Sok jókora hangár van ott, 2005-ben mikor ottjártunk, egy melléképület égett le, 2007-ben pedig mikor újra ott jártunk valami más. Igen, a fene nagy fotózás közben vettem észre, hogy már megint ég valami, de, hogy pontos legyek, ezúttal valószínüleg nem a múzeum területéről emelkedett fel a füstoszlop. No, ennyit erről, a 106-os oldalszámú gépet én is megszemléltem közelebbről, elég pocsék állapotban van. Az LL a 114-es volt, az volt az amelyik még a kilencvenes évek közepén repült, ehhez képest az állapota sokkal siralmasabb, mint a monyinói példánynak. A 115-ös volt kiállítva a MAKSz statikus során, az legalább kívülről néz ki gyönyörűen, de sajna röpképtelen. A Koleszov RD-36-51A hajtóműveket a restaurálás előtt a huligánok (oroszosan guligánok) a Zsukovszkíj bázisra belógva(!) széjjelbarmolták, de ne feledjük, hogy ezek a hajtóművek újkorukban is csak kb 50 órát bírtak ki. Az, hogy egy példány újra repülni fog, 2007 nyaráról származik, de csak egy félreértés volt.
Akkor még megvolt a hivatalos főépület, ami időközben leégett? Most az összes kutató és adminisztráció egy falusi budi szintű faházban dolgozik heringesdoboz ergonómiával.
Csak annyira van szigorú őrizetben, amennyira bármely hasonló múzeum. Egyébiránt a múzeum magának az ucsilisének a területén van, de a kurszantok nem valószínű, hogy bemennek szuvenírt gyűjteni a gépekről, ahhoz azért az orosz rendszer sokkal szigorúbb. Én tavaly voltam Monyinón, a gépek (nagyon sok repülő van a szabadtéri placcon, szerintem úgy 200 körül) még viszonylag jó állapotban vannak, de már látszik rajtuk az igen mérsékelt állagmegóvás. Minő meglepetés - nincs rá pénz. Sajnos néhány év és még ramatyabbak lesznek, ha nem kapnak zsozsót.
Függetlenül mindentől, nem hiszem, hogy ezekből a gépekből ésszerű költségeken belül újra repülőképes eszközöket lehetne csinálni, bár csak kívűlről láttam őket - a Tu-144-est is - de ahhoz, hogy talpra állítsanak egy repülőt, úgy kellett volna tárolni is - gyakorlatilag rendszeresen karban kell tartani a leállított repülőt is.
Hát, kivülről elég ramatyul néz, ki, de ha nem állt sokáig a javítóbázisban, hanem gyorsan a múzeumba került, akkor belül lehet, hogy nem buherálták szét. Elég szigurú őrizetben van egy hatalmas laktanya közepn. Hacsak a szomszédos akadémia kadétjai nem gyüjtöttek róla szuvenirt.
Az egyetlen, egy időben a NASA-nak bérrepülő példányon kívül repülőképes állapotban tartott tudtommal nincs, mindemféle szétbuherált múzeumi példány van. Azokból újra repülőképes gépet csinálni ...
Érdekes hogy a mostani repülők hogy hasonlítanak 1másra,mégsem emleget senki koppintást. 1 nem teljesen tájékozott egyén,pl.én,ha nem lenne az 1iken Boeing,a másikon Airbus felirat,meg se tudnám különböztetni őket 1mástól.
A 90es elején a Mikromatikának is volt egy, nagyon szép festéssel, de azt vissza kelletta adni az oroszoknak, mert a magasságos fennhatóság megtagadta az engedélyt. Pedig ha jól emlékszem eleve civil változat volt, szögletes ablakokkal.
Később meg valami viharos szél befújt Budaörsre egy komplett Mi-8 kórházgépet (senki sem tudta, hogy került oda), azzal sem tudom mi lett, mondjuk annak semmilyen papírja nem volt.
Kiegészítésül megismétlem, amivel kezdtem, a kibicnek semmi sem drága :-)
Fogalmam sincs, hogy az általam feldobott sufnituning ötleteknek mennyi a realitása, azt mindeképpen tudom, hogy a katonai gépek tervezési-biztonsági követelményeinél a civeileké sokszorosan szigorúbb. Nem lehet csakúgy legózni.
Nem véletlen, hogy a nálunk unalomig ismert, sokszorosan kipróbált Mi-8asból, akárhány példány ide került ide így-úgy, nem sikerült jogszerűen civil alkalmazásba vetetni. (Mintha most megnt lenne egy?) Pedig Ivánéknál még civil légialkalmassága is van.
Utánégető nélkül (pláne függesztménnyel) sosem fogsz hangsebesség felett menni egy átalakított (vadász)bombázóval.
Azért a szupercirkálást már feltalálták, mégha nem is olcsó dolog. Nem véletlenül mondtam csak 1-1,5 M-et, annyi talán összejön, ha mindent optimálisra csinálnak. Pl. a szárnyra/ba tett üzemanyagtartályok lehetnek aerodinamikailag jobbak (mert fixek), mint egy csereberélhető bomba, vagy rakéta. Én csak azért gondoltam azokat a szárnyra tenni, hogy a súlyeloszlás ne változzon sokat a jelenlegi vadászbombázóhoz képest.
De (amennyire én értek hozzá) lehet, hogy egy áttervezett törzsben elfér a pótüzemanyag és egy 4-6 személyes kis kabin is. Valószínüleg ezért is sokkal karcsúbbak az eddig megjelent tanulmánytervekben evő gépek. Mégiscsak kevesebb, ha "csak" a törzset kell átterbvezni, mintha új gépet csinálnának.
Persze vannak a Szu-27féléken más bizjetnél felesleges dolgok is, pl. a szárny-törzs találkozásnál levő palacsinta, ami a nagy állásszögnél termel felhajtóerőt, erre egy üzleti gépnél talán nincs is szükség.
Mert nem volt rá fizetőképes kereslet. Még az is lehet, hogy ma sincs. Még a szuhoj részenként meglevő elemeiből való építkezés is egy nagy valag pénzbe kerül. Hány megrendelés kellene, hogy megtérüljön. És hány van?
Mert hogy néhány olajsejk most veri a tamtamot, hogy miért nincs szupi bizjet, azért nem biztos, hogy egyszerre lenne pártucat előzetes megrendelés. Az átlag kismegrendelő (nem a légitársaságok és légierők, akik tervezőasztalról is szoktak vásárolni)) azt szereti, hogy elmegy valamelyik kiállításra, esetleg még megy is az új géppel egy kört, és azután esetleg megrendeli :-)
De erre tuti nem lenne fizetőképes kereslet = anyagi csőd. A ruszkik sem hülyék azért, nameg azért a pénz ott is hiánycikk egyelőre.
Utánégető nélkül (pláne függesztménnyel) sosem fogsz hangsebesség felett menni egy átalakított (vadász)bombázóval. A hatótávolságát lehet, hogy meg tudod interkontinentálisra csinálni, de semmivel nem fog többet tudni egy bizjetnél. Ja bocs, természetesen a fogyasztást leszámítva...
Ha hangsebesség felett szeretnél menni utánégetővel, akkor meg eltűnik a hatótávolság. De a költség persze marad annyi, mintha interkontinentálist repültél volna.
Egy harcigép minden csavarja teljesítményre van méretezve, nem gazdaságosságra. Nem tudsz sufnituninggal piacképes polgári repülőt csinálni belőle, ahol a gazdaságosság elsőrangú.
Mit nem értessz? Azt csinálom, mint a nyuszika: űlök az erdőszélen és hülyeségeket beszélek :-)
Ami nem hülyeség, az az, hogy a szuhoj fődarabjaiból, megoldásaiból teljes szétszedéssel és újjátervezéssel lehetne csinálni egy 4-6 személyes bizjetet 1-1,5M sebességre. Lehet, hogy ezt is csinálják.
Tulajdonképpen (nekem, a kibicnek :-) nem kellene olyan nagy ügynek lenni egy Szu-27 családtagból (melyik az egymás melletti űléses) bizjetet csinálni. A törzset kellene megnyújtani, hogy kialakítsák az utasfülkét, részben a belső üzemnyagtartály helyére. Helyette a szárnyra kellene üzemanyagtartályokat rakni. A 8 tonna fegyverzeti terhet meg lehetne osztani az utatér, az utasok és a transzatlanti repüléshez szükséges plusz üzemenyag között. A súlypontelsoztás problémájával meg foglalkozzon a konstruktőr, mindent nem találhatok ki én :-)