Ez a topik a magyar villamosok képes topikja. Számos villamosos topik van, de itt a magyarországi villamosok képi megjelenítése kap hangsúlyt. Legyen az a villamos régi vagy új, jelenleg is üzemben levő vagy régebbi/nosztalgia (akár lóvasúti kocsi is), nappali vagy éjszaka készült fotón… olyan, amelyik tetszik, azért örökíted meg, vagy éppen különösnek ill. furcsának találtad, azért fényképezted le. Lényeg, hogy korábbi vagy jelenlegi magyarországi villamos legyen rajta :-)
Az a fehér eredetileg - hivatalosan - elefántcsont-szín volt; fellelhető róla színes kép is a neten, pl. itt. A bélyegen levő zöld szín egyértelműen az alányomat színe (egyébként a bélyegképek akkiroban tipikusan szürkeárnyalatosak voltak valamilyan alapszínen), de maga a villamos is bibis, amolyan fantáziarajz (pl. oldalablakok szélessége a link első képén, vagy az ajtók és üvegezésük, a fenti link második képén hasonló szögben álló kocsin - igaz, ez már a kétirányú, és FVV-sárga/fehér színezésű, de az egyirányúnak csak a leghátsó ajtaja különbözött ettől, az szélesebb volt).
Nincs mit, egy kicsit elhamarkodottan tippeltem a 3000-est, bár épp az is lehetett volna akkoriban. A linkeken ilyen vannak (nekem működik), de most pár kép a könyvtárvillamos belsejéről:
Alien Angel, köszönet mindenért, de, ha ezek linkek, valamiért nem tudom megnyitni (a 62-es térképet sikerült) , ahol kiír valamit, az a Gateway Time Out. Csak gondolom, hogy az egyik kép ez lehet:
A Bengáli lehet akár kocsiszíni menet is a 63-ról. Ha jól sejtem, nincs rajta utas, legalábbis a többi villamoson határozottan látni az embereket, ezen nemigen vélek felfedezni. Mivel Füzesi Főműhely "felújítás" (=gyártás), könnyen lehet, hogy az első példányok - '62 május időben megfelel az első kocsik forgalomba állításának - Kelenföld Kocsiszínben laktak.
Stimm, megvan: 1962. 05., Közlekedési riport 004452
Mindenségit, el is felejtettem, hogy a 19-es '46-'64ig nem volt, utána pedig az Erzsébet-hídon ment. 18-assal még tán utaztam a Moszkva tértől mind a két végállomásra. Az 1500-as tényleg a 42-es lesz, bár, hogy miért emlékszem én mindig két pótkocsira, azt nem tudom.
Az egyirányú Bengáli... passz. A többi képeken nagyrészt a 63-as szerepel, az odáig rendben van, annak mind a két végén volt hurok, de a másikat nem is tudom, mi lehet.
Ha az 1500+pót 19-es, akkor az új Erzsébet híd átadása előtti lenne a kép; de akkor hol volt a másik végállomása a járatnak, ahol hurokban meg tudott fordulni? Nem tudok ilyen útvonalról. A Nyugati pályaudvarnál (Marx tér) volt hurok-lehetőség, de azt a 49-es használta, amíg nem UV volt. Viszont a Bengáli létezése abba korba teszi a képet, amikor a 47-49 már UV volt.
Ha a Bengáli 68-as, akkor viszont 1964 utáni a kép, de akkor már a 19-es sem a Szabadság hídra fodult. Egyébként ez a Bengáli egyirányú kocsi (1100-as psz.csoport, háromajtós*), tehát a másik végállomásán ennek is kellett hurok a forduláshoz. Márpedig a 68-as viszonylatnak kétféle útvonala volt: a Bosnyák tér után Nagy Lajos, Egressy, Vezér utca a Mogyoródi útig (fejvégállomás), illetve később az (E)örs vezér tere (szintén fejvégállomás). Hacsak nem egy - általam eddig nem ismert - 68A pl. Keleti pályaudvarig...
Ami viszont elképzelhető: az 1500+pót 42-es Móricz Zsigmond körtér - Kispest, Tóth Árpád utca között, a Bengáli pedig 18-as (bármilyen hihetetlen), Kelenföldi pályaudvar - Vörösvári út között. Ezeknek a vonalaknak mindkét végén volt hurokvégállomás, és akkor a kép dátumát a Bengáli "megszületése" (1962?) és az új Erzsébet híd átadása (1964. november 7.) közé lehet tenni.
A FAÜ csuklós busz pedig lehet 1-es is, vagy 7-es is, mind a kettő ilyen típusal volt kiadva ebben az időben, és mind a kettő a Szabadság hídon át közlekedett.
* Budapesten a Bengálik népes típusválasztékából csak a háromajtós egyirányú és tízajtós kétirányú (1200-as psz.csoport) közlekedett.
Szerintem 9A, járt arra 3000-es szóló motorkocsi - igaz, nem tudom, meddig fordult ott elő, főleg az eredeti pályavilágítójával. Melyik évből való ez a kép?
2018. május 11-én este megnyitotta kapuit a "Hotel Budafok".
Megfiatalodott a "vendégkör" is, mert a korábbi lakók közül a Kelenföldre költözött Ganz ICS-k ott is maradnak, a Baross kocsiszínbe vándorolt Tátra T5C5-ök nagyrésze helyett korábbi Angyalföldi, és olyan Baross-i Classic Tátrák érkeztek, amelyek eddig ritkán jártak errefelé az utóbbi évtizedben - egyelőre 23 pár...
A legifjabb vendég - az első napon négy db - rövid CAF villamos volt, amelyek a 17-es vonalán járnak, a csatolt Tátrák a 17-es, és a 41-es vonalon közlekednek majd - valószínűleg...
Az újjáépített kocsiszín Fehérvári úti homlokzata.
A 12-ei, szombati pihenős járművek, és a 13-as vágányon egymás mögött négy, selejtezésre kijelölt Ganz ICS. A legközelebb álló a Tátra 4240-es classic T5C5.
Mindenkinek jó munkát, jó élményeket kívánok az új kocsiszínben!