A topicot azért nyitottam, mert abszolut kezdő révén, most jött el az az idő életemben, amikor szükségem lenne hegesztői tudásra és gyakorlatra.
Ebből eredően az az ötletem támadt, hogy ezen a fórumon on-line tárgyalhatnánk a hegesztést érintő kérdéseket, ötleteket, mindenféle témákat.
Olyasmi :) Hátha valaki érteni akarja az összefüggéseket is és gondolkozik.
Erről a kérdésről nem írtam, ebből a kérdésből következik majd az is hogy CO2-vel miért nem lehet finom cseppes-spray hegesztést, illetve impulz hegesztést csinálni.
Egyszer volt egy sorozat lóitatónk rozsdamentesből, és hát nem igazán ment még az awizás (jó, az később se, mert gyakorolni kellett volna).
Akkor "hegesztettünk" (blehh... pöttyözgettem!) tiszta argonnal és rozsdamentes huzallal.
Meg lehetett csinálni, bár magasabb áramot igényelt (máskülönben nagyon hernyó lett a varrat) és a felszíne is szürkült.
Az lett belőle, hogy pöttyözve megvarrogattam, aztán vagy meg lett flexelve a varrat, vagy - ha olyan helyen volt -, átmasszíroztam az awival, hogy terüljön.
Acélt illetve rozsdamentes acélt csak MAG hegesztéssel (aktív gázzal) lehet hegeszteni. Miért nem lehet 100% Ar-el Mig hegesztéssel? Próbálta már valaki?
Köszi. Igen, mindkét végét lezártam alufólia pogácsával. Nem teljesen légtömör, de azért zár. Néha még leragasztom aluszalaggal is, de elég macera leszedni, ha ráég a ragasztó. A fittingbe tett központosító/hőelvezető csavar mellet tud kijönni a levegő.
"Sziasztok lenne egy olyan kérdésem, hogy egy sima acélt (pl. A38) továbbá egy magasabb C tartalmú acélt (Pl C45 előmelegítve) hányszor szabad újra hegeszteni? Sima CO hegesztéssel?"
Ahányszor csak akarod, mer' így is, úgy is szar lesz. :)
De tényleg....
Az hagyján, hogy a varratban keveredni fog a két anyag (tehát a "biliacél" ugyan egy kicsit keményebbé/ridegebbé válik, de a C45 viszont veszíteni fog a széntartalmából), mer' ez igazából csak jó nekünk. Hisz az átmenet miatt kevésbé lesz törékeny maga a varrat.
A bajság ott lesz, hogy azt a terhelést, amit a ridegebb anyag elbírna, azt a terhelést a lecsökkent széntartalmú varrat már nem biztos, hogy elviszi. Ráadásul egy utólagos hőkezelés során - hacsak nem kifejezetten lágyításról/feszültségmentesítésről van szó -, akkor a két anyag eltérő módon fog viselkedni. Abból meg simán lehet repedés, vagy törés.
Deee igazából a mechanikai szilárdság valószínűleg itt csak másodlagos, mert az A jelzésű acéloknál ugyan a szám a garantált szakítószilárdságot jelenti (itt: 380 N/mm2), de ez eléggé khmm... alacsonyka, a "C" meg hát nem is garantál mechanikai jellemzőt, csak vegyi összetételt. (Legalábbis anno így tanultuk.)
"A rajzra rá van vezetve az alábbi: "a nyaki résznél maximum 2x hegeszthető újra" (a nyaki résznél szokott törni). Mi az oka annak (tudományosan), hogy csak 2x lehet a törött részt újrahegeszteni: -talán a többszöri hegesztés miatt az érintett rész teljesen martenzites (edzett) lesz?"
Nna, ez egy olyan jó kérdés, hogy csak tippelni tudok: a.) az akkori hegesztőanyagok közt nem létezett annak a bizonyos Cr2-es alapanyagnak megfelelő hegesztőpálca, ezért a varrat túl sok ötvözőt szív el az alapanyagból. Többszöri hegesztés=>ötvözőkben szegény varrat és környéke. b.) a cucc kovácsolva volt, ezért a többszöri hegesztés tönkreteszi a kovácsoláskor kialakult szálszerkezetet. c.) a cucc eredetileg edzve volt és nagyobb varratvastagság esetén (többszöri hegesztés, ugye...) helyileg tönkreteszi ezt az edzést.
A hegesztés és környéke mindhárom esetben elgyengül.
Az "a" egy megfelelő hozaganyaggal még megoldható, de a másik kettő - házi körülmények közt - nem igazán. Mert hát senkinek sincs otthon edzőkemencéje.
Valószínűleg nem egy megfelelően (túl-)méretezett alkatrészről van szó, azért szabtak neki ilyen szigorú követelményt (illetve azért törik ott a legtöbbször, ahogy írtad).
A kérdéseim csak ezért voltak, mert mi rozsdamentesből dolgozunk, legtöbbször ko33 anyagból de akad más is a tarsolyban. Csak a CO(2)-s (szakértő) kolléga olyan gyönyörűen telfröcsköli az egész mindenséget IS cunderrel, hogy egy-kettő nap elmegy a kopácsolással (mert a pneumatikus cucc nem fér oda). S ha netalán engem állítanak majd a jövőben ilyen feladat elé, akkor nem szeretnék úgy nézni, mint pina az új bugyira.
"Egy két nap múlva megnézheted: sárga zöld színben, a vízből levegőből kicsapja a sókat olyan mintha lefestenéd sz*rral..."
Ezen már túl vagyok, mert vagy elfelejtettem lemosni (10 m^3-es 'tégla'), vagy pedig csak nagyjából lett leöblítve, s akkor már nem látszódott az a vékony filmréteg. De pár nap múlva már csudálatosan szép volt. A rozsdamaró viszont szépen leszedi azt a retket, akár hetekkel később is (de azt is le kell mosni utána) - de ez ismételten csak anyag és munkaidő pazarlás.
Ennek az elektropolírozó masinának majd utánanézek, mert néha úgy érzem, hogy ez idő, pénz, energia és vízpazarlás kombinációja - egy az egyben.
Eddig szerkezeti acélról beszéltem, a rozsdamentes acélból több típus van és ott gyakran nemcsak a hegesztés a fontos hanem hogy késöbb a varrat ne korrodálodjon. Ebben a témában nem vagyok expert. (Ráadásul inkább AWI-s téma)
Ipari szinten szoktunk hegeszteni az 1.4301 (KO33) vagy 1.4404-es anyagot, legutóbb kb.: 800 méter varrattal kellett 5 mm-es rozsdamentes padlóburkolatot "vízzáróan"hegeszteni. Semmi extra, kell hozzá rozsdamentes 1 mm-es huzal, C2-es gáz (Ar 98% + Co2 2%), vízhűtéses pisztoly, aztán hajrá. Könnyen hegeszthető, nem fröcsköl...
A varrat tísztítás majdnem több idő mint a hegesztés. Savazni szerintem öngyilkosság hacsak nem áll rendelkezésre nagy mennyiségű víz illetve olyan elfolyó rendszer ami a savas vízet környezetbarát módon elvezeti. Sajnos a pác sav reaktív anyag, vízben jól oldódik, de ha vizes felülettel (amiben maradt pác sav) otthagyod a szépen letisztított felületet. (azt hiszed minden szuper) Egy két nap múlva megnézheted: sárga zöld színben, a vízből levegőből kicsapja a sókat olyan mintha lefestenéd sz*rral... Ha savval pácolsz akkor sokszor mosd le, el kell tüntetni az összes pác savat....
Mi elektropolirozót használtunk, nem mérgező, nem környzet szennyező. Kis mitugrász géppel kb. A hegesztés sebességével azonos sebességgel tisztítható a varrat....
Hajó az mozog, hajlik. Valószinű 2 hegesztés után egyszerüen biztonsági okokból selejtezik.
Gondolom nem mai darab. Te se tudod hányszor volt hegesztve... Esetleg kép?
Ha nem akarod újra gyártani esetleg bazi nagy, hegesztés után felmelegited
"A megeresztés az edzésnél alacsonyabb hőmérsékleten (100 - 700°C) történő fenntartását jelent. Ez a folyamat csökkenti az acél keménységét, de rugalmasabb és szívósabb fémet eredményez. Az edzés és a megeresztés folyamatát együttesen nemesítésnek nevezik."
Mert lusta vagyok leírni, hegesztés környékén kell csinálni és vastagságtól függöen órákig is lehet csinálni. Felmelegited és onnét kezdve 1 órán keresztül tartani pl.