amely alapon egy jelentős tömeg fizetni kényszerül, hogy az élete valamennyire normális legyen. A súlyos adók helyett ez a bérlakásokban manifesztálódott. Ezek voltak a "nyugbéralap bérházak" (akkor így nevezték).
Tehát egy kínos, és elkerülhetetlen cél az, hogy az ingatlanok azok kezébe kerüljenek, akik egy jó ideig (évtizedekig!) megélhetési forrást biztosítanak a rengeteg idősnek. Az ügyeskedők erre pályáznak, hogy majd alkalomadtán ebből profitálnak egy nagyot, amikor ezek az ingatlanok átkerülnek a helyükre (állam, biztosítók, bankok, nagy cégek).
Ha ebben a háttérben gondolkodunk, akkor bizonyára teljesen más megoldásokra van szükség, mint ami az elmúlt évtizedekben megszokott volt. S mélyen elgondolkodva furcsa következtetésekre juthatunk, és akár arra is, hogy a jövőben történhetnek olyan dogok is, amire egyáltalán nem is számítanánk. Ez pedig megtorpedózhat mindenféle ingatlanválság megoldást is.
Kommunista szaga van, ráadásul a kommunális adó önkormányzati hatáskör, és ez jól is van így.
Technikai észrevétel: inkább írd be számokkal mai értéken, hogy kire mennyi adót rónál ki (gondolom, a matekot úgy számoltad ki, hogy neked még ne kelljen pluszban fizetned), és akkor mindenki el tudja dönteni, hogy azt a havi 10 000, 100 000 vagy 1 000 000 forintját feláldozná-e az ún. társadalmi igazságosság oltárán.
Arra viszont bizton számíthatsz, hogy akinek nincs semmije, az imádni fogja az ötleted, és ha ezt kicsit meggyőzőbben előadod, akkor a te 84 négyzetméteredért is bejelentkeznek, hogy te is fizess.
Meg esetleg menj még le Mucsára egy tanulmányútra, düledező, rogyadozó, színnel-verandával együtt 150 meg 250 négyzetméteres száz éves vályogházak nyolcvan éves özvegy tulajdonosaihoz, és kérdezd fel őket is, hogy miből gondolják, hogy életük végéig élősködhetnek még a lakhatási szegénység áldozatainak zsírján.
Elősegíteni az állampolgárok számára, hogy minél elérhetőbb áron jussanak lakó ingatlanhoz.
Minden Magyarországi lakóingatlan tulajdonos, maximum 85 m^2-nyi lakó ingatlant birtokolhat adómentesen. Amennyiben egy állampolgár tulajdonos egy lakóingatlanban, akkor tulajdoni hányadának megfelelően az adott ingatlan négyzetmétere hozzáadódik a lakónégyzetméterei számához.
Amennyiben ez az érték meghaladja a 85 m^2-t, akkor lakóingatlan birtoklási adót köteles fizetni minden plusz négyzetméter után. Az adó mértéke havi szinten megegyezik az aktuális havi bruttó minimálbér 1/85 részével.
Amennyiben egy tulajdonosnak csak egy darab lakóingatlan szerepel a nevén és 85 m^2 fölötti lakóingatlan birtokol, az adó mértéke csökkenthető azzal, hogy ha közeli hozzátartozói lakcíme az adott lakóingatlanba vannak bejelentve. Minden bejelentett közeli hozzátartozó után 20 m^2-nyi jóváírásra jogosult a tulajdonos.
Cégek birtokolhatnak lakóingatlant azzal, hogy minden négyzetméter lakóingatlan birtoklása után a minimálbér 1/300-ad részét kell havonta befizetniük adó gyanánt. Új építésű ingatlanok esetén, a cégek 960 nap adómentséggel bírnak az adott lakónégyzetméter esetén. Új építésű lakó négyzetméternek számít azon lakóingatlan négyzetmétere, amely lakhatási engedélyt kapott. A 960 nap a lakhatási engedély megkapása utáni naptól számít.
Külföldi állampolgárok szintén jogosultak lakóingatlan birtoklására, amennyiben magyarországi bejelentett lakcímük van, akkor ugyanaz igaz rájuk, mint a magyar állampolgárokra. Amennyiben nem Magyarországon van a bejelentett lakcímük, úgy kötelesek minden lakóingatlan négyzetméret urán az aktuális havi bruttó minimálbér 1/85 részével havonta adót fizetni.
Ezen kívül egy magyar állampolgár 3000 (nem lakó) négyzetmétert tulajdonolhat Magyarországon, extra adókötelezettség nélkül, a lakóingatlan négyzetmétereken felül. Szintén figyelembe veendő, hogy az adott teleknek hány százalékos tulajdonjogával bír az illető.
Külföldi állampolgár abban az esetben birtokolhat ekkora földterületet, amennyibe bejelentett magyarországi lakcíme van. Amennyiben nincs bejelentett magyarországi lakcíme akkor minden négyzetméter után adót köteles fizetni.
Amennyiben az adó nem került megfizetésre 2 éven át, abban az esetben az állam jogosulttá válik a be nem fizetett adó behajtására.
Amennyiben egy magyar állampolgár bérbe adja lakónégyzetmétereinek egy részét, az adott lakónégyzetméter adómentessé válik azzal a feltétellel, hogy a havi bérleti díj nem haladhatja meg az aktuális havi minimálbér 1/170-ed részét. (azaz egy 85 m^2-es lakóingatlan adómentesen bérbeadható, ha a havi bérleti díj nem haladja meg az aktuális minimálbér felét) Ezt a bérbeadónak a bérleti szerződés másolatával kell igazolnia. Bérleti szerződés csak azzal jöhet létre, hogy a bérlő a szerződéskötés után legkésőbb félévvel köteles bejelenteni a lakcímét vagy a tartózkodási helyét az adott címre. Amennyiben a tulajdonos ettől többért kívánja bérbe adni lakónégyzetmétereit, úgy az adómentesség nem illeti. A tulajdonos felelősége, biztosítani azt, hogy bérbeadási lánc esetén a végső bérlőt nem terhelheti az előbbiekben leírt összegnél nagyobb fizetési kötelezettség, amennyiben az adómentességgel élni kíván.