Rendben, így fogom csinálni. Ha szerencsém van, akkor miután leveszem a csapágyat a tengelyről egy hézagolót találok. De ha nem mekkora méretet használtak? Szokványos 1 mm-es hézagoló jó oda?
Köszi, azért majd ellenőrzöm összeszerelés előtt. Ha nincsen már meg a rossz csapágyaiból leveszek egy kicsit, hogy könnyen ki-be szerelhető legyen.
Katonka Balázs: köszönöm Neked is az infókat! Ilyen a váltórésze:
Ha jól értem, a képen is látható csapágy és a seeger között kellene egy hézagolónak lenni? Az egyes fogaskerék és a csapágy között úgy nézem nincsen. Szerintem még nem szedte szét ennyire senki ezt a blokkot. A kuplung fedél már volt levéve, rosszul is volt bent a kinyomó dió, mert a kar alá tették, így semmi szerepe nem volt a kuplung kiemelésében, mert közvetlenül a tengelyen lévő kar ért hozzá a nyomólaphoz, ami aztán el is koptatta.
Minden Riga blokkba a kislanckerek felol van egy hezagolo. En neha ha kell a masik oldalra is teszek. Mexakitos blokknal ha kimarad a hezagolo dobalni fogja az 1 est mint az allat ha raalitasz a bowdenre h hatha ugy jo lesz akkor meg nem lesz 2 es igy kb ennyi.
Minél tovább nézegetem ezt a 18-ast, annál több érdekes részlet tűnik fel. A váza teljesen más, olyan, mint a 210-es Babettáé. Az első villa már olyan, mint a 22-esé (1977-ben!), csak a kormány nem, meg tettek fel oldalra egy-egy prizmát (meg hátra is) - ez egyébként a KRESZ szerint nálunk is kötelező lenne. Az ülés is teljesen más, a tankon mintha Jawa benzincsap lenne, sőt a tank oldalán felcsavarozható króm betét van, amire gumi térdvédőt i tettek.
És találtam még egy érdekes képet MINI témában is. Ez egyértelműen házi átalakítás:
Minden Riga-blokk más, az "ahogy sikerül" elv szerint készültek. A váltóhoz általában nem kell hézagoló, gyárilag nincs ott semmi, de néha pótolni kell, ha azt akarjuk, hogy jól működjön. A kuplung alá biztosan kell, a vastagságát mindig ki kell kísérletezni.
Én egyszer egy 350-es Jawa blokk hengerében találtam egy egérfészket. Nem volt kipufogó dob, csak a csonk, és felmásztak.
Amúgy alig volt benne olaj. Hézagoló még annyi se. Kell ezeket is hézagolni, vagy általában jól rakják össze őket? A 16-os főtengelyéhez egyik oldalra kellett tennem arra még emlékszem, de a váltóhoz elvileg nem került.
Egy kis érdekességet szeretnék mutatni. A hétvégén szétbontottam felújításra egy pedálos blokkot, és tele volt zsizsik tetemekkel. A kép nem adja vissza, mert ez már a benzines mosás előtt készült, amikorra csavarhúzóval kihúztam a blokk aljából az olajsarat a bogármaradványokkal együtt, de azok a hosszúkás foltok még azok:)
Az elmondás szerint egy daráló helyiségben pihent a motor vagy 30 évig. Jó gabona poros lehetett minden, mert az egerek a vezetékeket és a bowden huzalokat is lecsupaszították. Bent meg a bogarak kerestek valami élelmet. Ezek szerint oda is jutott a porból...
Jonak lattak így ahogy van. Vegul is arra hasznalva amire tenyleg valo így is tokeletes. Pelda ra faterom 78 as napi hasznalos Verho 6 osa. Tenylegesen az ev minden napjan megy kb 10 eve munkajahoz (is) letfontossagu eszkosz. Kb a bele is log mar a blokknak de istenbizony ha melleköp is indul helyesebben mivel a berugo visszahuzo rugo torott igy tolasra inditja inkabb ami ugy nez ki h mikor raengedi a kupplungot szerintem 30 centit alig gurul mar pöffen, huzza neki es megy. Folyamatos helyi hasznalatban nyilvan a valtobowdenre figyelni kell de magat a blokkot (hiába várom :)). Egyszerűen nem tudja megölni pedig apám is kb annyit törődik vele, h van e benne benzin megis bírja ezt a ridegtartást ez mocsok. :)
Számomra egyébként leginkább az az érthetetlen, hogy miért ragaszkodtak annyira a blokkhoz. A tirisztoros blokk megjelenéséig hosszú időn át semmi lényeges változtatást nem vittek véghez, holott blokkból is sokfélével kísérleteztek. És a váltó tekintetében a tirisztoros blokk sem hozott átütő változást. Egy harmadik sebesség sokat lendített volna a helyzeten mindkét blokktípusnál.
Gyariba sosem letezett ilyen de igy megepitve egesz jol nez ki. A kormanybol gondoltam, h epitett mivel az kb a 80 as evek kozepe vege, mert egy prototipus Delta szeru motoron volt ilyen. A tablas 16 oa meg ugye kb 79 koruli.
Igen, ahogy leírtad. A megszakítós blokknál így működik. A tirisztoros blokknál a segédtengely van meghajtva, itt már nincs "fölösleges" kör, csak az egyik vagy másik áttételt kapcsoltja a váltó a kihajtásra.
Üdv! A Riga váltóban a behajtás felőli fogaskerék kapcskörmöt balra húzva 2ben adja a direkt áttételt, és a kapcskörmöt jobbra húzva 1ben behajtás felőlikicsi fogaskerék hajt hátsó nagyot, hátsó kicsi hajt első nagyot a működés?
Jo oldal volt az míg fel nem hígult de azert vagyunk paran "jofejek" is. 😊Viszont ettol fuggetlenul nemhiszem, h pl Torma Laci vagy Kis Csabi vagy Kotulák Zoli vagy pl en tudjunk segíteni alkatreszben sokminden nekunk is hianycikk. Jo szoval tzdunk segíteni de cucc nem mindíg van sajnos pluszba.
Tipikus facebook-csoport: a tagok egy része teljesen dilettáns, más része osztja az észt, mert CSAK ő ért a motorokhoz, meg van sok lókupec, de azért van néhány ember, akinek érdemes adni a szavára. Nyílt csoport, nem kell belépned, hogy írni tudj.
Köszi az infót. Megtaláltam jófogáson, de sem az üzentekre, sem a telefonhívásokra nem reagál sajnos. Közben tankot és ülést sikerült szereznem, konkrétan egy komplett deltát ajánlottak fel egy veterános csoportban potom pénzért, úgy hogy kapásból két deltát tudnék talpra állítani. Viszont ma jobban beleástam magam az alkatrészek átnézésébe és a két motor komplett felújításához szükségem lenne még alkatrészekre, amiket sajnos a neten egyáltalán nem találok. Van még olyan a fórumon, akinél érdemes lenne érdeklődni?
Szükségem lenne fékfedelekre, gáz karra, lábváltó karra, kuplung és fékkarokra, keréktengelyekre, illetve egy kapcsolási rajznak is örülnék, mert a neten nem igazán találok a v50 tirisztoros blokkhoz.
Igen, eladó a henger, írj a vermestibi@gmail.com címre, küldök róla fényképeket és megbeszéljük a dolgot.
A Jófogáson árul egy nagykátai fiatalember, sok motort szétbontott, nála jó eséllyel találsz cuccokat - ha tankot épp nem is hirdet, attól lehet, hogy van neki, érdemes megkérdezni.
Én nem vállalok senkinek semmit - ennek egyedüli oka az, hogy nincs rá időm. A saját motorjaimmal sem haladok.
A membrán nagyobb nyomatékot ad az alsóbb fordulatszám-tartományban. Ez Rigánál hasznos, mert nagyon távol van egymástól a két sebességfokozat. Növeli a membrán a sűrítési arányt is, tehát elvileg mindenhol erősebb lesz tőle a motor egy kicsit. De nem pörög tőle többet, vagyis gyorsabb nem lesz a motor, csak ha a láncáttételt is megváltoztatjuk.
A plusz felömlők készítése nem ördöngös dolog, főleg mivel ki lehet melegíteni a hengerből a perselyt (úgy tudom, Simonnál ez nem mindig lehetséges), ezzel is jelentősen növelni lehet az erőt. A tirisztoros blokk már kiegyensúlyozottabb szerkezet mint a megszakítós, ez jobban bírja a pörgetést, felfelé is lehet reszelni a hengeren. Létezik "60-as" henger, legalábbis régebben árulták valahol, ez elég durván fel van reszelve (maradt a két felömlő), hallottam róla jót is, rosszat is, állítólag alul nagyon gyenge tőle a motor, pörgetve viszont jól megy. Valahol nekem is porosodik egy.
Egyébként van olyan megoldás, ahol a henger faragása nélkül beszerelhető egy házilag készített membrán.
A rezonátort én nem próbáltam még, de bizonyos fordulatszám-tartományban az is sokat lök a teljesítményen. Verho4 fórumtárs tudna erről többet.
Azt elfelejtettem írni, hogy a motor tirisztoros gyújtással rendelkezik.
Igazából ha nem szereti a blokk ha pörgetve van, akkor teljesen vakon vagyok a teljesítmény növelésben a Deltát illetően.
Nyomoztam már a neten, és szerintem pont a Te blogodat találtam meg, ahol egy riga henger lett membránosra átalakítva.
Igazából a Deltát azért vettem, mert unokatesómmal nosztalgiázni szeretnénk a környékbeli földutakon. A két simsonom és a két babettám is sajnálnám kivinni ilyen utakra.
Ezért is vettem a deltát. Habár van egy saját építésű 207-es babettám, ami 82km/h végsebességre képes, de az a blokk az átalakítások óta üzemórás, csak találkozókra szoktam elvinni, emiatt nem
is alkalmas az sem a gyerekkori élmények újra élésére.
A deltával az lenne a cél, hogy a gyárinál jobb gyorsulást, gázreakciót érjek el, és legyen ereje a bakonyi dimbes-dombos tájakon futni.
Az általad készített membrános megoldás mennyit javított a teljesítményen? Esetleg vállalnád (nyilván ellenérték fejében) egy ilyen henger elkészítését nekem is?
Konkrétan mit tervezel? A két plusz felömlőt ugyanúgy kell elkészíteni, mint a Simsonnál, felfúratni és fentebb reszelni is ugyanúgy kell...
A lényeges különbség, hogy itt két sebességfokozat van, jó távol egymástól, vagyis ha felpöckölöd a motort, hogy sokat pörögjön, akkor alul gyenge lesz, vagyis váltás után csak erölködik. Ráadásul a Riga nem szereti, ha pörgetik, hamar széthullik a blokk. A tirisztoros talán kicsit jobban bírja. De persze lehet tuningolni, egy rezó és/vagy egy membrán sokat dob rajta. Persze akkor már a kuplungot is meg kell erősíteni.
15 éve foglalkozom mopedekkel, kismotorokkal. Viszont a Riga-Verhovina éra eddig elkerült. Ősszel vásároltam egy Riga 16-ot, illetve a napokban sikerült hozzá jutnom egy Riga Deltához. V-501m blokkal szerelve.
A két motort szeretném teljesen felújítani, viszont a Deltával lennének egyéb terveim is. Első körben szeretném megpiszkálni a blokkot, hogy harapósabb legyen. Sajnos nem találok hozzá készre gyártott 4 felömlős vagy nagyobb köbcentis hengert. Táborival beszéltem telefonon, Riga hengert nem vállalnak tuningra. Van esetleg olyan itt a fórumon aki jártas a riga tuning témában, és fel tudnám vele venni a kapcsolatot?
Mondjuk az also kep sokkolo, h a keze szaradna le. Sport 1 es Karpatit iderakni. Na mindegy az a baj h nem ott elunk. Minden kulonlegessegbol szerezne be az ember.