Szerintem a b.) változat nem feltétlenül egzakt ábrázolás, azt egyéb forrás híján egyelőre kezeljük fenntartással.
A vízszintes tetejű frigyládák valószínűleg a Ganz eredeti kivitelű hűtői (a '30-as években a dízellé alakítás során nem minden jármű lett pártás), míg a kétfelé lejtő tetejűeket vélhetően Szombathelyen építették rájuk (talán pont a pártás hűtők felhasználásával) a Rába-MAN motor beépítésével.
Vicces, ez az ablak elrendezés különbség nekem fel sem tűnt, amikor a terveket készítettem. De az olyan régen volt, hogy nem is emlékszem, honnét vettem az ablak kiosztást. Feltehetőleg a veszprémi fényképről.
A "pártás" hűtő teteje sem volt sima. Lehet, hogy az átépítés során a homloklemezeket átvették a frigyládákhoz. A tetőlemezeket nyilván nem, mert a frigyláda szélesebb.
Az ablakosztással kapcsolatban lemaradt a kérdés: Stimmel? Esetleg tudja valaki, melyik pályaszámtól melyikig volt a B változat, és honnantól a C? Amennyiben egyáltalán sorban jöttek. Volt esetleg más változat is?
Frigyláda
Mint látom, a zöme (a 70-es évek-beli átalakítás után) ilyen lett:
Láttam azonban néhány képet, amin egyenes volt a frigyláda teteje:
Tudja valaki, mi ennek a története? Ezek korai darabok? Vagy több helyen végezték az átalakítást, és az egyik ilyenre alakította? Maradtak ezek selejtezésükig? Pályaszámokat tudtok esetleg?
Az ABmot (ABy, BC, BCy stb) -okkal kapcsolatban lenne néhány kérdésem. 1. ablakosztás Alapvetően három félét találtam a képeket nézegetve: a. Ahogy a topikon olvastam, ezek a korai verziók, és ezek kerültek a Gysev-hez.
Ezen az oldalon 7 ablak (3 kicsi, 4 nagy), a másikon 6. (A 3. osztály utolsó ablaka egyiknél nagy volt, másiknál kicsi. Arról az oldalról összesen 2 képet találtam) b. Az 1. osztály peron felőli ablaka keskenyebb, mint a WC ablak, és nem ér el a peron szűkítésének kezdetéig.
Ahogy látom, a kéttengelyesek zömmel ilyenek, de nem mind.
C. Az 1. osztály peron felőli ablaka szélesebb, mint a WC ablak, de keskenyebb, mint a többi utastéri ablak. Az ablak széle a peron szűkítésének kezdeténél van.
Úgy tűnik, a három tengelyesek mind ilyenek voltak, plusz néhány kéttengelyes is.
Az a kocsi annyira ki van rabolva, hogy szinte nincs ép, más járműhöz használható alkatrésze. A Bbmot 640-eshez kivették a hajtott forgóvázból a motort, az utastér teljes pusztulat. Ami még menthető a hajtás, most venné ki a KFV. Persze tartsuk, várjuk a csodát, mi lesz vele? Amíg emberfej méretű átlukad lukak lesznek rajta? Egy újabb rom az emberméretű gazban?
Megoldás elképzelhető, pénzt ki ad rá? Addig elképzelés marad, más nem, és rohad tovább. A LÉL motorkocsit illetően is nagyvonalú tervek voltak, aztán, amikor meglátták az állapotát, a tervezgetők eltűntek, mint a kámfor.
Egyrészt gondolom egy kisvasút esetén hatósági oldalról könnyebben megy, másrészt a forgóvázba épített gépiberendezés esetén ez nehezebb dió.
Méret és elrendezés szempontjából talán a Ganz H82 hajtómű jöhetne szóba, mivel azt gépes forgóvázhoz tervezték, de a D1-ek gépes forgóváza is más volt, mint ezeké, úgyhogy még sem biztos, hogy passzolna. A háromtengelyes gépes forgóvázak futásbiztonságilag nagyon kényesek a tengelyterhelések mértékére és egymáshoz való viszonyára, így komoly mérnöki munkát igényelne minden belenyúlás. Ha ez egyszerűbb dió lenne, akkor is inkább a KFV már úgy is teljesen átalakított gépeinél volna célszerűbb végrehajtani, mert azoknál talán fontosabb szempont lenne az új hajtómű kisebb javítási igénye, mint az eredetiség.
Jól fellármáztad a fél világot, A kocsira a KFV kft adott beajánlatot, nekik a Ab 015-höz kell, ami hajtómű cserére szorul. A motorkocsi szekrényére nem tartanának igényt, ezt ajánlották fel a Parknak és a Múzeumnak. A MÁV Szk nem tud róla, hogy védett lenne.
Senkinek, el akarják bontani, nincs benne használható alkatrész, a legutóbb az volt az ötlet, hogy mi, a Park, vagy a Közlekedési múzeum vágassunk ki egy részt az utastérből, a "hangulat miatt". Pedig küzdöttem az egész kocsiszekrény megmentéséért, braun is látta a levelezést...