Az illetékes -szó elé elfelejtettél idézőjelet tenni. ;-)
(Ez a Gyík-Nohab mesterségesen gerjesztett ellentét egy baromság! ... és baromság volt már akkor is, amikor valaki terjeszteni kezdte. Ha valamivel "ellenfél" volt az M63, akkor az az M62 volt, nem a Nohab. Ahogy a Szergej miatt nem lett több sem belőle, nem a Nohab miatt (amiből épp úgy fájdalmasan kevés volt).)
Már az kimeríti a bűncselekmény fogalmát ahogy a sorozattal bántak a 70-es években. Egy illetékes szavait idézve : " Nehogy azt higyje már a sz*rganz, hogy majd trónfosztást csinál a Nohaboknak". Ebben minden benne van....
Tulajdonképpen a hibák "milyenségét" és kategóriáját nézve a 009 szétvágása az, ami szégyen. Kis túlzással üzemképes volt és (mint látjuk) a 010 ott állt mellette főtengelytöréssel. ("Alkatrészbánya.") Szerintem a 009 összeaprítása (mai szemmel nézve) kimeríti a bűncselekmény fogalmát.
-M63-004: A baleset a zárványos főgen. állórész és a védelmi berendezés (túlfordulatvédelem) hibájának sajnálatos egybeeséséből adódott. Tudomásom szerint egy vasutas nyomorék lett a kocsiba repülő alkatrész miatt. Képeim vannak az Északi jóvoltából a sérült főgenerátorról. Idézet az M63-004 psz. dízelmozdony előzetes kárbecsléséről készült árvetésből: "A 300/1985.KTI. szám alatt felterjesztett előzetes kalkulációnk végösszege: 4,441.000,-Ft volt.
A jelenlegi kalkuláció végösszege: 2,426.000,-Ft. Az eltérés abból adódik hogy az anyagköltségből a főgenerátor új ára kimaradt, mivel a GVM. azt-tudomásunk szerint- költség nélkül bocsájtja a MÁV rendelkezésére.
Budapest, 1985. szeptember 17. "
Mint tudjuk ebből sajnos nem lett semmi, a gépet 1987-ben leselejtezték.
-M63-006 A mozdony Fc.VF. állományában 1979.03.27-én motorsérülés miatt szolgálatképtelenné vált. Ok: bal 4-es hengernél görgős emelő berágott vezértengely sérült. Az Északiba 1980. 08.04-én vitték D4-es főjavításra, de ezt érthetetlen módon nem végezték el. 1987-ben még láttam M63-007-el együtt,eredeti festéséből hét év alatt szinte fehérre kifakulva az Északiban. A hét év nemcsak a festésre volt hatással, hanem az alkatrészeinek fogyására is, így amikor 1987-ben állapotát felmérték, felújításának költségét 14,872.000.-Forintra becsülték, emiatt 1987.09.09-én leselejtezték.
-M63-007 A mozdony valamivel tovább bírta a "kiképzést" Fc.VF-nél. 1979.09-10 hónapban még forgóvázcserét is kapott, de egy hónappal utána 1979.11.30-án motorsérülés miatt szolgálatképtelenné vált. Ok: bal 8-as hajtórúd csapágy törés. Sorsa innen megegyezik az M63-006-éval: 1980.08.04. Északi D4, 1987-ig tárolás-fogyatkozás, 1987.098.09-én a magas felújítási kltség miatt (13,759.000.-Ft) selejtezés.
-M63-008 Sajnos erről (és az M63-003-ról) hiányos az adatbázisom, de annyit tudok, hogy 1982.09.23-án főgenerátor csapágy melegedés miatt leállították, majd 09.30-án bevitték az Északiba főgépcsoport cserére. Innentől nagy űr és homály, legközelebbi adatom a selejtezésről van: 1987.12.22. Bontási határidő:1988.03.31, és Szombathelyen vágták szét.
Értelmes indok nélkül letétbe került. Gyakorlatilag üzemképes állapotban volt és valamiféle szándékosság volt a dologban, hiszen a legjobb állapotban lévő gép volt, ennek ellenére pont ezt a mozdonyt vágták szét legelőször (a 005-tel karöltve)
Sorrendben :
001: 1990 05 12, üzemképes, 1991 novemberben szétvágva
002: 1989 május, géptértűz, javítható lett volna, 1991 nyarán szétvágva (010 zel együtt)
003: 1990 05 10, ténylegesen 1990 06 07, üzemképes, műszaki emlék
004: 1985 január, főgenerátor szétrepült a 908 sz. vonat továbbítása során Nagysimonyi környékén, 1988 ban szétvágva
005: 1989 ben leállt a következő főműhelyi javításra, amit már nem kapott meg, 1991 nyarán szétvágva (009 cel együtt)
006: 1977 (?) dízelmotor hibával állt meg, ami javítható lett volna, de donor lett, 1988 ban szétvágva (007 tel együtt)
007: ugyanaz mint a 006
008: 1982 ben főgenerátor hibával állt le, majd alkatrészbánya, 1988 ban szétvágva, az egyetlen gép amit Szombathelyen vágtak
009: 1990 04 14 (?) üzemképes, 1991 nyarán szétvágva (005 tel együtt)
010: 1989 november, főtengelytörés, lett volna hozzá szerintem másik, 1991 nyarán szétvágva (002 vel együtt) .
Ha valaki tud pontosítani, ne tartsa magában.
Miért állt meg a 009-es? Csak egy éve újitották fel teljesen. Úgy tudtam, hogu ô is üzemképesen került fel az Északiba azon a júniusi napon.
Én nem tudom, hogy gondolkodtak akkor MÁV-nál, de üzemképes, nagy értékû mozdonyokat csak úgy felaprítani ócskavasnak... Ráadásul olyat, amibe egy évvel azelôtt beletoltak egy csomó pénzt. Ennyire hiányzott az a pár száz tonnányi ócskavasnak az ára?? Borzasztó!
Sokan sokat megadnának azért, hogy olyan M63-asunk legyen, mint a 009-es azon a képen. És nem került volna eget rengetô pénzekbe, amit amúgy is elszórtak valami másra.
Tudom, a múlton nem lehet változtatni, de ezen mindig felmegy a vérnyomásom.
Ezen a képen a 009 már túl volt az utolsó üzemnapján, a 010 pedig 5 hónappal előtte megállt főtengelytöréssel. Ekkor már csak a 001 és a 003 volt üzemben.
Igen tudom, 1990-ben teljesen más volt a helyzet, mint akár 10 évvel késöbb a Nohabok esetében. Egész konkrétan arra gondoltam, hogy azon a napon a Szombathelyen szolgálatban levök közül ragadott talán valaki fényképezö gépet. Meg ugye volt egy vezére is ennek a menetnek. Hátha..
Nagy a valószínűsége hogy nem létezik erről a menetről kép, mivel akkoriban nem állt minden sarkon egy vasútfotós. Nehéz volt hozzájutni bármilyen információhoz még vasutasként is. Sokan csak annyit vettek észre hogy egyik napról a másikra eltűntek a gépek a csarnok mellől.
Próbáltam fényképet keresni az M63-asok utolsó útjáról, de nem találtam sehol. Ez a gyászmenet, amikor a 003-as elhúzta 5 társát Szombathelyrôl az Északiba 1990. június 7-én.
Talán közületek van olyan, aki ismer valakit Szombathelyrôl vagy a volt Északiból, aki megörökítette ezt a szomorú eseményt.