Én emlékszem az első pontomhídra ami Pestet Budával összekötötte. Ez a Petőfi szobortól ment át Budára. Az Erzsébet hídtól mintegy 150 méterre. Időszakosan volt nyitva, mert a hajókat átengedték bizonyos időközökben. A Ferenc József híd volt az első amelyen át lehetett menni. A leszakadtt részt pontomokkal pótolták.
Ezért elég egyenlőtlen volt mert a pontonok mélyebben voltak. Emlékezetes volt, hogy egy alkalommal a jégzajlás miatt robbantották előtte a jeget. Az emberek halakra vadásztak a jégtáőblákon. A Kossuth híd volt az első stabil hid, amely a Parlament Déli szárnyánál volt, és a Battyányi tértől kissé délebre volt a budai hídfő
Köszi! Tegnap már én is láttam az erkélyről a felúsztatott, új elemeket. Tényleg "rendes" rácsostartó lesz, szép borsózöldre festve. Eszerint amit én új hídrésznek néztem, az a régi volt, csak nem volt olyan végtelenül lepukkanva, mint a többi darab.
Mellesleg normálisan minden hidat 100 évre terveznek, csak ez a szegény összekötő volt mostohagyerek, akivel senki nem törődött. (Ahhoz képest, hogy 25 év volt a tervezési ideje, 62-t húzott le két különböző helyen. Még 1946-ban kezdte, mint Déli Összekötő Vasúti-híd)
A nagy ídunán lévő híd, új szerkezet lesz. Nem anyagtakarrékosságról van szó. Hanem egy sokkal korszerübb szerkezet lesz, Edilon rendszerű sinekkel, ami a rezgést sokkal jobban csillapítja. Az új híd 100 évre tervezték, de majd meglátjuk, hogy mit bir ki. Szerintem tökéletes lesz, ezt Mávos szakember mondta. Gyakran kiszoktam menni a helyszínre érdeklődni és fotózni. Endem is érdekel a híd jövőbeni sorsa. Hiszen abban az évben adták át a forgalomnak mikor én születtem: 1955.04.12. A forgalom pedig ugyan abban az évben május 24-én ment át rajta az első személyvonat.
Készítettem képeket 2008 április 12-én is. Akkor még nem dolgoztak a helyszinen. Eredeti állapotában volt látható még a híd. Jöjjenek a képek. Az öbölágí híd csak szerkezetileg lesz javítva és mázolva.
Nagyon jók, köszi! Tudja valaki, hogy az új híd (gondolom tök új, nem a régit foltozzák) miért ugyanolyan K-híd, mint a régi? Az akkor kényszer volt, de most? Gazdaságtalan, zabálja az anyagot, és mivel manapság láthatóan egyben emelnek be komplett, előszerelt tagokat, még csak szerelési könnyebbség sincs.
Aztán mégsem. Az első hétvégén vonatpótlók jártak Nyugatiig. Ugyanis a MÁV és a BKV között még mindig nem született meg a szerződés, mely az engedélyeztetés körül vannak a gondok. (Állítólag anyagi probléma is van a dologban.)
Azt annyiban nehéz lett volna, hogy a saruk a régi hídról vannak, tehát adott volt a kialakítás. Bár meg is változtathatták volna, de akkor új pillérek is kellettek volna. Meg ahogy a wikiben levő képet elnézem, a Rodenkircheni-híd pilonja alul befogottnak tűnik.
A háború előtti állapotról és a felrobbantott hídról pedig itt van kép.
Persze az Erzsébet-kábelhíd műszakilag azért egyáltalán nem szolgai másolat, hiszen az Erzsébet-lánchídról vették át, hogy csak a két pilon közti merevítő tartórész függesztett, azon parti nyílások önhordó gerendatartók. Ezen kívül nem tudom, hogy a rodenkircheni híd pilonjai ingaoszlopok-e. Ha nem, akkor ezt is a régi hídról vették át.
Mindenesetre architektúrájában sajnos eléggé "kölni". Még a fehér szín is stimmel.
Jogos. Azért ez szép teljesítmény. Mindig tudtam, hogy a németek nagyon tudnak hidat építeni, de azt nem gondoltam, hogy '38-41-ben már ilyen szinten tudtak hegeszteni. És mint az eltelt idő megmutatta ezen a hídon, ez nem a vak ló merészsége volt.
Hm, itt ezt írják: "Am 28. Januar 1945 wurde die erste Rodenkirchener Autobahnbrücke zerstört. 1952 wurde der Wiederaufbau auf den alten Strompfeilern und Widerlagern begonnen und dauerte bis 1954. Für die Rheinbrücke Rodenkirchen konnten die alten Pylone weiter verwendet werden." Azaz a régi pilonokat az újjáépítéskor tovább használhatták.
Most megfogtál, mert az eredeti hozzászólás -szerintem- tőlem származik. Eddig én is erre a hídra gondoltam, de most már lehet, hogy mégsem. Megnéztem a wikis képet, és valami gyanús lett. Van otthon egy könyvből kifotózott képem (régi, "rendes" papírkép), amin az általam említett híd látható, és azon a pilonok kialakítása más. A pilonokat ugyanúgy körbeveszi egy kiugró rész, mint az Erzsébet-hídnál a járda megoldása. Akkor az vajon mit ábrázolhat? Csak egy plusz kérdés: az eredeti, 1941-es híd is már hegesztett pilonokkal készült?
> Tíz évvel korábban építettek egy tök ugyanilyan vonalazású (de annyira, hogy még a pilonok mellett levő kiugrók is ugyanilyenek) hidat a németek a Rajnán. Szóval "építészetileg" van egy erős koppintás szaga a dolognak.
Bár kicsit régi a hozzászólás, de valószínűleg nem haszontalan:
Azért 10 évnél, egy kicsit korábban, egész pontosan: 1938-1941 között. A nevezett híd pedig a Köln/Rodenkirchener Autobahnbrücke. Igaz, hogy 1952-ben építették újjá. Mellesleg nemrég "duplázódott". Egy-egy kép a régiről és az újról, ezen az oldalon lejjebb.
Egyébként magam részéről a régire, azaz az Erzsébet-lánchídra szavazok, nem csak az utódjánál, de szerintem az összes budapesti hídnál szebb volt (a Ferencz József / Szabadság hídnál talán csak egy orrhosszal).
Groteszk módon a híd nagy tragédiája az volt, hogy a híd felrobbantása csak félig sikerült, így viszont megcsavarodott az egész mikor a Dunába zuhant - ez valószínűleg erősen megnehezítette az újjáépítést. Másrészt ebben a hídban volt a legtöbb acél és hát kicsit ínséges idők jártak (a Margit-híd is majdnem betonhídként épült újjá!)
Furcsa módon a Rákosi-éra alatt még az eredeti formájában történő újjáépítés szerepelt. Aztán jött csak a forgalmikapacitás-okokra hivatkozva a "múltat végképp eltörölni".* Az is igaz, hogy az új híd legalább vonalvezetésében emlékeztet a régire, de akkor is... (Ez is gorteszk: az új híd mintája a harmadik birodalom idején született...)
Tisztelgés híd alkotói, többek között Czekelius Aurél és Nagy Virgil előtt! Előbbi a műszaki, utóbbi (hasonlóan a Ferencz József-hídhoz) az esztétikai részt alkotta.
*: S hogy minden mindennel összefügg: ha az 50-es években megépül a metró, akkor a kapacitásproblémák valószínűleg nem merülnek fel...
Már lezárták?!!!! Nem csak a hétvégén fogják?! Még el akartam búcsúzni tőle, meg fényképezgetni, stb... Akkor holnap nem is tudok végigsétálni rajta?? :-((((((((((