Keresés

Részletes keresés

Kaspar Herrenberger Creative Commons License 2020.04.25 0 0 473

Jó, akkor Vas, azaz "Vazs" megyét hagyjuk. :-)

Előzmény: panthera nera (472)
panthera nera Creative Commons License 2020.04.25 0 0 472

ez tényleg nagyon off itt.

 

A Baranya az jó, mert a Szigetvári járás az Somogy megye illetve Somogy vármegye, 1950-ig, amig Rákosi el nem csatolta.

 

Veszprém is jó, mert a Sümegi járás, plusz a Balaton Felvidék még Tihanyon is túl az Zala megye illetve Zala Vármegye, szintén 1950-ig.

 

Vast azt haggyuk pliiiiiz.

 

Előzmény: Kaspar Herrenberger (470)
Kaspar Herrenberger Creative Commons License 2020.04.25 0 0 471

Somogy megyei epizódot sajnos nem találtam, de van egy epizód a Balatonról. 

Előzmény: Kaspar Herrenberger (470)
Kaspar Herrenberger Creative Commons License 2020.04.25 0 0 470
Kaspar Herrenberger Creative Commons License 2020.04.25 0 0 469

Szerintem Szentgyörgyvölgy helyesen a falu neve.

Velemér szomszédja, Velemér még Vazs megye, Szentgyörgyvölgy már Zala.

2000-ben biciklitúrán jártam Veleméren, délután 4 körül értünk oda, Szentgyörgyvölgyre már sajnos nem mentünk át, mert ki voltunk, mint a gyalogbéka. ...

Előzmény: Cracowius (467)
Kaspar Herrenberger Creative Commons License 2020.04.25 0 0 468

Kissé OFF, de szomszédos megye:

Baranya megye és Pécs:

https://youtu.be/r6_JDqx5f2U

Cracowius Creative Commons License 2020.04.25 -1 1 467

Még néhány kép Szentgyörgyvölgye templomáról

 

foto Cracowius

 

Előzmény: Kaspar Herrenberger (466)
Kaspar Herrenberger Creative Commons License 2020.04.25 0 0 466

Köszi, cserébe egy jó kis 50 perces ismeretterjesztő videó:

Zala megye madártávlatból:

https://youtu.be/hOJAEJgVUnw

Előzmény: Cracowius (465)
Cracowius Creative Commons License 2020.04.24 -1 1 465

Szintén a Gönczi könyvből

 

Hajnal Jancsi.

 

Egyideig Patkó Jancsi bandájához tartozott. Patkó halála után, vagy még előbb, maga szervezett betyár­bandát, Kara Mihállyal. Át-át szokott rándulni Zala vár­megye délnyugati részeibe rabolni. Rablásairól kevés ada­tunk van; a hivatalos iratokban neve alig fordul elő s szóhagyományokban sem m aradt fenn híre s tettei. Az okmányok annyit említenek róla, hogy kedvesével Porrog- szentpéteren szokott találkozni.

 

Pedig neves és gyakorlott, hozzá áldozataival szemben kegyetlen rabló volt.Nagyobb tette volt Halasy Aladár tótszerdahelyi (Zala megye) birtokos kifosztása és a szintén Zalában fekvő pusztaszentlászlói rablása, ahol Oszterhuber József föld­birtokost s a nála, mint sógoránál tartózkodó Deák Fe­rencet rabolta ki, három társával.

 

(Itt a Deákkal való találkozás jön Deák Ferenc visszaemlékezése alapján ezt kihagyom)

 

Hogy Hajnal Jancsi élete hogyan fejeződött be, levél­tári adatokat nem találtam rá; szóhagyomány sem m aradt fönn sorsáról. Ha időközben természetes halállal nem múlt ki, valószínűleg elfogták, mely esetben a bitófát aligha kerülhette el.

Előzmény: Kaspar Herrenberger (461)
Cracowius Creative Commons License 2020.04.24 -2 1 464

A Zala és Somogy megyei betyárság egy.

 

Hajnal János is somogyi betyár, de átjártak rabolni Zalára is,

 

Ime:

 

"Talán ezek után követte el gyors egymásutánban rab ­lásait társaival, kik között voltak: Gelencsér József, CsucsiIstván, Bergán Jancsi, Mester József. Baranya megyében ezek kiegészültek Csorba Pistával, Hajnal Jancsival, Fá­bián Pisla- és Jóskával. Ezek között Patkó Jancsinak leg­kedvesebb legénye Csorba Pista volt, az endrőci gulyás­számadó fia, kit Siklóson akasztottak fel."

 

Gönczi könyvből.

 

 

Jövö héten erről majd adok pár képet.

 

A fenti kettő a főszereplüje a Szomjas György filmnek (a film 90%-a valóságon alapul és a főszolgabirói feljegyzésekre, a főispáni levelezéásekre és a vallomásokra alapul).

 

Kivéve az utolsó jelenetet, ami fantázia és ellentétes a valósággal.

 

 

Előzmény: Kaspar Herrenberger (459)
panthera nera Creative Commons License 2020.04.23 0 1 463

Erre még visszatérek, de Szentgyörgyvölgye 1829-ben "Nemes Patkó András református tanitó úr" által kézzel festett templombelsőről még néhány kép :)

 

Foto panthera

 

Előzmény: Kaspar Herrenberger (459)
Kaspar Herrenberger Creative Commons License 2020.04.23 0 0 462

Mondjuk Pusztaszentlászló az már eléggé Zala megyének a közepe tájéka.

Előzmény: Kaspar Herrenberger (460)
Kaspar Herrenberger Creative Commons License 2020.04.23 0 0 461

A leírás szerint Hajnal János ekkor 30 éves lehetett, tehát 1833 körül születhetett.

 

Ő is Somogy megyei volt, Pogányszentpéterre valósi.

Előzmény: Kaspar Herrenberger (460)
Kaspar Herrenberger Creative Commons License 2020.04.23 0 0 460
Előzmény: Kaspar Herrenberger (459)
Kaspar Herrenberger Creative Commons License 2020.04.23 0 0 459

Te Panthera!

 

Zala megyében is volt betyárvilág?

 

Most nem Zalának arra a Bakonyba és Balaton-felvidékre benyúló keleti nyúlványára gondolok, amit 1950-ben Rákosi elcsatolt Veszprém megyéhez, hanem a megye belsőbb részeire.

 

Jó, azt a közismert sztorit leszámítva, amikor betyárok kifosztották az öreg Deák Ferencet.

 

Ez hol is volt, melyik településen?

Előzmény: panthera nera (454)
Kaspar Herrenberger Creative Commons License 2020.04.23 0 0 458

No, ja, azt írja a net, hogy a Boba - Tapolca vonalból Ukkon kiágazó Ukk - Zalaegerszeg - Csáktornya vasútvonalat 1890. október 12-én adták át a forgalomnak.

 

Persze nem ez volt Zala vármegye első vasútvonala, hanem a Somogynál már említett, 1861-ben megnyílt Buda - Fehérvár - Kanizsa vonal, amely Sávoly és Zalakomár között lépte át Somogy és Zala vármegyék határát.

 

Majd írok még a többiről is valamikor.

 

Mármint a többi zalai vasútról.

Előzmény: Kaspar Herrenberger (457)
Kaspar Herrenberger Creative Commons License 2020.04.21 0 0 457

Kérdés, hogy Egerszeg történelmi városába mikor pöfögött be az első gőzmozdony vontatta szerelvény?

Nekem 1890 rémlik, de majd holnap megnézem pontosan.

Előzmény: Kaspar Herrenberger (452)
Kaspar Herrenberger Creative Commons License 2020.04.21 0 0 456

Köszi ezt az alapos felsorolást.

Előzmény: panthera nera (454)
panthera nera Creative Commons License 2020.04.20 0 0 455

Zalában és Somogyban van négy.

A legdiszesebb Szenna, Somogy (majd mutatom a képeket), 18. sz.

Aztán nagyon diszes még Patapoklosi, Somogy  (de elcsatolva 1950-ben) 18. sz. majd mutatom ezt is,

Aztán Merenye, egyszerű csillagmintás, Somogy, 19. sz?, elcsatolva 1950-ben.

 

Szentgyörgyvölgy, ez Zala, 19. sz eleje, még lesznek képek.

 

 

 

Előzmény: Kaspar Herrenberger (453)
panthera nera Creative Commons License 2020.04.20 0 0 454

"szerinted a vasútvonalak kiépítése és a nyomukban járó kapitalista fejlődés vajon mennyiben járult hozzá a Somogy vármegyei "Vadkelet", a betyárvilág végső felszámolásához?"

 

 

Erre tudok válaszolni, ráadásul nem szerintem, hanem objective.

 

Forditva történt a dolog, a Vadkelet felszámolása biztositott lehetőséget a vasutépitésnek.

 

Nézzük sorba a jelentősebb betyárvezéreket

 

Nagy Pál (Pali betyár, eredeti nevén Mészros Pál) lelőtték 1860-ban Visnyeszéplakon

Tóth (Patkó) János 1862-megsebezték, mire a lába elüszkösödött, egy társával lelövette magát valószinű Fenékpusztán

Csordás (Patkó) István 1862-ben halálra sebezték, másnap meghalt, Nagybábonyban

Bergán (Fülöp) János, 1863-ben lelőtték, Bogdásán

Illés Pál, 1863 Kaposváron felakasztották

Kara Mihály, 1864-ben Gyócs és Tuskód között lelőtték

Lippai (Német) Pál, 1863-ban Kaposváron felakasztották

Kutyási (Leopold) György, 1863-ban Kadarkúton felakasztották

Hajnal János, sorsa ismeretlen

Gelencsér József, felakasztották 1865-ben Kaposváron, elfogták 1864-ben, Magyarország legnagyobb sorozatgyilkosa

Soromfai József, Gelencsér alvezére, Magyarország történetének első vádalkuja 1864-ben, Mérey főispánnal ()később főispáni helytartóval), jómódban halt meg 1925-ben 90 éves korában Szigetvárott

Juhász András agyonverték akiknél megbujt, Marcaliba szállitása közben meghalt 1868-ban .

Győri József, 1872-ben lelőtték

Séta István, Verőcén (Virovica) bekeritették, agyonlőtte magát 1877-ben

Gyurkovics Lázó, (nem László), sorsa ismeretlen

Oroszlán Pál, Vácon a fegyházban halt meg talán 1925-ben?

Előzmény: Kaspar Herrenberger (452)
Kaspar Herrenberger Creative Commons License 2020.04.20 0 0 453

Szépek ezek a kazettás mennyezetű kálvinista templomok.

Előzmény: Cracowius (450)
Kaspar Herrenberger Creative Commons License 2020.04.20 0 0 452

Ja, sőt egyes mellékvonalak bezárásával inkább csökkent, mint nőtt a somogyi vasúthálózat.

 

Majd néhány gondolatot írok a testvér vármegye, Zala vasúthálózatának kialakulásáról is.

 

Egyébként ezt a vasúttörténeti témát azért tettem be, hátha neked eszedbe jut valami jó kis somogyi népdal vagy történelmi anekdota, esetleg egy régi fénykép vagy újságcikk, ami ide kapcsolódik.

 

Illetve még az érdekelne, hogy szerinted a vasútvonalak kiépítése és a nyomukban járó kapitalista fejlődés vajon mennyiben járult hozzá a Somogy vármegyei "Vadkelet", a betyárvilág végső felszámolásához?

Előzmény: Cracowius (451)
Cracowius Creative Commons License 2020.04.20 -3 0 451

Ez azt jelenti, hogy Somogy vasutvonalai a 19. században ki is épültek, csak mert ma sincs több. :)

 

Előzmény: Kaspar Herrenberger (447)
Cracowius Creative Commons License 2020.04.20 -3 0 450

Patkós dolgok

 

 

Ezuttal nem a betyárokról lesz szó (majd azokról is még bőségesen), hanem Zala megye egyik legszebb népi kézzel festettt fakazettás templomáról.

 

Szentgyörgyvölgye kicsiny település az órségben, a templom 1787-ben épült barokk stilusban, a diszes kazettákat "Nemes Patkó András, református tanitó festette, az Úr 1829. esztendejében.". 

 

foto Cracowius

 

 

Előzmény: Kaspar Herrenberger (448)
Cracowius Creative Commons License 2020.04.20 -1 0 449

Egz család ami lehetett több generáció is. A kanászok nem voltak gazdagok és a kanészházak xem voltak nagyok az 1840áes években.

Előzmény: Kaspar Herrenberger (446)
Kaspar Herrenberger Creative Commons License 2020.04.20 0 0 448

Ja és ugye a mára már nagyobbrészt bezárt és szétlopkodott Barcs - Villány vasútvonal, igaz ez már nagyobbrészt Baranya vármegye területén feküdt:

 

"A Drávavölgyi HÉV társaság által épített vasútvonal az építés idején már MÁV tulajdonú Villány–Eszék-vasútvonal Baranyavár-Pélmonostor vasútállomásától indult. A vasúttársaság a helyiérdekű vasútvonalat két részletben, Pélmonostor és Siklós közötti 29,8 km hosszú szakaszát 1910július 31-én, a Siklós és Középrigóc közötti 74,1 km hosszú második szakaszát 1912november 6-án adta át a forgalomnak.[

 

A vasútvonal Középrigóc és Sellye közötti részén 2006 májusa óta, Sellye és Villány közötti szakaszán pedig 2007március 4. óta szünetel a személyszállítás[1] (A Barcs és Középrigóc közötti szakaszon, amely egyúttal a Gyékényes–Barcs–Pécs-vasútvonal része is, jelenleg is van személyforgalom.) Harkány-VillánySellye-Vajszló, illetve Drávafok-Sellye között teherszállítás jelenleg is folyik."

Előzmény: Kaspar Herrenberger (447)
Kaspar Herrenberger Creative Commons License 2020.04.20 0 0 447

A gőzvontatású vasútvonalak voltak az ipari forradalom első kézzelfogható jelei ebben a viszonylag elmaradott Somogy vármegyében.

 

1861-ben került átadásra a Déli Vaspálya Társaság Buda - Fehérvár - Kanizsa (ma Budapest - Székesfehérvár - Nagykanizsa) vasútvonala, ez a Balaton déli partján fut, a megye belsőbb területeit nem érinti.

 

1868. május 6-án nyílt meg a Pécs - Barcsi Vasúttársaság Pécs - Barcs vonala, majd 1868. szeptember 1-jén a Déli Vaspálya Társaság Murakeresztúr - Gyékényes - Barcs vasútvonala, ezáltal ez a vonal kapcsolódott a Déli Vaspálya Társaság hálózatához.

Ez a vármegye legdélibb részein halad keresztül.

 

A vármegye belső vidékei is hamarosan megkapták a maguk vasútvonalát:

 

A Zákány–Dombóvár–Báttaszék-vasútvonalat 1872. augusztus 14-én helyezték üzembe, ez kapcsolatot teremtett a vármegye székhelye, Kaposvár és Dombóvár, ill. Kaposvár és Gyékényes között, ez utóbbi pedig a Déli Vaspálya Társaság hálózatával.

 

A kaposvári és a barcsi fővonalakat összekötő Somogyszob - Barcs vonalat a Somogyvármegyei Egyesült HÉV 1890. szeptember 17-én nyitotta meg, de ennek a vonalnak a déli szakaszát az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció alapján 1976. december 31-én bezárták, majd meg is szüntették.

Ma csak a rövid Somogyszob - Nagyatád szakaszon van forgalom.

 

A Somogyszob - Balatonszentgyörgy vasútvonalat a Somogyvármegyei Egyesült HÉV társaság 1893. október 24-én nyitotta meg.

 

A Kaposvár - Felsőmocsolád szakasz 1894-ben nyílt meg, ezt 1906-ban meghosszabbították a Balaton-parti fürdővárosig, Siófokig.

 

A Kaposvárt és a Balaton-parti Fonyódot összekötő vasútvonalat csak a Millenium évében, 1896. július 15-én nyitották meg.

 

 

 

 

 

 

Kaspar Herrenberger Creative Commons License 2020.04.01 0 0 446

Egészen szép, takaros.

Azt lehet tudni, hogy hányan éltek egy fedél alatt?

Előzmény: Cracowius (445)
Cracowius Creative Commons License 2020.03.29 -1 0 445

Csesztreg kanászháza.Valamikor az 1850-es években épült. Zala megyei kisetelepülés.

 

foto Cracowius

 

Előzmény: Cracowius (444)
Cracowius Creative Commons License 2020.03.29 -2 0 444

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!