Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

downer Creative Commons License 2024.06.18 0 0 89819

De amire ki akartam lyukadni az, hogy feltérképezni, megérteni az elektronika működését, ahogy nevezitek, a motormenedzsmentet.

A szakik ebben ezek szerint nem nőttek fel a feladathoz. És akkor sorra venni a szereplőket, hogy nézzük csak itt van egy kütyü, ami ilyen formán szól bele a gyújtásba, nem-e lehet hogy miatta meg is tud csuklani az egész. Vagy ez csak utólag könnyű, a mai ismereteink szerint?

Bár ti ezt csináljátok, ez a napi rutin. Ha a 80-as években szereltem volna, akkor is logikus lett volna ebbe az irányba elindítani a gondolatmenetet. Nem csak ma.

Előzmény: BmS1 (89815)
Adm Creative Commons License 2024.06.18 0 0 89818

Nem kell figyelned, aki nem a fotelből irogat, az tudja, hogy az időszakos hibák a legalattomosbbak. Általában semmit sem lehet vele kezdeni, míg el nem kapod azt a pillanatot, amikor éppen vacakol.

Előzmény: BmS1 (89817)
BmS1 Creative Commons License 2024.06.18 0 0 89817

Szerinted mégis mit lehetett volna nekik (GM Austria emberei) tenni, amikor egy tökéletesen működő járgány üdvözli őket?

A legközelebbi hiba mondjuk egy hónap után jön.

 

Tanulni sohasem késő, figyelek.... :-)

Előzmény: rfc (89816)
rfc Creative Commons License 2024.06.18 0 0 89816

Mondjuk egy mikrofilm-lap kb zsebben elfér, az osztrákoknak tuti volt. Akkor még ráadásul nyomtatott dokumentáció is volt, a klasszikus folyamatábrás hibakeresési diagramokkal. Tényleg nem látom, mire akarsz kilyukadni. Ha valaki nem tudja megjavítani a saját termékét, az gáz, COCOM ide vagy oda.

Előzmény: BmS1 (89815)
BmS1 Creative Commons License 2024.06.18 0 0 89815

meg kellett volna tudniuk oldani, főleg "nemzetközi" együttműködéssel.

 

Aha. Biztosan? Látszik, hogy Te jóval fiatalabb kiadású vagy, mint én. :-DDD

 

Mert hogy vissza kellene mennünk időben 30-35 évet. Akkoriban a dokumentációk eleve mikrofiche alapúak voltak, a készülékhez hozzá lehetett vhogy jutni, a technológiához idehaza csak nagyon korlátozottan, és nagyon szűk körben.

Aztán volt az un. COCOM lista, "fejlett" diagnosztikai készülék idehaza ismeretlen volt. Az első TECH-1 készüléket vsz. én csempésztem haza Németországból + a programkártyákat, az Opel Kápolnásinak pl. mi segítettünk be vele.

Aztán. Az akkori öndiagnosztika nagyon gyerekcipőben járt.

Aztán. Hiába voltak  itt a GM Austriától, az éppen működő játékossal nem sokat tudtak kezdeni az ötletelésen kívül.

Aztán. A sokkal fiatalabb A8 4,2 éppen 4 hétig volt itt, hiába az akkor már sokkal fejlettebb fedélzeti diagnosztika, hiába a dokumentációk hozzáférhetősége., előttünk több felvonásban már egy halom alkatrészt kicseréltek.

 

https://injektor.hu/technikai-info/11-publikus-cikkek/eset/132-xix-esetleiras-sokszor-elbuktunk-vegul-allva-maradtunk-audi-a8-4-2

Előzmény: downer (89814)
downer Creative Commons License 2024.06.18 0 0 89814

De akkor is voltak már írásos gyári dokumentációk a rendszer működéséről, meg kellett volna tudniuk oldani, főleg "nemzetközi" együttműködéssel.

Előzmény: BmS1 (89812)
MyKappa Creative Commons License 2024.06.18 0 0 89813

Igazándiból kész van már 2-3 hete - így első körben. Egyelőre beálltam vele a garázsba és leponyváztam, mert még futómű állításra és műszakira kellene vinnem. Viszont az a tervem, hogy tavasztól őszig az A4 kabrió lesz forgalomban, télre kivonatom, míg ősztől tavaszig az A8 és az pedig nyáron pihen. Ezért nem sietek a műszakival, mert úgysem fogom most használni - annál előbb kell újat csináltatni rá. 

Nyilván van még rajta mit csinálni, de azokat már megpróbálom több évre eltolni. Pl telifény, kp zár nem megy, bontott gyári Bose rendszert szeretnék belerakni, illetve bontott hátsó elektromos naprolót. Gyári alu polírozott felnikupakokból kettőt kell még rá vadásznom majd, illetve a motorburkolat két oldalsó elemét, a tempomatról le van valamiért húzva a vákuumcső, de más gondja nem igazán van - ezek már apróságok, ettől még lehet élvezni a vezetést. 

https://photos.app.goo.gl/D62wmnKJWcqP43H19

Előzmény: BmS1 (89810)
BmS1 Creative Commons License 2024.06.18 0 0 89812

mi volt a Gyuribá' kocsijának a baja,

 

Megvettem, hetekig vidáman jártam vele, gond nélkül. Aztán tréler...  hazaértünk, pöccre indult.  Pár hétig OK, aztán tréler, de már úgy toltuk be a műhelybe, se kép, se hang.

Mondom a végét: az Opel  egy külön kis elektronikát épített be az alapjárat finomabbá tételére, ha terhelés hatására leeset valamelyest az aj. fordulat, a szükséges mértékben növelte az előgyújtást, így kompenzálta a ford. szám csökkenést. Ez a kis Bosch elektronika időszakosan behalt, a gyújtásnak szevasz. ECU-t is cserélt a Hungaroszerviz, de ettől persze a hiba még megmaradt :-DDD

 

Ezt leküzdve tényleg szuper autó volt (persze, akkori mércével)

Előzmény: downer (89811)
downer Creative Commons License 2024.06.18 0 0 89811

És mekkora apparátusokat és mennyi erőforrást voltak hajlandók erre áldozni régen...de megtették és teszik ma is, kerül amibe kerül, a hatalomért.
Szóval az nem kérdés, hogy a krumplihámozás helyett hasba fognak-e szúrni. A hatalom nem krumplit akar hámozni, hanem hasbaszúrni. Az utóbbi években tényleg már semmi olyat nem tettek országos, uniós, de világszinten se, ami ne ezt bizonyítaná. És ezek a digitális generációk, amik nőnek fel, egyenesen kérik a kést a hasukba. De egyébként sem lesznek jók másra, csak szolgának, na itt kezdődött az egész, aztán hagyom is már.

 

És mi volt a Gyuribá' kocsijának a baja, az nagyon érdekelne! :)

Előzmény: BmS1 (89807)
BmS1 Creative Commons License 2024.06.18 0 0 89810

És az Audi talpraállítása halad?

Előzmény: MyKappa (89806)
BmS1 Creative Commons License 2024.06.18 0 0 89809

Értem én, így is van (majdnem). Nagyon költséghatékony ugyan a míg ma elég két kattintás, de azért a hálózat is megmarad, biztos, ami biztos. :-D

 

Az aggodalom teljesen jogos, igaz, de mi legyen:  tiltsuk be a krumplihámozó kiskéseket, mert hasba lehet vele szúrni embert is? 

 

Előzmény: rfc (89808)
rfc Creative Commons License 2024.06.18 0 0 89808

A diktatúráknak többszázezres besúgóhálózatot kellett akkor működtetniük a plebs megfigyeléséhez, míg ma elég két kattintás.

Előzmény: BmS1 (89807)
BmS1 Creative Commons License 2024.06.18 0 0 89807

Nem csak átok, de egy totális kontroll tökéletes eszköze lehet. 

 

Ez sajnos digitális technika nélkül is ment, megy, lásd totális diktatúrák.

 

Beszéltünk az 50 évvel ezelőtti állapotokról. De 30-35 éve is voltak érdekes dolgok, rövid autós sztori..

A hazai szgk-mkp javítás ásza a Hungaroszerviz volt, 3 telephely, befolyásos, törtető elnök, rutinos főmérnök, igyekeztek begyűjteni a legjobb hazai szakikat. Korda György anno vett egy Opel Senatort (akkoriban: felsőkategóriás, itthon királyság), ami 2-3 évesen időszakosan leállt. Tréler a Hungaroszervizbe, semmi eredmény, cserélnek ezt-azt, másnap meglepetésre beindult. Egy hónapig OK, aztán tréler. Aztán megint. Tulaj habzik, az elnök méginkább. Megszervezi a GM Austria két szakemberének idehozatalát. De az autó OK. Aztán két hét múlva tréler, újra, mindenki idegbajos, GM Austria  emberei újra itt, eredmény semmi. Letargia, csapkodás...

Megvettem az autót, végül az egyik kedvenc járgányommá vált, rendszeresen mentem vele Dortmundba.. (Az Opel még nem volt egy gagyi márka)

 

És mindez az ország egyik legjobb szervizének a botladozása volt, nem botcsinálta nyeretlen kétévesek, nem egy háromfős kis bodega.

 

Ma félóra alatt bárki annyi információt kap, hogy nem tudja kapkodni a fejét. (kevéske nyelvtudás még további előny)  

A különbséget nemigen lehet túlértékelni.

Előzmény: downer (89803)
MyKappa Creative Commons License 2024.06.18 0 0 89806

Ha már OFF - másfél hónapja van nálam, de nem olasz, úgyhogy nem említettem - viszont látom, hogy nincs nagy pörgés, úgyhogy csak mint érdekesség említem: Idén év elején megelégeltem, hogy összeszámolva naponta 10-15db max 1-2km es köröm van a gyerekek miatt (óvoda, bölcsöde, iskola, edzés, terápia, munkahelyre stb.) és ez egyik autónak sem fekszik igazán az elektromosok kívül. Amikor dízel Corolla Verso mellett döntött a feleségem, akkor még nem volt ennyi rövid út, de manapság már nagyon kormolódik, EGR tisztítás évente stb. - egyszerűen sajnálom. 

Kitaláltam, hogy veszek egy olcsó kis 1000ccm-es benzines (max1200) városi "eldobhatós" autót egy kb öt éves élettartamra, amit szigorúan csak a város határán belül használok. Szóba jött a Seicento (Sporting), Panda,  Punto I, Lancia Y és a VW Lupo. Más konszern autóiban nem gondolkodtam, mert ezekhez van diagnosztikám, ezeket szereltem már sokat. A Punto I-et és az Y  kiesett első körben első sorban a túlzolt leamortizáltságuk és rohadásuk miatt. Seicento az én méreteimhez kicsi, Maradt a Panda és a Lupo. Már majdnem indultam Győrbe egy hengerfejes, de amúgy szép állapotú Pandáért , de elvitték előlem.

Aztán egy motorhibás Lupo 1.0 jött szembe velem kemény 90ezerért - ami elektromos vászontetős, jól felszerelt (ABS, dupla légzsák, szervókormány el kpzár,ablak stb) - így legalább egy minimális mosolyt is csal az arcomra. Őszre tervezem rendbe rakni, egy keveset futott cseremotor már van bele, saját kivitelezésben telifényt, új tetőponyvát kap (német ebay-n 200EUR). Szerencsére minden bagóért van hozzá és minden van is hozzá az alkatrészboltokban, elég vicces összegből lehet teljesen felújítani műszakilag. Sőt vicces, hogy gyáriag 2DIN-es a rádióhely bennük, így simán belemehet egy androidos fejegység is az aliról nyilván esetemben nem a navi, hanem inkább a kihangosítás és telefonos zene miatt. 

Ha csak közgazdasági értelemben nézem, akkor szerintem egy ilyen kisautó rendberakva jóval kisebb km költséggel bír az életciklusa alatt, mintha bele invesztálna az ember 7-8 milliót mondjuk egy elektromos Daciába, hogy aztán 1-2 literrel kevesebbet egyen, mint ez - miközben a piaci értéke folyamatosan csökken. Nyilván ez az én szemszögem és nem mindenki látja így :) 


Előzmény: BmS1 (89794)
Adm Creative Commons License 2024.06.18 0 0 89805

Nekem jól esett most ezt a problémát megoldani, szükség van más gondolatokra és tevékenységre a hétköznapi munka után. Ezért szedtem darabokra és újítottam fel teljesen a ropogót télen, ezért épül most is az új motor a Stiloba. Anyagilag nem éri meg, de nem is erről szól.

Előzmény: BmS1 (89798)
Adm Creative Commons License 2024.06.18 0 0 89804

Az a baj, hogy jelenleg már átestünk a ló túlsó oldalára...

Előzmény: BmS1 (89802)
downer Creative Commons License 2024.06.18 0 0 89803

Nem csak átok, de egy totális kontroll tökéletes eszköze lehet. Ismerve az emberiség jellemét és történelmét(?) mennyi az esély rá, hogy valakik nem arra akarják használni végsősoron? Szerintem semmi.

Előzmény: BmS1 (89802)
BmS1 Creative Commons License 2024.06.17 0 0 89802

Biztos, hogy jól éreznénk magunkat az 50 évvel ezelőtti világban?  OK, nem volt "digitális elhülyülés", de volt bőven más.

 

Munkácsy T5391 tv, heti 2 adásnap, vagy egy se jön, mert gyenge a jel. Az udvaron ott áll a Skoda 1000 MB, menni nem megy, de legalább zajos, és nem hagy unatkozni, az OHV rövid lánca nyúlik. feszítő nincs, a nyomórudak néha kiesnek a helyükről.

Telefon? Micsoda? A második faluban a körzeti rendőrnek van... (talán)

Feladsz egy levelet, hogy érkezel három nap múlva, de a szoba hideg, nem érkezett még meg a levél. 

Ha egy (ritka) Fiat 850-es gurul be, lövése nincs az embernek, melyik az eleje, ha nagyon kitartó vagy, a leggyorsabb info 3 hét múlva jön.

Ha Juliska néni előtted az úton lepottyant a Csepel bicikliről, szegény csúnya állapotban van, lehet, hogy 4 óra múlva látja orvos, mert ugye hogy hívsz mentőt, szegénynek már rég késő..

 

...

  ...

Szvsz mérlegelni kell, tényleg csak egy ótvar átok a technikai fejlődés, aminek csak árnyoldala van?

 

üdv

Előzmény: downer (89801)
downer Creative Commons License 2024.06.17 0 0 89801

Digitális rabszolgaságba.
Nekem csak egy kívánságom van, már ne éljem meg...

Előzmény: probody (89800)
probody Creative Commons License 2024.06.17 0 0 89800

Egy tegnapi konkrét példa.

A Keleti pu-on álldogáltam a nagy kijelzők alatt.  Jön két 19 körüli jól szituált lány.

 

 

"Érkező vonatok - Induló vonatok.  Hát most melyiket kell nézni?" kérdezi a másiktól  "Én se tudom, megnézem telefonon"

 

Lesokkolt teljesen. Szövegértelmezés nulla, logika nulla. Kíváncsi vagyok hová vezet ez.

Előzmény: sooty (89799)
sooty Creative Commons License 2024.06.16 0 0 89799

Ugye a kappa kihaloban van. Söt, a lancia is. Ugy ahogy mondtátok is, az alfa tartja magát. Nyilván sokkal több van belöle, talán még szervizt is könnyebben találni. Talán alkatrészt is, bár hozzáteszem, h én eddig mindig találtam mindent az olasz vackaimhoz. Sajnos két réteg veszi ezeket az autokat. Az aki tudatosan akarja, elbir vele, tudja, h mekkora a kabátja. Ez egy szük réteg, de mindenképp tiszteletre méltó és megsüvegelendö. A másik réteg a legalja. Ezzel meg nem tudunk mit tenni, csak szörnyülködni. Sokan átváltottak a face-re, mer ugye most az a trendi. Kedvenc bejegyzésem, h a minap feltette valaki a kérdést, hogy a kappa sialagutat hogyan lehet kinyitni. Nem hogy jobban megnézné, vagy probálná, nem, egyböl a telefon és várja mástól a megoldást. Ilyenkor felvetödik bennem a kérdés, hogy ha ilyen ember elött egy hölgyemény letolja a bugyikáját, akkor az uriember egyböl ir a facere, hogy most mit is csináljon? Vagy szalad anyához? Na, annyira nem is baj, ha ilyen kappa tulajok nem irogatnak ide. 

 

Az emelön egy vw bora. Futomü javitás. Egészen pofás az auto. Nincs lakkhiba, hát alul meg alja.....  na de az nem látszik. Utána egy a4 1.9d b5. 500ezer feletti futással. Kormánymü csere. Szerdán jön egy turan, hátso futomü szilentezés. A saját autoimmal meg nem haladok....

Na, dolgozzunk!

BmS1 Creative Commons License 2024.06.16 0 1 89798

Szépen kifejtetted :-)     Kevesen szánnak egy kis témára ennyi energiát.

 

 Olaszok megint hozták a formájukat, ...    Giovanni simán különbözp cikkszámokat adott ugyanolyan csavaroknak csak azért, mert két különböző helyen van az autóban.

 

A talján lezserség, hát ez van.  Épp ma olvastam  :-DD

Szerencsére van sok pozitív sztereotípia is az olaszokról, elég csak a legszebb formatervekre utalni.

 

 

Előzmény: Adm (89797)
Adm Creative Commons License 2024.06.15 0 0 89797

Röviden: működik, nulla hibakód van a klíma verzérlőben, szépen állítja az összes terelőlapot.

Hosszabban, a kérdések. A Stiloban 3 fajta motor van. A külső-belső levegő állítómotorja  a legegyszerübb, ebben nincsen potméter, nekem szerencsére ezzel nem votl gonbdom, pedig állítólag ez sérül a legkönyebben, mert nincs benne semmiylen poziziószenzor. Ezenkívől két fajta motor van, az egyiknek 120fok, a másiknak 150 fok a máködési tatrománya. Az egyikben található poti 4,7kOhm-os, a másikban pedig 5kOhm-os. Aliexpressen csak 4,7kOhmosat találtam, de szerencsére ez nem olyan nagy probléma. A ugyanis ezeknek a potenciométereknek +-20%-os a tűrése, amit a gyakorlati mérés is igazol, nálam ha jól emlékszem, 4,4kOhm-től 5,3kOhm-ig terjedt az értékük. Tehát simán helyettesíthetők a 4,7k-val. A potik müködési tatrtománya 270 fok, mindegyiknek, így ebből a szempontból is mindegy, 120 vagy 150 fokos motorrol beszélünk. Na és a csattanó, valójában a klíma mechanikája szabja meg, mekkorát is fordulhat egy motor, és ránézésre ez mindkét esetben kevesebb mit 120 illetve 150 fok. Olaszok megint hozták a formájukat, igazából nem tudom, miért volt szükség két fajta motorra. Cimborám hasonló esetbe jutott most éppen egy 155 felűjítása során derült fény, Giovanni simán különbözp cikkszámokat adott ugyanolyan csavaroknak csak azért, mert két különböző helyen van az autóban.

 

Kappában nem tudom, pontosan hány és milyen motor van, de gyanítom hogy hasonlóak, mellesleg VW csoportnál, Peugeotnál is megtaláltam ezeket a kmotorokat másmilyen külformában, de ugyanez a poti volt bennük.

 

Ilyenek a potik, de rengeteg eladó kinálatában szerepel.

 

https://vi.aliexpress.com/item/4000398636759.html?gatewayAdapt=glo2vnm

Előzmény: gt2876r (89796)
gt2876r Creative Commons License 2024.06.15 0 0 89796

Ez érdekelne engem is.

Előzmény: Adm (89795)
Adm Creative Commons License 2024.06.14 0 0 89795

Akkor csak kicsit off, mert Fiat, de valószínűleg a probléma a Kappákat is érinti, hiszen azokban is digit klíma van. A fütésboxon található állítómotorokban az idők folyamán elkopik az ellenálláspálya, ezért a klímavezérlő nem tudja, pontosan hol is áll az adott motor, ezért egyrészt nem mindig oda fúj, ahová kellene, másrészt előbb utóbb el is töri a motorok tengelyét. A Stiloban konkrétan 3 fajta motor van, amiből az egyik utángyártottban nem létezik, csak gyári. Kiderült, hogy az aliexpressen van külön poti bele, sőt, igazából majdnem az összes európai autó actuátorában ugyanolyan potenciométer van. Ma éppen várom a futárt egy maroknyi potival, kíváncsian várom a végeredményt, azért nem lesz baj, ha nem kell mindenből újat venni, főleg hogy más baja nincs is ezeknek az állítómotoroknak.

Előzmény: BmS1 (89794)
BmS1 Creative Commons License 2024.06.14 0 0 89794

 

 

Nincs OFF, teljesen leül a topic :-(

sooty Creative Commons License 2024.06.07 0 0 89793

Vettem kipufogót!:

 

Na, ez nem jó a diesel kappa alá. A 166-ra viszont pont jó!  Jó sokat vártam rá, mire megjött. 

 

Adm Creative Commons License 2024.06.01 0 0 89792

INA-m volt, tette a dolgát.

Előzmény: gt2876r (89790)
gt2876r Creative Commons License 2024.06.01 0 0 89791

Volt nekem ilyen is. 

Előzmény: BmS1 (89761)
gt2876r Creative Commons License 2024.06.01 0 0 89790

Sziasztok, 

AE vagy INA hidrotőkéről tudtok véleményt mondani? 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!