1. Jelenleg hallatszanak a változtatások (hangszedő csere, elcsatolás, leszorító, stb.)
2. Van ilyen rendszer, igen, az enyémnél komolyabb, kb 5x drágább; nagyobb hangfalak, komolyabb preamp, jobb hangszedő, stb (én 200-nál tartok)
3. Elektronikus, jazz, rock, klasszikus pörög most. Onnan tudom, hogy jól szól, ha elindul a bizsergés a fejem tetején, vagy elkezdek táncolni.🤣 Az érzelmek közvetítése és a zenei megoldások egyaránt érdekesek számomra.
Abszolút nyúlüreg téma, mindig lehet jobbítani, de nem akarok és nem fogok elszállni a költéssel, ezért kíváncsikodtam.
Én egy brazil csersznye dobozt épitettem a Garrard-hoz (Brazilian Cherry, Jatoba). Ez egy elég nagy sürüségü fa, sokat szenvedtem a megmunkálással, különosen a gyalulásnál. A választást a kg/m3 sürüség határozta meg. A súlya a Garrard-nélkül 20 kg
Nem tudom összehasonlítani, jobban szól-e mint egy puhább fa, de 15 éve jól megvagyunk.
Egy kérdésre számítottam, qrvasokat kérdeztél, ennyi időm nincs fórumozni;Đ
1. Szögezzük le: nem high endről beszélünk, az más tészta. De ha hifinek vagy netán audiofilnek is nevezhető, nem mindegy, miből áll a rendszer, milyen a felbontása - magyarán: a kommunikációképessége. Tehát ha akár a zenei történésben, akár a berendezés alkotóelemeiben változás történik, azt le tudja-e közvetíteni, hallhatóvá tudja-e tenni? És akkor ne feledkezzünk meg a lánc utolsó "eleméről", a zenehallgató emberről: meghallja-e ezeket a rendszer által sikeresen detektált, leközvetített változásokat?
2. Nem árt, ha van a kísérletező kedvű zeneszerető embernek valamiféle konkrét, fizikai valójában megszólaló elérhető árazású elképzelése arról a rendszerről, vagy a rendszer bizonyos elemeiről, készülékeiről, amit amolyan etalonfélének tart, vagyis szívesen hallgatná a szobájában... (Mondjuk a haver cucca, amit az nem hajlandó eladni neki ;)))
3. Milyen stílusú az a zene, amit hallgat, mire kíváncsi, mik a prioritásai ezzel a zenével kapcsolatban: a zene ívére, egészére, üzenetére mint gondtalan kikapcsolódásra vágyik, vagy mélyebben érdekli az adott műfaj, esetleg az előadók stílusára, netán zenei megoldásaira is van füle, érdeklődése?
Ezen kérdések eldöntése nem önmagáért való elmélkedés, de mivel az egész zenereprodukálás egy minden szempontból végtelenül relatív folyamat, ugyanígy a zenehallgatás is, nem ússzuk meg végig gondolni, mit is szeretnénk hallani, és főleg mennyiért...
Ha van egy sokak által szívesen hallgatott, sok szempontból kiegyenlített rendszer, ami nem szarik bele egy nagy rakást a megjelenített színpad vagy a hangkép közepébe, akkor meggondolandó az öncélú, "folytonjobbító" belepiszkálgatás, ennek ugyanis se vége, se hossza, sehova sem vezet, a zenehallgatónak meg többnyire nemcsak a zenétől, de az élettől megy el a kedve.
Jó elindulás (a lejtőn) meghallgattatni valakivel a jobbítani szánt rendszert, olyannal akiben megbízunk, vagy akinek olyan rendszere van, ami nekünk is tetszik, és tanácsot kérünk tőle.
Tudnék persze konkrét eseteket, készülékeket is mondani, hogy a rendszerépítés közben mi volt az a változás, ami elementáris erővel hatott rám (olyan is volt, ami úgy letaglózott, hogy az egész addigi gondolkodásomat megváltoztatta), de ez is abszolút rendszer-, sőt készülékfüggő... Ugyanaz a csoda általában NEM ismétlődik meg egy totál más alapokon működő rendszerben.
Nemrég ezt írtam Quad kollégának: "Egy Denon futóműbe csavarozott AT VM540ML MM pukit pl. kurrrvára fel lehetett dobni egy Neotech Nemoi-1220 ezüst szalag kábelezéssel, nem mondom, hogy ezzel már partiban volt az AT ART7 mc pukival, de ugyanez a kábel az art7 jelútba kötve korántsem jelentett akkora változást - az art7 csak húzogatta a vállát, hogy "na és akkor most mi van, eddig is zene szólt, meg most is..." ;))
"Ehhez csak annyit tennék hozzá, hogy sokkal nagyobb különbség van a lemezből kibányászható zeneiségben a lemezalátét cseréjével, vagy ha a lemezjátszó dobozát láb és stelázsi nélkül közvetlenül az hifi állványra helyezem, mint abban, hogy egy többszázezres AT MC pukit vagy egy 30 éves mezei Denon MM pukit csavarozok a csodakarba. Így inkább annak a gurunak hiszek, aki azt írja, hogy a végletesen eltérő eseteket kivéve gyakorlatilag bármi szólhat jól bármivel. Nyilván, ha megfelelő csillagkép alatt születtünk;)
Kérdezd nagyfatert, én is minden aranyszabályt tőle hallottam;):
"a nem függesztett, fix vázas LP-gyaluk hangjának 50 %-át az installálás adja (a függesztettnél a 49 %-át:)) amit a konstruktőr garantál (vagy elkúr:), az magának a rezonáns körnek a hangot adó rezgésviszonyai (ezt már ugye mindenki fejből fujja:barázda-tű-tűszár-rugalmas_tűbefogás-pickupház-fej-kar-karcsapágyak-kartartó_bak-kardeszka-szubsasszi-tányércsapágy-tányér-lemezalátét-lemez-barázda)
minden további belső szerkezeti elem vagy külső polc, állvány stb. valamilyen kontrollált vagy esetleges kapcsolatban van ezzel a hangzó rezonáns körrel - eszerint befolyásolva a lemezjátszó hangját... "
Vagy ezt: "Az audiótechnika egyáltalán nem misztikus, csak egy olyan elképesztően sokváltozós rendszer, ahol bármelyik komponens megváltoztatásával a rendszeren belül addig létező összes "igazság" érvényét veszti."
És a legnagyobb aranyköpése: "a zeneértő ember az időben utazik, az egyszerű hifista meg a térben... és szinte sohasem találkoznak"
Őszintén szólva én nem ismertem a mostani lemezjátszódat, csak most néztem utána. Tartok tőle hogy 100 ezer Ft alatt legfeljebb csak ugyanolyan kvalításút kapsz. Szerintem amíg nincs több pénzed, nem érdemes a lecserélésen gondolkodnod.
Többet nyerhetsz, ha esetleg megoldod a linken is elvégzett burkolat csillapítást
francokat, rengeteget lehet ezekről a régi gépekről olvasni, persze, egy része roppant elfogult a posztoknak, egy része meg rém laikus és tapasztalatlan...
A CEC meglehetősen korrekt gyár volt, több márka is dolgoztatott velük, akik aztán saját címkével forgalmazták a készüléket.
Ezek között vannak jobb vagy kevésbé jó hangú készülékek is, de ezt kevesen vették észre akkoriban, hiszen még nem volt divat a futóműállvány, nem nagyon foglalkoztak a különféle rezonanciákkal sem. Ugyanakkor mérhető fizikai paraméterekben már baromi nagy verseny volt főleg japán a piacon, de hogy a készülékház, mechanika, karrezonancia stb. mennyire tette zeneivé vagy csapnivalóvá ezeket a régi versenylovakat, az már csak a jófülű lemezgyűjtők, zenebarátok, vagy a profibb magazinok tesztjein derült ki.
Érdemes alaposan és rafináltan kutakodni a google-ban, meglepő dolgok kerülhetnek elő. Így bukkanhatsz rá nagyon jóhangú, bagóért megszerezhető régi cuccokra, amiről aztán hamar kiderül, hogy kidobott pénz volt az a kevéske zsé is, vagy megfogtad az istenlábát.
Nagyon kiváló paraméterű japán őshajtányokról derült már ki, hogy némi belepiszkálással - esetleg 20-30 deka, megfelelő helyre tapasztott játékgyurmával - szarrá vernek többszáz, esetleg többezer dolláros mai csiliviliket is. Ilyen szempontból rendkívül jó benyomásaim vannak egyes régi Denon, JVC, esetleg Kenwood hajtányokról, ahol a testrezonanciákkal mindenkit megelőzve kezdtek el foglalkozni, és hamar rájöttek, hogy a készülékház rezonanciája taccsravágja a hangot a legprecízebb mechanikai vagy elektronikus konstrukcióban is.
Én Dual és Thorens hívő vagyok. Dualból a mindenkori belépő favoritot, az 505-ös szériát ajánlanám, Thorensből pedig az egész 100-as szériát lehet ajánlani.
Csakhogy... a 2000 eurós lemezjátszóként is használható polcdísz vásárlóközönsége leginkább sznobokból kerül ki, akiknek ugyanúgy nincs "elképzelése" a zenéről.
Csak azt nem veszed figyelembe, hogy alapvetően megváltozott a zenéről való elképzelése - és elvárása - az emberek döntő többségének (nem akartam átlagembert írni, mert abba nem tartoznak bele a hifisták - ez utóbbiaknak ugyanis nem elképzelésük, hanem semmi közük nincs a zenéhez;)
"Our trusted AT95E sounds just as fine as it always did, so we continue to build it into the standard Wheel 2. But we will also offer the AT-VM95 series as a purists choice."— ez mindent elmond a 2000 - 3800(!) euróért kínált lemezjátszók fejlesztőinek igényeiről. A hangkar konstrukciójában akadnak figyelemreméltó részletek, a futómű viszont a legnagyobb jóindulat mellett sem üti meg a közepes szintet.
Egy kis holland startup jött ki ezzel az “unortodox” lemezjátszóval. Nem cserélném le az öreg Garrard 301-esemet erre, bár nagyon jól mutat egy könyvespolcon.
Az a doboz legyen a fémlemezből készült árnyékolása, amit földelni kell, vagyis összekötni lemezjáccó földpontjával. Akkor nagy valószínűség szerint nem kattog minden szarra, vagyis olyan ki-bekapcsolásra, ahol szikra keletkezhet. Aztán még lehet valamit javítani a dugóforgatással is, ha a hálózatból is jön a zavar.
Sziasztok. Volna egy kis problémám. Egy Lenco előerősitőt probáltunk ki, ami egy beépithető cucc, egyenlőre a próba miatt még nincs beépítve, v. szinű majd egy dobozba lesz benne. kiválóan szól, összehasonlítva egy Cambrigde Audio azur 640p vel, simán lepipálja. Viszont amikor a villanyt lekapcsolom, vagy a hütő kapcsol, akkor van egy jókora pattanás a hangfalakban. Vajon ez mitől lehet, ilyen probléma előtte nem volt , egy . beépitett phono erősitős onkyot használtam