Énnekem régóta van egy olyan rosszmájú gyanúm, hogy clarke rengeteget olvasott, okosan és remekül megérezve kimazsolázta a "jó" gondolatokat, majd, még okosabban, "jó" helyen kreditálta őket előszavakban, utószavakban, nem-annyira-olvasott-riportokban,szal nem lopott, de mégis afél világ az ő ötletének tartja pölö az űrliftet. Ügyes :)))
Persze, lehetne mondani azt is: tetszettek volna,tudós urak, ilyen király könyveket írni :))))
Az űrliftet Ciolkovszkij vizionálta először, majd a tudományos értékű kidolgozását Arszutanov végezte a hatvanas években. Nyugaton igazán Clarke ismertette meg a közvéleméynnel (és a Nasásokkal) a dolgot, noha akkoriban már volt róla cikk a Science-ben is.
Én is igencsak nagy Clarke-fan vagyok, bár eddig sajnos csak kevés regényét olvastam. A 2001 csakúgy mint a sorozat többi része szerintem nagyon jó, mind filmben mind könybben. Két kedvencem a Childhood's End és a Songs of the Distant Earth. Ha én filmproducer lennék minden bizonnyal ebből a kettőből csinálnék filmet. :-) A Childhood's End volt számomra is az első Clarke-könyv és rám is igencsak nagy hatással volt.
Pan and scanről és szélesvásznoról annyit, hogy a DVD-n illetve a TCM-en (hálistennek) a 16:9-es verzió megy, alul-felül fekete csíkkal. Ez azt jelenti, hogy az eredeti 2.35:1-hez arányú kép "lekicsinyítve" van a TV 1.33:1-hez (4:3) arányú képernyőjén, így a teljes képet láthatjuk. A magyar tévék nagyrésze (beleértve az MTV-t is ami pontosan így adta le mind a 2001-et mind a 2010-et) azonban "felnagyítja" a képet, hogy az betöltse a teljes képernyőt. Ez azonban azt jelenti, hogy a kép 43%-a elveszik. Egyébként nekem mind a két film a TCM-ről van meg videón, az MTV-n pontosan emiatt a "pan and scan"-nek nevezett kínzás miatt nem néztem meg őket.
Ja, és a 2001-et anno 70 mm-es filmre forgatták ezért képaránya 2.21:1, valamivel keskenyebb, habár így is legalább annyit veszít a pan and scannelés során. Az, hogy a film "elején megy a fekete csíkokkal, aztán átvált teljes képernyőbe" csupán azért van, mert a főcímben a feliratokat csak így lehet olvashatóvá tenni. Majd mikor vége a főcímnek bemegy a nagyítás... Ennek semmi köze a korosztályos karikákhoz.
Mint az a képekből látszik, még Clarke cameo-ja is lemarad a tv-s verzióban...
Clarke még rengeteg más dolgot "megjósolt" előre (ő ezt a szót nem igazán szereti, a jóslás az olyan bűvös dolog, ő következtet inkább), leghíresebb példa talán a "gravitációs parittya", vagyis, hogy űrjárművek bolygók gravitációs erejét felhasználva manővereznek, gyorsítanak, lassítanak. Ezt a 2001-ben alkalmazta először, alőbb, mint ahogyan arra bárki más gondolt.
Az űrlift viszont pont nem igazán az ő leleménye, már elég rég a tudományos köztudatban van.
Arról nem is beszélve, hogy ezek a hosszú távú pronózisok mindig kicsit inkább a sajtónak/népnek szólnak, nem kell őket annyira komolyan venni :)))
ű"kivéve talán a 3001-et, ott még nem volt benne a buliban, "
Helyesen: ott már nem vol benn a buliban. Az előbbi részekben részt vett, de az uccsót, mint, ahogy azt az utószóban is írja, Clarke direkt egyedül akarta csinálni ("... it had to be a solo job...").
Amúgy később Lee valóban kifejtette a témát bővebben, az eredmény címe Bright Messengers, és eléggé megszerezhetetlen :( Kíváncsi lennék rá.
Azt pedig sztem elég hiábavaló lenne tagadni, hogy a Childhood's Endben a vallás a történet egyik alappillére, ha más nem, gondolj pölö arra, hogy az Overlordokról lettek mintázva az ördögök...
Kedves gyerekek, nem tudtok esetleg olyan honlapot, ahonnan bármilyen formátumban le lehet tölteni a Ráma 2-t, 3-at, 4-et? Esetleg nincs meg valakinek vinyón aki örömmel elküldené nekem?
Meskóta: Bizony hogy volt egy ilyen sorozat, nagy rajongója voltam kb. 10 évesen, minden részt videókazira vettem (azóta sajnos jó, ha 2-3 rész megvan még) sőt, még a könyv is megvan ugyanezzel a címmel. Az elején és a végén Clarke-ot mutatták, ahogy Srí Lanka tengerpartján sétál egy napernyővel a feje felett, közben a gondolatait hallhattuk a Föld rejtélyeiről. Amúgy olyan dolgokkal foglalkozott a sorozat, mint a még fel nem fedezett állatfajok (pl. egy bizonyos Dél-amerikai emberszabású majom, valami ausztrál macska-kutya, a csíkos gepárd, Nessie és az Ichtyosaurus, stb.), ufók, gömbvillámok, Tunguzka, a ma is élő majomemberek (jeti, bigfoot, almasz, sasqatch), rejtélyes jelek a földfelszínen (lórajzok Angliában, a Nasca-vonalak, óriási Észak-amerikai földsáncok, Stonehenge, menhírek, stb.), kristálykoponyák, betlehemi csillag, etc. etc. Nagyon jó sorozat volt.
Nekem sem tűnt föl, mikor néztem, bár én nem is tudom, h. hogy néz ki Clarke... (bevallom, még nem sikerül végignéznem a filmet, mert kb.felénél bealudtam:/ De lesz mégegy nekifutás:)
Figyuzzatok.. Amikor barátnőm meglátta az Űrodüsszeiás könyvem, aszonta, h. ő emlékszik vmi tv sorozatra kiskorunkból, aminek Clarke csodálatos világa volt a címe, vagy valami hasonló. Ezt tényleg ő csinálta?? Egyáltalán mi volt az pontosan?
Ja és az egyik National Geographicban láttam egy képet aról a srí lankai hegyről, ami az Éden szökőkútjaiban lehet... Hát nem csodálom, h. a szerzetesek nem akarták otthagyni:) És azt sem csodálom, h. Clarke ihletet kapott azon a szigeten..
A hit lehet, hogy itt-ott szerepelt korábban is a regényeiben, de konkrétan az istenhit/kereszténység, meg az ilyen "megváltotta-e Jézus a földönkívülieket is", meg "hisznek-e az idegenek Istenben" című zöldségek ugyanakkor tűntek fel, mikor Gentry Lee neve megjelent a borítókon társszerzőként (kivéve talán a 3001-et, ott még nem volt benne a buliban, de nekem már az is eléggé megfeküdte a gyomromat).
Talán a Rama II előszavában írja maga Clarke, hogy ezeket a részeket, pl. a St. Michael of Sienna, vagy valami hasonló című, a sztori szempontjából totál lényegtelen, és sehová sem kötődő fejezetet is Lee követte el. Persze ő nem ezt írja róla, hanem hogy reméli, Lee később kibonthatja majd ezt a témát egy saját regényben.
Azért azt nem tagahatjuk, hogy Clarke elég élénken bevonja a történetekbe a vallást - elég, ha csak a Childhood's End-re, vagy a Rama-sorozatra, annak is a befejező részére gondolunk. Persze, és, azt hiszem, ez is nyilvánvaló, Clarke egyetlen dologban hisz igazán, hit-szerűen: hogy létezik "out there" egy olyan szuperintelligencia, amely messze meghaladja az emberét, amely számunkra az "isten" szerepét töltheti be. A Rama, az Odüsszeia, a Cradle, a Childhood's End mind egy ilyen intelligenciával való találkozásunkról szól - jellemzően maga a faj meg sem jelenik benne, csak "követeik", a Rama hajó, a monolitok, a "magok" a Cradle-ben - nem véletlen, hogy a leghírresebb Clarke-idézet is erről szól: az emberénél fejlettebb technológia szükségképpen megkülömböztethetetlen a csodától. Íme, egy újabb vallási terminológia Clarke-felfogásban :)
> a távoli föld dalaira mike oldfield készített egy albumot, ismeri valak? - Olyannyira, hogy azon keresztül ismertem meg Clarke-ot. :) Persze szerintem is zseniális album, de én elég sok Oldfield-albumra ezt mondom. ;) Mint arra itt a topicban is láthattuk az élő példát, az embereket/rajongókat eléggé megosztja a TSODE, úgy is mondhatnám, ez Oldfield Ráma II-je. :)
> mindenesetre érdekes, hogy clarke elveti a vallást, és ennek a regényeiben többször hangot ad, mégis az album a bibliával kezdődik. - Mike sem istenhívő, már ahogy a szót hagyományosan értelmezni szokás:
"I do not believe in the normal concept of God, but I believe in the existence of the divinity, I think all we are part of it. I do not know exactly in what point of time, five thousand, one hundred thousand years, if we do not destroy ourselves before, we will know what is this divinity. The creative people, musicians, artists, painters, are echos of God; it is possible to see the powers of the divinity in a picture, in a song. When I am meditating I notice flashes of this divinity. I think all is simpler than we imagine, and it has nothing to do with success, money or violence. Perhaps in two thousand years something interesting will happen."
Ezzel együtt valóban érdekes kezdés a Bibliából való idézet. Abban, hogy ezt Bill Anders karácsony alkalmából a Holdon mondta el, lehetne akár metaforát is látni, az űrkorszak kezdetére utalva, vagy akár arra a tényre, hogy korábban az égen túlra az emberek a mennyeket képzelték. Amúgy ez a minta megtalálható egy hangminta-CD-n, tehát lehet, hogy ez mind belemagyarázás, és Oldfield csak meghallotta a hangmintát, és azt gondolta, milyen jól hangzana az album elején. :) Vagy csak az ihlette meg, hogy mások így gondolják a világ keletkezését.
- Mellesleg az én másik kedvelt internetes becenevem Vannevar, persze Az éden szökőkútjaiból. :) Nemcsak Vannevar figurája, de a regény is tetszett, bár talán szegényesnek érzem a fantáziámat az űrlift elképzeléséhez...
Nézd, szép dolog, hogy a saját pár mondatos összefoglalásod felcsigázná az érdeklődésedet, engem viszont az lep meg őszintén, hogy bárki, aki szokott könyvet olvasni, válalkozik pármondatos dolgokra ;-)
Sok erdekes dolog van benne. Nicole, Richard meg az oreg pap elmennek a Ramaa, aztan visszajonek egy varosnyi emberert. Akik aztan jol modelezik a foldi tarsadalmat. (Gondolom egy csomo embernek meg is fekszi a gyomrat a tukorben mutatott kep, pedig nem a tukor tehet rola...) Mellette betekinunk az avian es az octospider vilagba is. A ket konyv gyakorlatilag egy felbevagottnak tekintheto.
Ez érdekes. Mindenki azt hioszi, hogy a Rendezvous utolsó mondata arra utal, hogy jön majd a két folytatás. Nos, Clarke egy interjújában (ami rejta van bedigitalizálva a Rama c. PC-s játékon, szal csekkolható) kifejti, hogy a Rendezvoust abszolút nem úgy írta, hogy majd valamikor folytatja... Aztán lett nem is kettő, dde egyenesen három folytatása...
A 3. 4. részeket inkább olvasd el sztem, nem lehet ezt így leírni. Mindenesetre: a 3. rész fele méginkább az emberről szól, a másik fele viszont keményen más, földönkívüli fajokkal. A 4. részben meg nagyon keményen ott van a vallás... Kicsit hihetetlen/nehezen elfogadható véggel, sztem.
valóban, elhiszem, hogy körte meg alma a kettő. végülis sejteni lehetett, mi lesz, az első ráma utolsó mondata: a rámaiak vezérelve a tripliciás. nagyon jól hangzott, emlékszem, még vitatkoztam is róla egy barátommal, hogy ez mit is jelent.
mindenesetre érdekes, hogy clarke elveti a vallást, és ennek a regényeiben többször hangot ad, mégis az album a bibliával kezdődik. az egyik apolló misszió űrhajósa olcvasott fel belőle a hold mellett.
Eleg sok rev fogalmazza meg ugyanezt -- szvsz tok ertelmetlen dolog a R2-t a R1-hez hasonlitani, azzal osszevetni, mivel total masrol szol. (nagyon zanzasan a R1 a ramarol a R2 foleg az emberrol es az emberisegrol ;)
olvasom a topikot, néha eszembe jut egy-egy gondolat, bocsánat, ha volt.
a 2010 nagyon vicces mai szemmel, ahogy a szovjetek és az amerikaiak szemben állnak. a filmből kihagyták a kínaiakat, ami clarke-ra jellemzően szintén beteljesedni látszik, hisz ők is bekapcsolódtak az űrkutatásba.
van egy jelenet, amikor floyd egy fekete diplomata barátjával beszélget a fehér ház előtt egy padon, tőlük kettővel arrébb maga clarke eteti a galambokat.
egyik kedvenc jelenetem pedig az, amikor floyd mesél kentuckyról a szovjet űrhajósnak, majd végül hozzáteszi, hogy soha nem járt ott. mindez a juptiter mellet, mielőtt eltűnik a monolit. és persze a képek nagyon látványosak a sok holdról és a jupiterről.