Ez viszonylag következetes dolog, hogy ahol kb. minden vonat megáll menetrend szerint is, ott nem erőltetik a kijárati előjelző fenntartását. Hasonlóan az is jellemző, hogy ahol működik, ott csak egyenesben, kivéve ha rendszeresen igény van kitérőben áthaladásra (pl. Hodász).
E mellett Gyömörén csak az egyik működik, közös kijárati jelzőre hiába adnának előjelzést, "meneszteni" akkor is kéne az áthaladó vonatokat.
Vácrátóton meg sajnos nem csak a kijárati jelzők nem működnek, hanem a 77-es felől a bejárati jelző sem.
Köszi! Valóban, visszanéztem egy (2018-as) videót, aszerint Gyömörén és Vaszaron is működik a dolog, meg Gecse-Gyarmaton is, bár ott mintha valami furcsa szárnykapcsoló lenne... Egyedül Pápán vannak már leszerelve az előjelzők, ott már fixen M!-ra adnak előjelzést.
Kaposmérőben tavaly tapasztaltuk, hogy próbálják használni, elfektetik az áthaladó kallantyút, a toronyban megvárják, amíg eltűnik a zebracsík, de amikor meghúzzák a bejárati jelzőt, nem megy vele a kijárati előjelző. A többi utánanézést igényel.
A 110-en kéne még működőnek lennie, de az mostanában kimaradt nekem. A 81-esen szerintem gyakorlatilag sehol sem működik.
41? Középrigóc?
úgy is kialakíthatták őket, hogy külön kezelendők?
Ehhez nem értek, de nekem az lenne a logikus, hogy csak akkor lehetne külön kezelni, ha nem egymás mellett vannak - pl. Nagyobb állomásokon régen volt olyan, hogy a kijárati előjelző jóval beljebb volt a bejárati jelzőnél. Ilyet eddig most is létezőből csak külföldön láttam.
Volni volt, de kihalt. Egyrészt a Siemens haladója (emeltyű a bejárati oldalon, csenget, ha kijárati jelzőt kezelnek), de volt olyan is, hogy az előjelzőt a kijárati toronyból kezelték, csak még a fogadóvágány mellé tűzték ki. Az utóbbiak aztán az általános fékúttávolság hízásával s szigorúbban vételével aztán kivesztek...
A 10-esen tavaly év vége felé úgy rémlik, hogy ahol az IR áthaladt, az nagyrészt működött. Mezőlak biztosan - amennyire én meg tudom állapítani, csak az igény szerinti egyenes irányban:
Gyömöre esetében a közös kijárat miatt a Gecse-Gyarmat felőli nem működik, a másik irányból pedig nem kezelték, mert pont megállt az IR az állomási személyzetváltás miatt.
Ősszel még Mátéházapusztán láttam kezelve.
A 110-en kéne még működőnek lennie, de az mostanában kimaradt nekem. A 81-esen szerintem gyakorlatilag sehol sem működik.
úgy is kialakíthatták őket, hogy külön kezelendők?
Ehhez nem értek, de nekem az lenne a logikus, hogy csak akkor lehetne külön kezelni, ha nem egymás mellett vannak - pl. Nagyobb állomásokon régen volt olyan, hogy a kijárati előjelző jóval beljebb volt a bejárati jelzőnél. Ilyet eddig most is létezőből csak külföldön láttam.
Azaz, kicsit ugyan zavarosak az irányok a filmben, de ez nem vonalismereti film!
:-)
A Balatonszentgyörgyi elágazás képe után egy olyan snitt van ahol a Balaton a menetirány bal oldalán van, ez jó lenne, ha valóban Keszthelyen kellene átszállni sármellékre,
és Fenékpusztánál lenne mondjuk egy delta.
De szerintem Balatonszentgyörgyön kellett, és látszik is, hogy a Zala-híd után egyenesen áll a váltó (egy karral van szabad), tehát irány Sármellék.
Balatonszentgyörgy felől az előjelző 3fogalmú volt (ez 100% arra nyaraltam, egyszer még meg is álltunk és közelről megnéztem :-)), Keszthely felől ugyan csak kitérő irányból lehetett érkezni, az ottani 3fogalmúban nem vagyok biztos. Sármellék felől 2 fogalmú biztosított főjelző és a hozzátartozó 2 fogalmú biztosított előjelző volt szerintem, ezeket nem láttam. A TÜSKEVÁR c. film viszont gyönyörűen mutatja az elágazást, szinte vezetőállásból!
Tudja-e valaki, hogy anno Balatonszentgyörgy 18/A őrháznál azaz - elágazás a Zala folyó hídjánál - milyen alakjelzőkkel volt kialakítva?
Én két karos biztosítottra - ennek megfelelő előjelzőre emlékszem - Balatonszentgyörgy meg Keszthely felől. Sármelléki meg csak egy karos volt ha minden igaz??
A Lőtér utcai útátjáró utáni második felsővezetéktartó oszlop után van valami jelzőféle objektum. (Egy oszlopközzel Db. felé a mai 2274b/2275a térközjelzőtől). A légifénykép rosszul van illesztve a térképre, a valóságban az a gépállomási csarnok magasságában lehet.
1966-ban járunk, így a három vonalinak látszó sínpár okán Apafa Nyíregyháza felőli előjelzőjére tippelnék.
Ha lehet, akkor még visszavonnám a tippet, mert akkor abban az irányban még csak 1 + 1 vágány volt. Akkor viszont Apafa - Debrecen-Köztemető - Debrecen közt valahol?
A képek minden gyanúm szerint elsősorban a hazai próbautakon készültek. (Az állomás erősen Kőbánya-felső hangulatú, legalább is a töltésre épültségében.)
Érdekes, hogy a vasútvállalat névfelirata elmosódott, míg az előtte, utána következő osztállyelzések látszólag élesek.