Lenne egy kérdésem, hátha valaki már belefutott ilyesmibe. K-x-emhez m42-es obikat is szotkam használni, ehhez két féle adapterem van, az egyik a "galléros", amivel ugye nincs végtelen, de szépen lefedi a vázon a csatlakozókat és rögzül a karimán a pöcökkel, vagy van a végtelent is tudó gallér nélküli, ami saját kampóval rögzül (mondjuk én ezt leszoktam szedni).
A problémám az, hogy nemrég hozzá jutottam egy industar 50-2 obihoz, ami eléggé apró jószág, viszont vannak terveim vele, városban szeretnék vele fotózni. A makros-galléros adapter nem jöhet szóba ehhez, viszont maga az obi átmérője túl kicsi, hogy önmagában lefedje az érintkezőket, ezért az ha fent az obi, az teljesen szabadon van.
Van e mód, hogy a végtelen mellett takarva legyenek az érintkezők, (van e olyan adapter, vagy házi barkács ami ezt tudja), vagy ne is foglalkozzak vele, nem lesz baja az érintkezőknek (korrodálás, beázás, stb.) ?
Mondjuk az egyértelmű volt, hogy kapcsoljam be a fókuszbefogást. Találtam egy kinder csokis papírt, annak alu volt a belseje. Sikerült rövedre zárni az érzékelőket... Nem fókuszált!!! :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D Köszönöm mindeninek az építő jellegű hozzászólást.
Továbbmegyek! Működik távkioldóval is :-) Fókusz beállítva, megnyomom a távkioldót, ha fókusz a témában, elsül. Olyan madaras, ürgés, vaddisznós képeket fogok így készíteni, hogy... Khöm, nem fejtem ki...
Ja, azt elfelejtettem, hogy csak manuális rekeszelésű optikámál engedélyezni kell a gépen, hogy ilyen optikát használhass, csak akkor fog menni. Mert gondolom egy régi manuális obitval próbálkozol, ha festett a segge. :)
Ha az objektíved vége nem fémtiszta, hanem festett, akkor az a gond. Fémtisztának kell lennie. Vagy ragasztasz rá alufóliát, vagy lecsiszolod a festéket. Én ez utóbbit tettem, mert az alufólia gyorsan elhasználódik a fel-le csavargatástól, és ha bejut a gépbe, akkor ott ki tudja mit okoz, mit zár rövidre. Ha eltávolítod a festéket, akkor max csak esztétikailag szenved csorbát az obi, de használható lesz, és a gépnek sem okozol vele kárt.
Na, most kicsit utána olvastam... Azt írták, hogy ha nincs kontakt az érzékelők és az obi között, akkor nem jön létre az érzékelők rövidre zárása és... Nem tudom, hogy ez miért gond. Olvastam ezt már korábban is, de mivel eddig mindig megkérdezte, hogy milyen gyújtótávő obit használok, azt gondoltam, hogy ez tuti nem gond. Most levettem az obit, bekapcsoltam az üres vázat és megkérdezte, hogy milyen gyújtótávot szeretnék... Akkor lehet nem ismeri fel a váz, hogy van rajta objektív, csak blöfföl. Holnap megpróbálok szerezni alufóliát, és kipróbálom, hogy röidre zárom az érzékelőket, hátha tényleg ez a gont...
Félreértettél. Nálam a custom menü (C) 2. fülén a 9. és 10. pontban lehet az AF.S-t és az AF.C-t "finomhangolni". AF.S Fókusz prioritás vagy expo prioritás módon lehet használni, az AF.C-t fókuszprioritás vagy FPS prioritás módban. Ott érdemes szétnézni, nem ott ahol az AF módot választod.
Valószínű ilyesmi lehet a probléma, ugyanis nekem mindig exponál, akár éles, akár nem. Mekerestem, amit írtál, de nekem csak AF.S, AF.C és AF.A mód van. Az AF.S-re írja a használati utasítás, hogy csak akkor exponál, ha éles, de hiába nem éles*, nekem mindi exponál :-( Az AF.C exponál elvileg mindig, az AF.A pedig önkényesen kiválasztja az előző kettőt. Szóval hiába vagyok AF.S-en, exponál, ha kell ha nem. A fókuszbefogás pedig benne van a kézikönyvbe, szóval elvileg tudja a K-X is. Azért pár fórumozó megerősíthetne, hogy nekik sikerült már...
*én úgy vettem észre, hogy pl egy lassú af-os obinál af.s-ben megvárja, hogy fókuszt találjon, majd exponál, míg af.c-ben egyből lő
Nekem K-r-en van egy külön menüpont, hogy az egyes AF módokban mit vegyen figyelembe prioritásként a gép. Be lehet állítani, hogy a helyes fókusz legyen a prioritás vagy az exponálás. Ha az expó van beállítva gombnyomásra lő, a másik beállításnál bevárja, hogy a fókuszban legyen valami. Érdemes ezt is megnézni. Nem hiszem hogy ez lenne a K-r nagy újítása a K-x után, abban is benne kellene lennie. Valahol azon a környéken, ahol az élességcsapdát is be lehet álítani.
Korábban már írtam a fókuszbefogással kapcsolatos problémám. Beállítim, hogy be legyen kapcsolva a fókuszbefogás, a fókusz AFS, manuális obi van fent és érzékeli, hogy manuális, mert megkérdezni, hogy milyen fókusztávolságú. A probléma az, hogy ha lenyomom az expo gombot, akár éles, akár nem, exponál. Tudom, hogy nyomva kell tartani, csak az a baj, hogy amint lenyomom, exponál is... Nem akarom ismételni magam. Valakinek megy a fókuszbefogás? Mi a titka :-)?
Semmilyen rugó nincs a szenzor "felfüggesztésében", nem tudom ezt a butaságot honnét vetted. A szenzor tömegével jönni szintén vicces, mert egy APS-C vagy FF objektívben a stabilizált lencsetag tömege összemérhető vagy nagyobb a szenzor tömegénél.
Egyébként a K-5 el is végeztek teszteket a "zár" által okozott bemozdulás mértékéről, mivel a gyártó szerint módosítottak a K-7-es zárszerkezethez képest, vagyis beépítettek egy abszorbert ami az első redőny által okozott mechanikus sokkot hivatott csökkenteni. http://www.falklumo.com/lumolabs/articles/k5shutter/index.html Az eredményekből látszik, hogy a K-7-hez képest csökkent valamelyest a bemozdulás mértéke, de az exp. idő-bemozdulás függvény görbéje ugyan az maradt, csak a magassága csökkent. Az a görbe jellege, számomra egyértelműen rezonancia jelenségről árulkodik, ami nem szűnt meg, csak mérséklődött, mivel csökkent a gerjesztő impulzus nagysága. Nagyon kíváncsi lennék, rögzített szenzor mellett készített teszt eredményeire?
Ez aztán kimerítő válasz volt. Asszem tanulhatunk belőle. Holnap asszem ki is elemzem, mert ma már nem fogtam fel mindent :-S Viszont tegnap gyorsan frissen kipróbáltam, hogy 300 gyújtótávon mekkora záridőt tudok kitartani. A körülmények nyugodtak voltak, ültem, bal könyököm támaszkodott a combomon, az objektum (egy ajtókilincs) 5 m-re volt. 1/15-nél nem mozdult be stabival. Stabilizátor nélkül azért csúnya lett... Az 1/100-as záridő problémáját nem ismerem, de figyelni fogok rá.
Én meg nem szeretnék vitatkozni. Egyéni véleményemet írtam le a szenzor-stabival kapcsolatban, amit egyrészt tapasztalataimra alapozok, másrészt elektronika a szakterületem és ismerem a megoldás működési elvét. Egy ilyen elektrodinamikus rendszernek számos buktatója van. A legnagyobb probléma a szenzor tömege, ami meglehetősen nagy egy ilyen rendszer gyors és hatékony működéséhez, főként ha figyelembe vesszük a rendelkezésre álló energiát(akku). A rendszert úgy kell elképzelni mint két elektrodinamikus hangszórót(természetesen membrán nélkül, mert itt nem hangot kell generáljon), az egyik az X tengely, a másik az Y tengely irányában mozgatja a szenzort, a mozgás érzékelők(x és y) által szolgáltatott jel függvényében. Hogy pontosabb legyek, az Y tengelyt két meghajtótekercsre és mozgásérzékelőre bontja, Ybal és Yjobb, a szögelfordulás kompenzálása édekében Egy másik kritikus dolog, maga a szenzornak a felfüggesztése, az X, Y irányában hibajel nélkül 0 helyzetben(nyugalmi állapot)kell legyen, amit rugós felfüggesztéssel valósítanak meg, ami még külön linearitási gondokat okoz a meghajtásban, mivel egy rugó az elmozdulás mértékével nem arányos visszaható erővel rendelkezik. A szenzor tömege a felfüggesztésekkel egy dinamikus rezgőrendszert képez, ami a sajátos rezonanciáival, végtelenül megbonyolítja a helyzetet. Itt említeném meg a stabis pentax-ok(de valószínű más szenzor-stabis márkáknál is fenn áll)egy jellegzetes hibáját, az 1/100s expozíciós idővel, vagy közeli értékkel exponált képek bemozdulása, mondhatni függetlenül az optika fókusztávolságától. Ezt magam is tapasztaltam már a K-r kezdeti használatakor, úgy hogy egyetlen megoldás, az 1/100s és közeli expozíciós időket mellőzőm kategorikusan, optikától függetlenül(szerencsére a zajszegény szenzor megengedi a magasabb ISO használatát, a rövidebb exp. idő érdekében). Erről teszteket és méréseket is közöltek a LUMOLABS 2010 júliusi számában a K-7 és a K-20 bemozdulási hibáiról. Bár a K-20 jóval kisebb hibát produkál, de ott is jelen van, s ezeken a bemozdulásokon a stabi sem segít. A cikkben a zárszerkezetet okolják, de szerintem a zár által keltett sokk, csak gerjeszti a stabilizátor dinamikus rezgőrendszerét. Más zársebességeknél is kelt rezgéseket a zár, csak ha nem tartalmaz a spektrumában a dinamikus rezgőrendszer rezonanciájával(f0) megegyező rezgést, akkor a rendszert nem gerjeszti. Én jobban őrülnék egy ilyen stabilizátor nélküli gépnek, de használható 1/100s környéki exp. időket. Szerintem, kiforratlan megoldás, de marketing szempontból nélkülözhetetlen! Beismerni meg nem fogják, mert rontaná a versenyképességüket. Bár nem szívesen említek más márkanevet(attól, hogy nem vagyok megelégedve a stabival, még pentax párti vagyok), ismerem a panasonic által fejlesztett és alkalmazott MegaOIS stabilizátort, na az igen az végzi a dolgát. Lehet hogy kicsit hosszú, egy fórumhozzászólásnak, de a probléma kifejtéséhez csak dióhéj.
Az én véleményemtől függetlenül, bárki kedvelheti a használatát, fontos az elégedettség.
A vázba épített stabi abszolut nem hülyeség, én szinházban fotózok mostanában és egy 4/70-200 telével az 1/20-1/30 is használható. (igaz Sony, de az elv ugyanaz) És persze azt se felejtsük el, hogy m42 lencsékkel is megy a vázba épített képstabi.
Az objektivbe épített stabiról meg csak az jut eszembe, amikor egy amatőr a sportfotósok gépét nézegette a meccsen és észrevette hogy ki van kapcsolva a stabi, megkérdezte miért?
A válasz: mert hosszú távon tengeribeteg lesz tőle...
Egyébként ne sajnáld. Az ilyen szenzor rángatós stabi, szart sem ér, sokszor jobb nélküle mint vele.
Ha nem baj ezzel vitatkoznék. Sokat ér a szenzor stabi. Ha meg állványon van a gép olymindegy, hogy szenzor mozgatós vagy objektívbe épített stabi működik éppen, bezavar neki. Állványon az optikai stabit is ki kell kapcsolni. Teleobjektívnél tényleg van előnye az optikai stabilizátornak, de nekem 135-ös obival még nem okoz gondot kitartani szenzorstabival azt a kb 2-3 FÉ különbséget az ideális 1/fókuszhosszhoz képest, mint amit az optikai stabi ad a marketingmaszlag alapján.
Nem lehet! A tervezők feltételezték, hogy ha távirányítót használsz, állványra teszed a gépet. Egyébként ne sajnáld. Az ilyen szenzor rángatós stabi, szart sem ér, sokszor jobb nélküle mint vele. Tudják a gyártók is, azért is tiltják le, állványhasználat esetén, hogy nehogy az állvány stabilitását is megzavarja. Ha feltétlen szükséged van stabira, vegyél optikai stabis objektívet, az az igazi!
Újabb kérdés merült fel bennem: be lehet-e kapcsolni a képstabilizátort távkioldó módban. Bevallom, kerestem, de nem találtam, de hátha valaki tudja a módját.
Szeretnék portrémarkolatot készíteni távkioldó segítségével, így nem kellene belenyúlni a kép elektronikájába, és az expo gomb is kézre állna. Csak az a baj, hogyha beüzemelem a távkioldót, akkor elmegy a képstabi. Ez nem zárja ki a távkioldós megoldást, de azért stabival jobb lenne.
Köszi a választ, kicsit megnyugtattál. Én is valami ilyesmire tippeltem. Arra van ötleted, hogy milyen mattüveget rakassak a gépbe? Hamár ki kell cserélni, tükörékesre szeretném. De gyári nincs hozzá. Nem tudsz olyan boltot, ahol lehet ilyet kapni, esetleg ki is cserélik?
"Pár hete csesztettem a mattüveget, nem tudom, hogy van-e köze hozzá" Természetes, hogy van köze, méghozzá nagy! Annak a mattüvegnek(ami inkább műanyag) a matt felületén képezi le a keresőképet. Távolsága az optikai tengely és a tűkőrsík metszésponttól, teljesen azonos kell legyen a metszéspont és szenzorsík távolságával. Na-mármost, ha babráltál a mattüvegnél, esetleg kivetted, valószínű, hogy nem került vissza az eredeti helyére, esetleg megfordítottad, ugyan is nem mind a két felülete matt. Higgyél a fókuszvisszajelzésnek, mert az nem a mattüvegen ellenőrzi az élességet. Más objektívekkel is csal, csak nem észleled pont a mélységélesség miatt. Minél fényerősebb egy objektív, annál szembetűnőbb a hiba!
Egy érdekes problémával találkoztam a gépemnél. Használok m42-es objektíveket is, és a manuális fókuszálásnál nem ott látom élesnek a képet a keresőben, ahol a fókuszvisszajelzést kapom. És a gépnek van igaza. Exponálás után az élesnek vélt képek homályosak, a gép által visszajelzettek pedig megfelelőek. Elősször a dioptriára gyanakodtam, hogy elállítódott, de egy olyan pontja sincs, ahol éles lenne, viszont van három egymás melletti hasonló helyzete is. Ezekben a helyzetekben beállítom, hogy a keresőben éles legyen a kép, majd kb 25-30 fokot forgatok adott irányba az élességállító gyűrűn és visszajelez a gép. De akkor már nem látom élesnek a képet. Ugyan ez a hiba nem jön ki a kitobin. Ott ahova fókuszál az éles is lesz a keresőben. Nincs akkora mélységélesség nyilván, de ott egyáltalán nem látom, hogy homályos lenne. Pár hete csesztettem a mattüveget, nem tudom, hogy van-e köze hozzá. Mondjuk nincs benne lencse, az csak egy üveg. De mindenképp érdekes, hogy csak a manuális obiknál jön ki ennyire zavaróan. Ha van ötletek, kíváncsi vagyok rá.
Másik dolog: szeretnék tükörékes mattüveget venni a géphez. Gyári nincs hozzá (csak k-5-7-hez), ebay-en meg befürödtem már egyel. Valaki használ ilyesmit? Mik a tapasztalatok? Ja, lehetőleg megfizethető áron legyen (10, max 15 e Ft körülre gondoltam). Hátha az megoldja a homályosságot is, bár kérdéses.