Mindig, amit találok, beépítem a HA-MOA repülőgépbe.
Mikron RH rádió kezelőpultjának jelzőlámpái pótolva. Sajnos a HA-LBE-nél is hiányoznak még.
Bal oldali tüzelőanyag szivattyú helytelen piros jelzőlámpája a helyes zöldre cserélve. A piros az LBE-en kapott helyet. Zöld lámpából nagyon sok kell, cserébe tudok adni zsír új komplett fehéreket.
A légcsavar jelzőlámpák a helytelen zöldről a helyes pirosra cserélve.
A Voice recorder is kapott egy mikrofont, bár nem az eredeti.
A tankoló panel is megkapta a hiányzó lámpáit.
Három törött kapcsoló helyére is hasonló berakva. Sajnos UV fényre világító pöttyös egyáramkörösre még nem leltem.
A tűzoltó tesztkapcsoló is visszakapta a gombját.
Az ITE 2T 3-4 mutatós továbbra is hiányzik. An-12-n is ilyen van.
A törött kapcsoló típusa 2PPN-45 az archívumom szerint. A típusjeléből ítélve kétáramkörös. Reléket kapcsol, külön a farokfény, külön a szárnyvég lámpáit. Ilyen kapcsolótípus más géptípusokon is létezhet, talán érdemes lehet azok üzemeltetőinél is körülnézni. (An-2?, Mi-2?, Ka-26?)
Ez a típus nekem nincs meg, de ha esetleg nem sikerülne beszerezni, akkor van ehhez hasonló, műanyag szárú, kétáramkörös T3 (vagy egyáramkörös T1) kapcsolóm, amelyet a Tu-134-esen és a Tu-154-esen is használtak a 27V-os DC áramkörökben számos távkezelő pulton, relék működtetésére is.
Az Il-18-ason a helyzetlámpák kapcsolója a többi kapcsolótól eltérően, 90 fokkal elforgatva van beszerelve, ezért jobbra-balra kell kapcsolni, ahogyan azt a BE-KI feliratok mutatják. Ha valaki tévedésből le-föl erőlteti, mert egy éjszakai bemutató során nem látja rendesen a feliratokat, akkor eltörheti a műanyagot, mert az eltelt évtizedek alatt az öregedhetett, pláne napfényes helyeken.
Nem kellett nem vigyázniuk rá, mert a szlovákoknál a különválás során nem maradt semmi CSA-s nagygépes fronton. Az OK-AFB Tu-134-est is később szerezték, és azóta is ennyi van náluk.
OK-NAA d/d 08jan60; rgd 28jan60 and first service PRG-BTS this date; named 'Piešt'any'; seen AMS 29jul61; hit by CSA Tu-134A OK-CFD on landing PRG 02jan77 and dbr; t/t 24,542 hours and 19,999 cycles' canx 20apr79; preserved in the Kbely Museum (N50.124206 E14.539251) l/n jul16
OK-PAE mfd mar61; named 'Karlovy Vary'; commenced scheduled services 22apr61; rgd 25apr61; hijacked to Munich 28oct76; last flight 18may80; t/t 26,651 hours and 20,818 cycles; canx 15oct81; served as a restaurant on a camping site (not visible from the outside) near Sec airport (20 km south-east of Chrudím) since 17mar82; l/n aug02, in good condition, no titles or registration; moved to Zruc Airpark (N49.808934 E13.414686) 09dec03, repainted into old CSA c/s including titles and registration, l/n aug11
OK-WAJ named 'Podebrady'; rgd 16aug67; f/n AMS 10feb68; last flight 24oct84; wfu 25nov84; t/t 23,578 hours and 20,829 cycles; canx 07feb85; preserved near Bakov nad Jizerou at the highway Prague-Liberec (N50.465230 E14.942293) since 17sep86, initially used as a restaurant, carrying 'Moto-Auto' titles (no longer visible aug05), repainted jul11 into new orange/white c/s with 'Kofola' titles; l/n sep15
Igen, igen. Ez jó hír. :)) 2016 július 10-én jártam arra, akkor még a szárnyvégek a földön voltak, és nem volt mellette Jak-40. Elvileg engem kértek meg a festés hitelességének ellenőrzésére, és segítésére, amennyiben a Malév színeikben kívánják kiállítani. Várom a folytatást.
Ma sikerült szert tennem egy 55/1-es gsz: 3661 magasságmérőre, így a kabin műszerei rendben. Kapcsolókat, jelzőlámpákat kell még cserélni. Pirosak és zöldek kellenek, helyükbe tudunk adni fehéret vagy sárgát.
A dolog érdekessége, hogy „gyárilag” itt is VD-10-es, méteres magasságmérő volt, aztán a légügyi előírásoknak megfelelően ide is „feet”-est építettek be, egy Malév bulletin kapcsán.
A gond az volt, hogy az 55/1-es, vagy VMF-50 műszereknek nem volt UV fény érzékeny változata, külön megvilágítást kellet volna alkalmazni, de ennek kiépítésére már nem került sor.
Sajnos a repülőgépeknél, a korábbi „üzemeltetés” kapcsán nagyon sok kapcsoló ment tönkre, valamint jelzőburák, tablók tűntek el. Várjuk az adományokat, és cserélni is szívesen tudunk.
Az Aeroparkban kiállított HA-MOA repülőgép kormánykereke új köntöst kapott. Most szebb, mint újkorában. :))
Ilyen volt,
ilyen lett. :)
Még a középső zárókupakot kell majd pótolni.
Továbbá, a székék újra lettek kárpitozva, és a padlózat is rendbe lett rakva, szép új szőnyeget kapott.
Hálás köszönet az Aeropark vezetésének és a közreműködőknek.
Lassan a műszerfal is összeáll, de kellene egy ITE-2T – 3-as 4-es mutatós középre (az An-12-n is ilyen volt),
feet-es magasságmérő (55-1 vagy VMF-50) a jobb oldali műszerfalra, az ideiglenesen oda rakott Mach-számmérő helyére. Eredetileg egy méteres VD-10 volt ott, de az új légügyi előírások feet-est írtak elő, és egy bulletin kapcsán lett a műszerfal átalakítva. Csereműszert is fel tudunk ajánlani érte.
Kellenek még lámpaburák is (zelenaja SzLM-61), ebből sok kell, mert a HA-LBE Tu-134-nek is szüksége van.
Cserébe tudunk adni fehéret és sárgát. A nagyméretű piros és zöld bura is kell, a futómű gondolában lévő tankoló panelhez. Mert a „kedves” látogatók elvitték emlékbe.
Hála az adományozó(k)nak kicseréltem kettő műszert az eredetire a HA-MOA repülőgép (Aeropark) kabinjában. Egyik a kapitány oldalánál a függőleges terhelésmérő (AM-10) a másik a kabinvarió (VR-10) volt.
Van még mit cserélni, íme, a lista:
VD-10 – barometrikus magasságmérő.
55-1 vagy VMF-50 – feet-ben mérő barometrikus magasságmérő.
EUP-45 – elfordulásjelző – ebből már csak egy kell, adott esetben imitációt tudok készíteni.
ITE-2T – 3-as 4-es mutatós.
ACsSz-1 időóra, bármilyen állapotban. Még egy üres ház is, vagy matató is jól jön.
Köszönöm a jelzést és a képeket. Jó a kapcsolat a kerttel, tudunk a repülőgépről, de ők is látványosságnak szánják, nem gondolom, hogy adnának a műszerekből. De egy próbát megér.
Lehet, hogy nem mondok újat ezzel, de minap a XVIII. kerületben lévő Bókay kertbe letettek egy An-2-t:
Kár, hogy pont oda, ahol eddig az iskolások fociztak :(
Azt mondják, padokat raknak majd bele és rendezvényekre lehet majd kibérelni... Ami a lényeg, hogy állítólag a pilótafülkéje egyben van. Nem tudom, nem láttam, csak "csiripelték a madarak". Esetleg őket is meg lehetne környékezni...
Tisztelt Támogatónk, kedves régi repülőgépekért tenni akaró Barátunk!
Tapasztalatom szerint sok-sok ember vitrinjében díszeleg valami régi repülőgép műszer, vagy alkatrész, vagy ismer olyan személyt, aki gyűjti a hasonló relikviákat.
Az Aeroparki, valamint más kiállított repülőgépek, hiányzó részeit, pilótakabin műszereit szeretnénk pótolni. Igényünk nincs, még egy repedt üvegű, sérült darab is megfelel. A kincs helyébe más műszereket, berendezéseket tudunk felajánlani.
Egy példa.
HA-MOA a parkban kiállított Il-18-as típusú repülőgép műszerfaláról hiányzik 2 db EUP-53 elfordulásjelző, egy AM-10 függőleges gyorsulásmérő, feet-ben mérő (55/1) magasságmérő. Továbbá UPRT gázkarállásjelző műszer 3-4 mutatószámmal. Megjegyzendő, hogy a AM-10-es műszer több harci repülőben is megtalálható volt.
Egy másik példa.
A képen látható AN-2 repülőgép műszerfala is meglehetősen hiányos. Ide is kellenek VD-10 magasságmérő, tüzelőanyag mennyiségmérő, stb. műszerek.
Ha valaki szívesen részt venne e munkálatokban is, örömmel fogadjuk.
Készült 1962, rendező: Lakatos Vince, forgatókönyvíró: Szabó László, Lakatos Vince, szakértő: Kiss Tibor, Kapitány István, operatőr: Szabó László, zene: Patachich Iván, hang: Lohr Ferenc, vágó: B. Mészáros Edit, gyártásvezető: Schnitzler Miklós.
Jól emlékeztem 40 év távlatából, a HA-MOD kék kúppal repült.
A 731-s hozzászóláson szereplő repülőgép most már 100%, hogy a HA-MOH, szintén kék kúppal. A színt újból kiadták.