Örülök, hogy az egyetlen általam indított topic néha azért feltámad a tetszhalálból. :))
P-37 450 km kicsit soknak tűnik. Lehet, hogy ha minden kötél szakad még látszik ott is valami (az 1 MW adóteljesítmény kb. erre elég), de 188 km (=100 mérföld) hihetőbb. Valószínűleg ez a hasznos hatótáv, amin belül a fedés és a felderítési valószínűség elfogadható.
A Kaszta emlékeim szerint nyolcszáz-valahány Megahertzen ment, valamelyik CCIR TV csatorna közepén.
A link tényleg jó, kár, hogy a galáriában nem derül ki melyik kép mit ábrázol...
Már el is felejtettem ezt a topicot, egy fél éve is van, hogy utoljára itt jártam. Más se a nagyon látogatja, a hozzászólásokból ítélve :-(
Kár, mert a téma érdekes. A Politikában volt (van?) egy topic a Nato lokátorról, ott rontottam a levegőt néhány hozzászólással.
Kösz egyébként a linket, megnéztem. Jók a fotók. A naplementés PRV különösen. Kár hogy nem nagyobbak.
De a technikai rész szvsz elnagyolt, és a műszaki adatok sem igazán korreketek.
A P-37 188 km-ig mérne? Emlékeim szerint 450 km a felderítési távolsága.
P-12/P-13 szolgálatba lenne? Nem hinném, az egy ötvenéves konstrukció.
A Kasztát úgy tudom kivonták, mert a GSM telefonok frekvenciáján dolgozik.
Hogy király lett volna? Őszinte legyek? Akkor nagyon rühelltem az egészet. Azóta persze másképp gondolok vissza az egészre, az idő sok mindent megszépít :-)
Amikor én voltam katona, akkor balhéztak a jugók. Először. Emiatt rohadt kevesen voltunk, a teljes létszám majd' egynegyedét a déli határ mellé vezényelték. A 48 órás szolgálat szinte alap volt, de nem egyszer 72 vagy 96 órát húztunk le a váltásig. Rádaásul a Dzsigit vitte a két legszarabb grafikont, a délután 4-től este 8-ig tartót, amikor megbolondultál annyi gép volt, meg az éjféltől hajnal 4-ig tartót amikor nyamvadt 5-6 gép és a meterológiai léggömbök miatt sasoltál. A reggel 8-tól 12-ig tartó az viszonylag nyugis volt, ha nem volt vadászrepülés.
Persze voltak "élmények" is, fogtunk szlovák, ukrán, román, szerb légtérsértőket. Volt vadászrávezetési, elfogási gyakorlat többször is.
A korábban említettem 36 órás non-stop grafikont. Azt egy szál gatyában, papucsban, kb. óránként egy literes vízfogyaszás mellett csináltam végig :-)
Írásaidat olvasva kifejezetten sajnálom,hogy annak idején nem radarkezelönek vittek.Biztos király volt :-)
Nekünk Érden volt telkünk és nyarakon át néztem élöben a tölem max 1km-re müködö K66-os és PRV13-as radarokat.A széliránytól függöen idönként még a hangjukat is hallani lehetett.Annyi eszem persze már nem volt,hogy le is fényképezzem.
Ha érdekelnek még web-oldalak,olvass vissza a topic-ban,van még néhány érdekes.
Medina? Az valahol Paks közelében van asszem. Akkor volt valami valóságtartalma az infonak.
Köszi a címet, tényleg király. Megnéztem a belső képeket, egy csomó kütyü rendeltetésére még emlékszem majd 10 év távlatából, igaz a mieink kissé másként néztek ki belüről, a digitális mozgócélpont kiválasztó rendszer miatt.
Nem egy pite szerkezet lehet(ett?) ez P-14 (ill, ez már nem is P-14, hanem valami módosított változata). 1000 Km körüli felderítési távolság...a Dzsigit full kakakóval 350 km-ig látott, de csak 250 körül hozta stabilan a célokat. Igaz, ez nem is korai felderítő radarnak készült, hanem "szamócakeresőnek" ahogy valamelyik weblapon olvastam.
Mondjuk ez az 1000 km...mi a 250 km sugarú körnek is csak a kb. az 1/3-át figyeltük (ha még jól emlékszem az Alfa, Béta(?), Delta, Tangó és Uniform nevű légifolyosókat, ill, az ebbe tartományba eső légteret), de ott is volt 20-25 repülő csúcsidőben egyszerre. Akkor mennyi cél lehet egy 4x sugarú körben...
Érdekes, hogy pont a P-18-at hagyták meg. Nem tudom máshol, hogy vált be, nálunk Mezőcsáton, volt olyan, hogy több tíz percen keresztül csak "zavart" látott. És sokszor jelentek meg mindenféle hamis célok több antennafordulaton keresztül. Ha gyakorlatlan kezelő volt kint, a "rajzolókat" a sírba tudta vinni az "UFÓ"-ival. A rutinosabbak tervtáblások persze kivártak egy-egy gyanúsabb objektumnál, nem mindig vették föl azonnal a célt. Egyfajta tehetség kellett a kezeléséhez.
És a pontossága is enyhén szólva kívánnivalókat hagyott maga után, akkora jelet hagyott egy repülő az indikátorernyőn, hogy egy - mondjuk 150 km-re levő - célt akár 10-20 fokkal is el lehett nézni.
Persze biztos megvan a műszaki indoka, hogy miért maradt ez hadrendben. Gondolom főleg azért mert viszonylag rövid idő alatt(kb.3 óra) az egész egység mobilizálható. Bár mi a Dzsigitet 15 perc alatt lebontottuk (persze AMU nélkül), és 20 perc alatt felállítottuk, vízszinteztük, bemelegítettük, behangoltuk. Azt mondjuk értem, hogy a P-15-öt miért vonták ki, hihtetlenül elavult volt az egész, még MH színvonalához képest is. Viszont bírta a strapát. Volt olyan hogy 36 órán keresztül ez volt az egyetlen egy működő felderítőradar az egész laktanyában, és csont nélkül kibírta a 9-szeres grafikonidőt, igaz a kabinban nyitott ajtó mellett is 60 fok fölött volt. Az időjárás viszontagságait is elfogadhatóan tűrte, száraz időben is elfogadhatóan derített (ha felcsavartuk az adót), a párás-ködös időt meg kifejezetten szerette. A szél sem kapaszkodott annyira bele, mint P-37-be, azt néha le kellett állítani, ilyenkor a P-18 volt a király. Na ennyit a "szakértelmemről".
Ha legközelebb Debrecen felé járok elviszem a digi gépet, és megpróbálok csinálni egy-két jó képet meg AVI-t. Belső felvételeket nem fogok tudni készíteni, az egyetelen alakulat 'csáti volt, ahol ezt megtehettem volna, ha nem zárják be.
A NATO majd hoz nekünk mindenféle digi csodát (egy pózna tetején forog egy bot, a kezelő meg ott előtte egy notebook-kal). De én valahogy úgy viszonyulok ezekhez az orosz monstrumokhoz, mint mondjuk a mozdonyokhoz. Bármilyen szuperek a villanymozdonyok, azért egy 424-es mégiscsak GÉP.
Na megint én vagyok.Találtam választ a kérdésedre:Magyarországon P14(Oborona) a Medinán van,és ráadásul szerintem még használják is.Figyelmedbe ajánlok egy király web-oldalt:
Ezzel én is igy vagyok.A radarokhoz semennyit sem értek,95-96-ban voltam katona egy hiradóezrednél,Kaposváron,úgyhogy nem sikerült radarok közelébe kerülnöm.
Nem ártana megörökíteni egy-két ilyen orosz csodát müködés közben,mielött a nagy NATO-fejlesztések miatt végleg eltünnek.A K66-os radarokat már biztos elfelejthetjük.
A Medináról láttam egy-két új képet,azokat a radarokat biztos,hogy használják (PRV17,P18 és P37).
Egy web-oldalon találtam magyarországi képeket és ott szerepelt a P14,de hogy helyileg hol ,az nem derült ki.Ez az:
Nem igazán vagyok járatos abban, hogy MH-nak hol vannak RT egységei Pest közelében. Egy haverom a 80-as évek végén valahol Pilisben volt P-18-as, egy másik Nagytarcsán rakétás (gondolom ott is volt valami radar, vagy legalábbis a közelben).
Mezőcsát anno Boldoggal(Hatvan) és Hajdúböszörménnyel(?) együtt Debrecenhez tartozott. Ha jól tudom Mezőcsát már nem üzemel (ez volt a legészakkeletibb RT század, hogy azóta "ki" figyeli ÉK-Mo-t gőzöm sincs).
Kecelen nem jártam még, sajnos nem tudok segíteni, hogy ott mi lehet.
Tényleg hol lehetett Mo-n P-14 (az a bazi nagy antennás radar)? Olyasmi hírek terjengtek nálunk, hogy valahol Paks magasságában, de a Duna másik oldalán. Hogy ebből mi igaz?
Amúgy nem vagyok én ennek a területnek valami nagy szagértője, bár volt szerencsém "csövet adni" P-37-en, P-18-on, sőt még a kis PRV-t (PRV-16) is kipróbáltam egy-egy éjszakai grafikon erejéig.
De a mai napig megcsodálom ezeket az orosz szépségeket...
Sajnos Debrecen nem esik útba.Viszont Veszprémben a 64. Radarezred laktanyájának udvarán ki van állítva néhány (szerintem) hadrendböl kivont radar(P35,PRV 13,PRV 11,Kabina 66 stb).Nagyon jól néznek ki.
Kecelen jártál már?Ott is vannak radarok,csak nem tudom milyenek.
Budapest környékén nem tudsz valami lelöhelyet,Érd kivételével(ott egy P37 és egy PRV-17 van)?
Én 92-93-ban voltam katona, és még olyan "szerencsém" volt, hogy az éppen kivonás alatt álló P-15-ös (Dzsigit) radaron szolgálhattam. 93 elején hozták hozzánk a Kaszta-2-t, a kabinja légkondicionált volt, az ajtók légmentesen zárhatók voltak, csendes volt, szal akkor ott kisebbfajta csodának számított. Az más kérdés, hogy gyakorlatilag használhatalan volt. Eccer bekapcsolták a P-15-tel párhuzamosan, rögtön ki is füstölt benne valami, az orosz technikus napokon keresztül javította. Állítólag nem nagyon bírták egymás közelségét.
Ja a helyszín Mezőcsát, a kecskeméti vadászokon kívül csak a pogári légiforgalmat figyeltük, ami nem a Kasztának való feladat. Időnként bekapcsolták, de jó ha egy "grafikon" alatt 5-6 célt látott (a ferihegyi fel- és leszálló gépeket. Meg a BP-Miskolc Intercity vonatot)
A mezőcsáti arzenál egy P-37, egy PRV-13, két PRV-16, egy P-18, egy P-15 és a Kaszta-2-ből állt.
Már régen jártam Debrecen felé, valamikor egész szép kis felhozatal volt radarokból a katonai reptér közelében. A 47-es úttól alig párszáz méterre a városhatárban.
Amikor utoljára arra jártam egy P-37(két egyforma ernyö) és egy PRV-17 (egy ernyö) volt.Szerintem már nem használják,nem úgy mint az elödeiket a 80-as években.
Ha már 7 hónap után újra felbukkant a topic, megragadom az alkalmat, hogy kibővítsem a témát:
Akit bármilyen radarral kapcsolatos téma érdekel (civil, katonai, meteo) ne fogja vissza magát!
Veletlenul tevedtem erre, azt tudom mondani h Erd kornyeken (az M7-es feloli oldalan) a mult evben meg mindig lattam valami radart ami ha jol emlekszem teherautora volt felszerelve. Tipusat nem ismerem de jol nez ki a dombokon, talan az M7-rol is latszik de ez nem biztos.
A technikai részt érdeklődve olvasom, bár érteni nem értek hozzá sajnos - bár ezért van a topic.
Az alvásró csak annyit, hogy komfortérzet-függő szerintem. Amikor a kopasz baka a HÁP felmosása után felmegy "csövet adni", fülessel a kobakján ilyen aprósággal nem törődik. Különösen, amikor a "Ki fog leváltani?" kérdésre az öreg baka azt válszolja, hogy "Négyóránként leváltod majd saját magad"... :-)
Én az MH 54/4 RtSzd.-nál voltam katona, és a lokátorok eléggé meg voltak buherálva. El tudom képzelni hogy egyedi volt az ottani Kaszta is.
Egyébként Kaszta, SzT, P-13, P-37, PRV-13 és PRV-17 volt az arzenál.
Kösz a linkeket!
A keletnémet légierő site-ja nagyon király. Végre megtudtam, hogyan néz ki az Sz-200 "Vega" légvédelmi rakéta. (Nekünk is volt, de nagyon titkolták)
A második site-ról két radart tudok azonosítani: a Low Blow az Sz-125 "Nyeva" a Fan Song pedig az Sz-75 "Volhov" légvédelmi rakéta-rendszer követő illetve rávezető radarja. A Fan Songnál a két tányér közül az egyik a célt követi, a másik a rakétának sugározza a parancsokat. A két ferde antenna a koordináta-rendszer (ebben mozog a rakéta) tengelyeit szolgáltatja. A fekete fehér képen az alsó tányér mellett látható világos henger (szerintem) a távcső, amivel a radar nélkül, optikai úton lehet a rakétát rávezetni. Így lőtték le a szerbek az F-117-est.
TtK:köszi a tippet,igyekszem megszerezni,bár elég nehéz.Az emlitett titkolózást én is tapasztaltam Kecskeméten.Egy szót sem szóltak semmiröl.
Egyébként kedden az amerikai eseményekkel kapcsolatban a Duna TV-n mutattak egy müködö P37-est teljesen közelröl.Ha érdekel valakit elküldhetem.
Ha még esetleg nincs meg:
http://home.snafu.de/veith/futa-430.htm
(nagyon jó K66-os képek)
http://www.aeronautics.ru/radru.htm
(szerintem amit PRV11-nek neveznek az PRV13)
http://www.army.cz/acr/vzs/rtv/index.htm
(jó lenne érteni,mert biztos részletes)
Volt egy magyar oldal is,de már nincs meg.Szerencsére a képeket elmentettem.
A Kaszta két egymástól viszonylag (hullámhosszban) távol lévő antennája elég furcsa karakterisztikát eredményez (függőlegesen). Ha a tápfejekben nincs valami firnyákos megvilágítás kialakítva akkor felfelé is látnia kell.
Az adás vétel kapcsoló egy bazinagy cirkulátor (ez olyan alkatérsz aminek három csatlakozója van és a jel "körbe" megy benne 1-2-3-1.. irányba; 3-2-1-3.. irányba nem jut át) aminek a beiktatási csillapítása (ennyit csillapodik a jel a "jó" irányba) 3 decibel. Ez azt jelenti, hogy a teljesítmény fele elvész. Nagy nehezen előállítanak egy nagyteljesítményű nagyfrekvenciás jelet egy csomó párhuzamosan kapcsolt erősítővel aztán a felét eldurrantják a cirkulátoron.
Aludni meg csak kikapcsolt állapotban lehet benne, mert bekapcsolva olyan zaj van, hogy tuti a halláskárosodás.
Én csak látásból ismertem, 3-4 szer ültem is benne(1995). A kezelői szerint a Vörös téren leszálló gép okozta botrány hatására kezdték el fejleszteni. Álításuk szerint kis magasságra volt optimalizálva, emiatt csak a 4500 m alatti gépeket tudta követni. (szerették is a kezelők, jókat lehetett aludni benne - mivel nem sok munkájuk volt, az utasgépek magasabban járnak...)
Nekem laikusként a nagyfokú mobilitása tetszett igazán: 2 db Kamaz teherautó összesen.
Bár az SzT-hez képest gyerekesen egyszerűnek tűnt pl. a kezelőpultja.
Kasztából csak egy pár volt, úgy tudom már kivonták őket. Én egyszer voltam egy bemutatón ahol a Kasztát néztük meg, de nem nagyon tetszett. Igaz, hogy félvezetős a végfok plusz digitális jelfeldolgozása van, de az antenna (a P-19-hez hasonló) szerintem nem túl modern és a zavarvédettség sem az igazi. Állítólag egy egyetemi évfolyam diplomamunkaként készítette (lehet, hogy ez csak legenda). Ja, azért kellett kivonni, mert az egyik CCIR TV-csatorna frekijén (valahol 800 HMz körül) működött.
Nagyon dícsérték anno, én magam is tátott szájjal figyeltem azokat a dolgokat, amiket a kezelő mutogatott róla - persze alapvetően azon csodálkoztam, hogy a '80-as évek közepén a Szu ilyenre képes volt.
Gondolom a még fiatalabb Kaszta 2M is megmarad akkor, mivel emlékeim szerint az méginkább kis magasságra van optimalizálva.
Én úgy tudom, hogy a távlati elképzelés az új nagy hatótávolságú 3D radarok mellett az SzT-k maradnának az ún. gap-fillerek. Ez azt jelenti, hogy a kis magasságokon a nagy hatótávú radarok által hagyott "lyukakat" töltenék be.
Egyébként viszonylag korszerű szerkezetek, ötletes 3D felderítési képességgel és digitális jelfeldolgozással.
SzT-68U
Rendszerben van még? Csak azért kérdezem mert viszonylag fiatal szerkezetek, nem esnek-e esetleg áldozatul a "NATO-kompatibilizálásnak"...
Anno sorkatonaként ültem bent egypárszor, szimpatikus ketyere volt.