Ezt az 1 millió utas netto faszságot egyszer beírta valaki, azóta sokan ezen lovagolnak sokan. Nagyon nem csak az utasszám számít, rengeteg reptér van a világon ami ennek a töredékét sem éri el, mégis nyereségesen működik. Kis gépek tárolása/parkoltatása nem kis pénz, Cargo üzletileg sokkal kifizetődőbb mint a személyszállítás. Kevesebb személyzeti és biztonsági erőforrást igényel, viszont nagyobb bevétellel kecsegtet. Szóval hagyjuk már ezt az utasszám faszságot. Ezer tényezője van annak hogy mitől lehet nyereséges egy reptér és mitől nem. Függ a szolgáltatásoktól, helyszíntől, működési költségektől, az adott ország adózási szabályaitól,stb...
Börgönd azért elég régóta a hazai légierő bázisa volt. Talán úgy 1970-től. Amúgy füves repülőtér, csak helikopter gurulók és állóhelyek vannak rajta. Az autópálya azért kellő távolságban, úgy cca: 5 Km-re van tőle. De a közelsége, most értéknövelő lenne!
Annyit nem tud rá szerezni, hogy érdemi fejlesztést lehessen ott csinálni. Amennyiben a repülőtér és a térség fejlesztése a cél és nem a pénz, akkor azt csak magántőkével lehet megtenni. Úgy tudom, az EU nem add pénzt repülőtér fejlesztésre. (Bár tévedhetek is) Csak a repülőtérre kell úgy 60 millió euró. És a többi? (stb). De most van ott egy bérlő! Azzal mi a helyzet? Ő miért nem ó? Miután szerződtek vele, bizonyára bírja a tulajdonosok és Tállai úr bizalmát.
A mezőkövesdi / Klementina / Tálai o.k. már szerzi a pénzt. De, hogy mire is lenne jó, arról halvány fingja sincs. Viszont pozicíójánál fogva még lehet, hogy szerez rá pénz. T. vezérülk biztatta is. / újság: Mezőkövest új száma . /
Székesfehérvárt nem elvették, hanem ráépítették az autópályát Ezek után legföljebb a svájci légierő lett volna hajlandó használni, de nem a szovjet hadsereg! Még jobban be lehetett látni, mint Mezőkövesdre (mert ott sem volt annyi eszük, hogy örökzöld erdősávot telepítsenek, a fasoron keresztül télen mindent lehetett látni a vonatból.) Bár helikopteres célra még kilencvenig használták a fehérvári repülőteret, a kutyanyelvek talán még most is megvannak.
Ez is egy olyan kivétel, ami - nálunk - erősíti a szabályt. Ma már ez nem divat. Nem tudok más példát, hogya sportrepülőtér einstandolásának hasznából a sportrepülésnek adtak volna. Székesfehérvár elvétele abban az időben volt, amikor a sprtrepülést még így is, úgy is az állam tartotta el.Ez Győrben már kevésbé érvénysült, akkor már az állam is inkább a szponzorok irányába tolta a sportrepülést. A rendszerváltás után ez a folyamat fejeződött be.:-(
Kétségtelenül sok tekintetben igazad van a győri repülőteret illetően, de azért az nem egy igazi "zöld-mezős" eset: ugyanis a györi, vagongyári repülőteret beépítette a terjeszkedő autógyár (még a hetvenes években), és ennek megváltásaként építették a péri repülőtér első ütemét. A többi fejlesztés tényleg sikeres, de ezen alapult.
Biztosíthatlak róla, hogy jelentős a benne levő fejlesztői potenciál. De sajnos az önkormányzatok ezt nem látják, csak politikai érdekeik mentén állnak hozzá. Egy független tulajdonosi kör már aranybányává változtathatta volna.
Mezőkövesd repülőtér jelentős fejlesztési potenciállal rendelkezik. Sajnos erről pont a tulajdonos önkormányzatok mondanak le. Egy repülőtér ugyanis soha nem önmagáért, hanem a térség fejlődéséért épül ki. A méretét is ez határozza meg. Nem mindegy, hogy milyen piaci szegmenst céloznak meg. De jelenleg e repülőtér elveszik a politika sarában.
Üzlet titok, de a világpaci átlagok szerint az 1 millió alatti forgalmú nemzetközi menetrendszerű jáatokat indító reptér netto veszteséges, legfelebb a máshol ennek révén keletkezó nyereség javítja mérleget valahol, ahol a kettő összefut.
Nálunk talán kisebbek valamivel a költségek, legyen a határ 500 ezer. Hol van attól Debrecen és Sármellék? És ez nem Alaszka Felső, ahol ha nincs repülő, bezárhatják a boltot, ezért kerül amibe kerül, a reptérnek menni kell.
Bizony túl kis ország vagyunk ennyi nagy reptérhez. Ráadásul a légierőt is csökkentették a rendszerváltás után, így még inkább feleslegessé váltak a repterek. Foglalkoztam a hasznosítási témával korábban illetve most is. Sajnos az is problémát jelentett, hogy egyszerre szakadt ránk az összes szovjet objektum (laktanyák, repterek) illetve a honvédség csökkentésével magyar objektumok is, és túlkínálat volt a piac ezen terén, amelyre amúgy sem volt kifejezetten nagy érdeklődés.
Illetve ugyebár a hanyag őrzés alatt szétloptak mindent és az amúgy sem rózsás állapotú épületek bontásra érettek lettek, a kifutókat se gondozták. De leginkább a lakótelepekért fáj a szívem, Lacházán, Madarason és Sármelléken hányszor és mennyit bolyongtam a pesti panel lakótelepekkel simán felérő egykori szovjetekben...
Azt lehet tudni, hogy a sármelléki reptér mennyire veszteséges, illetve a mostani állapotok közt meddig fogja bírni?
Az a baj, hogy az országnak nincs szüksége annyi nagyreptérre, mint amennyire a VSZ-nek volt a hidegháború idején. Sármellék és Debrecen elég szúkséges rosszként veszteséges légikikötőnek. A tobbiből akkora repteret kell csinálni, amennyit a régió gazdasága igényel. De Győr példája mutatja, hogy ahol van fizetőképes kereslet, ott olcsóbb egy átgondolt zöldmezős beruházás, mint az ex-katonai repterek hatalmas ballasztját is cipeltetni a reptérrel.
Debrecenben fordítva van, a repülőtéri ipari-logisztikai park gazdálkodja ki a repülőtér veszteségét. De ehhez meg kellett várni, hogy a többi debreceni ipari park megteljen.
Lacházán sem lenne semmi, ha a Bárdi nem használja fel először a reptéri ingatlant másra, kivárva, hogy egyszer egy repülőtéri szolgáltatást igénylő is oda jöjjön. Most már a repülés is sínen van. Debrecenben még nem.
Sajnos minden önkórmányzat a betonkifutó bűvöletében él, ha jó nagy van, akkor más nem számít, ott lesz Ferihegy 3, 4, 5.:-(
Jártam Debrecenben is évekkel ezelőtt, akkor már el voltak bontva a szovjet laktanya épületei illetve pár hangár. Sajnos csak kívülről sikerült megcsodálnom a repteret, de azért látszott, hogy jó úton haladnak. Továbbá Kiskunlacházán, Kunmadarason, Sármelléken, Kalocsán, Tökölön is megfordultam a volt szovjet repterek közül, mindegyiken van egy kisebb nagyobb forgalom+élet szerencsére. Persze a szovjet múltat nehéz eltörölni, nagyon sok még a régi romos elhagyott épület, de legalább az üa. mentesítés már mindenütt megtörtént. Már csak Csákvár illetve Mezőkövesd vár jobb sorsra a betonos repterek közül, illetve a magyar majd amerikai üzemeltetésű Taszár. Kár lenne végképp veszni hagyni ezeket a reptereket, főleg az utóbbit, de reménykedjünk, hogy előbb utóbb de visszatér az élet ezekre a helyekre is! :-)
A régi formájában ementeni semmi értelme. Egy sokkal kisebb területen műkódő polgári repülőtér az egyedüli lehetőség, a többit el kell dózerolni, és ásra kell hasznosítani, mint Debrecenben. De ahhoz is előszór sokat kell befektetni, és Mezőkövesd nem Debrecen.
Jártál mostanában Debrecenben? Ott már látszik a fény az alagút végén. Reméljúk, nem a Hajdú IC :-)
Visszaolvastam a topic elejéig, és azt kell, hogy mondjam kár, hogy végül nem sikerült megmenteni a repteret régi formájában. Nem tisztségem, hogy bíráskodjak, kinek a hibája, de tényleg kár. Még anno 2012 őszén voltam a reptéren, mely egyébként szerintem egész szép környezetben fekszik. Akkoriban ilyen állapotok voltak:
A reptér már elvileg magántulajdon volt, találkoztam egy autós járőrrel is. Az irányadó felől sétáltam be mert előtte túráztam egyet a környéken, és csak véletlen futottam össze az őrrel. Az épületek siralmas állapotban vannak az irányítótorony pedig no comment. A reptér vasút felőli oldalán minden épület el van bontva, csak romokat találtam, a kerítésnek is csak az oszlopait. Viszont ha jól tudom volt mentesítés az egykori üa. telepen a reptéren.
A közeli irányadók épületei is romosan, teljesen szétlopva várnak jobb sorsra. A laktanya Szentistván mellett viszont nem jutott ilyen sorsra, ott jártamkor két őr is volt ott. Sajnos a tulaj nem járult hozzá a látogatásomhoz (elvileg mindenkit elutasított eddig). Tudja valaki, hogy azóta mi a helyzet arra, ki a tulaj pontosan? (Szívesen megnézném, egyetemi kutatásaim során a volt szovjet objektumokat járom, és ez azon kevesek közé tartozik amiket még nem láttam.)
A Kövesd melletti üzemanyagtároló őrzését pont akkoriban szüntette meg a HM Ei Zrt és került magántulajdonba. Valami olyasmit hallottam, hogy azóta birkákat legeltetnek ott.
Lehet tudni, hogy azóta mi újság a reptérrel? Ki a tulajdonos vannak-e tervei, őrzik-e?
Úgy vélem, hogy a tulajdonos önkormányzatoknak ki kéne állniuk a farbával. Mit is akarnak valójában? Ismervén az erőviszonyokat, első sorban Mezőkövesd politikai vezetésének kéne dönteni, de láthatóan nem megy. Vagy már döntöttek, csak megtartják egy szűk körön belül.
Nem az van, hogy a Sármelléket is birtokló csapat újabb és újabb reinkarnálódó cége viszi tovább a mezőkövesdi koncessziót? Ezért változik a tulajdonos neve, miközben a nihil nem változik?