A különböző fogyatékosságban élő (hallás-, látás-, mozgássérült) utasok, valamint a kismamák és a nyugdíjasok közlekedési hátrányairól, illetve előnyeiről gondolatokban, és/vagy képekben.
Szó volt a mozgássérülteknek járatot üzemeltetnek a 2-es metró vonalán. Ez hol fog járni (szakasz, vagy teljes vonal)? És ezen a járaton csak ők használhatják majd? Ha igen, akkor az a 4 speciális busz kevés lesz...
A modern tömegközlekedési eszközök korszerű utastájékoztató rendszerrel vannak felszerelve, amely látható, és hallható információt is szolgáltat.
Ilyen utastájékoztató rendszerrel lenne szükséges felszerelni minden tömegközlekedési eszközt. Az automatikáját pedig kiegészíteni azzal a funkcióval, hogy a megállóba való érkezésekor mondja be a járat számát, és azt, hogy mely viszonylaton közlekedik.
Jelenleg a mozgássérülteknek (kerekesszékeseknek) az alábbi autóbuszvonalakon kedvező a tömegközlekedés (alapesetben, metrófelújítást nem figyelembe véve):
Kérdezem, hogy ahol egésznap járnak alacsonypadlós járművek, ott szükség van minden menetre? Úgy értve, hogy nem lehet ott is "csak" néhány menetre betenni - a frekventált vonalakat leszámítva - a járműveket? Mert az itt nyert járműveket más vonalra is be lehetne tenni, ezzel bővíthetnék a vonalak számát az érintett utasok számára, oly módon mint a nap bizonyos időszakában közlekedő járműveknél?
Tudok egy speciális mozgássérült lakótelepről, ahová egyátalán nem jár alacsonypadlós jármű.
"Nem csak a sérült, de az ép emberek számára is rendkívül fontos az önállóság: az, hogy egyedül, segítség nélkül jusson el egyik helyről a másikra. Ne kelljen megállítani valakit, hogy legyen szíves megmondani, hol merre van a ..., vagy ne kelljen kitennie magát a durva elutasításnak."
Esetleg be lehetne vezetni valami eltérő mintázatú kövezetet. Bár amíg ez mindenhol elterjedne...
A táblák sokszor olvasható infót se tartalmaznak, nemhogy tapinthatót. Hiába töröm a fejem, nem jut eszembe olyan példa -külföldi sem- , ahol a menetrend kint lett volna pl. Braille írással. Mondjuk lehet, hogy a szám+irány is nagy előrelépés lenne.
Aszonnya, "hétvégén 8-9 percről 10 percre módosul a járatok követési ideje – az enyhe ritkítást a járművek nagyobb befogadóképessége és a csepeli, szentendrei HÉV-ekhez, 14-es villamoshoz való hangolhatóság ellensúlyozza.".
Ez a hangolás nem tudom, hogy fog mindhárom ponton mind a 4 lehetséges átszállásra kijönni, de az tény, hogy legalább kiszámíthatóbb lesz a csatlakozás.
Ez való igaz! Semmi sem utal arra, hogy ott a megállóhely! Ez fel sem tűnik az emberekben, csak néhánynak az is csak az, hogy "segíthetek?". Mert ez se mindig van!
A tapintható megállóhelyi táblákról felvetetett dolog nagyon tetszik! Miközben arról beszélünk, hogy nekünk, látóknak milyen tájékoztatás kell, mert "nem tudunk olvasni", szídjuk őket, hogy nem beszélnek hangosan! Mondjuk kell a hangos tájékoztatás, de a vizuális megjelenítés, illetve a tapinthatós megjelenítés is elengedhetetlen! Szóval miközben erről beszélünk, szépen figyelmen kívül vannak hagyva a látássérültek is!
Ezen a képen is látszik, hogy nem látszik... Az a probléma - ami a képeden is látható- hogy a lámpába épített 2 LED pontosan függőlegesen lefelé világit. Ha oldalról nézed, akkor már alig észrevehető a fény.
Pont ma reggel munkábajövet lehettem szemtanúja a következő esetnek:
Buszsofőr még a hangosbemondóban kéri is az utasokat, hogy adják át a helyüket a vak embernek, aki fölszállt. Jó, emberünk föláll, áll, mint egy rakás szerencsétlenség, néz a vakra, hátha észreveszi magától is a szabad ülőhelyet. Mivel dupla ülés volt, az ablak mellett helyet foglaló is csak nézi a vakot, hátha föltűnik szerencsétlennek a szabad ülőhely... Aztán nagy nehezen valaki megszólal: "nem ül már le végre?"