Jó kis antonov 12/24/26 hajtóművei az igaziak. Éjjeles műszakban, ha már kókadt az ember, hajnali 4:30-után összetéveszthetetlen hajtóműhangjuk biztos beleette magát az ember önébresztő mechanizmusában. :-)
Nem teljesen légbőlkapott a tapasztalat. Kissrácként minden nyarat Lakihegyen töltöttem. Ez a 60-as évek eleje. Bizony békeidő (?) de sokszor hallottuk a gépek hangrobbanását. Nem felszálláskor, leszálláskor. De valahol felettünk. Még talán pár ezer méter lehetett. Persze nem láttuk a vasat. Aztán később tényleg nem citeráztak a lakosok idegein.
Meg reggel 5 - 1/2 6-kor indultak a hajtómű járató padok.
Nem vitázom, mert kisgyermekként éppen eléggé bexartam tőle. De szerintem a gépek leszálláskor hallatták ezt a hangot. Csak hát 35 év távlatából már kopik az emlék minősége. :-)
Csak a pontosság kedvéért: a hangrobbanás a hangsebesség alulról felfelé átlépésekor következik be. Az sohasem a felszálláskor történik, hanem bizonyos magasságban (békeidőben eleve magasra teszik a földi zavarok csökkentésére). Amit ti ott a parton hallottatok, az a gép "sima" hangja volt, az is elég erős, és nyilván a rövid ideig tartó közelség még inkább robbanásszerűvé teszi. A hangrobbanás "dallama" egészen más, a semmiből egy nagy durranással kezdődik, ami fokozatosan hal el, esetleg van még egy robbanás.
Sajnos nem csak Tökölön és Budaörsön van ez. Dunakeszin is. Mérhetetlenül elkeserít az emberi tudatlanság, az emberi butaság. Azt gondolják hogy de milyen jó lesz nekik ha megszűnik a reptér, végre nyugalom és csönd lesz ... de addig már nem gondolják tovább hogy az illetékes önkormányzatnak nyílvánvalóan nem az a szándéka hogy kecskéket legeltessen azon a helyen.
Elmondom mindenkinek, aki hangosnak találja a tököli repülőteret és be akarja záratni: Itt ülök a 32 long final alatt (Szigethalom belterületén) a kertben, bekapcsolva a reprádió, éppen most száll le ötödik köre után a HA-DAU, elrepült felettünk a HA-JOC meg a HA-JON. Mindhárom gép olyan hangos, hogy a Katanát majdnem észre sem vettük. Rádió nélkül nem is tudunk róla, a szomszéd utcában haladó autó hangosabb.
Ehhez képest a szomszéd hajnali fél egykor még dzsemborizott az ablakunk alatt, majd ennek örömére 7:30-kor elkezdett füvet nyírni a nyitott gyerekszoba és hálószoba ablakok alatt. Ki lehet találni, hogy melyik a zavaróbb.
De nagyon tetszik ez a lakossági hiszti, mert Budaörsön is ez a cirkusz megy, csak pepitában. A múltkor az isten barma azért telefonált be a toronynak, hogy egy veterán repülőgép a lakosokat veszélyeztetve a házak fölött alacsonyan repül, és ez milyen veszélyes és mennyire zavarja a lakosokat. Igaz, hogy az AN-2 éppen szúnyogot írtott, de a szúnyogok biztos kevésbé zavaróak.
A sok marha csak arra nem jön rá, hogy ha bezár - neadj' Isten - Budaörs, beszántják és ipari park lesz belőle (mert ezt rebesgetik a madarak), akkor nem napi 16-20 felszállás lesz (ez most a kábé átlag), hanem sok-sok kamion, éjjel-nappal. De ők tudják.
Milyen gép volt ez most itt Szigethalom felett? Egy ultralight tolómotoros kisgép repült relatív alacsonyan. Jónéhány fordulót megtett, mielőtt a 32-es pálya felé vette volna az irányt. De egyébként nagyon állati, csak a hangja szokatlan. Először valamiféle forgószárnyasnak gondoltam hang alapján.
Az engedélyeztetés tárgyban érdemes beleolvasni a Malév topic utolsó néhány bejegyzésébe. Számomra meglepő módon kiderült, hogy a magyar pilóta jogosítványokat a többi EU ország hatósága nem fogadja el. :-o
Xanti mint látod jól van. Nyomott egy reset-et nem önszántából.
A hidroplán gyártás valóban nem egy túl nagy piac. Itthon meg egy ismeretlen cucc végigvitele tök reménytelen. Van aki a gyári kitből épített kishelit képtelen engedélyeztetni. Pedig az egész EU-ban engedélyezett típusterv és gyári kit.
Évek óta húzódik, már per is van belőle. Pedig minden mérnöki felügyelet, dokumentáció végig megvolt. Az építési engedélyt is kiadták, lajstromjelet is befizette, megkapta..... Aztán változott a szélirány.........
Ez már sokszor felmerült. Mivel Tökölön (egy időben?) hidroplánt (részegységeket?) is gyártottak, valószínűleg ki is próbálták volna az experimetál kütyüjüket. Csak éppen - főleg az üzleti használatot - igen pötyögőssé teszi a kiszámíthatatlan vízszint, az úszó tárgyak, hajók stb. Kanadában, Alaszkában ezek nem állnak fenn.
Budapesten már volt hidroplán állomás a 30-as éveben a belváros közepén, az sem élt meg, bezárták. Pedig még nem volt szárnyashajó, autópálya Eurocity vonat.
Vagy esetleg olyan orszagban, ahol a hidroplánoknak azért nagy hagyománya van, mondjuk Kanada.
Ha jol tudom, az a varosnező busz ami a Dunán is uszik, az is magyar rendszámu busz, de amikor meg úszik, akkor már máltai vagy bulgár vagy nemtommi lobogó alatt úszik.
Az, hogy az "újságíró" a másik felet nem kérdezi, itt ezt sem tartom különlegesnek! Mondhatnám ez a bevett gyakorlat, különben nem lehetne a hírből szenzáció...
A gyógyszergyártók már dörzsöltebbek, mert egy új magyar találmányt - diabetes elleni szer - Amerikában teszteltetik. Ilyen módon 2-3 éven belül gyógyszer lesz belőle, míg ha itthon csinálják, akkor 10-15 év...
Én azért óvatos vagyok a következtetések levonásával mert:
1) a légiközlekedésben valami újra bizonyítványt szerezni mindig nagyon bonyolult, drága és hosszadalmas folyamatot jelent. A legtöbb repülőgép alkatrészt kb. annyi pénzbe kerül kifejleszteni, mint letesztelni és engedélyeztetni.
2) amit 8 évig nem lehet engedélyeztetni, az gyanús. A magyar lajstromhoz ragaszkodni is furcsa. Főleg ilyen dologban. A magyar hatóságról bőven lehet sejteni, hogy nincs felkészülve egy műszaki újdonság bevizsgálásához. Akkor meg minek velük kezdeni? Nem volna egyszerűbb mondjuk a németeknél vagy a svájciaknál kopogtatni, ahol vannak repülőgép-gyártással foglalkozó cégek, tehát valószínűleg a hatóság is fölkészültebb ilyen témában?