Úgy tudom, h ez egyfajta zajvédő: annó a japánok úgy találták, h az áramszedő elég jelentős zajforrás nagy sebességnél, ezért ilyen módszerrel próbálják csökkenteni ezt a hatást. Arrafelé a magas népsűrűség miatt sokkal nagyobb gondot okoz a vonatok által keltett zaj. Mivel ez a vonat alapjaiban japán technológiára épül, ezért megjelent ez is (ha nagyon rossz indulatú vagyok, akkor azt mondom, h a Kínaiak mindent lemásoltak, és ez sem maradhatott ki :-))
Idén decemberben megnyílik a Tohoku shinkansen meghosszabbítása Aomoriig. A JR EAST a minap bejelentette, hogy milyen lesz az új szakasz menetrendje. A több mint 700 kilométert Tokió-Aomori között 3 óra 20 perc alatt fogják megtenni a vonatok.
S ezért nincs most jövője a Maglevnek, lassan a hagyományos pályán haladó vonatok is ugyanazt tudják. A 2000-es évek elején szakcikkekben értekeztek a közlekedés tudósok, hogy a Maglev lesz a jövő vonata, nos ez még várat magára, a jövő a TGV típusú vonatoké.
Bár nem engem kérdeztél, de igen: adatlap Annak ellenére, h milyen sok helyi fejlesztésű dolog van benne, maga a szerelvény feltűnően hasonlít az TGV-re; az Alstom kicsit be is rágott annak idején, ha jól emlékszem (hiszen a KTX még az ő technológia exportjuk volt). Valóban szeretnének 400km/h-nál gyorsabb vonatot, elméletileg ez a kísérleti darab: HEMU-400X bizarr...
Mi a baj a Velaro D-vel; az is tudni fogja a 360km/h-t. Sőt jelenleg csak a Siemensnek van a világon 360km/h-t tudó széria vonata. Alstom 360 km/h (talán a protó már megfutotta, de ugye a 360-as forgalomhoz 360+10%, vagyis ~400km/h kéne) Zefiro még semmi, de szeretnék elérni a 380km/h-t új CSR vonat, van már protó, 380km/h a tervezett végsebesség forgalomban Avril, még semmi, de 380km/h a tervezett végsebesség forgalomban Shinkansen E5, van már protó, 320km/h a tervezett végsebesség forgalomban Oaris, mock up van, valahol 300km/h fölött a tervezett végsebesség forgalomban lesz majd új Rotem vonat, 400km/h fölé tervezik
a Bombardierben nem vagyok biztos, de szerintem az új Velaro kint lesz, azt már össze is rakták, és lesz Oaris mock up is. Talán elhozzák az egyik NTV-s festésű AGV-t is (ez persze mind csak tipp).
Azt látom, hogy a nagy gyártók most egy új területen tapogatóznak, mégpedig a tartósan 350 km/h körüli (vagy afeletti) sebességgel közlekedő vonatok témájában, amit ők el is neveztek Very High Speed-nek.
Szóval izgi lesz a mostani Innotrans is, mert a tavaly előtti Alstom AGV bemutatkozás után valószínűleg ott lesz a Talgo Avril (380 km/h), itt van a Bombi Zefiro családja (szintén 380 km/h, de nemtom, készült-e már belőle IRL jármű, de mock-upot biztos csinálnak majd hozzá, legalábbis ha én Bombardier lennék, akkor azt tenném), viszont a Siemens még mindig csak a Velarojánál tart (ő nagy valószínűséggel a DB 407-esét fogja kiállítani).
A terep elég megtévesztő. Az ívek levágását nem a dombok, hanem az azok híján kialakult mocsarak akadályozzák, amiket lecsapolni nem szabad, vízre építkezni pedig nem az igazi (l. 30a, vagy a közeljövő szári korrekciója).
Nem is kell M3 menti pálya Bp-Hatvan közé, egy 120-as, na jó 140-160-as pályává is fejleszthető a régi, a terep ne tévesszen meg senkit. De ha mehet 140-160-al a vonat a hagyományos pályán, akkor felesleges 50 km új pályába pénzt ölni. Nagysebességű vasutat csak nagyban érdemes tervezni, igazság az hogy kis hazánkban belföldi utazásra való kihasználása csak a főváros és a távoli régióközpontok közt lehetséges, Debrecen, Szeged, Nyiregyháza, Pécs - Győr felé a Bp-Győr nagyseb. vasút esetleges kihasználtsága már kérdéses lenne. A valódi megtérülési vonal meg valahol Pozsony - Kassa - Nagyvárad-Temesvár-Újvidék vonalnál van, Bp-ről nézve.
Meg néhol kilencvenes. A következő fejlesztési időszakban lesz sebességemelés Rákos-Hatvan között, részben 120-ra, részben 160-ra, de csak nyomvonalkorrekciókkal, nem lesz M3-as menti áttörés.
"A 80-ason az Aszód--Bp kanyargás helyett az M3-as autópályával nagyjából párhuzamos új nyomvonal önmagában hozna 12-15 percet, vagy valamivel, de nem sokkal többet, ha nagysebességűnek épülne ki -- persze kérdés, hogy ennyire rövid szakaszra érdemes-e 200-240 körül tervezni, azzal a felkiáltással, hogy egyszer majd folytatva lesz, vagy...?"
Nem érdemes 240 körül tervezni, túl rövid ehhez a vonal, kb. annyi értelme lenne, mint a löszbe vájt alagútnak. A miskolci vonalat Hatvan-miskolc között kell 160-ra építeni, az alföldi szakaszon, ahol van hely és olcsóbb a beruházás, mintha egy dombsági szakaszon fúrnánk alagutakat. Hatvan-bp. közt meg 120-as pálya. A sűrű beépítés és a nagyseb vasút keltette zajhatás mennyire zárja ki ilyen helyeken a nagy sebességet? Azért a párizsi agglomerációban a TGV sem jár 300-al...
"Zirc fele tan mar semmi sem jar, vagy ismet visszanyitottak napi 2 vonattal?"
Valóban semmi sem jár a 3 közvetlen járatpáron kívül. 2010/11-es menetrendben minimum 4 járatpár.
"Szekesfehervar es Veszprem kozt ketto vagany??? Miert po0nt odaig? Mi van ott, hogy pont odaig???"
Ott egy több száz éves megyeszékhely van, mely egyben közlekedési csomópont is. Szerinted, mégis, meddig kellene? Ráadásul azt a tényt is vedd figyelembe, hogy a Fehérvár - Vp szakasz jelentős része sík területen halad, ahol azért könnyebb vasutat építeni, mint egy Veszprémtől nyugatra lévő bakonyi szakaszon. (bár ez a kitétel az alföldön alagutat építő Magyarországon már lassan érvényét veszti.) (Azt csak halkan jegyzem meg, ha második vágány lesz valaha is Vp-fehérvár közt, akkor Veszprémnek is illene a gyakorlatban is közlekedési csomópontként működnie, vonat-autóbusz közvetlen átszállási lehetőségekkel). S innentől jön a Csipkerózsika effektus...
"Az a gond, hogy a mai pályákat, mai nyomvonalakat nem nagyon tudod 160-nál feljebb emelni. Azzal meg még az a cél sincs meg, hogy legalább a régióközpontok a 90 perces elérhetőségbe kerüljenek (Győr kivételével).2
160-al már Miskolc is 90 perc alatt, de legalábbis annak közelében lenne. Még Szeged is a közelébe kerülne egy 160-as pályával, sőt! Nem beszélve Székesfehérvárról mely szintén régióközpont, és ma is a 90 perces izokrónon belül van. :-)
Kellemetlen, de szerencsés üzemi baleset történt Kobe és Akashi között, Oszakától nem messze, a Sanyo shinkansen vonalán. Egy éjszakai takarító vonatba ütközött egy pályaellenőrző szerelvény, mindezt egy hosszú alagútban. http://japanvasut.blog.hu/