Sziasztok. Segítségeteket szeretném kérni digit kuplunggal kapcsolatban, mielőtt rendelek bármit is. Van e valakinek jó vagy rossz tapasztalata ezekkel, melyiket ajánlanátok ami megbízhatóan működik hagyományos kengyeles kuplungokkal, mindenféle gyártótól. Illetve láttam hogy Roco-nak több féléje is van, ezek vajon miben különböznek?
"...az ajánlás szerint legalább 20db 1 bitnek kell lennie (jól megkülönböztethetővé teszi a normál parancsoktól). A PIKO-nál ez a darabszám valamiért 17."
Ez hol van a szabványban? Nem találom. (amit találtam, legalább 14)
Ahogy idehaza terjed a PIKO új kezdőkészletéhez adott digitális vezérlő, úgy kaptunk pár megkeresést, miszerint a SmartControl WLAN eszközzel a hangdekóderünk nem programozható.
A hiba a DigiSound4 és Digisound5 8p. és plux22 változatait érinti, DigiDrive és a kicsi hangdekóderek (plux12 és next18) hibátlanul működnek.
A hiba leírása: a programozó parancsokat az úgynevezett long preamble bitek vezetik be, aminek az ajánlás szerint legalább 20db 1 bitnek kell lennie (jól megkülönböztethetővé teszi a normál parancsoktól). A PIKO-nál ez a darabszám valamiért 17.
Megoldás: A DigiSound4 és 5 dekóderekhez készült egy CV7=42 verzió amiben a preamble darabszám figyelést módosítottuk.
PIKO SmartControl WLAN és DigiSound4 vagy 5 dekóder használóknak a dekóder működtető program frissítését javasoljuk. A v42 verzió hamarosan elérhető a digiprogram alkalmazásban, vagy személyesen az irodánkban is elvégezhető a frissítés.
Segítséget szeretnék kérni valakitől, aki profi ebben a témában !!!
A problémád alapvetően IT-s, szóval bárki olyan ismerőstől segítséget kérhetsz, aki csak a számítógépekhez ért, a vasútmodellekhez nem (ez nagyban megkönnyíti a dolgot) :)
Dióhéjban: Neked az kell, hogy a z21 routere "kliens" módban legyen (azaz ne ő maga hozzon létre hálózatot, hanem egy meglévő hálózathoz csatlakozzon). Ha ezt elmondod egy számítógépekhez értő ismerősnek, talán már tud segíteni.
Amire figyeljetek oda:
1.) Ha jól bogarásztam ki (volt ilyen routerem, de rég volt), a TP-LINK WR-740N (ezt a routert adja a Roco a z21-hez) a korábbi firmware-ekkel nem tud kliens-módot, viszont elképzelhető, hogy frissítés után igen.
2.) Kliens mód híján esetleg "WDS repeater" módban is működhet a dolog – ez annyit jelent, hogy a z21 routere másolja a másik router beállításait, mintegy kiterjesztve annak hatósugarát, azaz a kliensek (telefon-tablet-satöbbi) nem is látják, hogy melyik routerhez csatlakoznak, mindenhonnan mindent elérnek. WDS repeater üzemmódja biztosan van a WR-740N-nek, viszont két dologra figyeljetek oda:
a.) ha van repeater a hálózaton, az egész hálózat sebessége lassul (repeaterenként minimum feleződik); nem biztos, hogy megéri ezt használni;
b.) a WR-740N firmware-e (a saját programja) tartalmaz egy súlyos biztonsági rést, és tökegyszerűen fel lehet törni; emiatt ha a repeater üzemmód mellett döntötök, mindenképpen frissítsétek a firmware-t a legújabbra (a biztonsági rés alapvetően nem probléma, ha PVC-vonatokat kell jobbra-balra terelgetni, de a "nagy" hálózatra nem biztos, hogy így fel kell engedni a routert).
3.) Amint Benbe is leírta, a Roco elég szerencsétlenül olyan IP-címet adott alapértelmezésként a z21-nek, ami nagy valószínűséggel összeakad a legtöbb router dinamikusan kiosztott címeivel, így vagy a routeren kell beállítani, hogy ezt a címet ne ossza ki, vagy a z21-en kell átállítani a címet valami másra (ehhez kábel és ingyen letölthető konfigurációs szoftver kell).
Ezt nyilván ki kellene próbálni, vagy megtudni, a DT kipórbálta-e már. De ha appban látni szeretnéd, akkor sokkal jobb, ha minden infó a Z21-ben fut össze, tehát R-bus érzékelés van, és onnan egyértelmű a kommunikáció kifelé a hálózaton át.
Egy Blücher illesztőt ír kompatibilisnek xpressnet-en is, de érzésre a Digitools csak "kifelé" tud xpressneten beszélni. Digitools-t kell megkérezni róla.
Kezd körvonalazódni egy megoldás (S88-PC illesztő) és ebben a digitoolsos PC illesztő is benne van. A kérdésem, hogy ha a z21 X-Bus portjára teszem a PC illesztőt (XPN) akkor az app "látja" majd az érzékelőket?
A Roco által adott routert kliens módba tenni, felcsatlakoztatni a "normál" hálózathoz aztán a Z21-nek adni egy IP-t aban a hálózatban amin a többi eszköz van, a DHCP szerverhez nem kell hozzányúlni a legtöbb esetben. De nulláról tényleg nem könnyű :/
Ezek a routerek csak egy kábelen bejövő jelet osztanak szét más kábelek és a wifi felé, majd a válaszokat továbbítják az egy bejövő kábel felé, szóval ezzel a hardverrel ezt lehetetlen megcsinálni. Ha kábellel rádugod az otthoni wifire a Roco routert, akkor komoly problémák fognak következni, elsőre például az, hogy többé nem fogsz tudni csatlakozni a Z21-hez, mert a Z21 statikus IP-címet használ, az otthoni wifik viszont dinamikusat, és nem abból a tartományból osztanak címeket, mint amibe a Z21-é tartozik, így véletlenül se lesz esély összekapcsolódni.
Ehhez át kellene állítani a DHCP-szervert (ami minden bizonnyal a Telekom/Vodafone/Digi kábelmodem) statikus IP-címekre, kiválasztani a szolgáltató preferált tartományából egy címet a Z21-nek, és a Z21 Maintenance Tool-lal átállítani a Z21 saját IP-címét a DHCP-szerverben megadottra.
Csatlakozom az előttem szólóhoz, szerintem ezt telefonon nem tudnánk végigzongorázni.
Egyetértek, ez a kérdés elsősorban az igényeken múlik, nincs egyértelmű válasz rá. Az R-bus címeinek van egy maximuma, annyit tesztelten biztosan elbír a Z21. Ha szeretnénk, hogy az app tudjon mindenről, akkor az Rbus a megoldás. Én így csinálom, mert appban vezetek, appban állítok vágányutat is, szerintem sokkal könnyebb, mint mondjuk egy Maus-szal, automatizáció meg annyi van, hogy vörösbe esnek vissza a főjelzők. A wifi se volt még soha túlterhelve, persze dedikált rendszert használok.
Az első megoldásnak óriási előnye hogy nem köt géphez. Én egy Domino pultot építek (lassan), ami direkt a Z21-el beszél, gép nélkül is. Hasonlóan ha tabletről vagy telefonról szeretnéd látni a foglaltságokat akkor is ez a megoldás az egyszerűbb. Kevesebb kábellel is meg lehet oldani, csak a Z21-ig kell vinni az R-Bus-t, onnan ugyanúgy hálózaton megy a forgalom mint a többi parancs.
S88-at több eszköz támogatja, így sokszor olcsóbb egy ilyen rendszert összerakni (bár a Digitools R-Bus érzékelője változtatott ezen).
Segítséget szeretnék kérni valakitől, aki profi ebben a témában !!!
Vettem egy Roco Z21 v ezérlőszettet, amihez van egy Router is . Az eredeti Roco vezeték nélküli maussal be is tudtam üzemelni .
Viszont szeretném a vonataimat a mobiltelefonomra letöltött Z21 aplikációval vezérelni, de ebben elakadtam .
gy szeretném megoldanki, hogy a Roco eredeti Routere kapcsolódjon a lakásom Routerével, és ezeken keresztül vezéreljem a vonatokat .
Meg lehet ezt oldani valahogy úgy, hogy a két Routert ne kelljen kábeles nettel összekötni, hanem ők is a levegőn keresztül kommunikáljanak ?
Sajnos nagyon hülye vagyok az ilyen számtekes dolgokhoz, és itt elakadtam ! Ha valaki tud erre megoldást, és lehetséges, hívjon már fel telefonon, és én rögtön visszahívom , talán úgy egyszerűbb, de ha leírja, gtermészetesen azt is nagyon megköszönném ! A telefonon harmincas, kilenc-hat-harmincnégy-hat-huszonegy .
Előre is köszönöm a segítséget, és esetleg ha nem tudnátok, egy olyan társunk elérhetőségét is megköszönném, aki profi ebben a témában !
Ezek szerint a kérdés továbbra is nyitott: hogyan szinkronizálja a roco a hangot a kerékmozgáshoz? A BR 38-nak (71382) elég nagy kerekei vannak, és független a hátsó, szerkocsi hajtástól, így lassúbb járásnál feltűnő, ha nem megy szinkronban a hang meg a rudazat... (240 000Ft-ért valami trükkel csak megoldották. :)
Amit te jeladónak vélsz, az valójában egy műanyag/fém persely a tengelyen, ami beleül az alvázba és az alsó takaró elembe, tehát az még csak nem is forog.
A Roco Br 38 (71382) ilyen. A hajtás a szerkocsiban, és hang+füst szinkronja is van.
Ahogy néztem a leírását, mintha a tengelyen lenne egy pöcök - ez akár lehet a jeladó is, de mivel tudják vajon fogni?
Vagy ami még eszembe jutott: a gőzmunkahenger - vagy micsoda - (amibe belemegy a rudazat) egy védett rész, abban simán elfér egy egyszerű rézlemezes kontaktusos jeladó - viszont ez minden negyedik "puffra" - egy kör ad jelet. Vajon ez programozható a dekóderekben???? :)
Még annyit, hogy rezgarasnak igaza van, a virtuális szinkronizálás általában megfelelő illúziót kelt, ma már egy modern dekóder esetében ez teljesen jól működik.
A valós szinkronizálást általában Spur1, 0, G stb, vagyis a nagy építési nagyságoknál alkalmazzák általában, ott sokszor elengedhetetlen. Például a Märklin Supr1 BR75 esetén, ahol a füstgenerátor dolgozik a hengereknél is, és ott is fúj ki gőzt, mint az igazi gőzösök.
1: Virtuális szinkronizálással, ekkor a dekóderben be lehet állítani a gőzlöketek "távolságát" a legkisebb, és a legnagyobb sebesség esetén, a kettő között meg a dekóder szoftvere teszi a dolgát. Ilyenkor a dekóderen azok a csatlakozók, amik erre szolgálnak, üresen maradnak. Egyes dekóderekben külön kell megadni, hogy a gőzös hány hengeres?
2: Van a hangdekóderekben olyan "bemenet", ami a beépített mikrovezérlő egyik lábát a kerekek forgásával összhangban logikai 0 szintre húzza. Ezt többféle módon lehet elérni:
- Sima mechanikus kontaktussal. Régebbi, nagyobb modellek esetén használatos. ilyenkor a figyelt tengelyen van egy "bütyök", ami minden egyes fordulaton zár egy kontaktust egy pillanatra.
- Mágneses érzékeléssel. ilyenkor a "bütyök" egy kis mágnes, ezt pedig egy apró reed cső érzékeli.
- Optikai úton. Amerikai modelleknél láttam ilyen megoldást. Itt nem a kerekeket figyelik, hanem a motor lendítősúlyán van egy matt/türöződő felület, és ezt figyeli egy optoelektronika.
Minden esetben programoznunk kell, ha pontos illúziót szeretnénk kelteni. (Kivéve a ZIMO azon hanganyagait, amiket dedikáltan egy modellhez készítettek, pl. ROCO mozdonyhoz, ott ez a gyári CV-kben már meg van).
- Ha virtuálisan szinkronizálunk, akkor a két alaphelyzetet kell megadnunk.
- Ha van valamilyen valós érzékelés, akkor ezt aktiválni kell a dekóderben, és azt is meg kell adnunk ezután, hogy egy kerékfordulatra "mennyit csühögjön" a gép. Ugye kettő-, három- és négyhengeres gépezeteknél ez eltérő.
Pl. klasszikus kéthengeres gépek: BR55, BR24, BR64, BR86, BR01, stb.
Háromhengeresek: G12, a későbbi BR58, és a REKO BR58 is, a BR44, BR39.
Négyhengeresek legismeretebb példánya a bajor S3/6, és változatai.
Egy elméleti kérdés: azoknál a gőzmozdonyoknál (H0) ahol a szerkocsiban van a hajtás, ott az első kerekek mozgását hogyan lehet szinkronizálni a hanghoz?
Igen tudom, jeladóval. Na de milyennel? Mi van olyan pici, ami egyik részét a kerékre, a másikat meg a főkeretre lehet tenni, hogy ne látszódjon?
A boltok 8/21 tűsnek írják a jelenleg készleten lévőket.
Régebbieknél, ahogy többször feljött már itt, az egyetlen különbség, hogy kábelen lóg-e a dekóder, vagy az aljzatban. (Basic modell, a High Endre nem tudom hogy igaz-e)