Keresés

Részletes keresés

Helio Creative Commons License 2006.12.14 0 0 1731

2004. május 1-jétől kezdődően mely hatóság jogosult kiadni típusalkalmassági bizonyítványt (EASA vagy PLH)?

Mi van a 2004. május 1-jén folyamatban lévő - típusalkalmassági iránti - ügyekben?Lezárható e az ügy a nemzeti jogszabály alapján, vagy május 1-jével a 1592/2002/EK és 1702/2003/EK szabályai az irányadók?

 

Tudná valaki nekem értelmezni a 1592/2002/EK rendelet 56. cikk (2) bekezdésében foglalt rendelkezést? (eszerint 2007. márciusáig a PLH is folytathat le típusalkalmassági vizsgálatokat és adhat ki bizonyítványokat a 1702/2003/EK előírásai szerint?)

 

ASAP

zolibá Creative Commons License 2006.12.02 0 0 1730

orlóci zsuzsa:

 

Szia! Szerintem a törvénnyel kapcsolatban ugyanarra gondoltunk. Nem azt írtam, hogy 4/5-ös törvény létezne, csak azt, hogy a 2006. december 31. előtti törvénymódosításhoz valószínűleg rendkívüli eljárásban kellene azt tárgyalni, ami pedig a Házszabály alapján a képviselők 4/5-ének támogatását igényli.

 

Mea culpa, mea maxima culpa. Megnéztem és valóban nem az Lt., hanem annak végrehajtási rendelete (141/1995 Kormány rendelet 261/2001 Kormány rendelettel megmódosítva) nevesíti a PLH-t. Az tévesztett meg, hogy az Légügyi törvényt a rendelettel egységes szerkezeben olvastam éppen. Köszi a kiigazítást.

 

Így végülis egy Kormány rendelettel meg lehet oldani az összevonást.

 

A KLH és a PLH, illetve annak alnalógiájára a katonai és civil rendszerek között valóban vannak jelentős különbségek, de ez szerintem azért nem zárja ki, hogy működhet jól is az összevont szervezet, ha ésszel csinálják. Reméljük a legjobbakat! :)

Előzmény: orlóci zsuzsa (1729)
orlóci zsuzsa Creative Commons License 2006.12.01 0 0 1729

A PLH most még nem fog a KLH-val egyesülni. Az Lt.-t pedig nem kell módosítani a PLH átalakításához, mert a törvény csak azt mondja, hogy GKM felügyelet alatt müködő szerv látja el a feladatokat. Arról nem rendelkezik, hogy önállóan, vagy egy nagyobb szervezet részeként, ahogy most tervezik.

Az Lt. feles törvény, így kormány akarattal szinte bármikor módosítható.

4/5-ös törvény nincs csak 2/3-os. 4/5-ös szavazás csak kivételes eljárásról történő döntéshez kell, de nem a törvny elfogadásához.

 

Egyébként a KLH és a PLH egyesítésének már a gondolata is felvet egy csomó jogi, és gyakorlati problémát. Aki ezt kitalálta, annak fogalma sem volt a két szervezet közötti jelentős különbségről. De hát, ha a politikai akarat akarja, akkor értelmetlen dolgot is lehet csinálni.

Előzmény: zolibá (1727)
vivijúú Creative Commons License 2006.12.01 0 0 1728
Valóban úgy értettem, ahogy zolibá - hozzám képest egy kicsit pontosabban - megfogalmazta. A lényeg, hogy a derogációs kérelem  egy sor területre utólag született meg, miután hosszú ideig egyetlen illetékes (sem a minisztérium részéről, sem a hatóság részéről) nem volt képes megmondani, hogy létezik-e egyáltalán az említett kérelem.
Előzmény: zolibá (1727)
zolibá Creative Commons License 2006.12.01 0 0 1727

vivijú:

 

A PLH megszüntetéséhez, illetve más nevű szervezetbe való beintegrálásához azért az 1995. évi XCVII. törvényt is módosítani kell még, mert abban nevesítve van a "Polgári Légiközlekedési Hatóság". Nem tudom, nyújtott-e be a kormány ilyen irányú törvényjavaslatot és tárgysorba van-e már véve, de ha nem, akkor nem vagyok benne biztos, hogy a rendkívüli eljárásban való tárgyaláshoz szükséges 4/5-ös támogatottságot megkapja (már, ha az interneten található Házszabály helyes) 2006. december 31. előtt. És akkor azt még ki is kell hirdetni. :))))

 

Egyébként lehet, hogy a polgári repülés életébe hozna egy kis pluszt a KLH-val való egyesülés. (Egy-két KLH-s dokumentumba volt szerencsém belepislantani és kicsit rendezettebbnek tűnik a helyzet, mint a civil életben.) Persze ehhez az kell, hogy az egyesített erők tagjai is erőforrásaikat a közös, hatékony munkára, ne egymás maceráklására, pozícióharcokra összpontosítsák!

 

A "szabadidős repülés" megfogalmazás nekem tetszik. :)

 

bátori.l.:

 

A Ciprusi Egyezmény valóban jogilag nem nemzetközi szerződés. nem is lett akként kihirdetve Mo.-n. De ez azért nem kellene egy országot (annak kormányát, államigazgatását) megakadályozzon abban, hogy saját (saját légiközlekedési iparága) jól felfogott (de facto: jól fel nem fogott) érdekében önkéntesen is bevezessen olyan kidolgozott (és más államokban bizonyítottan működőképes) szabályozási kereteket, melyeket gyakorlatilag ingyen a feneke alá tolnak és amelyről ismert, hogy Európa legtöbb állama alkalmazza és (automatikusan) elfogadja a mások által történő alkalmazását. :)))

Állami szintű suicid tendenciákkal nehéz bármit is kezdeni. A baj az, hogy az állam hülyesége nem csak magát az államot nyírhatja ki, hanem a légiközlekedésből élő emberek és családjaik egzisztenciáját is.

 

Apropó! A Ciprusi Egyezményt aláírókról jutott esezembe: Most ki a Director General of Civil Aviation Magyarországon? Merthogy, ha jól rémlik, az ICAO, ECAC, meg JAA téren is, mintha ő lenne az ország képviselője. Ugyanakkor a GKM illetékes főosztálya megszűnt és annak, a pozícicót eddig betöltő feje is más területen (ATC)tevékenykedik tovább.

 

Ha jól értettem vivijú sorait, arra gondolt a derogáció terén, hogy nem mindenre kérte Mo. amire lehetett. (Ez mósosult, utólagos, iparági nyomásra megszületett derogációs kérelmekkel). Amely szabályokkal kapcsolatban meg kért derogációt, abból egyes követelmény elemeket a 3 év derogációs időtartam (Mo. EU tagságától számítva 2év és 5 hónap) lejártáig sem volt képes teljesíteni.

bátori l. Creative Commons License 2006.11.29 0 0 1726

"Az külön erotikus, hogy - miközben jelentős lemaradásban vagyunk a többi tagállamhoz képest -, az igénybe vehető kedvezményeket, átmeneti időszakokat sem volt képes kihasználni (vö.: derogációs lehetőségek) Magyarország"

 

Nem egészen értem mire gondolsz Vili. Magyarországnak voltak a légiközlekedést érintő derogációs igényei, amiket meg is kapott. Természetesen nem a JAA előírások terén, mivel azok jelentős része nem volt az EU joganyag része, így derogációnak nem volt értelme.

Előzmény: vivijúú (1723)
bátori l. Creative Commons License 2006.11.29 0 0 1725
szia zolibá

 

Én elolvastam (többször is:-)) és bár a felvetéseidnek nem ez a súlyponti kérdése, mégis tisztába kellene tenni a JAA tagság kérdését (már csak hogy ugyanattól a kályhától induljunk el).

 

Először is a teljes jogú JAA tagságnak nem (és nem volt) feltétele, az összes létező JAA előírás maradéktalan átvétele. Aki azt gondolja, hog amíg egy ország ezeket nem teljesíti addig „csak papíron” teljes jogú tag az nyilván nem tudja, hogy ez esetben pl. Németország, Norvégia, Franciaország vagy éppen Ausztria is csak papíron volt tag jó tíz évvel a belépése után is. Kétségtelen, hogy a ciprusi megállapodás rögzíti, hogy a tagok mindenféle eltérés nélkül be kívánják vezetni a JAR előírásokat, de ezzel a megállapodással már megszületése idején is több probléma volt (pedig magyarok akkor még a dolog közelében sem jártak :-)).

 

Ez már számtalanszor elhangzott, de talán nem lényegtelen feleleveníteni, hogy a ciprusi megállapodás néven elhíresült dokumentum nem nemzetközi szerződés szintű okmány. Ez azért baj, mert ha az lenne, akkor a tagállamokon belül (az ehhez kapcsolódó formaságok lebonyolítását követően) jogi erővel bírna és végrehajtásuk akár bírósági úton is keresztülvihető lenne. Így viszont egyszerűen egyfajta nemzetközi szakmapolitikai állásfoglalás az egész (ironikusabban szólva jókívánság), aminek a megvalósítása az érintett légügyi hatóságok hazai lobbizóképességén (a saját kormányuknál!) múlik.

 

Már a kilencvenes évek közepén sejtette mindenki, hogy a dolgot az fogja megoldani, ha a tagállamok eu tagok lesznek és létrejön az EASA.
Előzmény: zolibá (1722)
Törölt nick Creative Commons License 2006.11.29 0 0 1724

Sziasztok,Vgyuri báttyó,kérlek,mondd el,mennyiben változik/hazhat/ a kisgépes repülés az uj,Eu-rendszer bevezetésével???

 

-azt tapasztaltam,külföldön nem fogatták el a magyar ppl-szakszómat,mikor ottani gépet akartam vezetni!Lehet,ha saját géppel eu tagállamba repülök,nem engednek tovább,mert nem ismerik el a magyar szakszót??

 

-változhat az éves "lüfi"vizsga szakmai menete?Lehet,hogy itthon ami még "OK".volt a gépen,az eu szabvány már nem fogadja el???

 

-Lehetséges,hogy pl egy öreg cessna 177,172.t repülő müszaki felülvizsgálatakor ,a Légügyi Hatóság rep.alkalmasnak itéli,de az eu alapján pl a meglevő-v nem lévő műszerek miatt már nem engedélyezi a rep.alkalmasságot??

 

-Mi az még,ami változhat,v sorsdöntő lehet???

 

Üdv,Doki

 

 

Előzmény: Vgyuri (1719)
vivijúú Creative Commons License 2006.11.29 0 0 1723

Üdv Zolibá!

 

Öszinte gratula az összefoglaló írásért, és külön tiszteletem a azért az önuralomért, amit a megfogalmazott kritikák visszafogott hangvétele során tanúsítottál. :-)

 

A recreation aviation - ra egy tiszteletteljes javaslat: Több területen a recreation  szabadidő - nek, szabadidős-nek  (pl szabadidősportok) fordítódik, ezért lehet, hogy ebből ki lehet indulni, és ily módon találni az "önfeledt molylepke tevékenység" helyett egy fokkal hivatalosabbat. :-)

 

Két apró kiegészítés. 

az első: a hatósági átalakulósdi már tény, és dec. 31-én jelenlegi formájában megszűnik létezni a PLH.

A második inkább vélemény: Az külön erotikus, hogy - miközben jelentős lemaradásban vagyunk a többi tagállamhoz képest -, az igénybe vehető kedvezményeket, átmeneti időszakokat sem volt képes kihasználni (vö.: derogációs lehetőségek) Magyarország.

 

Üdv,

 

vvj

 

 

 

Előzmény: zolibá (1722)
zolibá Creative Commons License 2006.11.28 0 0 1722

Tiszteletem a topiklakóknak!

 

Rég jártam erre, de most olvasom a kisgépekkel, volt szovjet gyártmányokkal és szakszókkal kapcsolatos hozzászólásokat és úgy gondoltam, én is elmondom a témával kapcsolatos gondolataimat és esetleg mások számára újdonságként is értékelhtő információimat.

 

A JAR-FCL és JAR-STD dolgok, illetve azok utódainak hazai bevezétése már valószínűleg nem késik sokáig ugyanis a terület egységes EU szabályozását várhatóan az EASA 2007-ben átveszi. Ehhez részben a JAA állományát, részben máshonnét felvett szakembereket kívánnak alkalmazni. Az egységes EU jogszabály előkészítése folyik, de addig nem publikálhatják még véleményezésre sem, amíg a 1592/2002 EK Rendeletet (Basic Regulation) nem módosítják olyan módon, hogy egyértelműen meghatározza az EASA ezirányú illetékességét. Amint ez meglesz, érdemes lesz az EASA honlapját vizslatni, mert az EU jogszabályalkotási folyamata egy 3 hónapos, ún. "comment period"-ot határoz meg, ami alatt bárki (bármely EU állampolgár, illetve szervezet,: hatóság, klub, szakszervezet...) megírhatja a véleményét, módosítási javaslatát. Erre az EASA egy nyilvános, ún. "Comment Response Document"-ben válaszol. Minden egyes szakmai észrevételt (a beküldő feltüntetésével) leírnak és megírják melyik észrevételt, milyen alapon és hogyan bíráltak el (építettek be a jogszabály tervezetbe vagy utasítottak el). Szóval, ha valaki ambiciót érez arra, hogy olvasson, értelmezzen, javaslatot tegyen, erre lehetősége lesz. Egyébként az EASA 2006. november 14-én tartott 5. Iparági Találkozóján elhangzottak alapján az EU jogszabályokban valószínűleg fenntartják majd a lehetőségét egy tagállamon belüli használatra szánt szakszolgálati engedély kiadásának, mivel a sport-, és pihenő? repülés (sport and recreation aviation) területén erre igényt látnak. Egyébként ha még nincsen, lehet, hogy ki kéne találni erre a "recreation aviation" dologra valami találó, a területet fedő magyar kifejezést!

 

Az EASA 2007. évi terveihez tartozik a jelenleg JAR-OPS által lefedett terület felügyelet alá vonása is. Ez várhatóan hasonlóan fog lezajlani, mint a fent írtak.

 

Ami az ilyen, egységes EU szabályozás magyar légiközlekedésre (sporttól a kereskedelmi légiszállításon át a szakmai oktatásig) gyakorolt hatását illeti, bizony lehetnek (eddig is voltak) súlyos hatásai, amik legfőképpen a MAGYAR KÖZTÁRSASÁG illetékes államigazgatási szerveinek, azok vezetőinek súlyos felelőssége. És ez igaz, függetlenül a miniszter, államtitkár, minisztériumi főosztályvezető, légügyi főigazgató, légügyi hatóság igazgató pártállásától.

Ahogyan arra Vince egy korábbi hozzászólásában utalt, a PLH, illetve jogelődje már régóta a JAA teljes jogú taghatósága (papíron). Amikor a Ciprusi Egyezményt aláírták, azt vállalták, hogy a JAA egységes követelményeit a nemzeti szabályozásba eltérések nélkül bevezetik. Mint tudjuk, ez gyakorlatilag sohasem történt meg. A legtöbből a mai napig nem lett magyar jogszabály. Még az is, ami a JAR-okból bekerült a magyar jogrendbe, általában hatalmas késésekkel került kiadásra, egy befagyasztott állapotban maradt meg, nem követve le a JAR-ok változásait. Ez egyérteműen a jogszabályalkotó, azaz a kormány, az illetékes miniszter (KHVM, KöViM, GKM élén) és minisztériumi apparátusának felelőssége. (Példák: JAR-OPS, JAR-145, JAR-66, JAR-147)

Az, hogy a légiközlekedési hatóság(ok) nem kezdtek el figyelmeztetni a szabályozások ellentmondásaira, hiányaira, nem tették közzé ezirányú állásfoglalásaikat (a nyilvánosság erejének kihasználására), nem készítették el az esetleg jogszabályban mégis kiadott követelményekkel kapcsolatos írott eljárásaikat, nem folytatták le a JAA vonatkozó szabványosítási procedúráit, bizony a hatóság(ok) vezetőinek felelőssége. (Példák: JAR-145 karbantartó szervezetek, JAR-66 szakaszolgálati engedélyek)

Ezek a hiányosságok vezetnek oda, hogy amikor az EU szabályozza jogszabályban az egyes témákat, a hatályba lépéskor Mo. közel sem jár a követlmények teljesítéséhez. Pedig nagyon nem mindegy, hogy egy kiépített lépcsőn kell-e egyet felfelé lépni, vagy egy olyan, buktatókkal teli sziklafalat kell megmászni, amit nagy erők (értsd: egységesnek tekintett - ún. szupranacionális - európai érdekek) és a történelem (értsd: más EU tagállamok számára magától értetődő és normális átmenet a JAA és EASA között) nem kis idő alatt alakítottak olyanra, amilyen. Az utóbbit is lehet, csak sokkal több erőforrás (pénz a felszerlésre, kigyúrt hegymászó) , több idő,  és ha élve szeretnénk kikerülni a dologból, tapasztalattal vegyített nagyfokú szaktudás kell hozzá. Ebből most jelenleg csak pár dolog hiányzik: kellő erőforrás, idő és elmélyült szaktudás és tapasztalat (tisztelet a kivételnek).

 

A volt szovjet géptípusokkal kapcsolatban a helyzet szerintem az, hogy egyrészről jogos elvárás, hogy az EU követelményeinek maradéktalanul megfeleljenek. A legtöbb esetben a problémát nem a tényleges megfelelés, hanem annak igazoltságának hiánya jelenti. Ha maguknak a korábbi (NLGSz szerinti) "típusalkalmassági bizonyítvány birtokosoknak" és jogutódjaiknak (És itt az EU meghatározás nagyon jó, mert a Szovjetunióban a gyártó a legtöbb esetben nem volt azonos a tervezővel, akié a típusalkalmassági bizonyítvány volt) fontos az EU piacán maradni, akkor bizony az EU típusalkalmassági bizonyítvány kiadási feltételeit (mind konstrukciós, mind adminisztratív) teljesíteni kell. Alternatíva az EU-val a típusalkalmassági bizonyítványok kölcsönös elfogadásáról kétoldalú megállapodás megkötése, ami ugyebár, mint az EU által kötött nemzetközi szerződés még az EU jogszabályait is überelheti. Az egyik technikai, a másik leginkább politikai kérdés. Mérnök emberként (jómunkásember :))) ) én az egzaktabb, technikai megoldásra esküszöm.

Természetesen, ha EU esetenként kicsit protekcionista megközelítését, illetve a tőkeerős nyugati (európai és amerikai) repülőgépgyártók érdekérvényesítő képességét figyelembe vesszük, nem biztos, hogy egy AN-26 vagy hasonló, saját rampán megrakható, ílyen értelemben konkurencia nélküli mozgékony kis polgári tehergép piacon maradása az EU-ban egyértelműen érdekként szerepelne EU szinten. Azon tagállamokban, ahol AOC-vel rendelkező üzembentartók nem kis darabszámban üzemeltetik ezeket a masinákat persze más a vélemény. Kérdés, hogy ezen tagállamok mennyire képesek érdekeiket (saját légiközlekedési iparáguk versenyképességének megőrzését) érvényesíteni? Vállakozóbarát kis hazánk esetében én azt látom, hogy az állam ezért semmit nem tesz. Az üzembentartók pedig saját maguk kétségbeesetten küzdenek az elemekkel, hogy túléljenek.

 

Hogy a lengyel és cseh repülőgépekkel miért nincsenek ilyen gondok? Mert ott a típusalkalmassági bizonyítványok birtokosai, esetleg nemzeti hatóságaik hatékony támogatásával lefutották a megfelelő köröket és megszerezték az EU típusalkalmasságit. Nem mindenre, de az üzleti szempontból fontosabb típusaikra igen.

 

Szóval, eljutottunk oda, hogy az EU szinten szabályozott területen, legalább az alkalmazás, végrehajtás szintjén fel kellene venni a fordulatot. Fel kéne nőnünk a feladathoz! Államigazgatásunknak, de az iparág résztvevőinek is! Ideje lenne mindkét oldalon a nosztalgiázás, múltba merengés helyett alkalmazkodni napjaink követelményeihez!

Tessék csak megnézni, hogy mi újság a Part-145 145.A.30 követelményeinek 2006. szeptember 28-tól történő maradéktalan teljesítésével az 5700 kg feletti MTOM légijárművek karbantartásának üzemképesség tanúsítása területén? Notification Kapkodunk (levegőért és azért, hogy fenntartható legyen a hazai iparág tevékenysége). És hasonló lesz a követelmény 2008. szeptember 28-tól 5700 kg alatt is. Készül rá valaki, van valakinek ütemterve a képzésekre, engedély átváltásokra stb.? (Ha jól tudom, a PLH illetékes osztályán már legalább elvi szinten elkezdtek foglalkozni a felkészüléssel. Kérdés, hogy ehhez hatékony támogatást kapnak-e vagy kerékkötőket a tervek szerint hamarosan változó hatósági struktúrában?) Vagy akkor is kapkodni fogunk csak? Nem tudom, a kisgépes területen eljutott-e az információ az illetékes emberekhez, azok agyához? (És ezt nem pejoratív értelemben kérdem.) Bár nem vagyok igazán otthon a kisgépes repülésben, de szerintem jelenleg kissé szabados és ehhez képest bizony komoly változásokat jelentenek az EU szabályai, amiknek a teljesítésére készülni kell. Lehet egyedileg is, de lehet összefogással is. Kinek-kinek ereje és képessége szerint. Összefogás lehet az iparági résztvevők között, de az ipar és a hatóság között is.

 

Na most, hogy ennyit írtam, elnézést kérek a grafomániámért és megköszönöm annak, aki mégis elolvasta. :))) Jöhetnek a kommentárok, mehet a brainstorming!
R-15_koma Creative Commons License 2006.10.24 0 0 1721
Biztosan sokan kíváncsiak vagytok arra, hogy milyen pilóta melók jelennek meg a nagyvilágban és milyen követelményeket támasztanak a cégek, légitársaságok. Érdemes-e egyáltalán annyi pénzt és energiát belefektetni. (Persze, hogy érdemes.) Ezt gyűjtöttük össze a www.motorosrepules.hu weblapon. (A weblap kicsit kezdetleges, de nem ez a lényeg. A link a főoldalon középen van.) Jó mazsolázást!

malert Creative Commons License 2006.10.15 0 0 1720
Kezdik egyesek kapisgálni, hogy ez az EU és a csatolt intézményei (EASA, JAA) nem fenékig tejtöl. :-)
Erre az EU-ra a magyar kisgépes szakma teljesen rá fog menni. A szakmai vezetés az szinte teljesen analfabéta. A volt KGST országok több testhosszal elhúztal mellőlünk. A románok már a valagukat sem törlik ki velünk. Hogy mi a lemaradásunk oka nem tudom pontosan, de közrejátszhatott benne a "majd rá érünk arra még" szemlélet minden szinten.
Sajnos úgy néz ki, hogy sem a műszaki, sem a pilóta szakszókat nem akarják elfogadni sehol külföldön.
Előzmény: Vgyuri (1719)
Vgyuri Creative Commons License 2006.10.13 0 0 1719

Na erre kössetek görcsöt :-)

 

A (tv2) szerint, de Punka Gyuri mondta, jövő évre nem lehet levizsgztatni az összes ex-szovjet polgári gépet, beleértve az összes Ancsát, Mi-2est, Ka-26ost, mert az egykor oroszul elkészített kézikönyvek nem EU-komformok. Az eu-hatóság típusonként tízmilliós nagyságrendért hajlandó lenne levizsgáztatni a gépeket (gondolom ez alatt azt kell érteni, hogy megcsinálja a kézikönyvek szabványosítását és nem a 180 gép egyenkénti vizsgáztatását). Ez azért állami szinten nem lenne egy örült összeg, de csapataink egyelőre harcban állnak - legalább a hazai fennmaradásért, ami tkpp. elég is lenne, én még nem sok magyar ex-szovjet masinát láttam a Lajtától nyugatra.

 

Az intézkedés az új csatlakozó országokban 850 gépet érint,. (Ehhez jön még januártól Románia és Bulgária). Ebből 180 a miénk. Ilyen nagyok vagyunk, vagy a lengyel gyártású gépekre nem érvényes a tiltás?

 

 

lexan Creative Commons License 2006.10.10 0 0 1718

Sziasztok,

 

Úgy tűnik a JAA nem fog kihalni hanem átalakul JAA T -vé és továbbra is ők kezelik az FCL szabályozást, mindaddig amig az EASA majd egyszer felnő a feladathoz.

Hol tart ez a JAR-FCL dolog nálunk? Megnéztem a GKM honlapján a fordítást, de ez még édeskevés. Tudja valaki lesz-e átmenet és a magyar szakszókkal mi lesz vajon?

Érzesem szerint a meglevő magyar szakszók megmaradnak nemzeti szakszónak és aki JAA szakszót akar annak JAA-esíteni kell....amihez kapcsolódik az a kérdés, hogy addigra lesznek-e FTO-ink meg TRTO-ink és vajon mibe fog mindez kerülni egy egyszerű földi halandó pilótának?

Persze ezek csak akkor kérdések ha ebben az emberöltőben egyáltalán bevezetik ezt a rendszert, mivel egyenlőre az is kérdéses, hogy a PLH mikor lesz képes szintre hozni a már meglevő napi feladatait. Valaki homályosítson fel mi a polgári repülés helyzete most.

bado Creative Commons License 2006.08.30 0 0 1717

Ebben erősen kételkedem.

Te, Cimbi, olvass már vissza az eleje felé és akkor rájössz, miről is szól ez a topic.

Előzmény: gacsat (1716)
gacsat Creative Commons License 2006.08.30 0 0 1716
 Ez 1 polgári gép (lesz). Ha sikerülne,elég komoly hatása lenne a témátokra.
Előzmény: P.ISTI (1715)
P.ISTI Creative Commons License 2006.08.29 0 0 1715

Erre biztosan ebben a topikban akarsz választ kapni?

Előzmény: gacsat (1714)
gacsat Creative Commons License 2006.08.29 0 0 1714
 Mit szóltok ahoz hogy a japcsik 5,5M utasszállítót terveznek?
vivijúú Creative Commons License 2006.06.16 0 0 1713
Hát ha azt nézzük, hogy az első munkacsoportot úgy 2002 végén rántották össze azért, hogy FCL ügyben is szülessen már valami...
Előzmény: peti81 (1712)
peti81 Creative Commons License 2006.06.16 0 0 1712

 

 

Köszi szépen Vince!!

 

Akkor a minisztérium honlapján megkeresem mert érdekel nagyon

bár van egy olyan érzésem hogy ez még akkor ezek szerint el fog

huzodni egy idejig.....

 

Üdv:

 

                        -Peti-

Előzmény: vince (1711)
vince Creative Commons License 2006.06.15 0 0 1711

Én csak annyit tudok, hogy be akarják. A minisztérium év eleje óta körözteti a dolgot (magyar fordítás) és kérte a véleményeket. Arról nincs tudomásom, hogy mennyi vélemény gyűlt, és mikor lesz bevezetve.

 

Ha érdekel a dolog a minisztérizum honlapjáról is letöltheted a tervezetet, meg én is át tudom küldeni.

Elég méretes .pdf file-ok

Előzmény: peti81 (1710)
peti81 Creative Commons License 2006.06.14 0 0 1710

 

 

Sziasztok!

 

Tudja véletlen valaki hogy MO-on mikór vezetik be a JAR-FCL-t???!

 

Ausztriában most vezették be juni 1-töl, már rég ota huzodott ott is mint

nálunk....

 

 

Előzmény: zolibá (1709)
zolibá Creative Commons License 2006.05.04 0 0 1709

Szia repülős_!

 

Vivijúú pontosítása is erre utal, de szerintem vince is arra gondolt, hogy papíron teljes jogú taggá vált a JAA-ben a LÜI/PLH, de a JAA követelményeinek, melyek a kölcsönös elfogadást lehetővé tették volna, nem sikerült eleget tennie. Vagyis a tie club tagja lett, de az öltönye szakadt és koszos maradt.

 

És természetesen az, hogy a PLH az EASA fiókintézményeként működik, szintén hasonlóan értelmezendő. Vagyis az EASA által kontrollált tevékenységek körében a rend, biztonság és  atörvény őre Magyarországon a PLH. Ez nem jelenti azt, hogy az EASA finanszírozza a működését. :)))

Előzmény: repülős_ (1705)
P.ISTI Creative Commons License 2006.05.04 0 0 1708
Ez a hír ismert már? Tudtok róla fejleményeket?
vivijúú Creative Commons License 2006.05.04 0 0 1707

Hali vince!

 

Kis pontosítás: A magyar hatóság jogilag valóban teljes jogú JAA tag volt, de mivel az össze MAST és OPS audit elkaszálta, valamint a JAR-66 Review Board előtt a PLH meg sem jelent, ezért a teljes jogú tagok által kiadod engedélyekkel kapcsolatos "Mutual Recognition" elvét a magyar engedélyekre nem alkalmazták.

 

Ezért kellett  magyarországi cégeknek olasz, ír hatósági engedélyeket beszerezni.

Előzmény: vince (1706)
vince Creative Commons License 2006.05.04 0 0 1706

Nincs igazad.

 

Ha teljes jogú JAA tag lett volna valaha is akkor most elfogadnák a JAR 66-os szerelői szakszókat, és nem köteleznék átváltásra a PLH-t. Ha teljes jogú JAA tag lett volna valaha is, akkor nem kellett volna az ACE-nak olasz JAR-145 engedély hisz elismerték volna a magyart (soha nem tették). Most viszont elismerik a PLH által kiadott PART-145 engedélyt vagyis a PLH az EASA magyar képviselete. Ezek múlt béli tények ezeket kár vitatni.

 

Az EU-t meg a MAST-ot majd meglátjuk. Jós tényleg nem vagyok.

 

Előzmény: repülős_ (1705)
repülős_ Creative Commons License 2006.05.04 0 0 1705

Vince!

 

A JAA-nek nem volt soha (és már nem is lesz) teljes jogú tagja.

 

Ha a repülésben dolgozol tudnod kellene, hogy

Magyarország 2001 júliusától a JAA teljes jogú tagja!

 

A PLH pedig nem tagja az EASA-nak, mert ez EU nem így épül fel. Talán olvasd el a Római Szerződést és az EASA-t létrehozó rendeletet, vagy kérdezz meg olyat, aki nálad jártasabb az EU szervezeti rendszerében. Szerintem nem ismered az EU-t, legalábbis abból itélve, amit írtál.

 

A MAST team pedig értekelte a légitársaságokat, abból a szempontból, hogy megfelelően látják-e el a felügyeletüket, így ezen keresztűl megfelelnek-e a követelményeknek.

 

Előzmény: vince (1703)
vince Creative Commons License 2006.05.04 0 0 1704
Azt a ....mhgkljlpm..*%>!"    caps lock-ot.      Elnézést az ország szóért.
Előzmény: vince (1703)
vince Creative Commons License 2006.05.04 0 0 1703

Csak azt kérdezném: szerinted Magyar ORSZÁG tagja az EU-nak? Mert akkor nem igen lehet a PLH nem tagja illetve egész pontosan nemzeti képviselete az EASA-nak. Ez az EU alapító okmányából és az EASA-t létrehozó rendeletből következik. Egyszerűen alanyi jogon az, és passz. A JAA-nek nem volt soha (és már nem is lesz) teljes jogú tagja. Hidd el tudom miről beszélek, én is a polgári légiközlekedésben dolgozom, és nem csomagrakodással foglalkozom. Mint zoliba is leírta a MAST team nem a légitársaságokat értékelte (jónak, vagy rossznak) tehát nem is kerülhetnek semmilyen listára (jóra vagy rosszra), akármi is van a PLH-val.

 

Ellentétben az általad korábban emlegetett listákal, ahol a konkrét légitársaságok konkrét balhéi miatt kerültek listára, még akkor is ha ezt egy "nem megfelelő az adott ország ellenörző rendszere" dumával el mismásolták.

 

Én csak attól félek, amit egyáltalán nem ismerek. Az EU-tól és a MAST-tól nem félek.

Előzmény: repülős_ (1701)
zolibá Creative Commons License 2006.05.03 0 0 1702

Szia repülős_!

 

Hogy magam és Vince hozzászólását is megerősítsem, szeretnélek emlékeztetni arra, hogy a kollektív bűnösség, mint olyan megfogalmazódása nem a demokrácia záloga. Éppen ezért, az EU ilyet nem fog tenni. Ennél okosabb.

Ugyanakkor az EASA, mint tudjuk az EU Bizottság (annak közlekedési biztosának)háttérintézménye. Szóval, ha valamit tenni kívánnak majd, a Bizottság megfeddi Magyarországot, illetve ha ez nem elég, felnyomja az EU bíróságon jogszabályok megsértéséért.

Ettől még a magyar repülést nem fogja lekaszálni. Legfeljebb azt a részét, aki a követelményeket nem teljesíti. De azt alapvetően jogosan. Mert ugyebár az EK Rendeletként kiadott jogszabály bizony minden EU jogalanyra kötelező és minden Part Section A része az adott szabály alapján engedélyt kapni, vagy ilyen engedélyt fenntartani szándékozóval szembeni követelmény és csak a Section B rész az illetékes hatósággal szembeni.

 

Mint említettem, nem kívánom a PLH-t, mint olyant vagy annak vezetőjét védeni. (Mint te is említetted, azért tisztelet a kivételnek) Csupán arra kívántam felhívni a figyelmet, hogy ha takarítást kívánnak rendezni, azt bizony magasabb szinten is meg kellene tenni, mert mint a régi mondás tartja, "fejétől bűzlik a hal". És ez pártállástól, nemzetiségi vagy nemi hovatartozástól függetlenül már hosszú évek óta így van.

 

Tény, hogy a PLH egyáltalán nem, vagy csak hiányosan rendelkezik a megfelelő működéshez szükséges belső, illetve az ügyfelek számára eligazítást nyújtó nyilvános eljárásokkal és ez tényleg házon belül orvosolható kérdés. (Arról nem is beszélve, hogy emlékeim szerint talán ISO9001 szerint tanúsított szervezet is, ami szintén megkövetelné ezeket. Szvsz ez a tanúsító szervezetet is minősíti) Ez jól vezetett, koordinált csapatmunkát (minőségügyi, jogi, műszaki területek) igényelne, illetve egy kis előrelátást, odafigyelést (pld. a honlap napra készen tartását, a változások előzetes jelzését stb.) Az egységes eljárások, értékelési szempontok hiánya teszi lehetővé, hogy az ügyekben hozott határozatok nem mindig konzekvensek esetleg pártatlanok.

Ezekért a PLH teljes mértékben felelős. És azért is, ha a magasabb szinten megoldható problémákat nem jelezte a GKM felé. (De ha ezt esetleg megtette, akkor a GKM méginkább eláshatja magát, mert a jelzések ellenére sem tett semmit.)

A pénzügyi háttérről és a gazdálkodás milyenségéről nincsen információm, ezért nem is szeretnék véleményt mondani róla. (Nem is a szakterületem. :)) ) Ha valakit nagyon izgat majd a feletteseknél, parlamentben, ÁSZ vizsgálatot kérhet, hogy az majd megmondja a frankót.

 

Azt mondod, "A GKM pedig ugyancsak hunyó, hogy mindezidáig nem tett semmit, de jelenleg a PLH vezetéséért egy ember felel, és vállalnia kell a felelősséget." Így igaz. De ugynez a helyzet egy osztály, főosztály, minisztérium vezetésével is. Vállalja mindenki azt a felelősséget, ami a munkakörével jár! Ezért fizetik meg (na nem mindenkit).

 

Na, részemről mára ennyit a dübörgő gazdaság és nagy álmodások mezejéről. :)))

 

Előzmény: repülős_ (1698)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!